21 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Haziran 1934 AKŞAM Moskovada edebiyat kongresi Falih Rifkı ve Yakup Kadri beyler gittiler Yakup Kadri ve Falih Rıfki Beyler, evvelki gün İtalya vapu rile Odesaya hareket etmişledi Evvelce de yazdığımız gil edibimiz, Moskovada toplan: cak olan beynelmilel edebiyat kongresinde bulunacaklardır. Kongreye Maksim Gorki riya- &et edecek on beş senelik Sovyat Rusya edebiyatı hakkında bir kon- ferans verecektir. Diğer taraftan İzvestiya bap muharriri M, Karl Radek te ya edebiyatına dair yazdığı bir raporu okuyacaktır. Bundan baş- ka Sovyet Cumhuriyetleri dahi Hiadeki milletler de kendi edebi yatlarına dair raporlar hazırlamış- lardır. Beynelmilel edebiyat kongre- sinde, Bernard Şov, Andre Vid, Hanri Barbüsse, Tomas Mak gibi beynelmilel şöhretler alan sim: lar da bulunmaktadır. Ticaret muahedeleri Japonya ve Hollanda ile müzakere ilerliyor Japonlarla ar: ticaret muahedesi yapmak için Ankarada başlıyan müzakerat ilerlemektedir. Türkofis, bu müna- sebetle. ticaret odasından bazı malümat istemiştir. Hazırlanan bir rapor vekâlete gönderilmiştir. Diğer taraftan, verilen malü- mata göre, Türkiye - Hollanda arasında da ticaret muahede müzakeratına devam edilmektedi M. Suriç veda etti Ankara 19 (A.A) — Berlin büyük el ie nakledilen Sov- yet büyük elçisi M. Suriç cenap- arı bugün öğleden sonra Reisi- cumhur Hz. tarafından kabul bu- yurularak vedanamesini takdim ve Reisicumhur HİZ, ne arzı veda! eylemiştir. Bu mülâkatta hariciye vekili doktor Tevfik Rüştü bey bulun- muştur. Karaağaç istasyonu Umumi harp iptidasında başla- nan ve işgaller dolayısile ikmali kabil olmıyan Karaağaçtaki bü- yük istasyon binasının bu sene Sonuna kadar ikmali memuldür. Yoşaat ikmal edildikten sonra çok müsait olan binaya Karaağaçta vazife görmekte olan gümrük merkez müdürlüğü gibi bazı res dairelerin de taşınması düşünül mektedir. Amerikada kuraklık azaldı Nev York 20 (A.A.) — Ame- rikanın mühim ziraat mıntakala- rında kuraklık hüküm sürmekte devam ediyor. Fakat son yirmi dört saat içinde şark hükümet lerine bol yağmur yağmıştır. Yağınur çifçileri sevindi Mariland ile Delavarda tufan gibi yağan yağmurlar zararlara . olmuştur. GUNUN HABERLERİ | kişi ölmüş, altı Avrupada sıcak ve kuraklık Her tarafta orman yangınları çoğaldı Londra 19 — Ingilterede sıcak- lar ve kuraklık devam ediyor. Su gittikçe azalmaktadır. Birçok şe- birler belediyesi halka suyu idare ile kullanmalarını ilân etm Sıcaktan ve kuraklıktan orman yangınları çoğalmaktadır. Birçok mıntakalarda mahsul vaziyetinden korkuluyor. Viyana 19 — Merkezi Avrupa: da şiddetli sıcaklar hüküm sürü” yor. Devamlı bir kuraklık vardır. Bu yüzden çifçi endişe içindedir. Çekoslovakyada | birçok orman yangınları çıkmıştır. Bir yangında bir kasabanın mühim bir kısmı mahvolmuştur. Hemen bütün ge" hirler belediyeleri halkı suya idareli kulanmağa davet etmek tedir, Mısır kralı Hz. geliyorlar Ankara 19 — Misir kralı Fuat Hz. nin ağustos ayı sonunda mem-) leketimizi teşrif edeceği yor. Parlak istikbal Çeliuskin kahramanları Moskovaya vasıl oldular Moskova 20 A.A.) — Çeliuskin kazazedeleri bugün Vladivostok” dan trenle Moskovaya gelmişler. dir. Şimal denizi kabramanları yanlarında kendilerini kurtaranlar olduğu halde doğruca kızıl mey- dana giderek orada gereflerine tertip olunan mitingte hazır bu- lunmuşlardır. Kahramanlar istasyonda bükâ- met erkân tarafından karşılan mışlardır. Yüzbin kişilik bir halk kütlesi istasyon civarını doldur. muştur Amerika sahillerinde met dalgası Baltimore 20 (A. A) Chaschapeke körfezi sahillerinde şimdiye kadar görülmemiş dere- cede kuvvetli ve mühim bir met dalgası büküm sürmektedir. Dal- ga gece sahillerde ve rıhtımlarda tabribat yapmış ve Baltimore ve Annepolis şehirlerinde cezirlere sebebiyet vermiştir. Şimdiye ka- dar kimsenin öldüğüne dair biç bir haber alınamamışt Hindistanda müsademeler Yeni Delhi 20 (A.A.) — Polis, Rampurda, gayri kanuni bir nümayiş esnasında tevkif edilmiş beş si eri kurtarmak istiyen zerine ateş etmiştir. Bir işi yaralanmıştır. Müsademede polis müdürü ile bir kaç polis yaralanmıştır, Çin korsanları Londra 19 (A.A.) — Daily Matl gazetesine © bildiriliyor. Dün, Çinde Çe - fu | mıntakasında İngiliz bandıralı Şantiyen vapu- runa taarruz eden yerli korsan- lar, 26 kişiden ibaret olan yol cuları alıp götürmüşlerdir. Bu yolcular meyanında iki İngiliz bariye zabiti le Uç lgili tabaası vardır. iyleni- GUNUN MESELELERİ Sovyetler - Almanya Venedikte M. Hitler ile M. Mussolini arasında yuku bulan mülâkatta Alaan- yanın Sovyet Rusya ile münasebatının mevzuu bahsolduğunu bazı, gazeteler yazıyorlar. Tempa gazetesinin Roma muhabiri bu münasebetle şu telgrafı gönderip. Siyasi mahafile göre Venedik mülâ- katında görüşülen meselelerden biri de Rusya. - Almanya aünasabatıdır.. M. Mussolini, Almanyanın Moskovaya kar. gi gayri makul bir siyaset takip ettiği Fikrindedir. Rosenberg etrafında topla. pan bazı Hileci mahafilin Rusyaya karı yaptığı tahriki, Rormaca alaşıl. maz bir hareket olarak telâkki edil mektedir. Hülâsa, Romada Almanyanın. Rusyaya karşı takip ettiği siyasette bü- yük hatalar mevcut olduğu ve bu siya setini değiştirmekle Almanyanın Ay. rupada sulh ve müsalemetin sağlam lanmasına yardım edeceği | fikrinde bulunulmaktadır. Lavoro Fascistu gazetesi, bu mesele den bahsederken, bu mühim iki başvekil arasnda görüşüldüğü tak- #rde Almanyanın Sovyet Rusya ile iyi münasebetler beslemesi lüzumu takdir edileceğini yazmaktadır. Son sene zarfında Almanya, şimdi ik Danzii koridoru meselesini bir tar rafa bıraktıktan sonra bütün tevemsi faaliye merkezi Avrupaya ve Balkanlara tevcih. etmiştir, Ve ahval ve hadisatın tuhaf bir tesadükü neticesi olarak Almanyanın bu faaliyetinden doğrudan doğruya me- tazamır olan memleket, Alman kuvve tinin yeniden doğmasına çalışmış olan İkalyadır. Bu itibarla Almanyanın iktisadi te vessül emellerini sark istikametine doğr nu tevcih etmesinde, İtalyanın hayati bir menfaati vardır. Hattâ Hitler ile Stalin arasında yuku bulacak bir mülâkatın Alman - Fransız münasebatı üzerinde de tesir yapacağı ve bir gün Moskovayı, Adriyatiğe kadı faaliyete sokabilecek olan itilâfler şe bekesine karnı mukabil bir sigorta teşkil sele cenuba, yani Avusturyaya, Her halde M. Mussolini, Almanyayi, Rusya ile iyi geçinmeğe sevketmeğe ça- lmaçaktır. Eğer Venedik mükülemeleri, İtalyan başvekilinin arzu etiği i sekil alırsa Alman siyasetinde derin bir 'değişiliği beklemek lâzımdır.» Mo:kovadan Tan gazetesine telgrafla bildirildiğine göre, Sovyet matbuntı, Al ve talya başvekillerinin anlaşa- bileceğinden güpheli görünüyorlar, Pravda gazetesi, Venedik mülâkatina dair yazdığı bir makalede diyor ki: | 4— Roma, Berline ardımda bulunmakta devam ediyor. Fakat Avus. turya meselesi ve Almanyanın Yugos- lavya, Bulgaristan, Macaristan, Yuna- istan ve Romanyada siyasi ve iktisadi genişleme / nisbetleri, Romada derin endişeler uyandırmaktadır. Venedik gi rüşmeleri, İtalyan - Alman münasebatı- | nın sağlanılığına bir delil addolunammaz. ilükat M. Müsso- görüşmek istemiş olan Alman | başvekilinin teşebbüsü ile vaki olmasi 1 öteden faşist Almanyanın, zaman zaman İtal. meğe mecbur kaldığını gösterir. Diğer taraftan bu oyun, İtalyan nok! &si pazarından bütün ehemmiyetini kay- | betmiş değildir. Fransız - İtalyan teş siki mesaisi, Avasturyanın Almanyayı ilhakı meselesi müstema, her sey ve ike tsadi bir tesriki mesal çerçevesini ge- | gememiştir. Bu şerait altnda İtalyanın Almanya ile munsakan, hâlâ semeresi- | bni verebilir» Hanımların ni YAKUT Güsellik mtlstahzaratı; günden güne fazla rağbet kazanmakta ve tanınmış hanımefendiler tarafindan kömall mem: uniyetle kullanılmaktadır. Siz de bu Hergün bir ata sözü: yan - Alman dostluk oyununa avdet ot.) | Samsun mektupları Bafrada tütün satışı hara- retini muhafaza ediyor İyi tütünlerin kilosu 100 - 150 kuruşa satılıyor Bafradan bir manzara: istiklâl caddesi Samsun 16 (Samsun ve ha isi muhabirimizden) — Befra denince ipitida hatıra tütünleri gelir, nefis ve kokulu tütün yetiş- tirmekle cihanşumul bir şöhreti olan bu verimli kasabamızda bu seneki tütün ekimi geçen senenin bir misline yakındı İki milyon yedi yüz bin kilo re- koltesi olan 933 mahsulünün sa- tışları hararetini muhafaza etmek- tedir. iyi nevilerin kilosu 100 - 150 kuruşa satılmaktadır. Bafrada en. in alan müessese, inhisar lerini daima göz önünde tutması ve yüksek fiatle mübayaa yapma- üzerinde iyi tesirler bir Şunu da ilâve emek lâzimdir ki piyasa bu şekilde devam eder- se Bafra köylüsü beklediği refahi yakında görecektir. Mühim bir ticaret ve istihsal merkezi olduğuna reğmen Bafra- ya haftada üç gün posta gelmek- tedir. Halbuki Samsuna kadar 51 kilometrelik oldukça muntazam bir şosesi ve bolca vesaiti olan bu kasabaya her gün posta işle- mesi çok lâzımdır. Bafralıların haklı dilekleri a- rasında mühimlerini mektep ih- tiyacı teşkil etmektedir. Merkez- 'de tahsil çağında (1600) talebe olduğu halde okuya bunun üçte birisi kadardır. Baf- ralılar merkezdeki ilk mektep lerin adedini arttırmak temen- sinde bulunurlarken, orta tah- silden mahrum kalan çocuklar nın İstikbalinden de endişe et mektedirler, Geçen sene maarif vekâleti bu- rada bir etüt yaptırmış, Bafralılar ümide düşmüşlerdi, Halk bu mü- him ihtiyacın tatmin edileceğini zannederek bir hayli teberrüntta bile bulunmuşlardı. Fakat tahak- 'kuk etmiyen bu arzu onları suku- tu hayale uğratmış, ders ve tesis masrafları için verilen teberru- lar da geri alınmıştır. Deniz seviyesinden biraz daha düşük olan merkezde şu mevsimde sıcak insanın beyni- ni kaynatır... Bunu nazarı dile kale alanlar, halkın temiz ve se rin hava almasını temin eden yer ler hazırlamaktadırlar, Ezcümle Kemal Sahir bey minde bir müteşebbis geniş bir bahçe kiralıyarak burasını çok iyi tanzim etmiştir. Şimdi Bafralı. lar saat beşten sonra bu raya geliyor, ağaçların leri ve serinlikleri altında saz dinliyor ve eğleniyorlar... Bundan sonraki mektubumda Bafradaki ölge- kereste fal ından, belediye ve halkevleri işlerinden bahsedes übyroğlu Fuat Kız sanatlar mektebi sergisi esseseler iL Akşam kiz lar mektebidir. Birkaç sene evvel Şehzadebaşında açılan ba mektep o kadar çok rağbet gör- müştür ki Beyoğlunda vali konağı civarında bir şubesi açılmıştır. Akşam kız sanatlar mektebinde her türlü el işleri, biçki, dikiş, şapkacılık, çiçek yapmak, yemek pişirmek, resim vesair birçok dersler gösterilmektedir. Bu mek- tepten her sene birçok talebe yetişmektedir. Resmimiz Akşam kız sanatlar mektebi Beyoğlu gubesinde açılan sergiden bir köşeyi gösteriyor. Sergide çok güzel eşya bulun- maktadı Bilhassa şapkalar ve yapma çiçekler çok beğenilmiştir. Sergiyi gezenler idare ve talim heyetinin mesaisini çok takdir etmişlerdir. — Sergi cuma günü öğleye kadar açık bulunacaktır.