24 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Teşrinisani 1293 Akşam. Sabife 3. AKŞAMDAN AKŞAMA rma e Cerrahpaşa hasianesinde “Zavallı Necdet, müellifi Dün, bir ziyaret maksadile Cerrahpaşa hastanesine gittim. Sertabip Rüştü bey ile asabiye mütehassısı Ahmet Şükrü bey, beni büyük bir nezaketle karşıl yarak hastaneyi görmeme tavassut etiler. “Sertabip,, dedim. Affınızı rica ederim. Bu eski tabir, dil inkılâbı münasebetile sadeleştiri- miş; sertababet odası üzerine “başhekim, diye yazılmıştır. “Tam türk mahalleleri Marmaranın en güzel yakın ve bu halis türk denizinin güzel ufuklarma nazır olan bu hastaneyi Gazi Hz. son defa ziyaret ettikleri esnada pek beğe- nip taktir etmişler; hatta: — Denize kadar bütü binalar istimlâk edilsin; tevsi edilsin! - Emrini vermişl Bu emir, daha şimdiden, ve nisbetinde” yerine getirilmiştir. Hastanenin — cırarndaki | küçük üçyüz. yataklık bir bina yapıla cak bilhassa verem kısmını tevsi edeceklermiş. Hül müesseseleri gezdi “— Efendim, geçen seneler, burası büyüktü. Maalesef bu sene malüm buhran münasebetile | da- raltak mecburiyetinde kaldık 1, Sözünü siniz, — Cerrahpaşa hastanesi, bu umumi kaideni istisnası gibi... Hangi kısmını gördümse, mü- kemmel intizam dikkatime çarptı. Thtilâtlara mani olamak ayrı bir. dairesi, i.. Asri tecihzat, Asansörler, buz dolaplar... Ge- işletilen ve yeni aletlerle zen inleştiri salonları, Eskiden : — Hastane köşesine düşmek... -diye bir felâket tasavvur olunurdu. Hastaneye düşmek | felâket addedilirdi. Şimdi ise, bu mefhum değiş Esasen, şifa bulacağı umulmayan müzmin hastalar, Cerrah paşaya kabul edilmiyor. Buranın meccani koğuşları olduğu gibi ücretli odaları da var, Koğuşlara girdiğimiz esnada, doktor Ahmet Şükrü bey: — Tammadınız mı?- diye bana bir zatı gösterdi. — Hayır. — Nasıl olur? Saffet Nezihi bey, “Zavallı Necdet, romanının Türk karileri arasında, bu ro- manı okumayan ve bilhassa bizim nesil arasında Meliha ile Necdetin acıklı macerasına ağlamayan var mıdır? “Zavallı Necdet, , Türki yenin en fazla okunan, romanıdır. Halbuki, müel ima, mütevazı bir köşede kalmış; | her anket fırsatile ismini: ve res- | mini gazete sütualarına bastırmak tehalükünü göstermemiştir. Bab: sından fazla meşhur olmuş oğul satılan | Temizlik Parke sokakların yıkanması düşünülüyor Belediye, şehrin temizli; daha fazla meşgul olmağa karar vermiştir. Bu cümleden olarak çöplerin toplanması daha munta- zam bir bale konulacağı gibi sokakların yıkanmasını temine de çalışacaktır. Belediye mubafilinden aldığımız malumata göre şimdiyekadar s0- kakların yikanmaması bol su bu- lunmamasından geliyordu. Kânunusaniden itibaren terkos tesisatı! belediyeye geçeceğinden şehre fazla su gelmesi temin edilecek bununla parke sokaklar yıkanacaktır. Bundan başka Belediye, şehir içinde arsalara dökülen çöpleri toplatarak umumi bir temizlik yaptıracak ve bundan sonra çöp lerin. alılmamasına dikkat ede. cektir. Iki hırsız mahküm oldu Istanbulun maruf gece hursız- larından Riza ve Niyazi iş başında yakalanarak adliyeye — verilmiş- lerdi. Bu iki hırsızın muhakemeleri 2 nci ceza mahkemesinde yapıl mıştır. Muhakeme neticesinde bunlardan Riza 6 ay ve Niyazi bir sene ardi hapse mahküm olmuş” lar gibi, eserinin ismi, onunkinden daha büyük bir şöhret kazanmıştır. Ihtiyar üstadı ilk defa olarak burada görüyordum. Şimdi rüm olan elini öpmek istedim. Tavazuan geri çekti: — Estağfurullah.. (Gözleri daldı) Hayatı edebiyemde, ilk defa ola rak, yeni neslin taktirine mazhar oluyoruml Konuşuyoruz: 25 ile 32 ara- sında mubarrirlik etmiş, En fazla şöhret kazanan ilk romanından ancak 35 lira kazanmış... Bittabi bu arık ve verimsiz mesele (yak nız tabileri zengin eden bu müek lifi meslekine) veda etmek mecburiyetinde kalmış., Bu satırları yazdığım esnada, yazı odamızda, arkadaşlar, Fran- sada, halk romanları yazanlardan bahsediyorlar, Maurice Dekobranın kâşaneleri, milyonları, hususi matbaası, İb- tiyar yaşında, hastane köşesinde unutulan Saffet Nezibiyi düşünü. yorum. Bakınız, “hastane köşesi,, tabi- rini bende kullandım. Gerçi | Cerrahpaşa çok iyi, çok mükem- mel hastane.. Müşfik doktorlar, zavallı Necdet mütellifine çol İ ğunu, Tepebaşı bahçesi Kışlık tiyatro yüzünden bir ihtilâf çıktı Tepebaşı bahçe ve tiyatrosunun kunturat müddeti önümüzdeki mayıs sonunda ektir. Bele- diye, bu tarihte bahçeyi yeniden müzayedeye çıkaracaktır. Haydar beyin şehreminliği zamanında ya- pılan bugünkü mukavelede Darül- kılmadığı için belediye müstecir- den tiyatro binasını ayrıca yedi bin liraya kiralamıştır. Bu suretle belediye ile müstecir M. Lehman birbirlerine karşı kiracı vaziyetin- dedirler. Şimdi belediye ile bahçe müsteciri arasında bir ihtilâf çık- Baş ele müddeti teşrinisanide bitmiştir. Belediye, bahçe ve tiyatronun icar müddeti mayıs sonunda biteceği için tiyatro ve mukavelesini yedi ay müddetle yapmak isteyor. Halbuki müstecir tiyatro mukavelesinin senelik de- tiyatro mevs ait oldu- binsenaleyh © kira para sından birşey tenzil edemiyeceğini iddia ediyor. Diğer taraftan Darülbedayi mür dürlüğü bahçede bazı rahribat yapıldığını belediye reisliğine bil- dürmiştir. Belediye, mayıstan sonra bah- çeyi yeni bir talibine ihale ede- ceği zeman tiyatro binasını bah- çeden ayırarak yalnız bahçeyi ve diğer binaları kiralayacaktır. Şehir rehberi Istanbul vilâyeti mektupçusu Osman beyin nezareti altında bir şehir rehberi hazırlanmaktadır. Rehberde şehirdeki sokak isimleri ve tarihi malümat vardır. Rehbere göre stanbul, sokağı en çok olan bir şehirdir. Istanbulda 6,200 Pariste 4600, Berlinde 3000 sokak vardır. Rehber yakında basılan caktır. ine AKŞAM ABONE ücretleri ürk > a ai Sm ik m. © e Yam a aa Mm nl be e e az 5. İmstik Güneş Öğle EE 12a9 241 76 a 6S O, 343 1480 1648 3821 ŞEHİR HABERLERİ Ay sonunda. Yeni itfaiye teşkilâtı işe başlıyor Avrupadan gelirtilen yeni itfa- iye vasıtalarının tecrübeleri gele- cek hafta bitecektir. Şimdiyeka- dar yapılan tecrübeler neticesinde makinelerin şartnamelerine mu- ın müteahhit, rasınıı in tecrübelere süratle devam ediliyor. Tecrübeler bittikten sonra mev- cut makineler, gruplarm — efrat adedi de çoğaltılacaktır. Belediye, yeniden efrat almıştır. Bu efradın talimleride ay sonuna kadar bitecek ve kânumevvelden itibaren itfaiye yeni makinelerle ve daha vasi teşkilitla. çalışa caktır. Şimdiye kadar her grup 24 saat fasılasız olarak © çalışıyordu: 24 Saat içinde çıkacak bütün yangın- lara bu grup gidiyordu. — Yeni teşkilâttan © sonra her grup iki kısma ayrılacak günün yarısında biri — faal bulunacak, diğeri de ihtiyat vaziyetinde bekliyecektir. Bu suretle grupların yangınlara yorgun bir halde gitmelerinin önü alınmış olacaktır. Çay yerine... Kapalı kutu içinde ot satanlar var! elediye, çayların kutular içinde satılmasını Ozamandan beri çay satılmıyor. çaycılar dol- açıkta getirdikleri çayları kutular durarak o suretle salışa çıkarı" yorlar. Son zamanlarda bazı kapalı kuluların içinde halis. çay çıkma dığı görülmüştür. Bunlar çaya ben- zeyen bir nevi ottur. Belediye, sahtekârliğın önünü olmak için sıkı tahkikat yapacalıır. Sokağa bırakılan çocuk Zabıta geçenlerde sokakta 11 aylık bir çocuk bularak darülace- zeye sevketmiş ve bu çocuğu s0- kağa atmakla mazmun Seher hanım isminde bir kadını yaka- layıp adliyeye verilmişti. Seher hanımın mahakemesi 1 ici ceza makkemesinde yapılmıştır. Muhakemede Seher hanım ter- kedilen çocuğun kendisine ait olmadığını söylemiştir. Şahit ola- çak dinlenilen iki polis memuru da çocuğun Seher hanıma ait | bakıyorlar. Fakat ne de ane: Babıâli civarı olduğunu isbat edecek bir şey zavallı “Zavallı Necdet, müel söylemediklerinden Seher hanımın (Vâ-Nü ) beraetine karar verilmiştir. YENİ KİTAPLAR Etrusk ve Hittit dilleri 2 ve lisanına eser çıkmıştır. Bu iki eser Etrask ve Hittit dilleri hakkındadır. Eserler Karl Brugmann ve Albert Thumb tarafından Hint ve Cermen İisan- larının büyük ana hatları ve âsarı atika ve eski kavimler hakkında neşredilmekte olan muazzam kül- Tiyatım iki mühim kısmını teşkil etmektedir. Etrusk lisana ait eserin muharriri Eva Fiesel ve Hitit diline ait kısmının mubar- yiri de Johannes Triedrichtir. Eserin tabi Wolter de Gruyter kumpanyasıdır. Yunanı kadim müverrihi Here- dota göre Etrusk | Anadoluda Lidyadan gelmiş olup Italya şibihceziresine mubaciret ederek burada yerleşmişler. . Bodrumlu müverrib Dionysius ise Etrusklerin Italya şibihceziresinde lisan ve harsları yerli bir halk olduğunu iddia etmiştü Etrask Hi ının sami elseneden iddiasi, derin tahki- kat neticesi olarak sakıt olmuştur. Diğer taraftan Etrusk lisanının en eski Yunan lisanı ile alâkadar olduğu iddiası da sukut etmiştir. Bundan başka Hint ve Cermen ve Etrusk lisanları arasındaki karabet hazariyesinin doğru olma» dığı da meydana çıkmıştır. Eva Tiesel bu noktaları isbat ettikten sonra Etrusk Jisanının menşeini bundan sonra icra edi- lecek yeni tetkikat ve araştııma- nın aydınlatacağını ilâve etmiştir. Bu eser Etrask lisanı hakkında eski zamanlardan bu güne kadar yapılan tetkikat ve münakaşaları ihatalı ve muhakemeli bir surettde ihtiva eylediğinden bu hakkında tetkikatta bulunanlar için kıymettar bir rehber teşkil etmektedir. Hittit lisanına gelince, bu lsan hakkındaki taharriyat Buğaz kö- yünde Hugs Winkler favkalâde keşfiyatı ile büsbütün yeni bir deve girmiştir. Vaktile meşhur müdekkik © Friedrieh Hrozuy Hiti, lisaninm sıza ve şekillerinin nazariyesi yani morfol rak bunun Hint ve Cermen lisan- larındanbiri olduğunu iddia etmişti. Fakat soy araştırma neticesi bu- nun bir Hint ve Cermen lisanı olmadığını isbat etmiştir. Johannes Friderich bu eserinde yalnız Hittit lisanını mevzu ittihaz etmek ile iktifa etmemiştir. Vaktile Anadoluda konuşulan diğer lisanlardan bir çoğu hak kında | tetkikatta bulunmuştur. Fakat bu lisanların Hittit dili kac dar henüz tavazzuk ve tenevvür etmediğini anlamıştır. Bu lisanlar arasında Anadolunun cenup sas hilinde konuşulan Gat ve Luv Suhar ve diğer isimle Hurri Mitan (bir zaman bu lisanı kullanan kavim Mezpotamyanın - Elcezire- nin - şimali garbisinde oturmuştu.) Hald, Lık, Efeokyper, Kar ve Lidya dilleri bulunuy. (Devamı dördüncü sahifede) B. — Uğurlar Fadyo merk: .3. Tasarrufun. iyilikleri... | ... İsrafın zararları hakkında radyoda konferans vereceğim! ALB. — Fakat bu şişin radyo emir bir yasla değildir! için Amca ba A.B. — Herk belki radyosunu kapark