26 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Kitaplar neden pahalıdır Baş tarafi b ifemizde) basılmaktadır. Bundan başka dev- let matbası, kitapçılar tarafından lan mektep kitaplarına müek in, hattâ kitapçının istediğin çok fazla fiat koymaktadır. kitapcılar tarafından bu Bat üzerinden satılmaktadır. Hemen bütün mektep kitaplarını basan sahulet kitaphanesi sabibi Semih Lütfi bey mektep kitapları hakkında şunları anlatmaktadır. — Memlekette en pahalı şey- lerden biri de mektep kitapları dır. Mektep kitapları talebe velilerine çok pahalı olarak satı” iyor. Bu işin içinde olduğum için meseleyi bütün teferrüatile bili- yorum, Kitapçılar bastıkları o mektep kitaplarım devlet matbaasına gön” derirler. Orada evvelce hazırlanan mektep kitapleri baremine göre basılan kitaba bir fiat biçilir. Fakat bu barem 3 sene evvel hazırlanmıştır. 3 sene evvel gerek kâğıt, gerek mürekkep, gerek matbaa fiatları çok yüksekti. 3 sene evvel 30 liraya basılan forma bugün 15 liraya pek âli çıkar. Bu itibarla bugün mektep kitaplarma konulan fiat eski bareme nazaran konulduğu için çok fahiştir. Bir çok plara tabin ve müellifin istediğinden fazla fiat konulmuştur. Meselâ bizim ede biyat tarihi kitabı için biz 250 kuruş fiat dü kuruş fiat biçilmiştir. Bundan başka bugün piyasada bulunan bir çok kitaplara 3 Sene evvel fiat takdir olunmuştur. Bu kitapların yeni taplarında formaları pek ziyade küçülmü; Bir çok kitaplar yeni taplarında küçük punto ile dizildikleri için hacimleri ufalmıştır. Fakat bunların tap masrafları bu suretle pek ucuz- ladığı halde kitapların fiati eski fiattir. Piyasa bu çeşitten kitaplarla doludur. Meselâ bir türkçe gra- mer 38 buçuk kuruşa satılmak tadır. Şimdi bunun forması kü- gülmüştür. Bareme göre bugün ar im e Bugün satılan mektep kitap- larının hepsinin yeni formaları sayılmalı, masrafları hesap edil meli ve yeni bir barem yapılarak bunlara fiat konulmalıdır. ede her sene 400,000 mektep kitapı satılır, inin verdikleri bu 400,000 liranın 180 lirası fazladır. Bu kati bir hesapla anlaşılmıştır. Bir komisyon teşkil edilsin. Eğer bu iddiamı isbat etmezsem ko- misyonun bütün masraflarını der- ubte etmeğe hazırım, Kitapçı Aziz, Remzi kitapha- nesi sahibi Remzi beyler. ve kitapçılar mektep kitaplarının pek pahalı olduğundan şikâyet etmektedirler. Kitapların © ucuz ç çare vardır: Evvelâ kitapları lüks bir surette basmaktan vaz geçip maliyet fiatlerini ucuzlatmak, üç sene evvel hazırlanan baremi bugünkü ucuzluğa göre değiştirmek, evvelce fintleri tayin edilen formalarını yeniden tesj ve bu formalara göre wek.. Yoksa iki çocuğu nız birer kitaba iki yüz kuruş vererek kitap almak biç birimizin kârı değildi z Eşref bey tal İzmit 25 (A.A) — Kocaeli vali Erek By ilayot dablizde maarif ve mektepler sefer. berliğinde görülen muvaffakıyetine binaen maarif vekâleti tarafın ile taltif takdirname ürken buna 290 | Londra 25 (Hususi ) — Bütün Avrupa gazeteleri borçlar mese- lesi ve Amerikanın cevabı ile meşgul olmaktadır. Amerikanın 15 kânunuevvelde vadesi gelecek borçlar tediyatını olmaması her tarafta büyük bir yapmıştır. ssa fransız gazeteleri bu münasebetle şiddetli makaleler neşrediyor. o 15 O kânunuevvelde muhtelif devletlerin Amerikaya ödemesi lâzim gelen para olarak Şudun meselesinde müsavilik talebi mabiyette müzakereler oluyor.! Buraya gelen haberlere M. Makdonald perşenbe gi Cen Berlin 25 (Hususi)— Yeni ka- memur edilen mer- reisi M. Kaas bu va zifede muvaffak olamamış ve ka- edemiyeceğini reisi- cumhura bildirmiştir. M. Kaas halk ve Bavyera balk fırkalarının kendisine yar- dım etmeği kabul ettiklerini, iyetperverlerin © müra Kurtlar Uzunköprü civarında çok kurt görüldü Son günlerde Uzunköpı rmda kurtlar görülmüştür. civa- Iki kurt gelmiştir. Bir kurt sü rüsü de Çavuşlar köyüne gelmiş, üç keçi kapmıştır. Kışın kurtların çoğalması muhtemel olduğundan bir mücadele açılması düşü lüyor. Edirnenin kurtuluş günü Edirne 25 — Edirnenin kurtu- luş bayramı bugün büyük mera- simle tesit edilmiştir. Bu münase- betle geçit resmi yapılmış, nutuk- lar söylenmiştir. Merasimde kol- ordu kumandanı Şükrü Naili Paşa, mebuslardan Cemil, Reşit Saffet Şakir Hayri Fuat beyler ve diğer bir çoz zevat bulunmuştur. Umumi müfettişlik irinci umumi müfettiş Ibrahim bı münhal mebusluklar- dan birine namzet gösterileceğini yazmıştık. Umumi ordu müfettişlerinden Fahredin paşanın tayin edileceği söyl Keriman kanım İzmirden geldi Güzellik kraliçesi Keriman Halis hanım dün İzmirden şehrimize gelmiş, rıhtımda dan karşılanmıştır. Keri yakında Mısıra gideceği tasarruf ve iktisat cer fından Şikago sergisine murah- bas olarak gönderileceğini söyle- Cenevre 25 ( Hususi ) — Almanyanın teslibat etrafında Bu müzakereler henüz bir anlaşma saha na girememiş, maamafih bazı esaslar bulunmuştur. re ingiliz başvekili İngiltere 95,550,000, Fi 19260432, Lehistan 4427080, Çekoslovakya 1,500,000, İtalya 1,245,437, Estonya 356,370, Fen- landıya 186,235, Letonya 148,852, tehire razı |Lituvanya 92,386, diğer bazı ufak tefek alacaklarla beraber Ame- ının 15 kânunu evelde istediği Fransız gazeteleri Amerika bu üistemekte ısrar ederse £ "meselesinin . yeniden or- taya atılacağını ve sadi an- ve münl an, bust vaziyeti müz gelecek | | reye gelece reddettiklerini, Hitler “bu teşeb- büsün bir netice vermiyeceğinden,, bahisle müzakereye | girişmeğe lüzum göremediğini bildirmekte- dir. M. Kaas bu vaziyet karşısın- da kendisine verilen zifenin geri alınmasını rica etmiştir. Parlamenter bir kabine teşki imkânsızlığı karşısında Hindenbur- gun tekrar bir reisicumhur kabinesi teşkilini muvafık göreceği ve bu Heluan vapuru karaya oturdu Vapur tehlikede değildir, yolcular başka bir vapura nakledildi Dün sabah limanımızdan Tri yesteye müteveccihen | hareket Loyd. Triyestino kumpanyasının. Helsan © vapuru o Çanakkalede Nara civarında karaya oturmuş” tar, Kaza sis münasebetile olmuştur. Vapur bir kum tabakası üzerine oturmuştur. Bu sebeple mevkii tehlikeli değil Vapurda 117 yolcu vardı. Bun- lar bu sabah Loyd Triyestinonun Abazia vapuruna akledilmişler- dir. Bu vapurla yollarına devam edeceklerdir. Heluan 7156 tonluk iki bacalı büyük bir vapurdur. Vapuru yüz- dürmek için gemi kurtarma şirk tarafından Lanina kurtarma gemisi Çanakkaleye gönderilmiştir. Gemi bugün öğleden sonra kurtarma ameliyatma başlıyacakır. Belediye muhasebecisi flceten öldü Belediye muhasebecisi Cemal bey dün akşam Beşiktaştaki evinde | | Almanyanın talebi | | silâbları bırakma dadır. Ve bu işe çok ehemmiyet veriyor. Fransız başvekili M. Herriot ta, Fransanın dabili , Fransada telâş ve endişe Amerika ısrar ederse tamiratişini tek- rar ortaya atacaklarını sö ylüyorlar laşmaya da imkân olmayacağını söyliyorları Bu halım frangın mev küini tehlikeye düşürmesi il mali de vardır. Gazeteler 15 kâ- punuevvelde tediyatle bulunmağa imkân görmiyorlar. İngiltere Amerikanın notasına cevap verecektir. Ingiliz mabafili daba sakindir ve Amerika ile bir anlaşma yapabileceğini ümit etmektedir. İngiliz Tkabinesiğ © pazartesi günü yapacağı içtimada vereceği cevabı kararlaştıracaktır. Makdonald Cenevreye gidiyor bu işle uğraşacaktır. M. Makdonald kında bir anlaşma olmadıkca in. yürüyemiyeceği kanaatın- e ederse, perşembe günlü Cenev Almanyada kabine buhranı M. Kaas ta kabineyi teşkil edemedi, tekrar von Papen iş başına gelecek işin gene Von Papene tevdi edeceğini muhakkak addolunuyor. Reisicambur yarın (bugün) karar. verecektir. Von Papenin bazı tadilâla tekrar eski ka- binesini teşkil edeceği tahmin olunuyor. Yeni kabinenin mecliste müş- kilâtla karşılaşacağı şüphesizdir. Bu takdirde | Rayişlağın gene dağılması ilitimali vardır. Azılı çocuk Çakıyı arkadaşının başına sapladı Fenerde 9 yaşlarında Aslan ve 11 yaşlarında Jak isimlerinde iki çocuk dün akşam sokakta oynarlarken aralarında kavga çık- i çocuk bir müddet birbirle- dövmüşler, bir aralık bunlar- dan Aslan cebinden bir çakı çıkararak Jakın başına saplamış- tır. Vakaya polis vazıyet etmiş, Jak hastaneye kaldırılmıştır. Küçük carih Aslan yakalan- mıştır, Ankarada temsil akademi: Ankara 26 — Maarif vekâleti Ankarada bir “temsil kurmak için çalış temsil akademisi tiyatro, opera ve operet ihi larmı temin edecektir. Temsil akademisini teşkil işile doğrudan doğruya maarif vekili ve Ankara musiki mektebi müdürü Zeki bey meşgul olmaktadır. Emet civarında şehap yağmuru Emet 25 (Hususi) — Bu hava- liye sehap yağmuru yağdı. Ekalliyet ve ecnebi | mekteplerinde Türkçe Ankara 26 — Maarif vekâleti ekalliyet ve ecnebi mekteplerinde Türkçe tedrisatı kuvvetlendire- | eeketir. Beş el silâh. Dün akşam kadın yüzünden” bir cinayet oldu Bir kişi ağır surette, sokaktan geçen biri de hafifçe yaralandı Dün akşam Küçükpazarda ka- dın yüzünden bir cinayet olmuş- tur, Yaptığımız tahkikata nazaran vaka şöyle olmuştur. Mehmet isminde biri bundan bir müddet evvel Zekiye isminde bir kadınla münasebet peyda etmiştir. OBir müddet sonra aynı kadınla Hamdi isminde diğer birisi daha tanışmıştır. Bu iki ral lerinden haberdar olmıyarak bir müddet aynı kadınla alâkadar olmuşlardır. Iş meydana çıkıyor Fakat nihayet iş meydana çık- mış, iki rakip irlerini tanı mışlar ve ikisi de kadını kendi sine almak için uğraşmaya baş Jamışlardır. Bunlardan Mehmet müteaddit defalar Hamdiyi çağırarak kadın- dan vazgeçmesi için ihtarda bu- lunmuşsa da Hamdi aldırış etmi- yerek kadının kendisine ait oldu- Şunu söylemiştir. Bu yüzden ikisi arasından bir kaç defa ufak tefek kavgalar da olmuştur. Son ihtar ve tehdit... Mehmet işin bu şekilde halle dilemiyeceğini alayınca son defa olmak üzere Hamdiyi tekrar bu- larak kadından ayrılmasını söyle- miş ve tehditte bulunmuştur. Hamdi bu tehdide ehemmiyet vermemiş ve kadınla münasebetine devam etmiştir. Diğer taraftan Mehmet rakibinin hâlâ kadından ayrılmadığını görünce son derece hiddetle ir karşılaşma ün akşam saat 16 buçuk sıralarında Mehmet Küçükpazarda Kantarcılar caddesinde İbrahimin kahvesinin önünden © geçerken Hamdiye tesadüf etmiştir. Iki rakip karşılaşınca Mehmet derhal Hamdiyi © yakalıyarak kadından niçin ayrılmadığını sör- muş ve bu yüzden tekrar kavga başlamıştır. Mehmetle Hamdi bir müddet ağız ve yumruk kavgası yaptıktan sonra Mehmet bir aralık belinden bir tabanca çıkararak Hamdinin. üzerine atılmıştır. Hamdi tabancayı görünce ha- İrarak kuhveye kaçmak istemişse de kabil olamamış Mehmet tabanca üzerine beş el ateş etmişti Çıkan kurşunlardan dördü Ham- dinin muhtelif yerlerine saplanmış ve genç adam kanlar içinde yere yuvarlanmıştır. Beşinci kurşun da bu sırada oradan geçmekte olan paçacı Abbullah isminde bir adamın koluna saplanmıştır. Mehmet vaka mıştır. Silâb yetişerek — kolundan Abdullah yaralanan ile ağır yaralı olan Hamdiyi hastabaneye kaldırmış lardır, Mehmet te bir müddet sonra Hamdinin. yaraları yakalamıştır. ifadesi alınma” ir. olduğundan tar, Bugünkü hava Dün akşama kader yağmur devam etmesine rağmen hava ılık ve mülâyimdi. Yeşilköy rasut merkezinden aldığımız malümata göre dün hava tazşiki 755 elli. sıcak 14, en az hararet de 11 derece idi Bu sabübki hararet 4 derece olarık kay- dedilmiştir. Bugün hava bulutlu olacak, rüzgâr şimalden esecektir.