29 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Eylül 1293 AKSAMDAN AKŞAMA içtimai hayat: Futbolll sayısız. ehir ye. kasabalarında ücretli veya fabri bir çok © muhabirlerimiz vardır. Üstelik bazan da, tanıma- dığımız kimselerden mektup ve alırız. Bunlar kendi muhitlerinde mühim saydıkları va- kalara rastladıkça bize bildirirler. Bu sabah, bu telgraflann bir kaçı birden geldi: “A.., kasabasında “B. Anadolunun. C.p klübü bümüz karşılaşmış; yenmiştir. $“E.., klübü, “F.... klübüyle maç yapmak üzere “C..., kasar basma hareket etmiştir. Kasaba- mız mahafilinde * in galebe edil- çalacağı kuvvetle memal mektedir. İş bununla kalsaydı, “ bi mahsus garip bir tesa geçerdik. Fakat bize mektup gönderenlerin — hemen ekserisi, yazılarının üzerine, koskocaman bir serlâvha oturtuyorlar: Kasa- Bamızda içlimat hayat ve “acaba şu kasabada da içtim; hayat neymiş bakalım?.., diye, merak ve alâkayla, alttaki satır. ları okumağa başlıyoruz: Futbol klübü teessös ede- rek... Bir penaltı çekmişse de, gayretli kaleci | cansiparan Beklerin gevşekliği yüzünden... Hakemin düdük çalması üzerine, İşin garibi, hemen hı bu gibi yazıların üzeri hayat, () sernamesi oturtmakta biribirlcile konuşup görüşmeden, anlaşmadan ittifak etmiş gibidir. erk. Fransızların bir darbı meseli sardır.. Les grandes idees se reconirent derler. o Yani, ayni fikirleri bulan insanlara, mütebes- simane bir telmihtir!.. (Harfiyen tercemesi “Büyük fikirler birleşir, | Bü me uplrı gönderenlerin futbolu “içtimai hayat, addetme- lerinden öyle sinirleniyorum” ki, galiba, Hikmet Feridan'un: gaze- temizde başladığı “Nelerden sinir- leniyorsunuz?,, anketine. “futbol. danl,, cevabını vereceğim, Sporu fenle telif eden dostum Şefik, bizim memlekette ekseri: yelie oynadığı futbolu, sütunları: mızda, “Arsa sporculuğu, diye tezyif ederek hakikaten (doğru birşey yapıyor. Şayet spor ve atletizmin mub- telif şubeleriyle birlikte yapılmaz da, usülsüz bir tarzda bizde olduğu gibi, dil bir karış, güneş altında futboldan, il, zarar hasıl olur: Dersler geri kalır; vücudun bazı özası bü ür; tenastipsi kalp mutazarrır olur... Eskil ük busule gelir; bibi. Sıhhi imdat Bu sene Beyoğlunda teşkilât yapılacak Belediyenin buseneki bütçe ile yapacağı en mühim işlerden biri Seyyar imdadı sıhhi teşkilâtdır. Bu teşkilâta ait talimatname hi zarlanmış, levazım ve otomobillerin pazarlığı bitmiştir. . Bütçe gelir gelmez / derhal levazım satın alınacaktır. Bu teşkilâttan maksat şudur: Cinayet veya kaza neticesinde yaralananlardan çoğu ortada ka- İlyor. Nakil, vasıtalarının iyi olma- ması yüzünden yaralılar fazla kan kaybediyorlar. Bunun önünü almak için, şim- in olduğu Beyoğlunda teşkilât yapılacaktır. Burada her vakit harekete ve im- dada hazır bir otomobil buluna” caktır. Otomobilde hastanın yolda sar- sılmadan ve yorulmadan rahatça hastaneye sevkini bir karyola, bir hekim, bir küçük sihbiye memuru bir hasta bakıcı bujunacak, yaralının ilk tedavis ufak tefek ameliyatı yapmak için lâzimgelen alât ve edevat ta bulunacaktır. Imdat otomobilleri yolda gecer- erken yangına giden itfaiye vesa- itinde olduğu gibi, diğer vesai nakliye mecbur durarak * yol vermeğe olacaklardır. — Gelecek da da yapılacaktır. Karabiber! Fiatler 120 kuruştan 180 kuruşa çıktı! Piyasada hiç akla gelmeyen bir madde üzerinde ibtikâr vardır: Karabiber itikâr. Türkiyeye karabiber, en ziyade Iskenderiye transit depoları vası- tasile Singapurdan gelmektedir. Karabiber, Istanbula gümrüksüz olarak 50 kuruştan teslim edil mektedir. Gümri raflarla beraber, 120 kuruşa mal: oluyormuş. Son günlerde karabiber s: tacirler aralarında birleşerek, fat- lerini arttırmışlardır. Dün piyasada karabiber. fiati 180 kuruşa kadar çıkmıştır. başını kesip ayaklari İarl,, diye futbolu haram saymak istemişlerdi. Benim de, handeyse, bu oyunu günah sayacağım geliyor: Gençlik, kendi başını futbol etmiş, ha bire tekmeliyor diye... (Va - Na) teminedecek | ŞEHİR HABERLERİ Şehir bütçesi Belediye hükümete tekrar müracaat edecek Şehir bütçesi henliz tasdik edi- lerek gönderilmediği için belediye yeni “sene bütçesile yapılacak: bir çok işlere başlamamıştır. Bu işler arasında Üsküdarda Zeynep Kâmil hastanesinin Galatadaki “çocuk yurdunun. açılmaları, Edir- nekapı bakım evine elli çocuk alınması vardı. Mali senenin beş ayı geçtiği halde henüz bütçenir memesini belediye mahafilinde hayreti celbediyor. Belediye işle- rinin uzun müddet sürüncemede kalmaması için bütçenin hemen tasdik edilerek gönderilm. tekrar hükümet nezdinde ricada bulunacaktı Hudut haricine Gençleri ahlâksızlığa sevkeden biri yakalandı bir sabıkalıyı yakalamıştır. hakkında yapılan ihbarlar üzerine tahkikat yapılmış ve kendi bazı gençleri münasebetsiz ketlere sevkettiği anlaşılmış ve bu şekilde müteaddit eürümleri meydana çıkarılmı Son defa Eminin Beyoğlunda bir apartmanın bir dairesinin gizli randevu yeri olarak kullandığı anlaşılmış ve burada araştırma yapılmıştır, Araştırma esnasında evde bazı kimseler bulunmuş ve Eminin cürmü sabit olmuştur. Eminin bu hareketleri öteden beri bir çok defalar tekerrür etmekte olduğu cihetle kendisinin hudut. haricine çıkarılması için vekâlete müracaat edilmiştir. iktisat vekâleti harici dicaret müdürü geldi Iktisat vekâleti haricl ticaret müdürü Saim Nuri bey Ankara: dan şehrimize gelmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri 7— rüye Bene SENELİK 1400 kuruş 2700 İruruş SAYLIK 750 41450» 3JAYLIK 400 > 800 » AYLIK 150 > — e Kİ rn ağ doğruya AKŞAM ilaresi namına gönderilmelidir. Ars tedi içe yirmi beş ku Tuşlu pul göndermek lâzımdır. mar 7 Alpa Yatan iu Temazilevvel 2 54 İmei Glneş Öl Güzel sanatlar Muallim kadrosunda değişiklik oldu Güzel sanatlar © akademisinin muallim kadrosunda mühim de- gişiklikler olmuştur. Yeni kadro mucibince üç muallim muavinliği ilga edilmiş, yerine tezyinat kıs- mma muallim muavinlikleri ihdas olunmuştur. Açıkta kalan muallim muavin- leri Cevat, Zeki, Hadi, Refik beylerdir. Bunalrın nereye tayin edilecekleri belli değildir. Kadro harici kalan muallim mauavinleri, güzel sanatlar al misi mezunlarıdır. Maarif vekâleti tarafından 924 senesinde Parise tahsile. gönderilmişlerdi. Bunlar- dan Cevat, Refik beyler dört sene pariste meşhur ressamların atök yelerinde, ihtisaslarını. ilerletmiş- Diğerlerinde Zeki bey de dahili mimari, Hadi bey de heykeltıraş» lik tahsil etmiştir. Muallim mua leri dört seneden beri güzel sanatlar akademisinde bulunuyor- lar. Maarif vekâleti, bu. gençlerin ihtisasını artırmak için, dört sene bütçede binlerce lira sarfetmiştir. Yeni Maarif vekilimiz. Reşit Galip beyin bu muameleyi nazan eminiz, Hayvan hırsızı Bir koyunu sürükleyip ürürken yakalandı Aksaray polis merkezi bir hay- van bursızını cürmü meşhut har linde yakalamıştır. Hüseyin » isminde . bi larda “koyunlarını — otlatırken. aralık uykuya dalmıştır. Hüseyin uyküsunun koyun sesleri duymuş ve uyan- mıştır. Koyunların. sayınca bir tanesinin noksan olduğunu gör- müştür. Hüseyin etrafı araştırır. ken bir adamın koyunu sürük- arasında | iyerek: zorla götürdüğünü görmüş ve derhal polise haber vermiş Zabıta bu adamı yakalamış ve kendisinin Abdurrahman isminde birisi olduğu anlaşılmıştır. Abdur- rahmanın ötede beride hayvan hırsızlığı yapmakta olduğu teş edilmiş ve müteaddit cürümleri meydana çıkarılmıştır. Abdurrah- manın başka arkadaşları olup olınadığı tahkik ediliyor. Sahife 3 İ EBir çarypadia I Sinirlenmek bahsi Bir kaç zamandan beri gazete mizde yeni bir anket başladı. Memleketin tanınmış simaları şehir içinde, tramvayı büste, tiyatroda, sinirlendikleri şeyleri anlatıyorlar... Bunların içim- Öyle şeyler ki bir insanı hakikaten sinirden çıldırtır. Fakat bana sorarsanız Istanbulda en fazla sinirlendiğim matik telefondur. Merak iz bir işvar. Parmaklarınızı deliklere koyup çeviriyorsunuz., Evden beklediğiniz yolculara ge- lip gelmediğini soracaksınız. İşte evi buldunuz. — Allo... Geldiler mi? — Nereden geleceklerdi? — Canım bilmeyor musun. Trabzondan geleceklerdi. — Geldiler efendim. Hepsini de kestik... Derileri de yüzüldü? — Efendim, efendim? Ne dedi- Diz?. Neresi orası? — Neresi ( olacak © efendim Mezbaha. Trabzondan — gelen danaları sormuyor musunuz?. Mütbiş bir heyecan geçirdikten sonra telefonu hayretle kapatıyor sunuz. Fakat işin aksi tarafına kın ki önümüzde hiddet edecek kimse de yok.. Evvelden olsa aç matmazele ağzını geleni söyler — Matmazel rica ederim. Akşamdan mı kaldınız?. diye başlayıp bütün hiddetini say dök, Fakat şimdi öyle mi ya?, Kime bağırıp, kime çağıracaksınız? Eskiden matmazeller Istanbul halkının sinirlerini yatıştıran onları teskin eden birer ilâç gibi idiler, Işi bozuk giden tüccar, hava disini tahkik edemiyen gazeteci, amirlerine hiddetlenen — memur, havayı yanlış tahmin eden rasat bane memuru işin matmazeller adeta kordial tesiri yapıyordu. Şimdi bu ilâçtan mahrum olunca İstanbul halkı telefonlara büsbü- tün sinirlenmeğe başladı. , Amma sinirlenmiyecek. gibi, değil ki, Hiddetinizden istediğiniz. kadar köpürün, binmediğiniz. küp. kak masın.. Telefonu. acınca” sizinle alay eder gibi başlar: — Duwuyuuutl.. Makineyi yumruklayın, kaldırıp masanın üstüne vurun © gen alaycı sesile devam ederi — Duwunull,, Hikmet Feridun Mekteplerde yeni şubeler açıldı Bu sene orta mektep ve lise- lere fazla miktarda talebe müra- caat ettiği için bir çok mekteplerde sınıflar dolmuş ve yeniden müra- caat eden talebe bu mekteplere muvakkaten © keydedilmişlerdi. Şimdi. her mektepte lüzumu ok duğu kadar şube açılmıştır. Binaenaleyh bir kaç günden beri mekteplerde açıktan biç bir talebe kalmamıştır. erseniz. Ay Nİ Ba w 5 — Sen ne diyorsun Amca bey, lügat kitabının modası geçer mi? Bu, lügat kitaplarının şahıdır şal bunun! . Ben sakallarımı kazıtırım! bu kadari A dastüml — Neden? AB. — Bal Oraağ vat Finibus yirüninci a: 5 i Bu Ingat, bu asra gücü deği içinde. ( Dürm ), (Geri dönmek) bana