27 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Harici ticaretimiz Türk - fransız ticari münasebatı Fransa arpalarımıza da kapılarını kapadı Fransa hükümeti son zaman- larda arpalarımıza karşı da tah- didat vazetmiştir. Ihracat ofisine gelen bir habere göre Fransa, kontenjan listesinde Türkiyeden gelen arpalara yer ayırmamıştır. Fransa, ihracat eşyamıza karşı en ziyade tahdidat vazeden hü- kümetlerden biridir. Yumurtalar. mıza, kerestelerimize karşı büs- bütün kapılarını kapamıştır. Hattâ geçen gün, Fransaya gönderilen kavunlar bile geriyo çevrilmişti. Son zamanlarda, Fransaya olan ihracatımız da artıyordu. Şimdi buna karşı da tahdidat vazedik. miştir. Fransanın, Türle ihracat eşya- sına karşı aldığı bu vaziyet, alâ” Aldığımız malümata göre, riste bulunan Türk - Fransız tic ret odaşı da, iki memleket arasın- daki bu tarz münasebetleri değiş- tirmek için, büyük, bir hüsnü niyetle çalışmaktadır. Fındık piyasası Trabzon 24 (A.A, ) — Bugün borsada 4 kuruş 10 paradan 11104 okka iç 17 kuruş 40 para dan 19 kuruşa kadar TIZ,I21 okka kabuklu fındık satılmıştır. Şeker satışı Bazı tacirlerin geç kalan bir müracaatı Şeker tacirleri, hariç memleket- lere Türk malı sevk edip yerine şeker almak için iktisat vekâletine müracaat etmişlerdir. Vekâlet bu teklifi tetkik etmek- tedir. Mamafih bunun kabulüna imkân e görülmiyor. Çünkü daha evvel kabul edilen bir kanun mu- cibince | teşrinievvelden itibaren gay, şeker, kahve bir elden idare edilecektir. Memleketimizde kâfi derecede şeker stoku bulunduğunu yazmış» tık, Bunun ibtikâra kati meydan verilmiyecektir. Böyle bir harekette bulunmak istiyenler olursa Alpullu fabrikası belediye ile anlaşarak şehrin muhtelif yer- lerinde halka şeker satacaktır. Belediyeden verilen malümata göre şeker satış mahalli açılırsa bunlardan biri İstanbul eski ma- arif nezareti binasının alt katında, | diğeri Taksimde açılacaktır. © © | Tavuk hırsızları Fatma ve Aliye namında | iki kadın tevkif edildi Rami civarında gene bir takım tavuk hırsızları peyda olmuş, za- bıta takibata başlamıştır. Bu hırsızlıklarla alâkadar iki kadın bulunduğu anlaşılmış ve Fatma, Aliye isimlerinde iki kadın | yakalanmıştır. | Bu kadınların bazen dilenci, bazen de satıcı kıyafetile mahalle aralarında dolaşmakta oldukları ve fırsat buldukça tavukları çal- dıkları tesbit edilmiştir. Bu iki maznun kadın Fatih mahkemesine verilmişler, mah- keme her ikisini de tevkif etmiştir. “ron Duke, nin silâhları çıkarıldı Londra, 25 (A.A) — Yutland mubarebesinde içinde lord Jellic- oe'nin İngiliz filosuna kumanda etmiş olduğu “İron Duke, zırhlı sının silâhlarının çıkarılması dün ikmal edilmiştir. GÜNÜN HABERLERİ Kanlı bir vaka Balıkesir hapishanesinde bir mahküm iki kişiyi yaraladı Balıkesir 25 — Balıkesir hapis- hanesinde kanlı bir vaka olmuş, ikl kişi yaralanmıştır. Çingene Mehmet mamile maruf bir mah- küm, Balıkesirli Necmeddin ile Muharremin üzerine hücum etmiş, her ikisini çakı ile boyunlarından yaralamıştır. Mehmet güç hal ile zaptedilmiştir. Müddeiumumilik derhal tahkikata başlamıştır. Tahkikat © cereyan © ederken ikinci bir vaka olmuştur. Katil filinden dolayı mahküm Ahmet ile diğer Ahmet buğaz buğaza kavga etmişlerdir. Bunlar da güç bal ile ayrılmışlardır. Mecruhlardan birinin ağırdır. Uçurum kenarında yarası Fransada Cure et Loir yilâye- ünde uçurum üzerinde Cherizy isminde bir köprü vardır. Geçen hafta bu köprü üzerinden a; bir kamyon geçerken yanlış bir manavra © neticesinde & kamyon köprünün parmaklığını devirmiş, uçuruma sarkmıştır. Bereket şo” för kamyonu durdurabilmiş, feci bir kazanın önünl almıştır. Res mimizde kamyon bu korkunç va- ziyette görülüyor. İncir, üzüm Izmir ve Manisa piyasa» sında satış vaziyeti Izmir, 25 (A. A.) — Bugün borsada 8 kuruştan 35 kuruşa kadar 3,550 buçuk çuval üzüm ve 7 kuruştan 22 kuruşa kadar 1889 çuval incir satılmıştır. Manisa, 24 (A.A) — Borsada bugün öğleye kadar 3 ilâ 23 ku- ruş arasında 680 çuval üzum ve 5 kuruş 10 para ile 6/5 arasında 57 çuval para ile 3 kuruş 30 para arasınd. 23 çuval arpa 16 kuruştan 4 çu- val susam 4/5 kuruştan 30 çuval bakla satılmı 17 eylülden 29 eylül tarihine kadar 55617 kıymetinde 3436 çuval üzüm ile 4 kuruş arasında 203 çuval buğday ile 3/4 kuruş arasında 60 çuval arpa satılmıştır. Her ikisinin kıymeti 5488 liradır. yaponya, Sovyetlerden 200 bin ton benzin alıyor Moskova, 25 (A. A.) — Tass ajansından bildiriliyor : Petrol ihracat trüstü reisi M. Riabavol ile Japon tacirlerinden M. Matasukato Japonya 200,000 tonu mütecaviz benzin verilmesine müteallik bir kontorato imza etmişlerdir. Fransa - Almanya M. Herriyotun bir nutku Fransız başvekili ve terki teslihat meselesi Paris, 25 Başvekil M. Her- riot Gannat şehrinde mühim bir nutuk irat etmişti Başvekil nutkunda Fransanın siyasetinin £ sulhperverane oldu Bunu, Alamnyanın silâhlanmak arzusunun kabul edilemiyeceğini, bunun tekrar dünya sulunu teh- İikeyo düşüreceğini söylemiştir. Başvekil demiştir ki: “Versay munhedesile teslihatı indirmeği vadetmiştik. Bu iş tab- didi teslihat konferansında halle- dilecektir. Maamafih esasen biz silâblarımızı indiriyoruz. Askerlik hizmeti müddeti üç seneden bir seneye indirildi, milli müdafaa bütçesinde yalnız bu sene ge- çen seneye nisbetle yüzde on indirdik. Müddeti bitmeden alman topraklarını tahliye ettik, Tamirat bedelinden bir çok fedakârlık yapmıştır. Almanyaya piyasamız açıktır, almanya bize, bizim ona gönderdiğimiz miktardan çok fazla ithalât yapıyor. Böyle ol- doğu baldo Almanyayı tata edemedik.,, Başvekil bundan sonra Fransa- nın dahili meselelerinden bahset- miştir, Hindistanda Geek klübe taarruz ettiler Chittagong 26 (A.A) — (Ben- gale eye) Dal la a yansi, bir bala verilmekte olduğu esnada Avrupa klübüne taarruz edilmiştir. Haydutlar, klüp hari cine ili bomba atmışlar ve infi- lâkın sebebini anla, in bir haricine çıkan davet kadar müsellâh ol: haydutların karşısında bulunmuş- lardır. Haydutlar, hemen etmişler. Biraz sonra binanın biraz ilerisinde genç bir Bengale- linin cesedi bulunmuştur. Bunun haydutların şeriki olduğu zanno- lunmaktadın “Genç bir ingiliz kadın ölmüş ve 8 Avrupalı yaralanmıştır. Ya- ralılardan ikisi polistir Yeni buğday anharları yapılacak Ankara 26 (Telefon) — Ziraat vekâleti memleketin muhtelif yer- lerinde Silolar inşası için tetkikat yapmaktadır. Mirasçılar Ispanyada g Paris 25— Ispanyada garip bir miras davası görülmesine başlan- mıştır. Davanın mevzuu şudur: Bundan 140 sene evvel genç bir adam bir vapura binerek Madagaskar | adasına gitmiş, ve orada adanın krallarından birinin. kaziyle evlenmiştir. Bu adam birçok para kazandıktan sonra İspanyada doğduğu San Rephael del Rio kasabasma dön- müştür. Fakat burada herkes, hatta akrabası bile kendisile alay ettik- lerinden adamcağız parasını, 140 sene sonra alma bilmek üzere Tagiliz bankalarına koymuştur. Faizle beraber bir çok milyona baliğ olan bu para için ispanyol, fransız, belçikalı bir çok kimseler mirasçı sıfatile ortaya çıkmışları ip bir dava iyor Tefrika No. 41 Eiarp zengininin Gelini roman Büyük milli — Aman, şimdi sırası değil, gevir o yapraklarıl diyo lâhı kapa" tarlar, İşte, Kandilzadenin yazibane- sinde, işe güce dair bir söz, derhal bu akıbete uğrardı. Baş sedir kurulmuş patron bey efendi, yanındaki koltuklarda ayak ayak üstüne atmış arkadaşları, hemen atılırlardı: — Yarın öğleden evvel Cevdet beyin yazıbanesine — uğra; ona anlat Yahut t — Git, içerideki kâtip beylerle | görüş; onlar icabına baksınlar!. Bu çeşit müracaatlar tevali ettikçe Cevdet efendinin koltuk- ları günden güne kabarıyordu. Kanburunu çıkara çıkara, yer- lere eğile eğile, kandilli temcn- mahları basa basa, kimler karşısına gelmiyordu? Ticaret, komisyonculuk, alış veriş modası, sıvırya hükümferma. değil mi ya? Saçlı sakallı mütekait paşalar, kelli felli beyefendiler, alafranga iğ gibi beyler, mösyöler, çelebi- ler, çorbacıla, Cevdet efendi, kendini. bildi bileli kuyruğuna yapışmış olan © musallat efendi kelimesini koparıp farl beylik lâkabını yüklen- işti Beş altı aydır, mağazasında adamları, gazinoda — ahıbapları, sokakta tanıdıkları, boyuna Cev- det bey aşağı, Cevdet bey yukarı, Evinde, Bedriye ile Gülfidan bacıdan maadası bile bey lâfzına dillerini alıştırmışlardı. Adamcağız. beyliğe öyle bir ınmıştı ki sanki anasından bey loğmuş | O derece emişkamış olmuştu ki bir mecliste, şayet biri, efendi veya efendi birader! iye hitap edecek olsa, sözün kendisine olmak ihtimalini hatırına getirmez, başımı bile çevirmez, ne taraftan o: — Beyim... Beyciğim. Bey. ceğizimL.. Gibi bir kelime kula- ğna gelse derhal fırlayıp: — Bir talebiniz mi var? Bir yerinden Muharriri: Sermet Muhtar Şey mi arzu ediyorsunuz mirim? diyerek o anda vaziyet alır ve kulak kesilirdi. Bir gün, mağazasında, üç beş ahbap toplanmiş, yarenlikte idiler. Zatı şerifin biri dedi ki — Cevdet beyciğim, âlem, zade kesildi; herkes, isminin ardına bir zadelik kulbu takıp ortaya fırlıyor. Kuzum allah aşkına, hanı Senin zadeliğini Cevdet efendi, meseleyi iş kavrayamamış, dalgın. dalgın kınıp dururken o zat izah yor. : — Hattatzade, Kalyoncuzüa —- Kandilzade... Boyuna, zade oğlu zade. Neren eksik be hemşerim?.. Sende bir zade olup çıksan. Haberin yoksa öğren, beylik artık gözden düşü ıskarta ya çıktı; çoluk çocuk maskarası oldu, Vallâhi, zadeliğe tam yakı şacak erkeksin. Ense kelle, kalıp kıyafet hepsi tamam, bir zadeli ğin eksik. Cevdet efendinin işe aklı yat- mıştı, Adam, yerden göğe kadar haki Sakalını, sıvazlıya sıvazlıya dü- günüyordu: Bu yaştan sonra akla esir uydurulur mu? maballede wa mezler? Alay edenler olursâ, —- nu çapan oğlu çıkarsa. Gene o bey imdada yetişti: — Düşüneçek ne var a gözüm? Hiç tereddüt etmeyip beni dinle in şerik beyefendinin ismi Kandilzade değil mi? Masanın üzerinden yarım tabak kâğrt aldı; ortasından ikiye bölüp yırttı; üzerine bir şeyler yazdıktan sanra Cevdet efendiye uzat — Dakika geçirme, içeriden birini çağır, eline lirayı daya; bir solukta Babılli cadde“ boylasın. Şu kartviziti yaplırıp getirsin! Cevdet, efendi, şaşkın şaşkın, kâğıdı eline alıp okudu: Mevlüt zade Cevdet Ahbap bey diyordu k (Arkası var) DİR 0 a