19 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Teprinisani 1299 AKŞAMDAN AKŞAMA Kadınların tramvay- daki yerleri 'Vaktile, tramvayda kadınların bir harem dairesi vardı: Ön ta- raftaki iki sıra, perdeyle ayrılmış, onlara tahsis edilmişti. Lâkin, sonra, lehülhamd erkekten kaç denilen şey tarihe karıştı: Ev- lerimizden kafeslerimizle | ber: ber, otramvaylarımızdan perde- ler o kaldırıldı. buna o rağmen ille ön iki sıra, hâlâ kadınlara âit... Hem de tramvay okumpanyası, resmen onların bu hakkını yor... Bizzat kadınlar, bakle istemekte musırlar... Meselâ, den gücünden yorgun argın dör başka oturmuş, değilmi? Yi Sportmen hanım, karşısın caklı gibi dikiliyor; hattâ letçi- Din tavassulunu isteyerek adamı oradan kaldırtıyor. Bilmukabele Asıl hayretimi kadınların. ci Şu lâtif cins müntesipleri, arala rında rekabet mevzubahs olunca gözlerini oyarlar gibi yekdiğerlerini tutarlar. Tramvay. meselesinde de, bu, böyle... Meselâ, boş bir tramvaya dört hanım biniyor. A hemşire- lerli Gidip ön, iki sıranızı işğal etsenize 1. Hayır, katiyen oraya oturmazlar, Orta sıralara yerle- şirler. Diğer kadınlı erkekli müşteriler de umumi sıraları doldurur. En sonuna öndel tane kalır. Büyük Jokantalardaki Reserude masalar gibi, burası sa- hibelerini bekler. Ihtiyar ve yor. ğun erkekler, arka sıraları ha- nımlar tarafından işgal edilmiş olduğunu görerek kazara ön yerlere oturdularmı, tramvay do- lunca, yeni binen hanımlar tara- fından derhal koldırtırlar ... Bir de kadın - erkek müsava- tından babsediyoruz. Bu müsava- iki arka sıra erkeklere ait olmalı! Oraya bir kadın oturursa, erkek girince yerinden kalkmalı Diyeceksiniz ki — Kadına hörmet nerede kaldı? — işte, arka sıraları kendimize alıyoruz. Ön sıraları onlara veri- yor Yoksa, şimdi börmet , meselesi değildir bu hududu, ba: ir kaç sahada lduğu gibi, çoktan © aşmış; keklerin mağduriyeti suretile müsavatsızlık ,, halini almıştır. (Akşamcı) 25 lira ceza 'Numarasız ve karne: billerden alman yirmi beş lira cezanın otobüs, kamyon, kamyo- et ve bisikletlere teşmili hakkında belediye reisliğinin teklifi şehir | mülkiye encümeninde ka” otomo- ın önüne geçmek ve halkın euiyetini temin etmek için kar mesiz ve numarasız vesailin şid- detle takibini Bu teklif meclisin pazartesi manda müzakere edilecekti Pazar yerleri Yeniden bazı yerlerde pazarlar açılıyor Halkın et, sebze ve erzakını ucuzca temin edebilmesi için şehrimizdeki — pazar | yerlerinin çoğaltılmasna karar verilmişti. Belediye yeniden Üsküdar, Bey- lerbeyi, Bostancı, Yeniköyde birer pazar tesisi muvafık görmüştü Bu pazarlar tedricen çoğaltılar caktır, Pazar açmak hakkı doğrudan doğruya şehir meclisine belediye meclisi mülkiye encümeni, pazar yeri açmak selâhiyetinin d encümenine verilmesini muvafık görmüştür. Yalovada yeni fırka binası yapılıyor Yalovada üç odak, bir konfe- yansı salonu ve bir bodrum ile bir üst kattan ibaret yeni bir fırka binasının inşaatı bitmek üzeredi Binanın küşat resmi yakında ya: pılacak ve bu senenin nahiye ve kaza kengreleri yeni binada akte- dilecekti Yeni | fırka binası açıldıkları sonra Yalovada bir gençlik ve spor teşkilâtı yapılacak, Yalova gençliğinin bir merkezde toplan- maları temin edilecektir. Yeni fırka binası, mektep binasi yanında yapılacaktır. Buğday fiatleri Nakliyat azaldığından fiatler yükseliyor Bir kaç günden beri buğday fiatlerinde hafif bir yükseliş var- dır. Evvelki gün borsada buğday 7 kuruş 10 paradan açılmış 7 kuruş 20 parada kapanmıştır. | Bundan bir hafta evvel, buğday İ fatleri 6 kuruşla 6 buçuk kuruş arasında idi, Son günlerde, fiat lerin artmasının sebebi, Anadoluda havaların bozması — dolayısile, | nakliye işlerinin azalmasıdır Alâkadarlara göre bu gi arizi sebeplerle, buğday fiatleri bir kuruş yükseliş farkı olması, ekmek fiatlerinde bir tesir yapar mıyacaktır. Darülaczede yeni inşaat Darilaczedeki bütün çamaşır. ların kısa bir zaman içinde ku- rutulması için çamaşır yıkanma yerinin üstüne bir çamaşır kurut- ma yeri yaptırılacaktır. Aynı zamanda darülaczenin bu- laşık yıkamağa mahsus salonu pek dar ve iptidai olduğu için ir bulaşık yeri yaptırılan e Okturuva Kereste ve kireçten de resim alınacak Okturva tarifesinde kereste ve kireç kaydı mevcut olmadığından belediye bu iki maddeden oktu- ruva resmi alamıyordu. Silivri belediyesi, bundan da resim alın- ması için vilâyete teklifte bulun- muştur. Umumi meclis mülkiye en meni, kereste ve kireçten oktru: resmi alınmasını esas doğru görmüş, ancak kerestenin cinslerine göre resim miktarının takibi lüzumunda israr etmiştir. Bundan başka Silivri belediye- sinin teklif ettiği resim miktarı da yüksek görülmüştür. Me verirse İcereste karar ve kireçten de nacak ve yeni edilecekti Polislere yardım Kışlık odun kömür mü, iki aylık avans mı? İstanbul emniyet müdürlüğü kış dolayısile bu sene polis inemur- larına odun ve kömür tevzi et meye karar vermiştir. Odun ve kömürlerin parası taksitle maaş- lardan kesilecektir. Diğer taraftan polis taavün sandığı heyeti idare özasından bir kısmı da memurlara odun ve kömür verilmeyip bunun yerine her memura taavün sandığından iki maaş nisbetinde avans veril- mesi daha muvafık görülmektedir. Bu husus sandık heyeti idare- sinin, ilk içtimamda görüşülecek ve bir karara bağlanacaktır. Galatasaray mezunları Galatasaray mezunları tarafın dan teşkil edilen Galatasaraylılar cemiyeti ve klübünün evvelki akşam 'küşat resmi yapılmıştır. Bu mü- nasebetle Galatasarayın eski ve yeni mezunlarından genç ihtiyar bir çok zevat, cemiyet için tutu- lan o Beyoğlunda | Lüksemburg apartımanındaki dairede toplan- mışlardır. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye ene SENELİK 1300 kurap 2700 araş GAYLIK 750 “3 1450 3AYLIK 400 > 800 > JAYLIK 150 3 — © Dar Abone Geretleri doğrudan doğruya AKŞAM idareci mararan gönderilmelidir. Ares tebii için yem beşik ruşluk pul göndermek lazımdır. ep 40 — Kasım 12 5. etik Gümep Öğle Ikindi Akşam Yata La ASAL SAR a Va. SA GS2 2059 NASA GM ADA Idarehane: Bablali civarı Acımusluk sokağı 13 No. Maçka - Beşiktaş Tramvay ihtiyacı gittikçe daha fazla hissediliyor Beşiktaş Maçka nda bir tramvay hattı inşası için öteden beri bir tasavvur vardır. Son za- manlarda iki semt arasında gidip gelenler çoğaldığından bu ibtiyaç artmıştır. Belediye, otomobil ve otobüslerin serbesçe | manevra yapabilmeleri için Valdeçeşmesin- deki kavisi genişletmek suretile yapılacak hat içim zemin hazırlan iştir. Son zamanlarda Ayaspaşada, yeni. inşaat dolayısile, yeni ma: balleler teşekkül etmişti nın da Beşiktaşla rabıta: etmek lâzm geliyor. Bunun için Taksim tramvayının Gümüşsuyu, Gazhane tarikile Dolmabahçeye indirilmesi düşünülüyor. Maçka tramvayın Beşiktaşa indirilmesi daha kolay olduğun- dan iptida bu hat yapılacaktır. Maamafih inşaata ne zaman baş lanacağı henüz malüm değildir. Belediye memurlarının tekaüdü üyük Millet meclisince verilen karara göre belediye memurl kanununa tabi degildirler. Bu itibarla belediye memurlarının yeni bir tekaüt nizamnamesi ile tekatt edilmeleri lâzım geliyor. Nizamnamenin esaslarını hazır- k üzere bu bafta belediyede is muavini Nuri beyin riyase- tinde? olarak memurin müdürü Samih, hukuk işleri müdürü Muhlis. beylerden mürekkep bir komisyon çalışmağa başlayacaktı Cam takarken. Ortada bulduğu kıymetli eşyayı da cebine indirmiş! I Zabita garip bir bırsız yakala- mıştır: Salamon isminde olan bu adam kendisine camcı süsü vere- rek evlere girmekte ve bu bahane ile hırsılık yapmaktadır. Salamon efendi. evvelki gün gene camcı kıyafetile Fenerde dolaşırken takmak üzere Hikmet bey isminde birinin evine girmişti Salamon odada yalnız kaldığı bir sırada etrafı araştırmış ve konsolun üzerinde duran bir altın ati cebine indirmiş ir müddet sonra Hikmet bey odaya girince altın saatin aşırılmış olduğunu görmüş ve derhal polise haber vermiştir. Hikmet beyin tarif ettiği eşkâl üzerine zabıta Salamonu yakalamıştır. Hikmet beyin evinden aşırdığı saat Salamonun üzerinde bulun. muştur. Bu adamın daha bazı yerlerden bu şekilde eşya aşır dığı anlaşıldığından zabıta tah- kikata devam ediyor. İl mir çırpıda Biraz dikkat. İnsan bazen öyle tuhaf ifade- lere, öyle garip mantık hatalarına rasgeliyor ki hayretten ağrı açık kalıyor... Meselâ dünkü gazetel de üç sülün iş koskocaman bir serlâvha gözüme ilişti. Hem de iki satır. Birinel satır: Dün şehir mecl Et yemekten Bunu manası nedir?. “Ey ce- maat, şehir meclisinde et yenile Binaenâleyh yarımşar okka külbastılık kıvırcık kestirip dogru şehir meclisinin tıp salona girin ve belediye reisi- nin karşısında çatır çatır etleri yeyin... Katiyen şehir meclisinde et yemekten korkmayın.,, Benim bu iki cümleden çıkar- dığım mana bu. Fakat mesele öyle değilmiş, şehir meclisinde mez- baha meselesi konuşulmuş. Teyfile ene mcababayı tenkit disine cevap vermişler. fenni bir et yemekten — Etlerimiz temiz, tarzda kesiliyor, korkulma; Fakat siz gelin de bunu anla- yın.. Gazeteyi okuyan kebap meraklıları ve midelerine düşkün olanlar kebaplıklarını, pirzolalık- ları çıkınlarına yerleştirip bele- diyenin merdivenlerinden | tıkır tıkır çıkarlarsa raesuliyet bana ait değildir. Fakat bu gibi ifade ve mantık hataları etrafımızda © kadar çok, ki insan bangi birini sayacağını şaşırıyor. Meselâ Taşdelen sula- rının şişelerinde gu yazılar var: Sıhbata nafi, böbrek, kum, kara ciğer hastalıklarına birebir dev Ve saire ve saire. Etiketin en altında da şöyle Imalhane: Suyun imal edildiğini ancak bizim memkette görürüz. Bazan da kimyabanelerde kimyagerler müvellidülma ile müvellidülhumu- zayı birleştirip su yaparlar, Insan bu tarzdaki yanlışlıkları inde tutsa iki günde den çatlar. Etrafa bir eziktar Gazino ve birahanelerde erkek- lerle beraber oturan kadınlar Yeni emrazı zübreviye nizam- namesi tatbikatından olmak üzere polis merkezlerine yeni bir tamim gönderilmiştir. Bu tamime nazaran gazino ve birahanelerde erkeklerle beraber oturan kadınlar z: tarafından menedilmiyeceklerdir Ancak zabıta bunları sıkı bir kontrol altında bulunduracak ve bunlar arasında fuhuş m dile © dolaşanlar görülürse erhal o zabıtai © ahlâki murları tarafından yakalanarak muayeneye © sevkedileceklerdir. Muayene — neticesinde hastalıklı oldukları , görülenler hastaneye önderileceklerdir. Hastalığı tes- bit edilemeyenler serbest bırakt- lacaklar ve üç defa böyle mi sebetsiz vaziyetlerde yakalandık- ları taktirde kendileri. polisçe tescil | edilerek ellerine resmi vesika verilecektir. — Belediye ıslaha karar vermiş Amca bey... itfaiyeyi gene Işi acemi ellerden alıp. e eee eek. mutahasuış ne derse, Onu yapacakmış!.. A.B. — Ya su lâzim derse? ME. —ş—şş—>——