21 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Haziran 1934 . Sahife 3 'AKŞAMDAN AKŞAMA i Imtihan numaraları Bu sene liselerde muvaffak ola- miyan talebenin tekrar i rına müsaade edildi, Yi silin ciddiyetini temin için talebe- nin üniversiteye yetişmiş bir h de gelmesini düşünen vekâlet böş Ie bir şeye tabiidir ki müsamaha sevkile meyletmemiştir. Bunun, bir hakkı muhafaza ve tamir hissin- den neşet ettiğinde şüphe yoktur ve bundan dolayı cidden şayani tebriktir. fi Hakikaten: lise ve bakaloren imtilanları üzerinde esaslı suret: te meşgul olmaya değecek bazi hususiyetler arzediyor. Evvelce de bir iki kere işaret ettiğimiz veçhi- fe, geç vakitlere kadar helecan ve heyecan içinde imtihan odalari kapılarında: bekletilmeleri talebe- nin maneviyatına büyük tabri- Lat yapıyor. Sonra, mümeyizler meselesi ve kanaat notları meselesi, Eline dev- lete ait ufak bir nüfuz ve kudret geçiren bir memur kendisini adet mutlak bir hükümdar telâkki et meğe az çok meyyaldır. Bu, çok zor içtinabı kabil olacak ruhi bir balettir. j Bundan mümeyizler de azade kalamıyorlar. Biz bu noktada ta“ lebenin bütün şikâyetlerine hak vermek doğrü olmıyacağı fikrin: deyiz. İmtihanda muvaffak ola mıyan talebenin kusuru biraz da kendinde bulması henüz hiç işitil- memiş bir hadisedir. Hep hocalar, hep mümeyizler onlara haksızlık ederler ve kendileri hep o haksız- lıklara kurban giderler. Hepimiz mektep sıralarından geçtik. Hepimiz imtihan verdik. Bu sözleri biliriz. Belki kendi bile ebeveynimize, ailemize, dost- larımıza bu tazallümlarda bulun- ymuşuzdur. Fakat, ayni zamanda bazı mümeyizlerin insafsızlıkları- nı da pek yakından tecrübe etmi- şizdir. Eline kudret ve kuvvet ge- gen bazı mümeyizler talebeleri müşkül mevkide | bırakmaktan âdeta zevk alırlar, Onları şaşırt mağı bir marifet bilirler. İmtiha- na girmiş bir gencin ne büyük bir geçit karşısında bütün varlı titrediğini idrak etmezler, çocuğu azarlar bile. Bazi talebenin yaradılışları ik- #izası tutuk, mahçup, muhteriz ok dukları, ufak bir telâşla bütün bil- dillerini unuttukları muhakkaktır. Bunlar insaf , işgüzar, kendisi östermeğe meyyal bir mümeyi- ze düşecek olurlarsa mahvolup gi- derler. Maarif vekâletinin bu. seneki imtihanlara karşı gösterdiği has- sasiyet kalbimize büyük bir ferah ve şiddetlerin mevcudiyeti karşı sında meseleyi daha yüksekten inecek ve: derhal almak cesareti- Sinemalar Iki gündenberi bütün sinemalar kapandı 5. Şehrimizde Bulunan bütün si nemalar belediye tarafından ka- patılmıştır. İki gündenberi Istan- bulda sinema yoktur. Kaymakam: lar sinemaların makine daireleri” ni temhir ettikleri halde Kadıköy kaymakamı buna lüzum görme miş, yalniz temsil vermemesi için birer memur ike me etmiştir, Sinemacılarin vekili Haşim Re fet beyin belediye aleyhine açtığı dava hakkında dün belediyeye tebligat yapılmiştır. Davaya bu- gün öğleden sonra ikinci hukuk dairesinde başlanacaktır. Sinemacılar nizamnameye müs-| teniden vergi alınamıyacağını id- dia ediyorlar. Belediye, mahke- menin bu iddiayı dinlemeğe salâ- hiyettar olmadığı kanaatındadır. Teşkilâli esasiye kanununa gi bir nizamnamenin kanuna muga: yir olduğu iddia edildiği takdirde bu iddia ancak Büyük Millet Mec- Hisinde halledilebilir. Belediye bu- rada ayni vaziyet mevcut olduğu fikrindedir. Şehir meclisi Intihabat için defterlerin hazırlanmasına başlanıyor Bu sene yapılacak olan yeni belediye inti için intihap hakkını haiz olanların isimlerini | gösteren defterlerin tanzimi bele- diye reisliğinden belediye şabe- lerine emredilmiştir. Her belediye şubesi mahallelerdeki isimlerin doldurulması için yazısı düzgün kâtipler çalıştıracaktır. lotibap için bütçeye konan tah- sisattan defterlerin tanzimi için isim başına yirmi para verilecek» tir. Defterlerin kısa bir zamanda doldurulması da ayrıca emredil- miştir. Sürp Agop mezarlığı Belediye ile Ermeni patrikha- nesi arasındaki Sürp Agop me- zarlığı davasına bu ayın otuzuncu gününde devam edilecektir. Dava son safhasına girmiştir. Adliye yangınından evvel mab- kemeye tevdi edilen vesikalardan bazılarının evvelce. verilip veri tetkiki için dava talik Bütün vesikalar mahkemenin elinde bulunursa o gün mahkeme kararını verecek ve mezralığın da akibeti kati surette anlaşılar ni gösterecek bir makamın mev- cudiyetini meydana koymuştur. Akşamci | | | Garip kitabeler “ Karı dırıltısından vefat eden Ahmet ağa. » Sur haricinde yapılan büyük 40s€ dolayısile buradaki mezar- liklardan bir kısmı kaldırılmak: tadır. Bü mezarların taşları için- de bazan pek garip kitabelere te- sadüf ediliyor. Mevlevihane kapı- sındaki mezarlıkta ele geçen bir taş bilhassa hayreti celbetmişti Güzel bir talik yazı ile yazılan ve üzerinde bir de sarık resmi bulu- nan bu taş üstünde şu satır okun- maktadır: «Karı dırıltısından vefat eden Esseyit Ahmet ağa ruhuna fati- ha 1260». Gene ayni mezarlıkta diğer bir taş daha ele geçmiştir. Bu taşın ki- tabesinde de: «Her kim ki mezarıma doku- nursa yılancık illetinden kurtul. masınl Cümlesi vardır. Ve altında da «yılancıklı kadın» keli makümünda kullanılmıştı gın hangi kadına ait olduğu da malüm olmamakla beraber vak- tile eyılancık» illeti tedavisile meşhur birine ait olduğu anlaşık. rat, Gerek kadın» dan şikâyet edip göçüp giden Ahmet ağanın, gerek yılancıklı kadınm kim ol dukları malüm olmamakla bera- belerindeki garip mealdeki yazılardan dolayı ber her iki taş ta müzeye gönderilmişlerdir. Çamlıca cinayeti Behiç beyin yeniden muhakemesine başlanıyo, Bundan sene evvel Çamlıca 'da bir gazinoda garsonluk yapan Aleksan isminde birisi sabaha karşı gazinoya gelen bir müşteri tarafından öldürülmüş ve hadise- nin faili olmakla maznunen Behiç bey isminde birişi yakalanmıştı. O zaman ağırceza mahkeme- sinde yapılan muhakeme netice sinde Behiç bey yedi buçuk sene hapse mahküm edilmişse de tem- yiz mahkemesi bu kararı nakzet- miş ve ikinci defa yapılan muha- kemede Behiç beyin beraetine ka- rar verilmişti. Bu defa temyiz mahkemesi ev. rakı gene nakzan iade etmiştir. Fakat bu nakız karar esasına ait noksanın olmayıp usule ait bir ikmali noktasından - yapılmıştı Gelecek perşembe günü Behiç be- yin tekrar muhakemesi yapılarak İ karara raptolunacaktır. ŞEHİR HABERLERİ Üsküdar tramvayı Yeni vagonlar yakında şehrimize gelecek Veküdar tramvay şirketi Hay darpaşadan itibaren Kadıköy ve Modaya doğru temdit ettiği yeni hatlarda işletmek üzere | Alman» Yaya yeni vagonlar sipariş etmi; Bu vagonların müuyene ve tesel- lümü için şirk diye fen müşaviri ve mühendis mektebi makine profesörü Mus- tafa Hulki beyin Almanyaya gön- derilmesi kararlaştırılmıştır. Mus rafından bele- tafa Hulki bey bugünkü trenle Almanyaya gidecektir. Yeni arabalar yeni hatların açıl- ma mevsimine tesadüf eden cum- huriyet bayramına kadar şehri mize gelecektir. M. Piyos aleyhindeki dava Ünyon sigorta müdürü M. Piyos aleyhine Türklüğü tahkir suçun- dan dolayı o müddelumumilik tarafından bir dava açılmış ve takibata başlanmıştı. Yedinci istintak dairesi tara- fından yapılan tahkikat netice sinde M. Piyosun memleketten kaçmış olduğu tespit edildiği cihetle kendisinin yakalanmasına kadar takibat durdurulmuştur. Fıçıda ne varmış! Sarı Jozefin kurnazca hırsızlığı Süleyman efendi isminde birisi Kantarcılar civarından geçerken ine bir adam çıltmış ve Süley- man efendiyi yolun kenarına çe- kerek kaldırım üzerinde duran bakmış ve biraz sudan başka bir şey göremeyince dönmi Adamcağız başını çevirdiği za- man kendisini fıçıya baktıran ada- mun savuşmuş olduğunu görmüş ve bundan bir şey anlamıyarak | yoluna devam etmiştir. Biraz sonra Süleyman efendi bir şey almak üzere elini cebine sokunca cüzdanile | paralarının aşırılmış olduğunu görmüş ve o zaman fıçı meselesinin iç bıta bu açıkgöz yankesicinin sari Jüzef isminde tanınmış bir sabr- kalı olduğunu anlamış ve biraz sonra Jüzef yakalanmıştır. Azıli hırsız adliyeye verilmiş ve tevkif edilmişti Bu seneki maskeler Bir gazete 934 modeli zehirli gaz maskelerinin fotoğrafların basmış, Demek ki geçen seneki maskelerin bugün artık modalari geçmiş, İnsaf artık. Zehirli gaz maskelerinde de moda olursa bil- mem ne demeli, Fakat ne dersek diyelim, ma- dem ki gelecek dövüşlerde kadın erkek hepimiz maske takacağız ve sokaklarda bununla dolaşaca- Ziz. O halde muhakkak ki maske modası da çıkacak. Bilhassa kadınlar, şapkalarıni, iskarpinlerini, elbiselerini, deniz mayolarmı, pijamalarını, terli rini, ev elbiselerini, balo elbise- lerini, çantalarını, mantolarını, pardesülerini nasıl modaya uygun olarak seçiyorlarsa yüzlerine tak- tıkları maskenin de böyle olma- sını tabii istiyecekler. Bu sene kır- mızı gaz maskeleri moda imiş. Haydi bütün kadınların yüzleri kıpkırmizi, Evlerde: — Bey. Bana iki maske Aldıklarımızın modi mars seç gibi emirler. Akıllının birine yeni bir fikir gelecek: Maskelerin etrafına ka- dife, dantelâ, tül gibi süsler ilâve etmek., Haydi artık Beyoğlu caddesin- de kadifeli, dantelâlı, tüllü mas- keler takmış hanımlar. Şairler es- kiden kadının yalnız şapkasındı beresinden, gömleğinden, eteğin- den, çorabından, İskarpininden, terliğinden, eldiveninden, manto- sundan, entarisinden blüzundan ve sairesinden bahsederlerdi imdi bahsedilecek yeni çıkacak: Maskeleri. Artık «siyah maskeli güzel», akırmızı maskeli genç kız! gibi şiirler okuyaca- giz. Gazetelerin moda sütunlarında yeni haberler: «Bu seneki kadın maskeleri ol- 'dukça dekoltedir. Yeni moda mas- kelerde burunları üst kısmı dışa- ya çıkarılmaktadır. Burnu gü zel kadınlar bu senenin maske modasından son derece memnun- durl Bari maskelerin üzerine tüy takmak filân gibi gariplikler, tu- haflıklar akıllarına gelmese. Hikmet Feridun Isveçle ticaret Wsveçle Türkiye arasında tica- ret münasebetini artırmak için çalışan. İsveç vapur kumpanyası örf bu hat Gzerinde çalışmak ,ere yeni bir vapur inşa ettir- miştir. Vosland ismini taşıyan bu va- pur 4700" tonluktur, meyva ve Sair bozulacak malları muhafaza frigorigik tesisatı da haizdir. Kümpanyanın Türkiye mümessili Hayri Arap oğlu bey yeni vapurun. yakın ilk seferini yapacağım söylemiştir. Amca beye göre! — İktibas ve tercüme hakki mahfuzdur — — esti > Di — Beyoğlu halkevi, halka iyilik ve yardım olsun diye. se Bedava inilizcem eee Fransızca uncu öğretiyormuş. Yerinde ği mi, A. B. — Evet, çek yerindek. Ma damiki Beyoğlu vatandaşlarını bizim gibi konuşmaya alıştıramadık. bari biz onlar gibi konuşmayı öğrenelim!