16 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

NK m MM Sahife 2 AKŞAM 16 Temmuz 1934 Dün geceki yangında bir kişi yandı Dört kişi güçlükle .kurtulabildi Dün gece saat ikide Yüksek- kaldırımda ahçı o dükkânında gündüzden kalan bir ateş par- çası yüzünden yangın çıkmıştır. Dükkânın üstünde yatan Meh met, yangından kurtulmak inerken, merdivenlerden kesif bir duman yüzünden boğulmuş ve ölmüştür. Ayni odada bulunan Mecit, Cemil, Akif ismindeki adamlar kartulmuşlardır. Yangın daha ziyade etmeden bastırılmıştır. sirayet İsmet paşa Ankara 15 — Başvekil paşanm yarın akşam. İstanbula hareket etmesi muhtemeldir. izmir - Kasaba hattı tahvilleri Ankara 15 — İzmir - Kasaba hattı tahvillerinin tab'ına memur maliye nakit işleri müdür mu- avini Rüştü bey Fransaya müte- veccihen hareket etti, Rüştü bey iki gün İstanbulda kalacak ve bilâhare Parise gidecektir. Gemlik yolunda 19 amele zehirlendi Bursa 15 — Gemlik yolunda Tepederbent karakolu önünde ki tarlada çalışmakta olan 19 amele bir arada öğle yemeğini yedikten sonra hepsi de zehir Jenmiştir.Hâdise mahalline mü 'deiumumi muavini ve jandarma gitmişlerdir. ladei memuriyet Dört zabıta memuru vazifelerine iade edildi İsmet Bir randevü evinde usulsüz araş» arma ypmak ve darp suçlarından maznunen komiser Niyazi, Recep ve Mustafa efendi isimlerinde üç zabıta memuru hakkında tahki- kat yapılmış, kayıtları terkin edil. işti. Bu üç memur hakkında tahki- kat meselesi, emniyeti umumiye encümeninde müzakere edilmiş ve bunların âmirlerinden aldıkları emri infaz ettikleri neticesine rıldığı cihetle üçünün de ademi mesuliyetlerine ve vazifelerine de edilmelerin karar verilmi Bundan başka hâlen itfaiye ku- mandanı olan Ihsan bey evvelce seyrisefer baş memurluğunda bu- Tunduğu sırada kendisini tehdit setmek suçuyle zannaltına alınan ye bilâhare bu işten beraet kararı #lan komiser Osman Nuri beyin 'de eski rütbesinin iadesi kararlı miş ve Beyazıt merkezi komiser! ine tayin olunmuştur Ergani istikraz tahvillerinin Üçüncü serisi Ankara 15 — Ergani istikraz tahvillerinin — üçüncü serisi ya- kında © satılığa | çıkarılacaktır. Maliye vekâleti hazırlıklarını yapmaktadır. Avcılar cemiyeli kongresi İstanbul avcılar cemiyeti kon- gresi dün halkevinde toplanmış tir. Kongrede bir senelik idare he- yeti raporu okunmuş ve yeni ida- re heyetine doktor Kenan, doktor "Atıf, sanat mektebi başmuavini Halil Cevdet, avukat Mahmut ve | Şakir beyler intihap edilmişlerdir. | İngiltere, ettiğini Londra 15 (A.A) — Bazı in Giliz gazeteleri, İngilterenin Ber- li sefiri Sir Erie Philippsin Ak man hariciye nazırı M. fon Neu rath ile görüştüğü sırada mumai leyhe üç vesika tevdi etmiş oldu- ğunu ve bunlardan birincisinin | şark misakı projesini, ikincisinin 'ransız - Sovyet teminat sist önün de bu teminat lk Lokarno muahede- mamesine intibak ettirmek usulü- nü izah ve teşrih etmekte bulun- Rüşvet davası Mahkeme bugün kararını tebliğ edecek Ankara 15 — Metr Salem ve Leon Faraci efendilerin muhake- melerine bugün devam edi arasında celsede Metr Sale Galip İsmet bey mü- ekkilinin muhakeme © esnasında söylediklerini tahriri olarak bir istidaya rapten hâkime tev, mişti # Tahriri ifade okunmuştur. Metr Salem Rüştü beye rüşvet teklif. etmediğini ve iddianın hakikate mugayir olduğunu söy- lüyordu. Bundan başka bu delerde Rüştü beyin kendi namuslu çıkarmak için kendisini İckelemiye teşebbüs ettiğini tas- rih ediyordu. Bundan sonra Sadettin Ferit, Galip İsmet, ve Hâmit Şevket beyler sıra ile müdafaanamele- rini okudular. Müdafaanamelerin — okunuşu dört saat sürdü. Maznun vekil- leri isnat olunan suçlar sabit ol madığından mückkillerinin be- raetlerini istediler. Mahkeme kararıni yarın saat 15 te verecekti Posta ve telgraf Istifade edilmeyen memurlar tasfiyeye tabi tutulacaklar Ankara 15 — Posta ve telgraf umum müdürü Edip Cemil bey şu beyanatla bulunmuştu —Eski umum müdür Fahri bey- le eski telgraf işletme müdürü İh- san Cemal bey hakkında ya tahkikat devlet şürasına intikal etmiştir, Devlet şürası lüzum ve- ya meni muhakeme kararı vere» cektir. İdarenin kadrosunda mevcut (6500 ilâ 7000 memurun sicillerine liyakatlerine, kıdemlerine bakıla- cak ve kendilerinden istifade edi- iyeye tâbi tutu- lacaklardır. Sicillerin 3 aydanbe- ri devam eden tetkikinin daha üç ay devam edeceğini tahmin ediyo- rum. İstenbul, Ankara, İzmir gibi şehirlerimizdeki memurların sicil- leri en sonra tetkik edilecektir. Recep bey Cumhuriyet halk fırkası umu- mi kâtibi Recep bey bu sabah Ankaradan gelmiştir. Recep bey İstasjonda"” bir Gok “Zevat fara: fındati “körğilenmişter. * “5 » Bu Sahahki 'Telerafliar Şark misakı fikri ilerliyor. Fransız plân Almanyaya duğunu temin etmektedirler. Resmi mabafil, bu haberi tek- Zip etmektedir. Bu mahafilde İn- giliz sefirinin Alman bir nota tevdii ile ikti duğu ve bunda İngilterenin Fran- #iz projesini tasvip etmekte bu- | lunduğunun beyan ve İngiliz hü- kümetinin Almanyanın da buna iştirakini arzu eylemekte olduğu- nun ilâve edilmiş bulunduğu tas- rih edilmektedir. Bu mahafil şunları da ilâve edi Gazi Hz. Bugün Kızılcahamam banyolarına hareketleri muhtemel Ankara 15 — Gazi Hz. nin bu- gün Kızılcahamam banyolarına hareket etmeleri muhtemeldir. Bolu 15 (Hususi) — Gazi Hz. Din salı günü Boluyu şereflendire- cekleri haberi burada büyük bir sevinç uyandırmıştır. Gazi Hz. ne Dabiliye vekili Şükrü Kaya beyin ve mutat zevatın refakat etmeleri muhtemeldir. Büyük misafiri ise tikbal için hazırlıklar. yapılmak: tadır. Sıcaklar gittikçe şiddetini arttırıyor Istanbulda 34, Izmirde 35 derece İstanbulda sıcaklar gün geçtik- çe şiddetini artırıyor. Dün hararet 34 dereceye kadar çıkmıştır. Sı- cakların şiddetinden dairelerde çalışmak güçleşmiştir. Dün akşam lodos hava poyraza çevirmişse de sıcaklar elân ayni şiddetle devam ediyor. : İzmir 16 (A.A) — Dün gölge de hararet derecesi 35 i bulmuş- tur. Her tarafta sıcak dalgası hüküm sürmektedir. Muğlada orman yanginı Muğla 16 (A.A.) — Merkezin Bayır köyü civarındaki Elkin or- manında yangın çıkmış, bir saat içinde köylüler ve zabıta tarafın- dan söndürülmüştü Romanya başvekili Ankaraya gelecek Romanya ibaşvekili M. Tata resconun eylül ayı içinde Anka- rayı ziyaret edeceği haber veri- liyor. M, Tataresconun seyaha- tine ehemmiyet verilmektedi Maarif işleri Mualimlerin mesai saatleri tetkik ediliyor Ankara 15 — Maarif vekili Zeynelâbidin bey liselerin 1Z sınıf olması kararlaştırıldı; tir. Vekâlet şimdi muallimlerin mesai saatleri üzerinde tetkikat yapmaktadır. Maarif vekili, dekanlardan ba- Zılarının istifa ödecöklerinden ha- berdar olmadığını söylemiştir. nı söylemiş- ını tasvip bildirdi | yer: Bu tebliğ, sir John Simonun “Avam kamarasında kullanmış ol- duğu lisanın aynı eda ile yapı mıştır. Şimdiden beyan olunduğuna göre M. Von Neurath, Berlinden resmi bir talimat almadan evvel kendi şahsı namma bazı itiraz- larda bulunmuştur. Bununla beraber, bu teklife karşı gösterilen kabul ümit vere- cek tarzdadır. Süt tozu Fabrikayı bugün Celâl bey açacak Bursa 15 (Hususi) — Bursada tesis edilen süt tozu ve buz fabri- İ kasının yarın açılma resmi yapı" lacaktır. Açılma resmine dün Ankara" dan şehrimize gelen iktisat veki- li Celâl bey riyaset edecektir. Bu- rada kurulan süt tozu fabrikası, memleketin çok büyük bir ih yacını karşılıyacak, süt tozu için harice verilen paraların memle- inde kalmasını temin Çocuk katili idam ediliyor | İzmir 15 — Çinede 10 yaşında | bir çocuğu katleden Mehmet oğlu Mustafanın idamı hakkındaki bugün gelmiş Mustafa yarın idam edilmek üzere bura hapish: nesinden bugün Aydına sevkedil- miştir, Gayrimübadillere tevziat Gayrimübadillere istihkakları- na mahsuben yapılacak binde 4,3 para tevziatına bugünden baren başlanacaktır. İlk prti olarak bin liraya kadar ihkak sahiplerine tevz yapı- lacaktır. Mısır kralı Atinayı ziyaret ediyor, memleketimize geleceği doğru değil Kahire 16 (A.A.) — Alâkadar mahafil, kral Fuadın, Kavalada ceddinin namına o rekzedilecek abidenin küşat resminde bulun- mak üzere, 9 teşrinievvelde Yuna- nistana hareket eyliyeceğini bil- dirmektedir. Atinayı da resmen ziyaret edecek olan kralı götüre- cek Mahruse yatına Yunan filosu refakat edecektir. Ziyaret ancak dört gün sürecek ve kral derhal Mısıra avdet ede- cektir. Kral, gaybubeti zamanını mümkün olduğu kadar kısaltmak için, evvelce Avrupada icrasına karar verdiği tedaviden de vaz. seçmiştir. Telefon hatları Ankara 15 — Ankara - İzmir telefonu. teşi kadar bitecel nievvel nihayetine ir. Ankara -Zonguk- dak telefonu için de malzeme si- pariş edilmiştir. Büyükadada Yabancı isimli oteller isimlerini değiştirecekler Talebe birliği âzaları dün bir deniz tenezzühü yapmaışlı Büyükada- ya da uğrıyarak bir müddet gez- mişlerdir. Bu sırada Büyükada otellerindeki yabancı isimler ta ebenin nazarı dikkatini celbet- miş, bu hususta otel sahipleri nezdinde teşebbüs yapılmasına karar vermişlerdi ! Bu karar neticesinde birliğe mensup bir heyet otel sahipleri ne müracaat etmiş, yabancı isim- ler değiştirildiği takdirde bu- nu gençliğin büyük bir memnuni- yetle karşılayacağını bildirmiş Otel sahipleri de bu müraca- atı hüsnü telâleki ederek yaban- <ı isimleri türkçe isimlerle değiş- tireceklerini vadetmişler, otel leri ihalarını derhal indir. mişlerdir. Mühendis mektebi Mühendis mektebine elektrik ve makine kısmı ilâvesi karar- laştırılmıştır. Bu kısımlar için Avrupadan profesörler | getirti- lecektir. Türkiyeye ithalleri menedilen gazeteler Ankara 15 Je suis pertout gazetesinin Türkiyeye meni itha- line ve şimdiye kadar Türkiye aleyhinde neşredilmiş nüshalari- nın toplattırılmasına heyeti veki- lece karar verilmiştir Bundan başka memleketimize ithalleri menolunan mecmuzların listesi şudur: KL Paris, sex apeal, Allo Pariz, Pariâ Magazine, Education, Sans gene, Le mur, Paravant, Beautö, P; secret, Paris plaisir, Sourire, tenezzüh esnasında. Balıkçı kavgası Ömer, deniz ortasında arkadaşımı yaraladı Durmuş ve Ömer isimlerinde iki balıkçı evvelki gece kılıç balı- ğı avlamak üzere kayıklaAnadolu kavağı sahilinde dolaşırlarken ara- larında kavga çıkmı; İki balık» gı deniz ortasında biri birlerine gi- rerek bir haylı döğüşmüşler... Neticede Ömer Durmuşu başından ve muhtelif yerlerinden tehlikeli. suretle yaralamıştır. Yaralı Durmuşun feryadını du- yan diğer balıkçılar derhal sahile yanaşıp polise haber vermişlerdir. Zabıta Ömeri yakalamış, Durmuş ifade veremiyecek bir halde has». taneye kaldırılmıştır. Ihtikârla mücadele (Baş tarafı 1 inci sahifede) de tetkike muhtaçtır. Bu gibi yerlerde, satılan meyva ve sebze- lerin, manavlarda satılan mey- .valardan daha aşağı cinsten ve hatti çürük olduğunu hesaba kat- mak lâzımdır. Diğer bir sebep te, bu gibi pa- zarlarda, satılan yiyecek eşyasi” nın noksan olarak tartılması bir âdet haline gelmiş olmasıdır. Bunu tecrübe edenler çoktur, Esa- sen bu gibi sebepler ortada mev- cut olmadan, pazar yerlerinde bakkal odükkânlarına © nisbetle ucuz yiyecek eşyası satılmasına imkân olmadığını en basit tetkik- lerden anlıyabili Hasılı ihti kâr diye ortaya sürülen ve hiç bir zaman yeni bir mesele olmıyan bu. ezeli fint meselesi, çok tetkik” muhtaç bir işti