16 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Temmüz 1934 Rusya ve orta Avrupa ile fcaretimiz Mumtaz ve Avni beyler, İzmir töcirlerinin dileklerini dinlediler Moskova konseyimiz. Mümtaz ve Prag ticaret konseyi- miz Avni beyler Eze mmtakası- Din ihracat maddeleri hakkında tetkiklerde bulunmak, Rusya ve orta Avrupa menfleketleri ile icari münasebetlerde bulunan ta- cirlerimizle temas etmek üzere istanbuldan İzmire gitmişlerdi. Bu maksatla İzmirin maruf tica- rethanelerin mümessillerinin işt rakile ticaret ve sanayi odasında Lir toplantı yapılmıştır. Bu toj lantıda İzmir banka müdürle e hazır bulunmuşlardır. Evvelâ Prag ticaret konseyi Av- ni bey söz alarak, orta Avrupa ile ticaret yapan ihraçatçılarımı- Zin dileklerini sormuş ve verdik- leri izahatı dinliyerek notlar ak Mıştır. Avni beyden sonra ticaret Moskova bey Ücaret konseyimiz Mümtaz. söz alarak Rusya ile ticari mi sebetlerde bulunan tacirlerimi- zin iki memleket arasındaki tica- retin inkisafı hakkında verdikl: zahatı dinlemiş ve mühim nok- taları kaydetmiştir. Avni ve Mümtaz beyler İstan. bula dönmüşlerdir. Tüccarı davet Türkofisten tebliğ edilmiştir «Moskova ticaret konseyyeliğine tayin edilen Mümtaz ve Prag konseyyeliğine tayin olunan Av- ni beyler, mahalli memuriyetleri- me hareket edeceklerinden, hare- ketlerinden evvel tüccar ve alâka- 'dar zevatla temas arzusunda dırlar, 16 temmuz pazarlesi günü Türkofis İstanbul şubesinde | sa- bahtan akşama kadar bulunacak- lardır.» Alman simsarları Manisada Manisa bağcılar ihracat koope- ratifinin delâleti ile Hamburgta- i istihlâk kooperatifi simsarla- rından mürekkep bir heyet Ma- nisaya gelmiş ve bağlar üzerin. de tetkikata başlamışlardır. Bu heyet ayni zamanda ham deriler üzerinde tetkikatta bulun- maktadır. Aşk cinayeti Mehmet Ali, rakibini tarlasında mavzerle öldürdü Afyonkarahisara tabi Aşağı “Daziri köyünde çok feci bir ci- Dayet olmuştur. Bu cinayet hakkında tafsilât şudun Mezkür köy halkından Meh- met Ali ile Mustafa oğlu Mehmet arasında,aşk ve kıskançlık yüzün- den şiddetli bir düşmanlık mev. cut bulunuyordu, Bu. iki rakip, yekdiğerini ortadan kaldırmak için fırsat kollyorlatdı. Mehmet Ali, bu hususta daha talili çıkmış, Mehmedi tarlasında uyurken bastırmış ve mavzerini göbeğine sıkmıştır. Mehmet, ak dığı yaranın tesirile derhal öl müştür. Katil Mehmet Ali, biraz sonra mavzerile yakalanarak adliyeye teslim edilmiştir, alınan ————. GÜNÜN HABERLERİ Amerikada grevler günden güne büyüyor Bir milyondan fazla halk aç kalmak tehlikesine maruzdur San Fransisko 15 (A.A.) — Sa- nayi münasebatı milli bürosu, patronlarla San Fransiskoya ci- var şehirlerin 32,000 e baliğ olan dok ve kamyon ameleleri arasın- da bir itilaf vücuda getirilme; ği takdirde 110,000 kişi umumi grev ilân edecektir. Bir milyondan fazla halk, gün- lerce gıdasız kalmak tehlikesine maruz bulunmaktadır. Seattleden gelen komünistler, bir çok binaları, yolları ve demir yollarını tahrip etmişlerdir. Greve ait olarak ittihaz edile- cek karar ne olursa olsun şurası muhakkaktır ki yeniden 5000 amele, miktarı 34,000 e baliğ bu- lunan greveilere iltihak edecektir. Hizmetkârlar altı bin aşçının bugün grev ilân ede- | ceklerini bildirmiştir. Ziraat merkezi olan menatıkta zahireler birilmiştir. Bu zahirele- rin San Fransiskoya gönderilme- si imkânsız bir hale gelmi: Zabıta, büyük yolları muhafı Za etmekte ve grevcilerin gözcü lerinin faaliyetlerine mâni olma- Za çalışmaktadır. Santa - Rasada dokuz grevei tevkif edilmiştir. Bunlar, yiyecek nakleden kamyonların benzin de- polarını delip patlatmağa uğra- şiyorlardı. Benzin mevcudu tükenmiştir. San Fransisko 15 (A.A) | Sendikalar, pazartesi günü umumi grev ilânını mmşlardır. Nev York 15 (A:A)) — Umumi sendikası, izin kararlaştır. grev münasebeti | kamlar ve halk âdeta panike tu- tulmuş gibidir. Yiyecek şeyler ile | benzinin, şimdiden yokluğu his- sediliyor, Diğer taraftan Minca- polis ve Sen Pol şehirlerinde de grev ilân olunmak üzeredir. Büyük gazeteler San Dicgoda hadis olan karışıklıklardan endi- se duymağa başlamışlardır. Zira burada çalışan ekserisi amele az ücret almakta ve resmi makamların zımni yardımile, mal sahiplerinin zulmüne maruz bu- İunmaktadırlar, Silâhları bırakma verilen muhtıra Londra 14 (A.A.) — Silâhsız- lanma konferansının tâli komite hak si tarafından silâh ticareti jesine dikkati cek betmek üzere, 23 İngiliz cemiye- ti murahhasları tarafından imza edilen bir takrir, ingiliz hükü- metine ve M. Hendersona tevdi olunmuştur. Bu - cemiyetler takrirlerinde, meselenin memnuniyet bir surette halli için hususi şirketler tarafından silâh nazarı murahhasları si ve hükümetler tarafından si- lâh imal ve ticaretinin de mun fik şekilde bir beynelmilel kon- trol altına alınmasını istemekte” dirler, © 23 ingiliz cemiyeti namına kında kabul olunan mukavele pro- şayanı | ticareti yapılmasının menedilme- AKŞAM. Sahife 5 “GUNUN MESELELER!, Sarre havzası Fransa ile Almanya arasinda ii süüntih meselelerden biri de Sarre hav- zasidir. Sarre, kömürü ve demirile Alman zengin ir. Versay muahedesi mucibince, en müntakalarından bi bu zensin montaka, husust bir idareye tâbi tatulmustur. Mukadderati 'da tayin edilmek için 1935 senesinde reyiâma müracant edilecektir Fransa, hu. zengin mintakanin manyaya avdet etmemesine, A bu yerlerin tekrar ana çalışırlar. Bu iribarla Fransız propagendalağının en şiddetli bir'âurette çarpıştığı bir yerdir. Son ge- len Fransız gazetelerinde okunduğuna göre, Almanyadaki san kanlı hadiseler, Almanyanın Sarcede müthiş Bir darbe indirmiş, kalk arasın. | da, Almanya aleyhinde şiddetli bir ee reyan başlamıstr nüluzuna karş | Bu cereyanın iki sebebi vardır: Biri | kümeli, diğeri de dini ve siyasidir. Biz rerihirer izah. edelim: 1 — Alman markımın müthiş sukulu, Sare, halkından ellerinde mark bulu” panlar arasında şiddetli bir panik uyan. dirmistır. Hali ellerinde bulunan mark. lan değiştizmek iin bankalara Bücum etmistir. Bugün Sarrede Alman ynarki- le aş veriş taramile durmustur. Sonra, Almanyanın son zamanlarda ilân etti. ii moratoryom, Sare ahalisi tarafın. dan derin bir hormutsuzlukln karalan- sti. Sare balından bi van b gün Almanyada alacakları, emlâki ve piresi vardır. Bu maratoryom, bu ala cakların tahsilini çirsdilik irakânsız bir sekle sokmuntur. 2 — Sare halkının en büyük ekse ziyeti katoliktir. Hitlerin yahudilerden sonta Alsanyadaki katolik kilisesine kanşı aştığı cidal, Sarre katoliklerini cil- di sürette düşündünmekte, ve mınt kalanı tekrar Almanyaya avdet ettiği takdirde bu tazyikatın kendilerine de teşmilinden korkmaktadırlar. Bu itibar. In Sarte havzasında, Alman propazan- dasının en faal organı; Alman cephesi siyasi teşekkü, bu muhtelif tesirlerin saikasile, son günlerde çok zayıflamış. ekser özasını elinden kaçınnıntır. Hatt. Alman cepheşi mümeseileri, vaziyetin Yahametini Hilere anlatmak için Bedi ne gitmişlerdir. Fransız gazeteleri, Sare elkâr umu miyesinde Almanya aleyhine hasıl olan bu tahavvülden çok seviniyorlar. Yavuz futbol takımı Bandırmada Bandırma 13 (Hususi) — Ya- İ vuz zırhlısının futbol takımı ge- çenlerde Hamidiye takımı ile be- rabere kalan Bandırma birlik spor klübi bir maç yapmak için bu- raya gelmiştir. Oyunun hakemi ne İdmanyurdundan kaleci İbra- him, bek Yaşar ve İsmail, santir- haf Salâhaddin, sağ haf Recep, santırfor Ahmet beyleri alarak tam saat 17 de sahaya çıktı, Mu- kal merasimden sonra rüzgür Ban- dırmanın aleyhinde oyuna baş landı. ilk akını müteakip Yavuz takı- mı Bandırma kalesine indi. 8 inci dakikada ilk gölünü kaydeti 18 inci dakikada Bandırma da penaltıdan, 25 inci ve otuz beşin- ci dakikalarda iki gol atarak 3-1 galip vaziyette birinci haftaymı bitirdi, İkinci haftaymda Bandırmalı- larda yorgunluk, Yavuz takımın. da bilâkis düzgün oyun ve dinçlik görülüyordu. 35 inci ve 40 ınci dakikalarda Yavuz iki gol daha atarak bera- berliği temin etti. Oyun sonuna kadar netice değişmedi. Kıymet bahriyelilerimiz e Bandırmalılara | iyibir oyun gösterdiler. Saha her | vakitki gibi çok kalabalık idi. Bekir beydi. Birlik spor klübü ge- | KÖYLERDE TETKİKLER Mengen düğünlerinin son merasimi Gelini ge- liren kafile oğlan evinin önüne gelince bu sefer kimse gelinden | evvel attan inemez. Damat ge Tini karşılar. Atile beraber evi. nin avlusuna koyar ve orada at- tan indirir... Merdiven dibinde sağ koluna bir ekmek sıkıştırır, eline bir ibrik su verir ve sol ko- luna girerek merdiveni çıkarır. Yukarıda bir odaya koyar ve sa: dece: —c Hoş geldin» der.. Gelin de onun elini öper. Damat, sofada toplanan kadınların içinden ge- gerken etrafına avuç avuç ufak para serper.. Kadınlar bu para- lari kapışrlar. Orada, gelinin yü- zü kimseye gösterilmeden herkes değilır, gider. Yalnız, kapının. önündeki davul ve zurnacılar ic- rayi sanatte devam ederler. Me çekilir Yemekten son Güvey, sıra ile, kü kesin elini öper. Bundan sonra, odanın bir köşesine konulan su dolu bir tası hemen devirip geli- nin odasına kaçması lâzımdır. Fakat, tas devrilir de alkış tufanı kopar., Güvey kaçar- ken arkadaşları sırtına basarlar yumruğu.. yamruğu... Güvey, gelinin odasına girince herkes dağılır. Güveyin yaşı kü- cükse, tam gece yarısı komşunun evinden bir el silâh atılır. Bunun i çok kimse- lerden sordumsa da ekseriya bir ,ende, güvey gecesi akşa- halka tekrar ziyafetler dualar yapılır. Basarlar gülümseme ile karşılaştım, Yalnız. nasıl Bu. 'nun sebebini zaten herkes bilmez. ikmetini, herkes tefsir ederse öyle, anlasın!.. Esrarımı faş etmeyiz.. Yüzlerce se- ne evvel geçen tuhaf bir vaka ne- âdet şekline girişidir ve bugün bir sırdır.. Söylemesi kö- yümüzün unuruna dokunur.» de: ticesinin. Zifaf gecesihi takip eden gün, güvey baştan aşağıya kadar be yazlar giyinir ve o kıyafetle bi tün köyü dolaşırsa bu, gelinden va İşarettir;fakat, son senelerde bu âdete pek riayet edilmemektedir. Dü; vaktır memnun kaldı ün en son merasimi du- cuma yeya pazar- tesi günü yapılır. O gün kadınlar mahalli kıyafetlerile dü ne toplanırlar. Ahçılar köyünde, gene en evvel tarihi ehemmiyet pek hüyük olan Boğazlar mesele: halledilir. Yani, gelenler tıka basa bir defa daha yemek yerler, Son- Ta, kalkar karşı karşıya geçerek oy- narlar ve bir sürü eğlenceler tertip, ederler, Nihayet içlerinden birisi ortaya gelir, geline hitaben: — «Gün yarım olmadan duva- ğınızı der. Gelin Duval serpelim1..» kıbleye doğru döner. Başıma kır- | mızı duvak konur. Bu sırada, damatla sağdıcı içe- vi girerler. Gelin, evvelâ sağdıcın, sonra kocasının. elini öper. O da, karısının başından duvağı alır.. Bir ay sonra gurbette tekrar kazanacağını düşünerek cebinde kalan son metelikleri de etrafa serper ve odadan çıkar.. Du buğday ambarına tar. Oradan getirdiği buğdayları da gelinin avucuna doldurur, Bundan sonra gelin kalkar ve orta yerde, döne | döne, bir güzelce oynar. O sırada, kaynana hazretleri, elinde hamur açmağa mahsus ok- lava denilen sopa ile kapıda gö" ü İlerliyerek odanın orta» endam eder. O vakit, gez ir köşeye büzülür. Kaynana, elindeki sopayı sallaya sallaya ge- linin. başına dikilir. Tehditkâr bir vaziyet alarak tuhaf bir ma- 'kamla şunları söyler: Söpürkeyi pattak atmal,, Hi erkenden yatma, Kaynanam duyar. Tere yayar. Allah altı kiz altı oğlan versin Bir müddet sustuktan sonra, daha sert tevırlarla ilâve eder: Gelinim gelin olursa işt dip işte bucak. Gelinim gelin olmazsa İşte ip işte piçak., Elindeki oklavayı hırsla yere vurur., Parmağile, givide asılı bir urganı ve bir kenarda duran ko- caman bıçağı işaret eder... Ortalığı derin bir sessizlik kap- lar... Mengen düğünlerinin merasimi de böylece ucuna ula- 1, Vaşti şir. Bir vergi işi Mr verili cevab 13 temmuz 934 tarih ve 5661 numaralı nüshanızın ikinci sahi- fesinin ikinci sütununda bir vergi meselesi serlâvhalı yazının altın da (bir vergi kaçakçılığı ihbarı yapılmıştır) tarzında yazılan ve bu yazılardan bana'ait olan ki- sımları berveçhi âti tashih eder ve kanunu mahsusun müsaadesi veçhile mâruzatımın ayni sahife- de dercini rica ederim efendim, Ben hayatımda hiç bir komis- yon meselesi yapıp para almadı: ğım evvel ve ahır komisyon- culukla da iştigal etmedim. Mev. zuu bahsolan ishanızda yazılı olduğu vechile kibrit şirketinin tesisinde metlisi idare reisi mesul murahhas olarak bulun- dum. İ Mezkür şirketin en büyük mü- esir ibarile de en bü- yük aksiyoneri idim. İşte hisse senetlerimin satış bedeli olarak aldığım meblâğdan bu gün hilâfı vaki bir ihbar üzerine vergi is- teniyor ki bu'da benim için varit olmıyan bir matrahtır. Esasen 6€- netlerimin satış bedellerinden do- vergi ile mükellef olamıya- de keyfiyeti ihbar ve beyanname tevdüne mecburiyeti kanuniyem. yoktu, Bu hakikatın tezahürü içim © keyfiyet bu defada ait olduğu mercide tetkik edilmektedir. Maruzatımı teyit eder mevzun ait evrakı subutiye makamı res milerinden istihsal edilerek mer- cine tarafımdan verilmiş ve adil netice beklenilmekte bulunmuş. tur. İ Binacmaley gazetenizin güya | komisyon aldığım ve komisyon- culukla iştigal eylediğimden bühis olan aksamı tekzip: ve alınan meblâğın noter huzurunda yeni kibrit şirketine teslim ettiğim hiz- se senetleri bedeli olduğumu be- yan eder sunarım. efendim. Sabık kibrit şirketi reisi ve mesul murahhas Mehmet Emin saygılarımı