24 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Antalyada su seferberliği Su işleri müdürlüğü ciddi surette çalışıyor Antalya 20 (Hasusi) — Antalya vilâyeti sularile meşhurdur. Her tarafında gelileler, akar sular vardır. Nafıa vekâleti bu sulardan istifade etmek için, Antalyada, bir su işleri müdüriyeti teşkil et- mişti. Bu müldüriyek civar vilâyet- lerdeki su işlerini de tetkik et- mektedir. Müdüriyet üç mıntakaya ayrık maktadır. Birinci mıntaka, Antak- yadan Silfikeye kadar, ikinci ıntaka — Antalyadan © Milasa kadar devam eder. Üçüncü mınta- kanın hudutları dahilinde, Ispartı Bordur, Denizli Isparta vilâyetinin şark kısımları bulunuyor. Naha vekâleti son zamanlarda su işl talimatname yapmıştır. malnamenin şimdiye kadar tatbi- kinden hasıl olan neticeler hak- kında , su işleri müdürü mühen- Halil beyle görüştüm. Bana Şu izahahı ver. kadar yapılan tet- Li bang saklan kuvvci muharrikeden istifade edile- ceği, hangilerinin kanallar yaparak reyrüsefere müsait bir hale rileceği nazarı itibara alınmıştır. Bunlardan başka durgun suların bataklıkların kurutulması kasaba ve köylere içilecek su getirilmeside tetkikatımıza dabildir. Yapılacak işler şunlardan ibaretti Anlalya vilâyetinde Dim çayı vardır. Bu su Alâiyeye kadar ge- tirilerek muz, mandaline, portakal limon bahçeleri sulanacaktır. Buna ait keşiflere devam edilmektedir. Manavğat kazası dahilindeki akar sulardan hem kuvvei muhar- rike hemde | zirsat işlerinde istifade edilecektir. Antalya vilâ- yetindeki — çayların hangisinden istifade edileceği hangisinin zararlı olduğunu daha tetkik ediyoruz. Bu telkikat neticesinde etrafa taşan ve ziraate zarar veren çay- lar, zarar vermiyecek bir bale getirilecektir. Elmalı ovasında karakol diye durgun bir su daba doğrusu bir bataklık vardır. Bu durgun su, civardaki araziye — akıtılacalıt Hem bu suyun etrafa verdiği zararın önüne geçilecek, hem de rirastte istifade edilecektir. Gene Elmalı kazasındaki Aksu çayının mecrası değiştirilerek, civardaki tarlalara akıtılacaktır. Yaka çiftliği önündeki batak- lıklar kurutulmuştur. Buralarda ameliyat davam etmektedir. Antalya vilâyeti bol meşhur olduğu halde, su yoktur. Şimdiye yetimizde bulunan meselesile çok içilecek dar vilâ- ler bu su uğraşmışlardır. Yapılan tetkikat neticesinde, vilâyette içilecek su olmadığı anlaşılmıştır. Nihayet belediyenin erleziyen kuyuları açması müna- sip görülmüştür. Fakat belediye- nin bu işi başarmak için parası yoktur. Bu işi Nafıa vekâleti su işleri müdüriyetinden bekleriz. M. Sait Anadoluda yağmur Son günlerde Anadalunan muh- telif yerlerine yağmur inmiştir. Iktiset vekâleti Meteoroloji mü erelere ne miktar yağmur yağdığına dair alâkadar yerlere Şu raporu göndermiştir: Jnebolu, Samsun 17, Ordu, Giresun 36, Sinop 8, Eolu, Erzu yane, Karsa 2 roilimeire yağmur düşerler “Çanakkalede sıtma kalmadı Nahiye doktorlarından köylüler Çanakkale 21 (Hasust) — Vi izin sıhhi var ziyeti çok Iyidir. Bir kaç sene evvel vilâyetin bir çok yerlerinde sıtmaya tesadüf olunuyor. du, bilhassa men- deres nehrinin 5eç- tiği o Halileli ve Kumkale — ovaları ile Biganın bir çok yerleri — sitmadan pek muztarip bir halde idi. Fakat yapılan devamlı bir mücadele saye- sinde bugün vilâ- yetin pek mahdut Yerlerinde mevzii olarak sıtmaya te- sadüf olunmaktadır. Seyyar sıhhiye memurları köy köy dolaşarak köylüye meccanen kinin tev- zi etmektedirler. (60) kilo kinin mahasebei husu- siyeden alınmış (10) kiloda Sıhhiye yekâletinden gönderilmiş ve köy- üye dağıılmağa başlanmıştır. Geçen sene vilâyetin bazı yer- lerinde tek tük tifo vakalarına tesadüf olunmakta idi, Yapılan tetkikat neticesinde tifonun bal çelere dökülen insan gübresinden geçtiği anlaşılmış ve bahçelere insan gübresi dökülmesi menedil- miştir. Bu suretle bu. vakaların çok istifade ediyor önüne geçilmiştir. Vilâyetin bazı yerlerinde şar- bon vakaları görülmüş buna karşı da hemen tedabir. alınarak hay- vanata aşı yapılmak ve merayı değiştirmek suretile şarbon vaka- ları azaltılmıştır. Sıhhiyenin Çan, Dimetoka ve Erenköyde olmak üzere üç nahiye doktoru vardır. Nahiye tabipleri köylüler için çok faydalı olmuş” tur. Çünkü hastalanan köylüler yakınlarında bulu- nan nahiyeye gi- derek kendilerini muayene ettirmekte ve bu suretle gehre gelmek için günler arfetmektedirler - Bundan başka Biga ve Bayramıçta beşer yataklı birer dispanser | tesis edilmiştir. Bütün bu muvaffakiyetleri temin etmek yılmayan bir azimle dürümüz Şebap be- yi tebrik etmek bir borçtur. Muhase- bei hususiye hast nesi vilâyelin iftihar edebileceği bir mü- essesedir. Hastane 30 yataklıdır. Fakat bu yatak adedi ihtiyaca kâfi gel memektedir. Bugün Bu senede köylüye Yukarıda Çanakkale hastanesi, aşağıda 1 sıhhiyye müdürü harap bir vaziyette tevzi edilmek üzere Şahap, 2 sertabip Hüsameddin, 3 operatör Kâzım beyler bulunan Atıf bey mektebi tamir edildiği takdirde vi- âyetin ihtiyacına tekabül edecek asri bir hastane elde edilmiş olacaktır. Hastanenin baş hekimi Hüsameddin ve operatör Kâzm beyler çok muktedir ve çok sevilen doktorlarımızdır. Hariçten gelen hastalarda muayene edil- mekte, bu swretle hastaneye yatmadan da tedavi o mümkün olmaktadır. Tohumluk tevzii Adana ve Tarsus çifçilerine tohum dağıtılıyor Adana, 21 — Zirant bankası Tarsus ve Adana çifçilerine dağıt” mak üzere tohumluk buğday satın almağa başlamıştır. İlk parti olarak o Ceyhandan salin alman on beş bin liralık tohumluk buğday şu bir iki gün s5 çifçilerine dağıtıla- parti olarak alınacak a Alek yalla de gıtılacaktır. ka, satın aldığı buğday gilçiye dağılmadan evvel fenni Surette ilâçlıyarak ve un yapılarak istihlâkine imkân bırakmıyacak şekle sokarak, en muhtacından başlamak suretile tevziatta bulu- macaktır. Ancak mevsimin geçmek üzere olduğu şa günlerde bu tevziat işi neticelendirilirse maksat daha faideli şekilde elde edilmiş ola caktır. Edirnenin kurtuluş bayramı Edirne, 22 — Edirnenin kurtu. | huş bayramı olan 25 teşrinisanide büyük merasim. yapılacaktır. Bu | münasebetle hazırlıklı tadır. Bir proğram b: Yeni mektepler Kırklareli 22 — Kirklareli köy- lerinde sıhhi mektepler yapılmak- tadır. Yakında bunların inşaatı biteceklir, yapılmak» lanmıştır. Yeni fabrikalar Gazi Ântepte bir iplik fabrikası açıhyor Antep, 18 sistem bir iplik fabrikası açılmak” fadır. Fabrikanın bütün malzemesi gelmiştir. Montaj ameliyesi yapıl: maktadır. Fabrika iki ay som çalışmıya başlıyacaktır. Fabrika 35 çift numara iplik çıkaracak kabiliyettedir. Makineler işlemeğe başladığı günden itibaren fabrika günde | bir ton pamuğu iplik yapacaktır. Makineler yevmiye yedi ton pamuk sarfedebilecek kudrette olup iletide yevmi istihlâkât bu miktara iblâğ olunacaktı Ağaç koruma cemiyeti Edirne 22 — Şehrimizde şubesi müteşekkil ağaç koruma cemiye- tinin umumi kongresi yakında Ankarada toplanacaktır. Bu kom grede Edirne şubesini, tayyare kongresinde bulunacak olan bele- diye reisi Ekrem beyin temsil etmes ikararlaşmıştır. Ekrem bey önümüzdeki cuma günü alışamı Ankaraya hareket edecektir. Kırklarelinde tifo Kırklareli, 22 — Kırklareli merkzindeki © mektepler | tale- besine tifo aşısı tatbik edilmişti. Aynı zamanda sıhhiye memurları mahalleleri dolaşarak halla evle- rinde aşılamaktadır. 2 şaki yakalandı 14 kişilik çete | ile bir müsademe Şehrimizde son | olda Adana 21 — Ceyhanın Değir- men dere köyünü basarak bir çok para ev ve manifatura eşya" sını zorla alarak Kadirli istikame- tine kaçan on dört kişiden mü- rekkep bir eşkıya çetesile Kadirli jandarma takip müfrezesi arasında yuku bulunan müsademede şaki- lerden biri ölü ve diğeri de diri olmak üzere İkisi yakalanmıştır. Kaçan diğer on iki şaki Ka- dirli ve Ceyhan jandarma mf rezeleri tarafından ehemmiyetli bir surette aranmakta olup yakayı ele vererek cezalarını çekecekleri muhakkaktır. Eşlaya çetesinin ele başışı Meb- met namında bir şerirdir. Odun yerine maden kömürü Edirne 22 Ormanlarımızı tabripten vikaye için yerli maden 'kömürlerimizin resmi devair mah- rukatında kullanılması hükümetçe 'kararlaşmıştır. Bu karar memnu- niyetle karşılanmıştır. zek, Kestanbolu gibi zengin linit kömür madenlerine malik ve orman cihetinden faki olan vilâyetimizde resmi devai maden kömürü kullanması neticeler verecek ve bu güzel bir misal olacaktır, Kırkağaçta tütün satışı gevşek Maamafih mahsulün kâmi- len satılacağı ümit ediliyor Kırkağaç 21 (Hususi) — Kırle ağacın nefis kavunları kadar güzel bir mahsulü vardır: Tütün.. Burada bakikaten pek nefis, güzel kokulu, altın sarısı tütünler yetişir. Bir ild sene evveline kadar bu ti yüksek fiatle satılır, bu yüzdi memlekete çok para girerdi. Bunu gören bir çok çifçiler tütün yetişe trmeğe başlamıştı. Son zamanlarda muhtelif sebep: ler yüzünden fatlerin düşmesi tülün yetiştirmek hevesini bir parça durdurda. Bilhassa bu sene; geçen senelere nisbetle pek a3 tütün yetiştirildi. Mahsul az ok makla beraber son derece iyidir. Bu sebeple çifçiler mahsulü bir fiat bulmadan satmamağa karar vermişler, aralarında an- laşmışlar: “Güğçünim “bl sanlaşmıkıziz (LEMİ muhtelif Kumpalyalan da İni satın almak için aralarında birleş- tiler. Çifçi bir müddet mukavemet ekti, fakat kışır yaklaşı Gderine nihayet mallarını 110 kuruştan satmağa mecbur oldu. İlk önce piyasayı açan (Diame- rikan ile Geri) kumpanyalarıdır. Bu kumpanyalar ilk | partide (200,000) kilo kadar tütün ale suşlarsa da bifâhere çekilerişlerdir. Bu vaziyeti gören inhisarlay memura AH Rıza bey derhal Akhisar merkeini haberdar ede- rek bir eksper gönderilmesini istemiş ve inhisar id: tığı tötünlerden bir kuruştan almıştır. mübayaatta bulunmamıştır. Bu sene ti mahsulünün befis ve ax olınasna rağmen &atış ' hararetli olmamış ve tütünlerin yarısından ziyadesi satılmamıştır. Bu gün Geri kumpanyası memur ları Okazamıza gelmiş ise de tötünlere bakarak hiç mübayaatta bulunmamıp: ve bie senk kallıklan sonra (o Akhisara (o gitmişlerdir. Maamafih mahsulün az olmas hasebile bu sene satılmamış tütün kalmıyacağı ümit edilmektedir. Alacada imar işi Bilhassa yollara ehemmiyet veriliyor Alaca 20 (Hususi) — Kasaba mızda imar işleri ilerlemektedir. Eskiden çamur ve taş parçaların dan geçilmeyen yollarda, şimdi mükemmel kaldırımlar | vardır. Kasabamızda, her cumartesi, pazar kurulur. O gün, civar köylerden gelen köylüler, pazar yerinde yiyecek eşyalarım satarlar. Eldo ettikleri para ile bez, gaz, tuz gibi eşya alırlar. Eskiden pazar yeri çamur deryasiydi. Köylü ve köylü ile ticari münasebette bulunan esnaf pazar yerinden şikâyet ediyordu, Son zamanlarda belediyemiz, güzel bir pazar yeri yapmışır. 'Ve bu pazar yerinin etrafına yer yeni dükkânlar kurulmuştur. Ka» sabamızda eczane yoktur bele- diyemiz, bir (Oeczane (açacak, bir doktor ve bir kabile getirte- cektir. Kasabamızda, doktor, ve ufak bir dispanser olursa, hasta- larımız, Çorum ve Yozgat gibi civar şebirlere gitmekten kurtu” lacaktır,