26 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Akşam. 6 Tesrinisani 4932. Futbol maçları Taksim stadyomunda dünkü maçlar havanın yağmurlu olmasına rağmen dün gene maçlar yapılmıştır. Galata- Saray takımı Şişli takımı ile bir ekzersiz yapmış ve O-0 berabere kalmıştır. o Ancak (Galatasaray takımının tam kadrosile çıkmamıştır. Bundan sonra Asayan ile Kur- tuluş takımları kı yun tamamen de yetle Kurtuluşluların hâkimiyeti altında cereyan etmiş ve neticeye kırmizı siyahlılar 5-0 kazanmış lardır. Kasımpaşadaki maçlar Dün Kasımpaşa ile Istanbul #por takımları arasında Kasım- paşada üç maç yapılmıştır. Birinci maç dördüncü takımlar arasında olmuş, Kasımpaşa 4-0 gal gelmiştir. Ikinci maç üçüncü kımlar arasında yapılmıştır.» ber: be le neticelenmiştir. cü maç iki kulübün ve ikinci takımları muhtelitleri arasında yapılmış, Istanbul spor 2-4 galip gelmiştir. Anadolu kllbünün yeni binası Parlak bir mazisi olan Anadolu klübünün Üsküdardaki yeni mer- kezi dün açılmıştır. Küşat resmin- de bir çok zevat, sporcular bu- lunmuşlardır. Klüp binası çok güzeldir. Bir sahada tirilmiştir. Anadolu klü * İzmirde spor faaliyeti İzmir, 25 (A. A.) — Halkevi spor şub gay müttefik klüpler arasında tertip ettiği kupa maçlarına başlangıç ulmak üzere bugün müttefik ve gayrı müttefik klüplerin iştirakile şimdiye kadar yapılan spor bayramlarını geride bırakan muazzam bir spor bay- ramı yapılmıştır. Bu münasebetle de Halk stadyormunun küşat resmi icra edilmiştir. Merasimde müstah- kem mevki kumandanı Hüseyin Hüsn paşa ile Cumhuriyet halk fırkası vilâyet idare heyeti reisi Hasim Muhiddin beyde hazır bulumuşlardır. Merasime iştiklâl marşı ile baş- lanmış ve sonra bütün sporcu ve izcilerin iştirakile çok muntazam bir geçit resmi yapılmıştır. Müteakiben, gayrı müttefik klüpler arasında husus tnüsaba- kalar yapılmıştır. Diğer gayri federe klüpler arasındaki müsa- bakaya gelecek haftadan itibaren başlanacal ——— Yabahcı bir yatakta ölü olarak bulunan bir genç Birkaç gün evvel Yozgat civa- rmda esrarlı bir hadise olmuş, Hoca atlı bir genç Nureddin bey isminde birinin yatağında ölü olarak bulunmuştur. Adliye tahkikata başlamış ve ölünün bir intihar olduğu hak- kındaki © iddiaları o dinlenmiştir. Fakat adliye tahkikatından bunun bir intihar değil bir cinayet olduğu anlaşılması — üzerine © Nureddin beyin babası tevkif edilmiş Bu zat maktul OHaço ile kızını bir yatakta görmüş ve Har çonun masa (üzerinde bıraktığı tabancayı alarak âteş etmiş, genci öldürmüştür, Kurşunlardan biri de kızına isabet ederek onu da ha- fifçe yaralamıştır. At koşuları Izmir sonbahar at koşu- larına dün devam edildi İzmir 25 (A.A)— Yarış ve Islah enetim: inin İzmir Sonbahar at yarışlarının ikincisi bugün Buca koşu sahasında yapıldı. Birinci koşu 3 ve 4 yaşındaki yerli ve arap at ve kısraklara mah-| sustu, Mesafesi 1400 metre ikramiyesi 225 yira olan bu koşuya 5 hayvan iştirak etti. Emin Salih ağanın Bozkurtu irinci, Emin Salih ağanın Klâsik'i ikinci, yüzbaşı Hilmi beyin Güleri üçüncü gelmiştir. İkinci koşu: 4 ve daha yukarı yaşta olan 1932 senesi zarfında 800 liradan fazla mükâfat kazan mamış halis kan ingiliz at ve kısraklara mahsustur. Ikramiyesi 300 lira olan bu koşunun mesafasi 1800 metre idi. iştirak Anna Sabri beyin Nansuku, ikinci Ha- san efendinin Budapeşti, üçüncü yüzbaşı Hilmi beyin Venderovası gelmiştir. Üçüncü koşu: 4 ve daha yukarı yaştaki yerli ve arap at ve kıs- raklara mahsustu. Ikramiyesi 150 lira olan bu koşunun mesafesi 2800 metre i. Bu koşuya 3 hayvan iştirak etmiştir. Birinci, Kenan beyin Sadası ikinci Ahmet beyin Tay- yarı, üçüncü Süleyman beyin Haşmet gelmişlerdir. © Dördüncü koşu: 3 ve daha yukarı yaştaki halis kan In; ve kısraklara mahsus, ikramiyesi 600 lira olan bu koşunun mesa- fesi 2800 metre idi. Bu koşuya 3 baysan iştirak ett. Birinci, Ahmet ve Fikret beylerin Biberi, ikinci madam anna Sabri beyin Kalmeti üçüncü madam Alyotinin Gameri gelmiştir. Beşinci koşu: 4 ve daha yukarı yaştaki yerli ve Arap at ve kıs- raklara mahsustu. İkramiyesi 225 lira olan bu koşunun mesafesi 3000 metre idi. Bu koşuya 4 hayvan iştirak etimiştir. Birinci Kenan beyin Sadası, ikinci Ahmet beyin Tay- yar'ı, üçüncü Cevdet beyin hay- vanı gelmiştir. Edirnede maç Edirne, 25 (A. A) — Erkek muallim - Lise Kurtuluş maçı çok heyecanlı ve pek zevkli geçti. Müsabaka 2-1 erkek mual mek- tebini iyetile neticelendi. Yeşil Hilâlin yeni idare heyeti Yeşil cemiyeti senelik toplantısında intihap edilen yeni idare heyeti reylerin çokluğundan 1 geç vakle kadar tasnif edilememiştir. * Reylerin | tasnil nenicesinde kazanan zevat şun- lardı, jirinci reis Dr. Mazhar Osman bey. ikinci reisler Dr. Ibrahim Zâti bey ve miralay Atıf bey umumi Dr, Fahrettin Kerim | bey, veznedar, Hüseyin bey, Âzalar şunlardır: Dr. Mustafa Talât B., Avukat | Ferit B., Nebahat H., Safiye H., Hüseyin Avni B, KuduB., muallim Hâdi Bey, Dr. Süheyl | B, Saffet B., Cevdet Zekti | B, Celil Feyyaz B, Türkân H., Salih Keramet B., Reşit B, Hasan Kadri B., Halit B., Nime- tullah B., Bahaeddin B., Mehmet Mithat Salim B. ve Ali bey. Kâtipler : Fikret Esat ve Lütfi beyler, Dil Sütunu Dilimi mek için gebe Sabık Antalya mebusu muallim Ahmet Sakı bey, bir mecmuada böyle bir sual soruyor ve cevabını kendi veriyor: «Dilimizi zenginleştirmek için Da yap: alır Fikrimizes, yabanc türüçeyo geçmiş Ye artik yabanedığını kaybederek türkleşmiş: Kitap, & evli, şehir, kalem, £ar, âlim gili keli meleri atmek; halk. yabancı dillerden | Gnünkün olduğu kadar şivemize uygun olarak türkçeleştirmek: suretle) kelime ve ista almak ve manalarını lügat kitabımızda açıkça göstarmek lâzımdır. Avrupa. dileri bizo iyi bir misali Sari ve Bahyimizi, her halle yeni haştan gözlen geçicek ve dolambaçlı yollardan arap ve acem dillerinin tesirinden kurtarmak vo hele enmla yapıma sal lerini, dilimizin şivesini ve ahengini boznuyarak değiştirmek gerektir. Büyle- Jikle okuyan, okutan ve yazanlarımzı Dir çok güçlüklerden kurtarmış olacağız.» Şehir, kalem, âlim, zarf gibi kelimelerin Türkçe mukabillerini aramadım. Fakat, lisanımıza geç- memiş, başka memleketlerde müs- tamel o kadar çok ve ahengi boş gelimeler var ki. Meselâ, hiç bir ecnebi lisanını bilmeyen bir mek- tep çocuğuna sırf lisanımıza geç- miş ve umumileşmiş diye telgraf, telefon, radyo ve sair kelimeleri nasıl öğretmek istiyorsak, Anado- lunun bir çok yerlerinde kulla- ilan: 1 — Yazık — günah 2 — Yarlık — Ferman 3 — Buçung — Makbuz, ilmü- haber 4 — Tusu — Menfaat Gibi kelimeleri neden yazı li mımıza almamalı ve lügatimize geçirmemeliyiz? Bence, lisanı, zenginleştirmek için, yalnız kelime almak deği evvelâ alınacak kelimelerin mi halli istimalini de öğrenmek ve öğ- retmek lâzımdır. Bir arkadaş tanırım ki, burada öğrendiği bir kaç yeni kelimeyi bu sefer Anadoluya gidince tama- mile yadırgadı ve onları burada kullanmak istediği şekil ve ma- halden büsbütün başka türlü, yani halkın kullandığı gibi kullanmağa mecbur oldu. Yukarıdaki kelimelerin, bazı darbı meseller | arasında nasıl kullanıldığını görelim: 1 — “ yazuksuz insan gökte dolaşsın ,, günahsız insan melâike- dir, demek istiyor. 2 — “Hakan yarlığını koş mam; canan yarlığı ile boynumu veririm, Hakan fermanma ehemmiyet Vermem, “ canan emrile öl di 3 — “Bir buçung'a insanlığını Satan kişiyi neydeyim?,, Tefsire hacet yok. 4 — “Tusu mu ayak altına alanı ayağımın altına alırım.,, Buda ne güzel bir darbı mesel, değil mi? Bunlardan başka, darbi mesel lerle lisanımıza girmiş o kadar güzel kelimeler vardır ki.. İşte punlardan bir kaç tane daha: — “Her koyun bir çubukla sürülmez.., — “Kedinin yürüğü samanlığa kadardır. , — “Acı acıyı, su sancıyı gide: | — “Uma uma, döndük muma. — “Direme dayanamıyan por- suk harmana çıkmar.,, — “Kırk gün dahan eti ye, bir gün av eti ayvanın alaca sı dışında, içindedir. , Öldürdü Baş rollerde; OLAUDİ ANNEYE büyük ve m Amerikada harp Binlerce ölü ve yaralı var Londra, 24 — Cenubi Ame rikada harp şiddetle devam edi- yor. Son muharebelerde iki taraf binlerce zayrat vermiştir. Şimdiye kadar vaziyet Paraguaylılara mü- sait iken son muharebeleri Boliv- yalılar kazanmışlardır. Bolivya menal berlere göre Bolivyalılar tayyare düşürmüşler, bir çok esir almışlardır. Paraguvaylılar ordu larının dörtte birin kaybetmişler- | dir. * Bolivyann' zayiatı nisbeten | az imiş. Muharebeyi | durdurmak için yapılan bütün teşebbüsler netice- siz kalmıştır. Clemancacu'nun heykeli Paris 24 (A.A) — Clemancacu için Champs - Elysöcs'de dikilen heykel açılmıştır. Izmirde meyva seferberliği Izmir, 25 — Kânunuevvelin on ikisinde başlayacak olan tasarruf haftasınde bir meyva seferberliği de yapılacaktır. İzmir incir ve kooperatifi hafta içinde bütün vilâyetlere | gönderilmek üzere 30,000 kilo incir hazırlar mıştır. © 5 Lokantalarda temizlik Lokanta ve ahçı dükkânlarında yemeklerin iyi muhafaza edilebil- mesi için vitrin bulunması bele- diye talimatı iktizasındandır. Ba- zı lokatalarda bu vitrinin kapıları açık bırakıldığı için hariçten sinek ve saire giriyor. Buna mani olmak için vitrin o kapaklarının açık bırakılmaması emre: ilmiştir. Edebiyat talebesinin çayı Dün akşam Halkevinde, Edebi- yat fakültesi, fakültenin yeni mezunları şerefine bir çay ziyafeti vermiştir. . Ziyafette mezunlarla, | fakülte müdavimleri hazır bulun- | muş, saat 16'da başlıyam damalı tiz gelirse evlenirim., — “Bu köyün yolbaşısı İ Kimdir ?,, Derleme heyetinin vereceği yeni İ kelimeleri, yeni (Dil neşriyat İ heyeti), evvelâ, yazı isanımıza İ sokmağa muvaffak olursa, bu | kelimeler halka kolaylıkla iner | ve alın para kolaylıkla sürülür. acep, Bikender Fahreddin GÜSTAV FRÖHLİCH DOLLY HAAS KADIN ASKER OLURSA (amour commande) fevkalide inde Kuvvelli ve müessir bir mavzu .... Maurice Rostand'in eserinden muktebes üğüm kis ERNEST LUBITSCH TAMAMEN ERANSIZCA SOZLU FiLM LİONEL BARYMORE ve NANCY CAROL ETUAL SİNEMASI Bugün matinelerden itibaren ARAN E (GENÇ RUS KIZI) Mümessilleri: VİCTOR FRANCEN ve GABY MORLAY tarafndan tekmili ensiz sozl film, liveten: FOX MOVİBTONE ve FD. sema gazeteler Adam hur romanından smemaya nakledilen een e are 21,30 da > sey Şehirli İros (üç saat opereti) İİ Tl TM Yazn: Ekrem Ii Raşit bey Besteliyen: Cemal İl l Reşit bey ul “öümee “İlm ŞIK Sinemada Bugün, yarın son olarak KATE DE NAGY Din zengin ve muhteşem RONNY Fransızca opereti Radyo 26 Tşşrinisani cumartesi akşamı latanbul — 1518,45 saz (Darattalim), 1845 « 19,90 orkestra, 1900 - 1945 iransizca ders (müptedilere malısus ), 1945 - 20 orkestra, 20- 21.80 darültar Tim, 21-80-9980 orkestra, ajans ve borsa, haberleri, saal ayarı, Bükreş (4942 im. ) — 18 Sonser, 19,10 konferans, 19,55 konsere devamı, 20 konlerans, 20,40 gramofon, 21 or. Kaslı, 21,80 kontarans;. 21445 Şarkı, 29.05 orkastim Budapeşte (550p m çgan orkestrası, 9015 orkesiza, 21,46 Konferans, 98 haf” mr musiki, 22,45 havadis, 20,45 macar bal Londra (365,5 m.) — 19,16 çocuk köşesi, 20:80 askeri muzika, Sİ, o kasta, 280 gramofon, BSçl5 askeri muzika, 12,36 dans musikisi, Paris (1725m.) — 1745 üns musikisi, 18445 konser, 21 yemek yemeği öğrenelim, 22 edebi kast, 2245 gramo- fon, 29,00 askeri imuzika, Prağ (4886 m.) — 1996 Alman Talya neşriyat, — 20 havadis, 2016 Brünndan maki, 20,35 salon orkestrisi, 215 şarkı, 23 Tanlar, 24415 Onrandan akil Roma (441,21n.) — 1890 grame- fon, 21,45 musiki komedi Varşova (141 m) — 19 hafi mu siki, 20 müleferrik, 204 radyojucnal, 31 bafl musiki konseri, 805 Konser, 20,40 şüun, 24 dans musikisi Viyana (517,5 m.) — 19415 tanır, 20,25 radyojrai, 21,86 senfoni Konser, 29,26 rayafurnal, 5340 konsa. Ingiliz belediyeleri tasarruf yapacak Londra 25 (A.A) — Mali nazırı tarafından teşkil edilen mahalli masraflar komitesi kaleme aldığı raporda belediye idareleri- nin yapacakları masraflarda tenzil yapılmasım karar altına almıştır. Bu tenzilit gelecek 3 sene zar fında 35 ilâ 40 milyon ingiliz lirasını bulacaktır. 28 radyojürnal, ' |