16 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 16 Teşrinievvel 1932. Cemiyeti akvam ( Baş tarafı birinci sahifede ) meselelerle | meşgul | olduğunu, fakat raporda çok mühim bir meseleye hiç temas edilmediğini söyleyerek bir çok memleketlerde işsizlik yüzünden bünyevi ve ahlâkt sefalete duçar olan çocuklar unda nazarı dikkati celbet- Necmeddin Sadık bey, işsizlik meselesinin son zamanlarda aldığı şekli izah ederek, beşeri" yetin temeli olan milyonlarca gocuğun bakımsızlıktan mahvol- duğunu. anlatmış ve bir karar projesi teklif etmiştir. Komisyon tarafından alkışlarla ve ittifakla kabul — edilen oObu karar projesi, — Milletler £ Cemiyetinin bugünkü umumi heyet içtimanda kabul olunmuştur. Bu kararı tek- | Nif ederek kabul ettirdiğinden dolayı, Beynelmilel çocuklara yar- dım cemiyeti tarafından heyeti murahhasamıza resmen ve hara- retle teşekkür edilmiştir. Necmed- din Sadık bey tarafından teklif olunup kabul edilen karar şudur “ Bütün memleketlerde işsiz devam ve tevesslü / yüzünden milyonlarca çocuğun çektiği ızt- raplardan derin bir surette müte- essir olan ve bu çocukların çek- ve harpten | sonraki ilk senelerde bir çok memleketlerde tezahür eden feci şeraiti hatırlı tan maddi ve manevi mabrumi yetlerden heyecana düşen, nesli beşerin istikbali için | tahaddüs etmesi muhtemel neticelerin va met ve ciddiyetini takdir eden ve milletler cemiyetinin beşinci heyeti umumiye içtimanda kabul ve tasvip edilen Cenevre beyan- mamesinin vaz ve tahmil ettiği mecburiyetleri tamamile müdrik bulunan on üçüncü heyeti umumiye içtima, milletler cemiyetine âza olan bütün milletleri, gerek hükümet müesseselerinin ve gerek hususi #eşekküllerin faaliyet ve mesaisile, iktisadi buhranın neticelerinden bilhassa müteessir ve muztarip olan çocuklara yardım etmeğe müstacelen davet eder., “AH. beye cevap (Baş tarafı birinci sabifede) mıdır? Demek oluyor ki, gümrük tarifeleri mamul maddeleri himaye ettiği kadar, zirai maddeleri de bimaye etmektedir. Bundan başka zürra üzerinden Aşar gibi ağır verğiler kaldırı mışlır. Bundan daha büyük zıraat himayesi olur mu? A.H bey sanayiin inkişa fından © bahsederken, çikolata fabrikalarına dokunmaktadır. Bu- rada, bu zatın fikrine şu şekilde iştirak © edebilirim: Türkiye de gikolata sanayii lüzumundan fazla ilerliyor. Bunu vaktile bizde söyledik, buna karşı yapılacak iş, bu şube deki sanayii tahdit ( etmektir. Böyle bir şeyede ihtiyaç, Mevcut © Fabrikı ihtiyacımı temin et cata da başlamıştır. Filistinde kaçakçılık Kudüs, 15 (A. A) — Şeria dağlarına çakmak götürmek isti- yen kaçakçı bedevilerin öldürül mesine iştirak etmiş olmakla itt ham edilen iki Ingiliz polisi hak- kında adli tahkikala gi ii On dokuzlar komitesine âza olduk Cenevre 15 ( A.A. ) — Milletler cemiyeti 13 üncü büyük me çsami tayini suretile Türkiyeyi Çin - Japon ibtilâfını takibe me- mur on dokuzlar komitesi özalı- ğına intihap etmiştir. teşvikler Belgrat 15 (A.A) — Dabili nezareti neşretmiş olduğu bir tebliğde Lika'da isyan çıkmış olduğuna dair ecnebi gazetelerde intişar etmiş olan haberle surette tekzip emektedir. Tebliğ, bir taraftan jandarma larla kaçakçılar arasında müsa- demeler vuku bulduğunu, kat'i iğer Londra 15 (Hususi) — Romanya hükümeti, memleketin /iktisadi ve kambiyo vaziyeti yüzünden 1922 senesi borç taksitlerini öde- Zabıta büyük bir hırsız şebe- kesi meydana çıkarmış ve hırsız- lardan bir kısmını yakalamıştır. lir müddeten beri Yemiş ve Asmaaltı taraflarında dükkân ve depolara bir takım hırsızlar da- danmış bir çok yerleri soymuşlar fakat bir türlü ele geçirilmeleri kabil olamamıştır. Evvelki gece gene Asmaaltında eski Papasoğlu hanında Rupen Elenas (efendinin dükkânindan 2 bin liradan fazla kıymete çu val aşırılmıştır. Vaka polise haber verilmiş, 2 nci şube hırsızlık masası tahkikata başla- Ri Dil inkılâbı Maarif vekilinin riyasetinde mühim bir içtima Bugün maarif Reşit Galip beyin riyasetinde mühim bir içtima yapıldı. Toplantıda Türk dili hakkında wekiletin yapacağı tamim etra- fında müzakere olmuştur. Vekâlet, dil inkılâbı etrafındaki, faaliy başladı, yakında burada yeni bir ietima yapılacaktır. Bundan başka liselerde bir zümreden bakaloryaya tabi olan ların imtihanlarından bir, buçuk ay sonra tekrar imühana girebil- meleri imkânına dair bazı kararlar veril Üç günlük çocuk Galatada Mumhane caddesinde bulundu Galatada Mumhane caddesinde gece 3 günlük bir çocuk bulun. muştur. Çocuğun üzerinde bulunan bir Kâğıtta kendisinin Rum ortodoks milletinden olduğu anlaşılarak cemaata teslim edilmiştir. irket vapuru mavnaya çarpmış irketi Hayriyenin Sühulet ve puru dün Kabataşta iskeleye ya- maşırken iskelede bağlı bulunan Mustafa reise sit yelken gemi sine çarpmış, geminin baş tarafı parçalanmıştır. Bu Sahahki Telgraflar Sırbistanda isyan mı çıktı Tebliğde, iftirak hareketlerinin harici eseri olduğu yazılıdır taraftan Zaraya iltica etmiş olan bir takım muhacırların irak- cuyane bir takım hareketlerde bulunmuş olduklarını beyan il iktifa eylemektedir. e Tebliğin sonunda şöyle denilmektedi 3 noktadan yani Bulgaristan, Macaristan ve Italyadan gelen devletlere tebliğ etmiştir. Bükreş kabinesi diğer borç tak- sitlerinin ve bilhassa 1929 sene inde Romanya parasının kıymeti üzerinde sıkı bir tetkik yapılınca bunların — sabıkalı hursızlardan Mehmet isminde birisine ait ol duğu anlaşılmıştır. Bir müddet sonra Mehmet ya- kalanmış, ifadesi alınmıştır. Mehmet ifadesinde böyle şeyden hiç haberi olmadığını iddia ct mişse de iş tamamile meydana çıkmıştır. Tahkikat genişletilince Mehme- din Kanbur Yorgi namı diğer Teodos ile sabıkalı hırsızlardan Tamail isimlerinde iki arkadaşı daha olduğu ve bunların bir Ticari muvazene Eylül ihracatı, ithalattan dört milyon lira fazla Gümrükler istatistik ve tetkik müdüriyeti eylül 932 ithalât ve ibracatını tesbit etmi Bu senenin eylül ayında itha- lâtımız 6,915,397 ve ihracatımız 4,248,350 lira fazlasile 11,163,747 Viraya baliğ olmuştur. Sekiz aylık rakamlar bu son rakamlara ilâve edilince bu sene- İ min ilk dokuz aylık ithalâtının | 64,720,496 ve ihracatında 63 | milyon 565,992 liraya baliğ olduğu görülür. Bu suretle ithalât ibracat arasındaki fark lehine olarak 1,154,504 Jiradan ibaret bulunmaktadır. 931 senesinin ilk dokuz ise İthalâtimız. 101,640,079 ve ihracatımız da 82,630,116 olduğuna göre geçen senenin aynı müddeti zarfında itbalât ihracattan 18,534,963 lira fazla olmuştur. Frankfurtta fena havalar Frankfurt-am-Mein 15 (A.A,) Bir fırtına, şehir civarında tahı bat yapmıştı. Fırtına, 150 evin damın alıp götürmüş, bir çok ağaçlar köklerinden çıkmıştır. Zelzelelerin arkası kesilmaüi Atina 15 (A.A) — Halkidil yada zelzeleler devam etmektedi. Selânikte de sarsıntılar hissedil- miştir. resmen alâkadar Soyulan dükkânda parmak izleri | şebeke ve memleketimiz aleyhine müteveccih bulunan tahrikât ile bu vakalar arasında bir müna- sebet mevcut olduğu bedihidir. Fakat bütün bunlar harici amillerin. tesiri ile vuku bulmak tadır. Bu vakayii ahalinin devlete ve rejime karşı bir isyan şeklinde göstermeğe kalkışmak beyhudedir. | Romanya borçları veremiyor korumak için aktetmiş olduğu istikraz ve taksitlerinin de tecili içi kerata. alâkadar devletlerle müza- işmişti Büyük hırsız şebekesi Yemiş ve Asmaaltı civarını soyan hırsızlar, nihayet yakayı ele verdiler halinde çalışarak çal dıkları eşyayı o İranlı o Veli isminde birinin evinde sakladık- ları anlaşılmıştır. Yorgi, Ismail ve Veli de yakalanmışlardır. Bu şebeke muhtelif zamanlarda Rupen efendinin dükkândan başka Kostaki efendi isminde birinin deposuna © anahtar uydurarak bir çok kolonya ve esans, Burmalı handa Gulâm Alinin ardiyesinden kilidi kırarak bir çok çamaşır ve saire aşırmışlar ve bu civarda muhtelif evlerilde soy- muşlardır. Zabıta bu şebeke ile alâkadar başka ki Izmir, 15 — Bornovada çalgılı kahvede Arnavut Şevki eniştesi Arifi tabancayla öldürmüştür. Katil hapisaneden çıkınca eniştesi ona iki eşek alarak odunculuğa başlatmıştır. | Katil eşeğin birini satıp tabanca almış diğerinin parasını rakıda harcamış, eniştesini haraca kesmiş para koparamayınca | karısı “Beni bir daha göremeyeceksiniz,, demiş, çalgılı kahvede eniştesini bulmuş, öldürmüştür. Katil yake- lanmıştı Kaçırılan eşya Rıhtım şirketinden 6 milyon küsur lira tazminatisteniyor Rıhtım şirketinin anbar ve antre- polarından yok olan eşya hak- kında, gümrük idaresinin yaptığı tahkikat bitmiştir. Gümrük idaresi bu tahkikat neticesinde rıhtım şirketine gön- derdiği ihparname, kendi muha- fazasına teslim edilen oşyanın yok edilmesinden dolayı, şirke- ten 6672/000 lira tazminat İste mektedir. Thparnameye g parayı, bir hafta zarfında tediyeye davet” edilmektedir. Bu eşya, gümrük resmi verilmeden çıka- e şirket bu nılmıştar. | olmuştur. Bu sabahki yangın Boya fabrikasının iki, odası yandı Bu sabah saat yedi buçukta belediye“ dairesinin © arkasında Peyikhane caddesinde bir yangın çıkmıştır. Yangın, (Matbaai osmaniye) sa- biplerinin mutas: bulundukları ve Yuvan Nina inde | birinin müsteciren bulunduğu boya fab- rikasından çıkmıştır. dan sonra söndürülmüştür. Yangının. söndürülmesi için İstanbul ve Beyoğlu grupları yetişmişlerdir. | Yangının sebebi meçhuldür. Şehrimizde zelzele Dün gece, şehrimizde gece ya- rısına doğru, hafif iki zelzele Tahkikatımıza © göre hasarat yoktu Fransa ile itilâf (Baş tarafı birinci sahifemizde) Mevsuk bir menbadan aldığımız malümata göre bir Fransız şirke- fine ait olup toprağımızdan geçen şimendifer hattının hükümetimiz. den satın alınması ve Türkiye ile Suriye tebeasına ait emlâk mese- lesinde, itilâf hasıl olmuştur. Şükrü Kaya bey ile fransız sefiri arasında bu gün de mütebaki noktalar hakkında müzakereye devam edilecektir, bu son nokta- lar üzerinde, ümit edildiği vechi itilâf hasıl olduğu taktirde, itilâ name burada parafe edilecek, Tevfik Rüştü beyin avdetinden sonra imzalanacaktır. Fransanın Suriye fevl miseri M, Pol yarınki Tesle, ektir. Mumaileyhin de müzakerata işti- rak edeceği tahmin edilmektedir. Rus futbolcuları (Baş tarafı birinci sahifemizde) Ruslara Istanbul spor klüplerinin gelâmlarını söylediler. Hstikbale © gidenler © arasında Halkevi spor teşkilâtı, federasyon Bamına bir delege ve bütün klüp murahbasları vardı. Bütün Istanbul klüpleri namına ayrı ayrı gönderilen buketlerle Rus sporcu kafilesi âdeta çiçek- lerle donanmıştı. Karaya uyak basan ruslar spor meraklıları tarafından alkışlandılar. Rus misafirlerimiz Bristol ote- line yerleştiler. Cumaya kadar merasim programı mucibince ls- tanbulun muhtelif tarihi yerlerini eksp- Paristen şehrimize gele- gezecek olan Ruslar, haklarında gösterilen — büyük eşekler. etmişlerdir. Gelen Rus futbolcuları içinde, geçen sene darülfünun takımile karşılaşan oyuncuların ekserisi vardır. Ik maça çıkacak Rus takımının aşağı yukarı Rusyada bizimle kar- samimiyete İ şılaşan Moskova kadrosu olacağı muhtemeldir. Yunan kabinesi meselesi Atina 15 (A.A) — Halkı fır. kanın hükümeti iştirâk etmekten hasıl imtina dolayısile olan umumi intiba vazi yeniden intihabat icra'sına doğru gitmekte olduğu merkezindedir. Ghilide isyan New York 15 (A.A) — New York Times gazetesine göre kında Cbilide yeni bir isyan hareketi çıkması muhtemeldir, amm e ma