26 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1934 z Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Adliyenin tatili Her sene adliyenin yirmi ten muzda tatil yaparak beş eylülde kekrar faaliyete geçmesi âdet ol- muştur. Bu sene İstanbul adliye- $inin tatil müddetinden on gün ke- yazıldı. Bundaki maksat ta işleri bir an evvel çıkar. maktan ibarettir. Adliye yangını münasebetile bir aralık duran da- walar, şimdi dosyaların tekrar teş kili münasebetile, işleri bütün ün çoğaltmış. Adliye ıslahatına hâkimlerden başlıyan muhterem Adliye vekili- mizin bu dava çokluğuna karşı da lâzım gelen tedbiri ciddi ve derin birikmi Tiz. Adliyemizin yaz sıcaklarında, pek muhtaç olduğu tatilden on gün fedakârlık etmesi cidden takdir olunacak bir feragati nefis eseri ise de bugünkü vaziyete ne bunun denizde bir katre kabilin- 'den kalacağını da unutmamak ik- Kiza eder. Adliyede, bilhassa hukuk ve t- caret işlerinde celselerin ikişer ay gibi fasılalara uğraması mutat ok. muştur. Buralardan temyize gi den evrak, hele mürafaalı olursa altı yedi aydan evvel geri gelemi- yor. Dosyalar yığıldıkça yığılıyor. Bunun, işlerin çokluğundan ve hâ. kimlerin azlığından ileri geldiği kadar biraz da usullerin bozuklu- Zundan ve bazı ufak tefek tedbir- lere ehemmiyet verilmemesinden Deşet ettiği teslim olunmak iktiza eder, Tahkikat bökimliğinin ihdesi ve davaların evvelâ tahkikat hâ- kiminden geçerek her şey hazır. nmış bir halde mahkeme heyeti huzuruna gelmesi usulü işleri pek kolaylaştıracak ve davaların gö rülmesini hızlandıracak diye ümit edilirken bütün bütün aksi netice verdi. Bu, konan usulün fenalığın- 'dan, tahminin yanlışlığından de- Zil, usulün biraz aslından ve ma- hiyetinden inhiraf ettirilerek tat- bikinden ileri geliyor. Tahkikat hâkimi huzurunda geçen safha gok kere adeta boşa gidiyor. Sonra el yazısile yazılmış bazi dosyaların okunmasındaki güçlük hâkimlerin tetkik kabiliyetlerini gok daraltmıştır. Bunda hiç kim- senin kabahatı yoktur. Bu zaruri bir vakıâdır. Fakat tedbirsiz geçi- lecek bir vakıâ değildir. Dosyalari öntizema sokmak, makinesiz ya- zıyı dosyalardan çıkarmak saye. sinde bu yüzden işlere arız olan betact büyük nisbette ortadan kal dırılabilir. Dosyaları makine ile yazdırmak için ihtiyar edilecek fazla masrafın pul şeklinde taraf- lara tahmil edilecek pek cüzi bir kündür. Sonra, dosyalar karışıktır. Bir kâğıt öbürüne uymaz. İçinde ne le telâfi olunması müm- Belediye cezaları Kanunlâyihasında yapılan değişik- liğin esasları 7 Belediye ceza kanununda bazi değişiklik yapılması hakkındaki lâyihanm meclis encümenlerinde tetkik edildiği ve yakında Mec- lisin umumi heyetinde müzakere edileceği yazılmıştı. Yeni lâyihada en mühim nok- ta, belediye reis ve muavinleri- nin bizzat görüp tesadüf ettikleri beledi suçlara karşı ceza verme- leri esasının kabulüdür. Belediye cezalarından mühim bir kısmi şimdiye kadar mah- kemeler tarafından iptal ediliyordu. Yeni kanım lâyihasına göre an- cak ceza zaptında zikredilen su- çun mevcut olmadığı ve yahut suç- lu olarak gösterilen kimsenin suç- hu olmadığı anlaşıldığı takdirde ceza İptal edilecektir. Oyun yüzünden cerh “Aksaray civarında bir kahvede Halil ve Ibrahim isimlerinde iki kişi İskambil kâğıdile oyun oynar larken aralarında kavga çıkmıştır. Kavgada Halil, Ibrahimi başından tehlikeli surette yaralamıştır. Ibrahim hastaneye kaldırılmış, Halil yakalanmıştır. 42 metreye kadar.. Terkosta yapılan yeni tesisat larda yaptığı tesisat netic: istanbulda yüksek nokt çıkması meselesi esasından hal Bilhassa Taksimde a- su o haznesi mebde ittihaz edilerek bu nokta- 'dan itibaren artırılan suyun taz- yili kırk iki metreye kadar yüke Selmiştir. Halbuki bu izde bir apartıman mevcuf artırılması ile şehrin en yüksek noktasında bile artık susuzluğun külliyen izale edildiği kanaatin- dedir. arandığı bulunmaz. ğın evraka dosya namını istersek verebiliriz amma bu dosya karşi- sında bir hâkim saatlerce kıymet. li zaman kaybeder. Öbür tarafta işler bekler. Bugünkü yavaşlık böyle ufak ufak tedbirlerle imkânın son dere- cesine kadar azaltıldıktan sonra daha esaslı icraata üzüm olduğu tahakkuk ederse Türk adliyesinin mükemmeliyeti namına onun da ittihaz edilebileceğinde şüphemiz yoktur. Akşamcı Yoğurtçu köprüsü Çatlaklık hakkandaki aberler doğru değil 7 Bazi yefiklerimi tramvay Ea in yazıyorlar. hakkındaki Sirli üz diköy belediye rei dikkatini in nazarı miştir, Belediye fen heyeti, köprünün çatlaması mevzuu bahsolmıyaca- ğini, ancak köprünün her iki ta- rafında toprak mesnetlerin yıkıl- 'diğını ve bu toprak mesnetlerin ki in, bir binanın inşaatım- da tahtaperdeden farklı olmadı gıni bildirmiştir. Pasaport harçları İstanbul vilâyelinden: 26, 27, 28, 29 mayis 1934 tarihlerinde İs- tanbuldan pasaport almış olan va- landaşların pasaportlarına pasa- port kanununun 2437 numaralı kanun ile tadil edilmiş olan ab- /kâmına tevfikan 2450 kuruş ve bir liralık ta damga pulu yapıştırılmak lâzım geldiği ve pulları yapıştı rılmayıp ta muameleleri yapılmı mış olen pasaportlarla harice mek istiyen vatandaşlarımızın ke Pı iskele ve istasyonlarında harç- lari tamamlatmak icap ettiğin den müşkülâta maruz kalmakta- dırlar, Bu tarihlerde pasaport al mış olan kimselerin hemen emni- yet 4 üncü şube müdürlüğüne mü: racaatla muamelelerini tamamlat- tırmalar olunur. İstimlâk işi Bu sene istimlâk yapılacak yerler azdır bu seneki bütçeye is- timlâk için büyük tahsisat koy- celp et yasta istimlâk işlerine girişemiye- cektir. Ancak, nafıa vekâleti ile tramvay şirketi arasında yapıla- cal itilif neticesinde yeni hat- esine başlanacağı rketin iade edeceği, fazla | alınan tramvay ücretlerile bu ye- | ni hatların geçeceği kısmın istim- | lâki muamelesi ikmal edilecektir. Belediye, bu sene için hemen ödenmesi zaruri olan bir istimlâk borcu karşısında değildir. Yalnız | yangın yerlerin: 'de çapları verilen arsalardan ha- riç kalan ve tarla kaidesine göre yola giden bazı arsalai vardır ki bu arsaların sahipleri şimdiye ka- 'dar belediyeye müracaat etmemiş: lerdir. Bu alacaklarini öde- mek için resmi muamele cereyan etmek lâzım gelmektedir ki bu da zamana muhtaçktır. Buğday mahsulü Ihracat ümitleri gittikçe kuvvet buluyor « Türkiye buğday mahsulü hak- kında ziraat vekâleti tarafından resmi bir tebliğ neşredilmemiştir. Buğday ticaret evlerinin aldıkları son hususi haberlere göre buğ- day mahsulü 2 milyon tondan ek- ik değildir. Bu rakam karşısın İn, Türkiye buğday ihra« hak-| kında ilk yapfığımız tahminler gittikçe kuvvet bulmaktadır. yi lay vaziyeti hakkında ya- zılan bir yazıda bu tahminler teyit edilmektedir. Piyasa gazetesinde, beynelmilel buğday vaziyeti hakkında şu ma- lümat verilmektedir. Birleşik (o Amerika, Kanada, Rusya, Romanya ve Bulgaristan- da bu sene kuraklık dolayısile rekolteler çok eksiktir. Romanya ile Bulg: tan buğday ihracatını menetmiştir. Londra ve Liverpol borsalarin- da olduğu gibi Şikago ve Vini- pekte de hararetli spekülâsyonlar yapılmaktadır. Afyon piyasası Inhisar idaresi satın almak için hazırlık yapıyor © Uyuşturucu maddeler inhisar idaresi, altı aydan beri piyasada mühim denilebilecek derecede mal almamıştır. Yalnız geçenler. 'de uzak şark için az miktarda in- ce mal almış ve bu cins afyonlar üzerinde bir fiat artışı olmuştu. i Bu hafta içinde ticaret borsa- sında afyon üzerine mühim bir satış olmamıştır. Yüksek morfinli malların fiatleri 960 ile 785 ara- sındadır. & Uyuşturucu maddeler inhisari yeni mahsul almak için hazırlıkla- Ta başlamıştır. Almanya yün almıyacakmış Alman hükümeti, dışarıdan al- dığı ham maddeleri tahdit etmek- tedir. Türk ofisinin aldığı malü- mata göre, Hamburgta fazla mik- arda yün bulunduğu için, Alman hükümeti bir temmuza kadar dı- şarıdan yün almamağa karar ver- | miştir. Türk ofisi Alman hükü- metinin yün ithali memnuiyetine ait bu kararını alâkadar mücsse- | selere bil gSINAi SANDIKLAR Her nevi eb'atta, fevkalâde itina ile işlenmiş, elverişli fiyat, Zingal, P.K. 596. Tel. 24450 | yapılmamıştı. Iİ Bi çi TI Bir tetkik Belediye şehirdeki dükkânl: hakkında bir tetkik yapmış. Bir gozete de bu tetkiki yaziyor. Be- lediye her semtte kaç dükkân ol- duğunu, bunlarda ne satıldığını ve ne iş yapıldığını tesbit etmi Bir yerde dükkân oranın ihti lur. Bir semtte ne gibi dükkânlar bulunursa orada hayatın asıl olduğu bu mağazalardan anlaşılır. Belediyenin tetkikinde bir şey fevkalâde nazarı dikkatimi celp etti. Bir çok semtlerde cezahane olmadığı halde kadın perukârları Yüzlree dükkân arasinda ki- tapçılara baktım devede kulak, karda benek, Istanbulda en az. dükkân, kitapçı dükkân. Pek çok semtlerde on on beş kadın berberi, on on beş bakkal beş altı lokanta, bir iki sinema, bir tiyatro, üç dört gramofoncu, plâkçı dükkânı, sekiz dokuz sar- raf vesaire var. Fakat bir tek de- ğil ya, yarım porsiyon kütüphane yek. şey çayhane bolluğu. Ayni ista- tistiğin altında geçen senelere ait bir tetkik deha var. Bu tetkikte Beyazıtta kitapçı dükkânlarının günden gü- ne, seneden seneye ortadan kalk- ması, Bunların yerine açılan 'dükkânlara baktım. Çayhane, ma- nav, kadın berberi. Eğer bir parça rağbet olsaydı, tabii bu kitapçı dükkânları ka- panmazdı, ve gene rağbet olma- saydı bu çayhaneler, manavlar, kadın berberleri de açılmazdı. Demek elimize kitap alıp biraz ba- şimızı yormadansa çayhaneye yan gelip nargile kokurdatmağı, ma- nava uğrayıp olgun kayısıları seç- meyi tercih ediyoruz. “Acaba kitapçı dükkânlarının kadın berberleri ve çayhaneler gibi şehrin her tarafını kaplıyaca- Bini görecek miyiz? Hikmet Feridun Akaretler - Valdeçeşmesi yolu Beşiktaşta Akaretler ile Valde çeşme arasındaki dar bir kısım geçen sene belediye tarafından bu- radaki bazı evlerin istimlâki su- retile genişletilmiş, bilhassa Be- şiktaş ile Taksim ai | büslerin buradan kolayca geçme- leri temin edilmişti. Burası o zaman tesviye ve tan- zim edilmekle beraber kaldırımı Belediye Beşiktaş tan itibaren bu noktaya kadar mevcut bulunan parkeyi ikmal etmek üzere bir kaç gündenberi inşaata başlamıştır. Bu suretle Maçka mezarlığından Akaretlere kadar olan kısım, parkeden inşa Amca beye görel ALB. — Safa amed, ey Ala hazreti hümayun! |. Salimeli Ha — bey fa bulduk Ame /— Ne kadar güzel memleketiniz vak .. Her yer bakımlı, herkes güler yüzlü. - Hele havasının güzelliğine doyum olmuyorlar. A.B. — Evet Şahinsah hazretleri bu hava yeryüzünde eşi olmıyan dostluk. hayasıdır.