24 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

fe 2 24 Teşrinisani 1932. Kontenjan Kararname ve listeler çıktı Yeni kararnamede mühim değişiklik var Ankara 23 — Resmi gazete bah yeni kararname ve kontenjan listelerini havi olarak çıkacaktır. Başvekâlet matbaası sabaha kadar bu maksatla çalışa- caktır. Ikinci könum şubat ve mart aylarına mahsus kontenjan listelerine merbut kararname mü- him esasları ihtiva etmektedir. Yeni kararnameye merbut A ve B iisteleri eski listelere nisbetle tevsian tadil edilmiş ve kontenjan harici girebilecek 70€ yakın kalem eşya Sl ave ediş Bundan maada yeni kararname- de mensucat ithalatı için verilen kontenjan mikdarı memleketlere göre taksim edilmiştir Bu usulün kabulü yeni kararnamenin bariz bir hususiyetini teşkil etmektedir. Japonya bize senede beş milyon- İnk mal ithal ettiği halde muka- biline pek cüzi miktarda mal aldığından Japonyaya bizden ak dığı mal nisbeti nazarı itibara anarak o mensucat | kontenjanı verilmiş ve bundan tasarruf edi- len miktar diğer o memleketler mensucat o kontenjanına ilâve olunmuştur. Bundan maada iktisat vekâleti gelecek kontenjan liste- lerinde yedi o muhtelif ithalât eşyası üzerinde ayni usulün tat- biki için salâbiyet almıştır. Yarn neşredilecek olan karar- pamenin ihtiva ettiği esaslar şun- lardır 1 —A ve B listeleri tevsian tadil edilmişti 2 — F istesindeki eşya Sıhbi wekâlelinin müsaadesile girecekt 3 — Maarif, ve ziraat vekâ etinin müsaadesile girebilecek eşya V listesinde göşterilmiştir. 4 — Madenler ihtiyacı için ge ecek eşya iktisat vekâletinin mi #aadesile girebileceklir. 5 — Eski kararnamede takas eşyası meyanma kömürden başka diğer madenler de ithal edilmiştir 6 — Gümrük antrepolarında- ki fevkalâde sebeplerle hasara uğ- rayan eşyanın veya gümrüklerce müsadere edilmiş veya sahipleri e terkedik miş eşyanın ithali iktisat vekâle- dinin müsaadesine bırakılmıştıs. 7 — Gümrük tarife numarası. pın 377 nci maddesinin C ve B bentlerile 381 inci maddesinin CDB bentlerinde yazılı eşya memleketler hesabile taksim edik- miştir. B — Gümrük tarifesinin muh- telif faslında yazılı bazı eşyanın da bu suretle memleketler hesa- bile gelecek kontenjan İistelerin- 'de taksimine İktisat vekâletine salâhiyet verilmiştir. İ Memleketlere göre taksim edilecek muhtelif fasıllar hangileridir ? Ankara 24 (Telefon) — Bun- dan sonra kontenjan listelerinin memleketlere göre taksim edile- ceğini bildirmiştim. Bu suretle taksim edilecek ithalüt eşyalarını ihtiva eden gümrük tarifesinin muhtelif fasılları şunlardır 157, inci madde ile 103 ilâ 113, 323 ila 363, 366 ila 376, 371, ilâ 403, 409 ilâ 439, ilâ 515, 516 ilâ 553 numaralı maddeler, iskân sulistimali idaresinde meydana çıka- imal üzerine elli kadar gahıs hakkında Jözumu muhakeme kararı verilmişti. Bunlardan ekserisi bu karara itir: ettiğinden evrak devlet şurasına gönderilmiştir. | tevdi edilen faşist fırkası reisi M. Hitler reisicumhura mektupla cevap vermişti Mektup yedi buçuk sahife tut- maktadır. Hitler cevabında reisi- cumhur tarafından ileri sürülen şartlar kendisinin bir kabine teşkil etmesine imkân bırakma: Silâhları bırakma müzakeratı Almanya ile anlaşmak kabil olabilecek mi? Cenevre 23 (Hususi) — Silâh- ların bırakılması etrafında husus müzakereler devam ediyor. Ingiliz murahhasları, Almanyanın tekrar müzakereye iştirakını temin ede- cek bir yol bulmak için çalışmak» tadır, Almanya, hukukta müsavilik kabul edilmedikçe müzakereye girmemekie kat'i surette ısrar edecektir. Hattâ Cemiyeti ak vam içtima münasebetile Cenev- rede bulunan Alman b dye nazırının— cumartesi günü Berline döneceği söyleniyor. Maa- mafih hususi konuşmalardan bir netice çıkarsa nazırın Cenevrede kalması ve konferans müzakera- tana iştirak etmesi muhtemeldir. Fransanın bir uzlaşma temini için bazı noktalarda ısrardan vaz geçeceği ümit ediliyor. Derleme işi Vali beyin riyasetinde bir heyet teşekkül etti Istanbul söz derleme heyeti vali Muhiddin beyin riyaseti al tinda teşekkül etmiştir. Heyet kolordu kumandanı Şükri N: maarif müdürü Haydar, sibhiye müdürü Ali Rıza, lise, muallim mektepleri, orta mektep müdür. leri, ticaret, sanat, ziraat mektep- leri müdürlerinden müteşekkildir. Heyet talimatname gelince faa- liyete geçecektir. Tlk iş olarak veifeler ayrılacak, çalışma kolları teşkil olunacaktır. Derleme heyeti haftada bir defa umumi içtima yapacaktır. Vilâyet derleme heyeti toplama faaliyetinde * hizmetleri dokunanları mükâfatlandırmak üzere cemiyete bildirecektir. Kaza ve nahiye heyetlerini de vilâyet heyeti mürakabe edecektir. Bütün muallim ve maarif müfettişlerine vazifeler verilecekti Dolandırıcılar Taksim (polis merkezi dün şüpbe üzerine Mehmet ve Ali isimlerinde iki kişyi yakalamıştır. Bunların üzerlerinde “Yangın- dan koruma evi, damgalı mak- buzlarla aynı şekilde bir mühür bulunmuştur. 'Bu iki kişinin bu makbuzlarla ötede beride dolandırıcılık makta oldukları tahil söz an Dört valinin yerleri ZA Çleleten) — es şark, ikisi garp vilâyetleri vali rinden olmak zere dört valinin yerlerinin değiştirilmesi hakkında: ki kararname heyeli vekileye verilmiştir. izlemekte ve bunun sebepler ih etmektedir. M. Hitler buna rağmen mem- lekerin geçirdiği buhran, sefaletin artması yüzünden kabine buhra- ninn bir dakika evvel belledi mesi için kabineyi teşkile hazır bulunduğunu söylemekte ve bu hususta bir takım şartlar derme- yan etmektedi Yeniliste Hangi maddelerde değişiklik var Ankara, 24 (Telefon) — Kon- tenjan kararname ve listelerici ihtiva eden 21 teşrinisani taribli resmi gazete bu sabah intişar etti, Kararnamedeki mübim madde- lerden biride aylara taksim edik mek üzere kontenjan listelerinde yazılı olup ameli olarak taksimi müşkül olacağı anlaşılan bazı eşyanin 2 veya üç aylığın birden memlekete girmesine müsaade ekmeye iktisat vekâletinin salâhiyet almasıdır. “V, listesinde iktisat vekâle- tnden sipariş edilmeden evvel mezuniyet almak şartile, kon tenjan - harici olarak memlekete girebilecek eşya şunlardır: 203 A.B. C, 204, 208 A,213 AB. 634, 648 A.B, 649 A, 123, 12649, 649 D 650, 651 A, B.C.ÇED 651 652, 653, 666, 681, 691, 693 1.2, 695 A. Mensucat kısmında memleket- lere göre taksim yapılmıştır. Son dakika Münhal mebusluk- lara kimler namzet gösterilecek? Ankara 24 ( Telefon) — Halk fırkası 4 münhal mebusluğa nam- zetlerini bugünlerde ilân ede- cektir. Öğrendiğime göre namzetler arasında eski mebuslardan kimse yoktur. Dört namzetten bil #ötün inbisarı sabık umumi mü- dürü Behçet beydir. Ankara, 24 (Telefon) — Fırka münhal © mebusluklara © sabık tütün müdürü Behçet beyden başka birinci mntaka umum mü- fettişi Ibrahim Tali, sabık Samsun lardan Ruşeni göster ecektir. Ibrahim Tali beyin Istanbuldan namzet gösterilmesi çok rtuhte- meldir, Troçki Kopenhaga vardı Kopenhag, 23 (A.A) — Troç- saat İ4te Esbijerge gel beklenmektedir. Troçki, saat beyleri namzet mesi eksprese binecek © olursa, 22,10 da Kopenhagda bulunacak- tır, Nerede oturacağı henüz | lüm değildir. Bir hanıma: madalya verildi Ankara, 23 — Denizli serko- miseri Mehmet Celâl beyin keri- İ mesinin şeritli Ttiklal madalyasile taltifi hakkındaki mazbata mec Jisce ruznameye alınmıştır. Kâzım ve sabık konsolos- | Hitlerin mukabil şartları Alman kabinesi buhranı devam ediyor M. Hitler, parlamanter bir ke- bine teşkili için bundan başka söylemekte ve bunlar kabul edilmezse reisi- cumhura rayihştag meelisini dağı- tarak, Von Papen kabinesinde olduğu gibi, bir riyaseticumbur teşkilini teklif. etmek- bir çare olmadığını kabinesi tedir. “Türkiyeden : örnek alalım,, Bir yugoslav mebusunun mühim nutku Belgrat 23 — Brezilya ile ak- tedilen © ticaret | muahedesinin tastiki müzakere edilirken mebus- lardan M. Staneyeviteh bir nutuk irat etmiş ve çok şayanı dikkat sözler söylemiştir. Mebusun © beyanalına — göre Brezilya, Yugoslavyaya 196 milyon dinarlık mal satıyor. Yalnız kahve ir tutuyor. Buna eşya hemen hiç derecesindedir. Mebus bu noktayı ve kahve yüzünden harice çıkan parayı anlatarak Türkiyenin son kı rının misli olması lâzımgeldi söylemi Mebus demiştir ki: “Türkiye, aynı mıktarda Türk eşyası alın- ması şartile memlekete kahve ithaline müsaade etmiztir. Bunun bizde de tatbik edilmesi lâzumdır.,, Karışık fındık Ordu ticaret odası aleyhinde müddeiumu- miliğe müracaat edildi Istanbul ticaret odası, Ordu ticaret odası aleyhinde müddei umumiliğe müracaat etmiştir. | Bunun da sebebi Ordu ticaret | odasının bir şirkete nit. karık fındıklar için “raç şahadetnamesi vermiş olmasıdır. Ordu tücaret odası yüzde 18 nisbetine karışık olar mühüm mik- tarda fındık için ihraç şahadet İ namesi vermiştir. Bu, fındıklar | itanbuldan geçerek Tiryesteye | gönderilmiştir. Bunu haber alan Istanbul ticaret odası fındık ihracatı mu- kabe nizamnamesine göre hare- ket ederek Ordu ticaret odası aleyhinde müddei umumiliğe mü- | Kacaat etmişti izmir musevileri türkçe konuşmağa karar verdiler Izmir, 23 — Şehrimizdeki mı sevi münevverleri Benberit ve di- ğer bir cemiyetle müştereken is- panyolca yerine türkce konuşul- ması İçin irşatkâr bir komisyon teşkil etmişlerdir. Tedahüle uğrayen muallim | maaşları ara 23 (A.A) — Maarif Reşit Galip bey vekâlete zaman hususi idarelere li muallimlerden bir kasının ları tedabilde kaldığını gör- müş ve bu meseleyi ehemmiyetle takibe başlamıştı. Haber aldı; mıza nazaran bu mesele halle miş ve tedahüle uğrayan muallim maaşları bütün vilâyetlerde kâmilen | tediye olunmuştur. geldiği bi | Alemdarda bir vaka “Sabaha kadar bağıracağım!, Gla Bir fırıncı ile iki çırağının marifetleri Alemdar polis merkezi dün gece üş kişiyi yakalamıştır. Vaka şöyle olmuştur. Alemdarda bir fırın üzerindeki evde oturan Doyçe bank memur- larından Muhiddin bey dün gece fırında yapılan gürültülerden uyu ış, geç vakte kadar bek- liği halde gürültü kesilmemiştir. Bunun üzerine Muhiddin bey erek fırıncı Hamdiden larını söy- lemiştir. Muhiddin beyin bu söz- leri Hamdiyi kızdırmış ve: — Fırın benim değil mi, ne istersem yaparım. Ben bu gece aba kadar bağırıp çağıracağım. Eğer rahatsız oluyorsanız başka eve gidersiniz... demiş, bu yüzden kavga çıkmıştır. Muhiddin bey bunun üzerine fırından çıkarken Hamdi büsbütün kızmış ve; — Sen beni mi gidiyorsun?. Diye Mahiddin beyin üzerine atılmış, dövmeye başlamıştır. Bu sırada fırında bulunan iki çırak ta işe karışmışlar ve Hamdi ile bir olup Muhiddin beyi fena halda dövmüşlerdir. Hamdi eline geçirdiği kocaman bir demirle Muhiddin beyi, başm- dan yaralamıştır. Hamdi ile çırak» larının. ellerinden zorla kurtulan Muhiddin bey (kanlar içinde polise giderek vakayı anlatmıştır. Alemdar polis merkezi Hamdiyi ve çıraklarını yakalmaıştır. Zehirlendiler Bir aile lağımdan gelen havagazından hastalandı Kabataşta oturan Aşir efendinin karısı Naciye hanım dün evde üç çoceğile beraber otururken birdenbire üzerlerine" bir fenzlık gelmiş ve hepsi de oldukları yere düşüp bayılmışlardır. Aşir efendi eve gelip bu vazl- yeti görünce polise haber ver miştir, Naciye hanımla çocuklar hemen hastaneye kaldırılıp tedavi altına almışlardır. Yapılan tahkikata bunların ey sahibi Lütfiye hanımın lağımından çıkan hava gazinden zebirlendik- leri anlaşılmıştır. Şurayı devlet, kadro cetvellerini tirebilecek mi? Ankara, 23 — Şurayı devletin ini. değiştirebilip, hakkında Mec» lise tefsir talebini havi bir tezkere gelmiştir. ii Arnavutlukta vaziyet Tiran, 23, (A.A) — Arnavtlak ajansı bildiriyor: Belgratta çıkaa Politika gazete sinin cenubi Arnavstlukta Italyan amelesinin yerleştirilmekte olduğu ve Arnavutlukta mütemadiyen siyasi cinayetler yapıldığı hakkın- daki neşriyatı resmen tekzip olun makt şikâyet etmeye Pazar yerleri Yaşamak masrafını ucuzlatmak için pazarlar kurulmasını dahiliye vekâleti / vilâyetlere bildirmişti. Belediye bu tebligat üzerine şel rin muhtelif yerlerinde yeniden açmağa karr vermiştir. halde | Tetanbulda 45 pazar vardır. a e MM