21 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM 21 Haziran 1934 Yakup Oomil yanı harp müstani telefonla sorarak dedi ki — Nevzat bey sizde mi? Mev kut mu? — Evet efendim. Müsaade bu- yurursanız Yakup Cemil bey me selesinden istiçvap edilecekti — Tahliye edemez misiniz? — Bırakılacak vaziyette ğildir. — Peki, işinize devam ediniz, istiçvap ediniz! İşte Nevzat beyin tevkifile (Be- kirağa bölüğü) nde mevkuf bulu- manlar; Yakup Cemil, Sabancalı Hakkı, Nevzat, Murat, Yenişehirli Haydar, polis ikinci şubeye me- mur Üsküplü İsmail Hakkı (sa- bik Tahniye mi şimdi avu- kat) beylerle Yahya kaptan ve Meserret oteli içtimamda | bulu- nup ta Yahya kaptanın maiyetin- deki dört kişiden ibaretti, Bundan başka Bursada tevkif edilip geti- rilen Satvet Lütfi bey de - müs- tantiklik tarafından tevkifine zum gösterilmeksizin Bursa pol tarafından - getirilerek mevkuf- lara iltihak eti Müstantiklikçe istiçvap edilen- lerden Hüsrev Sami, Mümtaz, Nail, Beyoğlu kâtibi mesulü Tev- fik (Amca denmekle maruf şim- di İstanbul şehir meclisi âzasın- dan), jandarma yüzbaşısı Hasan (Babiâli muhafızı Hasan hoca denmekle maruf) gayri mevkuf olarak istintak edilmişlerdi. Tev- kif edilenler derhal tevkif edil mekle beraber, diğerleri ancak İstiçvap sırasında ve tahkikat iler- ledikçe divanı harbe çağırılmış- lar ve malümatlarına . müracaat edilmişti. Müstantiklik, gerek mevkufla- rın İstintaki gerek diğerlerinin sorguya çekilmesi ve daha bazi kimselerin malümatına müracaat de. mişti, edilmesi, yani tahkikatın ikmali | için Yakup Cemil beyin tevkifin- den itibaren on iki gün meşgul olmuş, tahkikat evrakı üç gün müddeiumumilikte tetkik e: ve muhakeme de yirmi dört saat devam ederek neticelenmiş “Bekir ağa bölüğü,, nün içi ve dışı süngülülerle dolmuştu Yakup Cemil beyin tevkifi biz- zat hükümet ve merkezi umumi mahafilinde büyük bir hâdise ola- yak telâkki edilmiş, Yakup Cemil beyin! şahsiyetini yakından bilen- ler heyecanlara düşmüşlerdi. Sene- lerdenberi binbir kanlı ve tehli keli macera peşinde koşan, me, kazaya yanastıkça, ölüm ve kazanın kendisinden kaçtığı bu meshur ihtilâlcinin tevkif edil. mesinden çıkacak vaziyetler şüp- he ve tereddütlerle tefsir edili- yordu, Bilhassa Yakup Cemil beyin muarızı bulunan ittihatçılar, bir taraftan bu tevkiften memnun ol- makla beraber, diğer taraftan (Bekirağa bölü duvarları arasına sokulan bu iht sanıyor. lar, mukabil bir hareketle Yakup Cemil beyin mahpustan. çıkarıl. ması ihtimalile endişeler çinde idiler. Böyle bir hadise üzerine, Ya- beyin hiç bir suretle ittihat ve Terakki | tarihinde esrar perdesi niçin ve nasıl öldürüldü Tİ Muharriri M. Bunun üzerine Enver paşa di- | müsamal Vehbi beye | niş 21 Haziran 1934 etmeksizin, gayet ge- ir sahada çok merhametsiz bölüğü) n- de mahpus bulunduğu odanın kı pısı önünden başlıyarak binanın koridorları ve binanın dış tarafı süngülü askerlerle doldurulmuş” tu. Koridorlardaki her süngülü neferin arasında ancak üç adım- lık bir mesafe. bırakılmıştı. Bu kuvvetler, hem Yakup Cemil be- yi muhafaza edecekler, hem de hariçten gelebilecek bir hücumu defedecekler: Bununla braber kendi fırkasi- na mensup hükümeti cebren dü- şürmeğe kalkışmak cürmile hap- sedilen bu eski ittihatçı ihtilâl nin mümkün olduğu kadar gönlü- nü almak, sinirlerini hüsnü mua- mele ile teskin etmek yollarını arıyan divanı harp, Yakup Cemil heye karşı - tâbir caizse - adeta hürmetkâr bir vaziyet almış, ar- zusunu yerine getirmeğe çalışmış- tu. Bunun için tevkifinden bir iki saat sonra evinden yatak, yorgan ve çamaşır gibi eşya getirtilmişti. mil bey bu eşyaya m emişti, Yakup Cemil, kalâ istintak edilememişti Yakup Cemil bey, bölüğü) nde geçirdiği ilk gece yatağına hiç girmemiş, odanın or- ndaki sandalyada ayak ayak «tüne atarak oturmuş, sabaha kadar gi kurpmamıştı. Yakup Cemil beyin uyku uyu maması korkusundan,“ akibetini düşünmesinden ziyade, hiddetin- den, ömründe ilk defa maruz kal: dığı bu muamelenin asabında hu- sule getirdi Divanı harp, kırk sekiz saatten- beri (taklibi hükümet teşebbüsü) tahkikata başlamış bulunduğu halde bu hareketin başında bu hunmale sıfatile tevkif edilen Ya- kup Cemil bey, henüz tahkik he- yeti huzuruna çıkmamış, ve müs- tantik tarafından istintak edilme- miş Mevkuflar arasında evvelâ tntak edilecek maznunun her hal- de Yakup Cemil bey olması lâzım geliyordu. Fakat tahkik heyeti gündenberi Yakup Cemil beyi bir tarafa bırakmış, Meserret oteli iç- timamda bulunan Nevzat, Murat beyler gibi mevkufların istintaki: le meşgul olmuştu. (Devami var) Mevlüdu şerif Gördesli Mübendis Şevket Bey merhumun -rubu için -22 Haziran Cuma günü Cuma namazından sonra Nişantaşında Teşvikiye ca- 'misinde Hafız Kemal Beye mev- lidi şerif okutturulacaktır. (559) (Bekirağa tesirlerdendi.. Büyühadada gaip köpek Orta boylu bembeyaz ve orun tüylü siyah gözlü (Vol) isminde erkek bir rus köpeği Büyükadada iki gün evvel kaybolmuştur, Bulan şu adrese getirdiği taktirde kendisine. nakdi mükâfat verilecektir. Adres: Büyükada Azaryan yokuşunda merhum Faik beyin evi. (EoRSAİ istanbul 20 haziran 1934 (Akşam kapanış fiatleri) Esham ve Tahvilât Hat, dahili 00,— | İş B amine 825 Kupansuz 1998” | > Mesa 08 istikraz T. €, Merkez | Önütnrk 1 Bankası ii m Mümesel 1 LK > ME ç—) İsihet değin. 16, İş Bankam © Ses) Şark > iş Para (Çek İlatleri) Pare © aaoben| Gaya Kak rin) Berin 20880) May Kürk OTOSOİ Madi Göbel Mümno BABET) Beli OR Mim SASİ) Zen 3 Cenevre BAĞ Pega BEDO Brake ssl Birey o ZOEBZSİ Amelerdnm 11748) Moskova Mevlüt Kıraati Mühendis İzzet Bey ve refika ları hanımın mahdumları küçük Şiranın ve diger akraba ve taallükatlarının ruhu için yarınki Cuma namazından sonra Kadı- köyünde 10,59.36 Osman ağa camiinde Hafız Riza Bey tarafından mev. lüt kıraat edilecektir. Mevlüdu şerif Şehir Meciisi ve Ticaret Odası azasından ve memleketimizin ma raf tüccarlarından bavlucu hacı Recep Beyin geçenlerde rahmeti rahmana al eden validei muh- teremeleri hanımefendinin ruhla- rına ithaf edilmek üzre velâdeti hazreti | peygamberiye | müsadif önümüzdeki “Cumartesi akşamı yatsı namazını müteakip Şehzade camiinde mevlüdu şerif kıraat edilecektir. Herkes teşrif edebi Beyoğlu dördüncü sulh hukuk mahkemesinden: Beyoğlunda Tumtum mahaller elinde posta aokağında (15) numaralı Gilayanı apartıramıın 6) mömaral de zesinde sakin iken 8/5/98$. tarih vefaz elen italya devleti tabandan Rober. Kazareto efendinin terekesine mahkemece vaziyet olunmuştur. Ma tarihinden iütsren alacaklı va verecek. erin bir ay ve mirascrarın çay içinde Beyoğlu dördüncü su hukuk mabke- | 1994 Masiranın 22 inel Cuma günü sabahı saat 10'da Zeyoğlunda Galatasa: ray civarında Misir açartımanın 15 mu aralı dalresinde mevcut Ve meçhür | bir sileye alt eşyalar müzayede süratle eatilacaktır, 9 parçadan mrekkep kübik, gayet zarif yömek oda takımı, diger bir Sak yemek ada takım, mükemmel asri yatak ola takımı, diğer ufak bir yalak orası, hakiki alman mamuliki som ma geden mamul yazılne Yo kitaphane takımı, kadife örcül könspe ve kolcuk takımıma perde, iki takın) gümüş kap: Isma mükemmel çatal biçık, ve saire Japon, centen ve sair hayli vazolar, hayli bitler va senayli nefse parçatırı, tablar, pördeler, elektrik avizeler ve abajurlar, ahibinin sesi mtikemmel sas ion gramofonu ve plaklar, dikiş masası, tav, bronz mücevher kutusu, mke: ieel ginger makinesi, asıl portmanto ve esine, Adnm-Wasel markalı mükemmel alman piyanosu, #nade| ve acem hal Jan, pay sürnlerden 100 da 9 leminat almır, Salı peşi. Müzayede ile satış Cuma günü sabali rant 10 da Kadı Koynnda Feneryolu Bagdat caddesinde 161 numaralı baneda geven: ve Simcon! Papazapluefindiya sit afiş. eşyalar müzayede euratile satincağı zn olunur. İ Kanape, © koltuk, & adet esndalyo ve 3 çil yerdeden. mürekkep salor takımı şam kumaşından mamul kanape 2 Koltuk ve iki çit perdeden ibaret diker salon sak Tavabo, bi alet ve karyaltlan, elikep ceviz oymalı da takımı, ceyiz bi mir karyolalar, kunapoler, sandalyeler, karolar, avizeler, kütüphane, bayü, ecta masası, pera ve istorlar, mangal lire, bahçe emrdeiyosi, mutfak batımı er, biblalalar, 6 sair saad yo acem halilari ve eceüeleri peliç, hertz, kerman, delriz, Gırvan, (Bae tarafı 1 inek sahifede). hilelerinin yanında kiloya, gra- ma aklı ermiyenleri aldatmak için yeni yeni usuller bulundu. Ne zamandanberi alım satımda n hileleri, bilhassa tera: ini öğrenmek istiyorduk. gok esl belediye memurunu çıkardı. Eski memur bilhassa terazi hilelerile gok meşgul olmuştu. Onun yardı. mile bütün hileleri öğrenmek ka: bil oldu. Terazi hileleri akla hayale gelmiyecek derecede çoktur. Te- gözlerinin altına kurşun koy- mak, eksik gram kullanmak, te- razinin gözlerini, terazinin kol karşımıza demirine rapteden zincirlere, bon cuk, kurşun ve saire bağlamak artık piyasada basit telâkki edi- len ve belediye memurları tara- | fından kolayca yakalanan hileler- | dir. Hile yapanlar için yanlış terazi her zaman için tehlikelidir. Asıl mesele doğru terazi ile eksik tart- maktadır. Ve bu tarz hile çok ta- 'ammüm etmiştir. Belediye me- muru bu gibilerin yanına gelip terazilerini muayene eder. Terazi gayet doğrudur. Kıl kadar $ maz ve tabii çekilip gider. Eski belediye memuru: — Asıl mühim hileler el tera zilerinde yapılır. ğ türeyim de görün.. Satıcılar içinde ilerledik, be- yaz kuşaklı, yanık yüzlü, kaske- tinin arasından uzun saçları fır- lamış çakı gibi bir delikanlının önünde durduk. Memur — Haydi bakalım. dedi zide oyna da görelim! Delikanlı şaşırdı: — Efendi ağabey. Haddimiz mi?, Biz öyle şeylerden artık eli- mizi ayağımızı çektik. o Ağzımı- zin payını aldık. Bir daha mı?. Tövbeler tövbesi — Haydi canım, Biz de sahi- 'den yap demiyoruz ya. Bey ya- bancı değil. Marifetlerini yap ta görsün. — Unuttum ağabey, eskidendi Şu tera: Uzun ieraziyi gülerek eline aldı. bir nazlanmadan sonra Memur: — Bu işlerden ustadır. hani. Üstüne yoktur. dedi. Satıcı mülevazıane gülümsedi — Estağfurullah ağabey.. Es- kiden usta idik. Fevkalâde numaralarını gös teren bir cambaz gibi marifetleri ni yapmağa başladı. Evvelâ bir kilo kiraz tarttı — Bu hilesiz bir kilodur. di bakın. Terazinin dirhem gözünü kal demirine rapteden üç zindirden birini yukarıya, demire bir kere doladı. Dolar dolamaz kese kâ- Bıdı dehşetli surette ağır geli Halbuki biraz evvel iki göz savi idi. Öteki gözde bir kilo luk dirhem duruyordu. Satı — Şimdi bakın! Dedi. Kese küğidinden temam iki avuç kiraz çıkardı, O zaman kilo ile kâğıttaki kiraz denk gel- di. Bundan sonra kirazı hilesiz tarttı tam 800 gram. Yani terazi zincirlerinden birini demire şöyle bir dolamak 200 gram fark ettirmişti, Satıcı gülümser- ken memur sordu: — Bunun ismini beye söyle — Bunun ismi «Sarma» dır be- yim.. Memurs hileleri Terazi — En fazla kullanılan usuller. den biridir. Haydi bakalım öte- ki marifetlere başla... Teraziyi gene eline aldı. Bu se- fer zinciri dolamadı, — Kese kâğıdında 800 gram kiraz var değil mi?. Şimdi bu tam bir kilo gelecektir. Hem de ağır ağır. Teraziye koydu. Hakikaten hem de ağır ağır bir kilo geldi. Hemen kirazı teraziden alıp ba- na uzattı. — Buyurun. beyim bir kilo. Fazlası vardır amma caba.. Çi rüyeceğine size afiyet olsun... Memur: — Nasıl yaptın beye anlat, — Beyim ben tartarken sizin gözünüz terazinin iğnesinde Ben teraziyi tutarken kolum bir parçacık kese kâğıdının. bulu duğu tarafa, demirin di. istüne dej İşte hepsi bu kadar. Kolum az değer değmez kese kâğıdı zü sanki çok ağırmış gibi aşa» a düştü, ben de fazla fazla size verdim. Buna da «Değmen derler. Bu akşamüstleri kalaba- hik çarşılarda, tablanın önüne ka- labalık geldi mi çabuk çabuk tar tarken olur, Hiç kimse de çak- maz. dir. ötekiler kolay farkedi Satıcı gene teraziyi eline aldı. Gene kâğıtta 800 gram kiraz var. Şimdi bir şey yapmıyaca- ım, Gene bir kilo gelecek... Kese kâğıdını hızla terazinin gözüne kodu, kilo, Hemen deri aldı. — Ne yaptın? — Vallal beyim., Yalnız şöyle kese kâğıdı. bir şey yapmadım ni hızlı attım, Hızla atınca göz ir geldi. Bu da akşamları kala- balık basınca olur. Siz de fazla fazla!» diye alır gidersiniz. Amma hemen kese kâğıdı gözden alıp sanki acele işiniz var gibi müşte- riye vermeli. Biraz beklettin mi iş meydana çıkar. — Bunun ismi? — Bunun ismi yok amma.. Sen «Çok bekletme» de.. Daha çok hileler.. Tartarken terazinin iğ” nesini elinle şöyle bir itersin.. Eğer önünde tez; varsa dirhem İ ni hafifçe dayadın mı? ötel 20 yarım kilo koysan bir kilo olur. Bunlardan birine iğne itme, öteki- nede «Dizliks derler... En kulla- nılanlar da bunlardır» bu tafsilâtı bitirdikten sonra memura sordu. — Ağabey, efendi satıcı mı ola- cak? — Yok gazeteci. Satıcı Yazacak — Gözünü seveyim ağabeyci- im, beni yazma. Artık biz töv bekâr olduk... Sırası düştükçe öbür de birer birer yazacağız. —— —— — hileleri İLÂN Osmanlı Bankası hissedarlar umumi heyeti 1934 Haziranının 19 une Salı günü Londrada toplanmıştır. tarafından hisse- darların tasdikma arzedilen mu- karrerat ittifakla kabul olun muştur. 25 Hı itibaren, 65 ibrazı mukabilinde hisse başın temettü olarak 3 şilin verilecek