29 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

mar Sahife 2 Akşam 20 Eylül 1932 Sait Hikmet bey ne oldu? ( Baş tarafı birinci sahifede) bu kadar çok elmas takmağa imkân olmadığından U şahitlesin iddialirı reddedilmiş, sirkat davası da sukut etmiştir Sait Hikmet bey ne zaman gil Bedreddin beyin iki sene evvel vefatı üzerine bederi Ahmet Muh- tar paşadan kalmış olan banka- lardaki servet anmesile kardeşle" rine intikal etmiş Bir çok ihülâflardan sonra nihayet bu hususta bir anlaşma basıl olmuştu. Sait zevcesi Duhter hanımı eden hisseyi almak üzere defa olarak kurban bayramı arifesine tesadüf eden 15 nisan 932 cuma günü şehrimizden Avrupaya hareket etmiştir. Sait Hikmet bey, bu defaki seyahı $inin Avrupaya son seyabal olduğunu, zevcesine isabet ederi alıp yakında Istanbula Bedreddin bey apartımanı © Duhter hanımla Sait Hikmet bey, Nişantaşında Bedreddin bey apartımanında oturuyorlardı, Dub- ter hanım bu apartımanı oğlu pamına satın almıştı, Suit Hikmet bey Avrupaya buradan gitmiştir. Sait Hikmet beyin hareketi bir halta sonra kart gelmiştir. Bu kartta rahatsızlığından bahse- N ordu. Fakat (karttaki (o Sait Hikmet imzası Sait Hikmet beyin Bundan on gün sonra met beyin yazı ve imza- ektup gelmiştir. Bunda iyileştiğini ve şimdi Bedred- din annesine kalan mirasın istihsali için çalışmağa başladığını bildiriyordu. Parise müracaat Mayıs iptidalarında gelen bu makta sara Sut Hikmet beyden haber alamamıştır. Duh- ter hanım iki sene evvel genç yaşında vefat eden oğlu Bedred- 'din beyin zıyamdan Sk müteessir olmuştu. Zevcinden hiç bir haber iz Üzerine teessürü bir at daha artmıştır. Duhter hanım bir müddet bek- miş, fakat gene hiç bir malümat alamayınca Paris konsoloshane- e müracaatla malümat verilme- rica etmiştir. Paris konsolos- müracat etmiştir. Bu müracaat Üzerine fransız zabıtası tahkikata başlamıştır. hanım pek kederli Dört ay içinde on kil zayıflamıştır. Kendisi Bedreddin bey aparlımanından çıkarak bir ahbabının nezdine gilmiştir. Bir müddettenberi orada oturmak hiç bir tarafa çıkmamakta ve Paristen gelecek malümatı bekle- mektedir. Aldeddin bey ne diyor? bulda Dubter hanımın em- lâkini Katırcı oğlu hanında avukat Alâeddin bey idare etmektedir. Bu zat son hadise halkında diyor ki: Se Het beyin taksimi için Avrupaya gittiği ya” zliyor. Halbuki ortada bir miras meselesi yoktur. Bedreddin beyin miras işi halledilmişti met bey mik sık Parise giderdi. Geçen nisan ayında bir gün geldi “Parise gidiyorum, dedi ve gene reket etti. Kendisinden yalmız bir kart aldık. Parise giderken Azamcanian efendi isminde bir dostumun adre- sini vermişti. Bu zata müracaat Rİ eilağı aynı tarihte İsviçreden Parise gittiğini yazıyor. Bu noktayı anla- mak lâzımdır. Sonra bir nokta daha var: O tarihlerde Mahmut Muhtar paşa Mısırda idi. Ancak son zamanda Mısırdan Vichyye gitti. Sait Hikmet B. Muhtar paşanın |s- viçrede olmadığını bildiği halde Lozana gitmesine mana verilemez. bir tü Sait Hikmet beyin izi elân bu- lunamamıştır. Gerek Fransız, gerek Isviçre zabıtasının yaptığı tah kat henüz hiç bir netice verme miştir. Dünkü nüshamızda, Sait Hikmet beyin Mahmut Muhtar paşa ile 80 bin dolarlık bir mirası paylaş- mak üzere | İsviçreye gitmekte olduğunu yazmıştık: Bir çok gazeteciler Cenevre konsoloshanemize müracaat ede- rek. baş konsolos Celâl ve kai beylerle görüş zat ortada bir it Hikmet bey çok as akli müvazenesi tamam olmıyan çok unutkan bir zall. Mayıs ayında Lozana gelmiş ve burada tahsilde bulunan bir Türk kızını aramıştır. Bu kızı bulmak için polise mi racaat etmiş, polis de kims bulamamıştır. Fakat Sait Hikmet beyin akli müvazenesinden şüp- belendiği için 20 mayısta ken sini Cenevre konsoloshanesine teslim etmiştir. Burada pasaportu tetkik edi- ince Tsviçreye 7 mayısta defa daha girmiş olduğu göri müştür. Fakat Sait Hikmet bey, © zamandanberi geçen vekayii ka yen hatırlamadığını söylemiş Cepleri aranınca Lozandan Parise kadar bir üçünçü mevki bileti ve bahsedilen türk kızına çektiği bir telgrafın müsveddesi bulunmuştur. Garibi bu telgrafın aslı da Sait Hikmet beyin cebinde çıkmıştır. Paristen Lozana çekilen bu telgraf nasıl mütekait zabitin eline geçmiştir, bu cihet malüm değildir. N Garip ifadeler Hikmet bey 20 mayısta Cen reden Parise hareket etmiş, fakat bir kaç gün sonra tekrar Cenevreye dönmüştür. Bu sırada rabıtasız sözler söylemiş; neye döndüğünü anlatamamıştır. Yalnız Loaroche Migennes'e uğrıyarak orada otelde çantasile bunları Bunun konsoloshane kavasların- kendisini istasyona gö- türmüş, Larebe için bir bilet almıştır. Fakat ertesi günü kendisi tek- rar Cenevre İonsoloshanesinde görünmüştür. Bu defa baş sından şikâyet etmiş, Laroche istasyonu diye Dijene gitti bunun üzerine tekrar geri di düğünü, hafızasına malik bulun- madığını söylemiştir. Gene miras meselesi Sait Hikmet bey mütemadiyen Mahmut Muhtar paşa ile miras meselesinden bahsettiğinden kon- soloshane Balda bulunan Mahmut Muhtar paşanın bir oğlile tele- fonla görüşmüş, fakan bu zat arada bir miras meselesi olmadığın söylemiştir. Sait Hihmet bey 25 mayısta tekrar Cenevreden Parise hare- ket etmiştir. ozamandanberi ken- disinden haber yoktur. Bedreddin beyden kalan servet Bedreddin bey vefat eti man mühim bir servet bırakmıştır. Bu servet kısmen Fransada, kısmen İsviçrede, kısmen İngilterede idi. Fransadaki servet, fırank olarak Sait Hikmet bey hafif bir felç geçirmişti, Az çok şuuru muhtel sayılırdı. Bunun için başıma bir kaza veya felâket gelmiş olabilir. Şimdi hususi detektifler tahkikat Yapıyor, Bu kız kimdir ? Lozanda tahsilde bulunan! rk kızı? Bir im bir bankada bulunuyordu. poter bu serveti şu suretle ti etmiştir: Bedreddin beyin annesi namma vekil ve zevci Sait Hikmet beye 530 bin, Mahmut Muhtar paşaya 265 bin, Ali Kemal ve Nizameddin Şevki beylere 88,400 frank. Bunlardan maada 500 bin frank ta veraset vergisi olarak ban- kada alıkonulmuştur. Fakat Bed- reddin bey Paris Türk sefareti kâtibi, binaenaleyh hariciye me- muru olduğu için veraset vergisi alınmamış, bu para da taksim edilmişti | Bu paraları tevzi eden banka memurları Sait Hikmet beyin garip hallerinden bahsederek kendisinin emniyet ve itimat uyandırmadığını söylemişlerdir. Sait para ge, cek surette hareket ettiği halde ekseriya parasız bulunurdu, Hattâ | bazan — Provence | sokağındaki emniyet sandığına giderek oraya elmas rehin ederek para aldığı vaki imiş. Şu halde eline geçen paralar ne oluyordu? — Bu cihet henüz esrar mahiyetindedir. Paris konsolosumuz ne diyor? Paris konsolosu Fuat İzzet bey bu mesele hakkında şu beyanatta bulunmuştur: — Sait Hikmet bay oldukça garip bir adamdı, hiç kimseye, eti yoktu: Bedreddin beydeşi" olarak iki üç milyon frank aldığını zannediyorum. Fakat zevcesine et eden bütün hisseyi almak için uğraştı ğını söylerdi. Acaba şüpheli bazı arkadaşların taarruzuna mı uğradı ? Buna ihti- mal verilebilir. Çünkü dalma zerinde mühim miktarda para bulundururdu. Parmaklarında yü- zükler, kolunda çok kiymetli bir bilezik bulunuyordu. Bunlar tabii Bazarı dikkati celbedebilir. Maa- mafih bu bir ihtimalden ibarettir. Sait Hikmet beyin zevcesinden müteaddit mektuplar. aldım, ko- Zabıta, ilk tahki katm hiç bir netice vermediğini bildirdiğinden bu mektuplara ne cevap vereceğimi bilmiyorum. He diyorlar? Ahmet Muhtar paşanın alra- balarından olan ve Versayda oturan Kemal Şevki ve Nizamed- din Şevki beyin haremi Sait Hikmet bey hakkında şu sözleri söylemişlerdir : — Sait Hikmet bey fazla pa- raya kavuşunca puslayı şaşırmıştı. Kendisile ancak uzaktan mü- nasebetimiz vardır. Yaşayışı çok garipti. Parası olduğu halde ucuz e küçük otellere iner bir frank için uzun müddet münakaşa ederdi. Bedreddin bey dayımızdı. Bu | sebeple mirasından biz de hisse aldık. Iktisat vekâletinde yeni teşkilât Ankara, 28 — Iktisat vekâleti ve vekâlete merbut diğer bazı dairelerin teşki bir şekil verilecektir. maksat randımanı arttırmaktır. Bu yeni teşkilâtta yüksek iktisat meclisi umumi kâtibi Nurullah Esat beye mühim bir vazife tev: edilmesi © ihtimali (o kuvvetlidir. Yüksek iktisat meclisinin mesai tarzında da bazı ıslahat icrası mukarrerdir. Yunan kabinesinin değişmesi muhtemel Bütün fırkaların iştirakile yeni bir milli kabine teşkili muhtemel Atina 28 (Hususi) — miştir. M. Venizelosun liberal fırke Kati netice yarın belli Iotihabalın ikinci resmi neticesi ilân edik 102, kri lacaktı tçiler 96 mebus Son dakika Kafandaris fırkasından iki mebus daha kraliyetçilere geçmiştir. Fırka reislerinden Kondilis intihap edilememi Mihalokopulos yalnız başına intihap edil Başvekil, Reisicumburu ziyaretle vaziyeti anlatmıştır. noktai nazarına göre, kraliyetçilerin cumhuriyeti tanıması şartile bine yapılması en muyafıktir. icmhurun daveti üzerine, milli R Çaldaris, Merkuris, Kafandaris Hariciye nazır iştir. Başvekil muhalefet fırkaları rüesasından saraya gitmişlerdir. Bu mülâkat esnasında kraliyetçilerin cumhuriyeti tanımaları suretile bir hal tarzı, bulunmasına” çalışılmıştır. Çaldaris dostlarile müdavelei kârdan Sonra çevap vereceğini söylemiştir. Bu sebepten vaziyet müphemdir. Yunanistan zelzelesi mühim tahribat yaptı Atina, 28 (Hususi) — Halki- dikya yarım adasında vuku bulan zelzele tahmin edildiğinden daha feci netice vermiştir. Ölenler 200 kişidir. 400 yaralı vardır. 25 köy kâmilen yıkılmıştır. Beş in kadar ev harap olmuştur. Jerissos nehri zelzele neticesinde kurumuştur. Buna mukabil birçok yerlerde sular fışkavmıştır. Bazı mahallerde toprak çökmüş, yollar kapanmıştır. Aynarozla münakale tekrar temin edilmiştir. Buradaki manastırlara bir şey olmamıştır. Telgraf muhaberesi de tekrar temin olunmuştur. Ankara, 28 (A.A.) — Make- donya ve Trakyadaki hareketi” hakkındaki haber burada ik bir teessürle karşılanmıştır. aralımıza nazaran Yuma nistandaki Obu (hareketiarzdan baberdar olan Reisicumhur Hiz. ve makamatı aidesi Ynnan Relisi- cumburuna ve makamatı ine telgrafla beyanı teessür ve teessüf eylemişlerdir. Misafirimiz Ceneral Mac Arthur Parise hareket etti Şehrimiz bulunan misafir. Amerika erkânı harbiyei umumiye dün reisi ceneral Mac Arthur sabah müzeleri ziyaret e Amerika sefaret | ateşemi tarafından Tokatlıyanda şerefine verilen ziyafette hazır bulunmuş, Takşım Cumhuriyet abidesine bir gelenlenk — koymuştur. Akşam ü ili paşa tarafından barp © akademisinde ceneralın şerefine bir çay ziyafeti verilmiştir. Caneral dün akşamki ekspresle şehrimizeden o Parise | hareket ve parlak bir surette teşyi Eski bir mezar Menemende eski bir mezar bulundu İzmir, 28 (A.A) — Menemenin Görece köyünde sürülen bir tar lada sapan taşa takılarak kırılmış Ve sapanı kıracak kadar büyük olan taş tarlayı sürenlerde bir merak uyandırmıştır. Kaza bymilamılla HüğadiEi inde yapılan hafriyat neticesinde bir lâhit zuhur etmiştir. Lâhdin içinde dokuz parça mahkük tuğla ile üç parça meskük para çık- | mıştır. Larise harabelerinde hafriyat ile meşgul olan Alman profesörü Yohland. bunların milâttan 550 sene evyeline ait ve İzmir civa mında tesiş olunan 12 şehirden birisi olan Temnos şebri harabe- lerine ait tuğlalardan saçları yılan şeklinde iki tanesinin de korku allahına ait oldunu ifade etmiştir. Futbol maçları Trabzon, 27 (Hususi) — Grup maçlarına © iştirak etmek üzere Trabzon şampiyonu idman ocağı takımı bugün Samsuna hareket etti, Celâl bey Dün muhtelif dairelerde tetkikat yaptı Iktisat vekili Celâl bey dür sabah İş bankasına gitmiş,mü Muammer beyden bazı izahat almıştır. bey öğleden sonra ticaret ğüne «giderek Oo müdür Muhsin beyden bazı izahat aldıkdan sonra ticaret odasında meşgul olmuş, oda reislerile ve idare heyeti özasile daha bazı zevalla görüşmüş, son kararname- lerin piyasadaki tesiri hakkında izahat almıştır. Bundan sonra ihracat ofisine gidererek geç vakte kadar ofiste meşgul olemaştur. Ofis müdürü Cemal beyin bugünlerde İzmire gitmesi muhtemeldir. Radyo 29 eylal perşembe akşamı Istanbul — 18 orkesim, 19,80 Makbule H. Yesari Asım bay, 21 orkestra, 22 gramofan. Bükreş (684.2 m) — 1940 grame- fon, nike kousor, 21 Konferans, 2i,15 konsere devam, Budapeşte (6005 m. ) — 19,0 ingilizce ders, 20 konser, 21,80 opere parçaları, Londra (655,8 m) muzika, 91 konser, SE granofi dans mesi, 20,20 gramefan, 0” şü, Ağ , 22,0 grama Prağ (4585 m.) — 19, alya, haşa, 2 ente ano, 50,45 Brunn'den nakil, 2 Tuna) 28,50 konser Alman kadin Şuna, 2145 5 ova (411 m) — 18, jarnel, 21 İarmal, 28 dans mu Viyana 617, m) 2005 radyo İri, 30 eyiüi cuma Istanbul — 15- hanım Balıslanım 19,80-21 orkesiz 21-92. Taci hal hasam ve Cennet Bam?