17 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 © GGitlerinin memleketimizi ziyare- z in 29 kiş Sahife 2 ui 17 Temmuz 1934 Büyük ikramiyeyi Bursa süt kazandığından tozu fabrikası haberi yok! | Günler geçmiş, gazetelere bakmağı unutmuş! Tayyre piyngosunun son keşi- desinde en büyük ikramiyeyi ke zanan 24635 numaral tin bir arçası Necati bey isminde biri- sindedir, Necati bey aslen İz- mirlidir. Bazı işleri olduğu için İz- mirle İstanbul arasında mütema- diyen gidip gelmektedir. Necati bey 24635 numaralı bileti bir ke- şidelik olarak almış ve numarası- ma bakmıyarak cüzdanına atmıştır. 'Necati bey piyango çekilmeden iki gün evvel İstanbuldan İzmire hareket etmiştir. Orada da işleri başından aştığı için Necati bey İz- mir gazetelerini okuyamamıştır. Talihli gehç ancak dün şebri- mize gelmiş ve vapurdan çıkınca rıhtımda ahbapları tarafından karşılanmıştır. Necati bey piyan- go çekildikten bir gün sonra İz- mirden hareket ettiği için tanıdık- larının, bildiklerinin, ahbaplarının. gönderdikleri tebrik mektuplarını almamıştır. Bunun için vapurdan çıkınca böyle bir çok ahbabının kendisini karsılamalarına şaşırıp kalmıştır. Necati bey ahbaplarının birer birer ellerini sıkmış: — Hayır ola yahu., Böyle hepi- niz bir arada?, Diye sormuştur, Ahbaplar: — Kurtul rok.. Ziyafet iste- riz. Başka kurtulamazsın... ii bey gene bir şey anla- / © — Ne parasızlık zamani. Artık sen de bunu söylersen. demişler- — öyle ya., Parasizim ya. * — Canım, sana büyük ikramiye çikti ya.. Necati bey birdenbire şaşirmiş: — Hangi büyük ikramiye? di- ye sormuştur. ni — Basbayağı büyük ikramiye. OTayyare piyangosunun büyük ik- amiyesi, , Necati bey elleri heyecandan titriye titriye cüzdanını çıkarır- ken bir yandan da sormuştur: | © — Kaç numaraya çıktı?. — 24635 numaraya... Nihayet cüzdandan bilet “miş. Bakmışlar ki 24635... Necati bey bu sonradan güzel haber karşısında evvelâ rkadaşlarına birer dondurma 16- | marlamıştır. Sonra yatıp kalktığı bekâr pansiyonunun yolunu tut- muştur. Romen zabitlerinden bir grup geldi Evvelki gün Romanya zabitle- ilik bir grup tenez- için şehrimize gelmiştir. Z: İbitlerden mada Romanyadan ibir grup seyyah kafilesi de g: "miştir. * Umumi harptenberi Romen za- çı j &i ilk defa olarak vaki oluyor. Hariciyede tayinler « Ankara 16 — Hariciye vekâle- du münhal bulunan umum mi ürlüklerden birine umumi ki ik bürosu şefi Mehmet Cevat Bey İve umum katiplik bürosu şefliği- ne de Uytakizade Vedat bey tayin bili olup yelkenli kayık, Yunanlılara ait Sisam adası karşısındaki Türk nöbetçilerinin.. şiddetli | ateşine maruz kalmıştır. Malüm olduğu gemisi Sisam t etmektedir. im J. W. Robinson bir kurşunla vurularak sandaldan denize düşmüş ve cesedi buluna- mamıştır. Mülâzim Manusell ko- lunden yaralanmıştı gerait altında tesbit için mutat diplomatik yol- larla tefehhüsatta bulunulmakta- dar. Reisicumhur Hz. cahamamı şeretlendirdiler; bugün Boluya gidiyorlar Kızılcahamam 16 (A.A.) — Bu sabah Ankaradan hareket buyu- ran Reisicumhur Hz. refakatle- rinde Dahiliye vekili Şükrü Kaya, Gaziantep mebusu Kılıç Ali, Nu- ri, Rize mebusu Hasan Cavit, Bi- lecik mebusu Salih ve Bolu mebu- su İsmail Hakkı beylerle ordu müfettişi Fahreddin paşa ve mai- yetleri olduğu halde Kızılcahama- 10) teşrif buyurdular; Mintakanın. bütün köylüleri yol boyunca top- anarak Raha alci He baz yük sevinç ve tezahürlerle karşıla- al 2| Reishi Ez geceyi burada çamlıkta hazırlanmış olan çadır- larda geçirecekler ve yarın Gere- de üzerinden Boluya hareket bu- yuracaklardır. Edirnenin imarı Yeni caddeler açılmasına başlandı Edirne T miye arasında açılması kararlaşan cadde üzerinde istimlâk muame- lesine başlanmış ve cadde açıl mak üzere faaliyete geçilmiştir. Cadde güzergâhmdaki, biri Köprübaşından, diğeri Yediyol ağzından olmak üzere iki yerden mevcut binaların yıkılmasına baş- lanmıştır. İstimlâk edilen yerlerin bedeli belediye tarafından mal iye olunmaktadır. yıktırılan bina sahiplerinden bugüne kadar istim- lâk bedeline itiraz eden olma mıştır. Cemal bey geldi. Cevdet Kerim beyin yeri H. Fırkası vilâyet idare heyeti re- ine tayin edilen Antalya me- 'daktor Cemal bey bugün şehrimize gelmiştir. Cemal bey bir çok zevat tarafından istikbal edil- işti Cemal beyin, fırkanin yarinki İdare heyeti toplantısına riyaset olunmuştun edeceği de temin edilmektedir. Kuşadası sahilinde bir hadise Dur emrine itaat etmiyen bir sandala ateş edildi, içindeki ingiliz bahriyelilerinden biri öldü Londra 16 (A.A.) — Revter bildiriyor: Bahriye nezaretinden Anadolu ajansının tebliği Ankara 16 (A.A.) — 14 tem- muz günü Kuşadasmın 30 kile- macire cenubunda İpburumu önleri- e yelkenli bir sandal yanaşarak içinde hüviyeti meçhul. üç ada: mın çıplak olarak. sahillerimize yaklaştığını gören sahil muhafız- larımız muhafaza ve gümrük ka- nunları mucibince bunları tevkif etmek istemiş ve verdikleri «Durlu emrine itaat etmiyerek kaçmağa teşebbüs eden bu meç bul şahıslara karşı havaya silâh atmakla ihtarda bulunduktan sonra üzerlerine ateş açmağa mecbur olmuşlardır. Buna rağmen sandal | durma» mış ve ortadan kaybolmuştur. Iki kişi denizde boğuldu Dün akşamki fırtınanın sebep olduğu kaza Dün akşam saat sekize doğru şiddetli bir fırtına çıkmış, yarım. saat kadar hüküm sürmüştür. Fir- tınadan sonra rüzgâr poyraza çe- virmişse de sıcaklar ayni şiddetle devam ediyor. Dün akşamki fırtına iki kişinin ölümile neticelenen feci bir deniz. kazasına sebebiyet vermiştir. Polis beşinci şube müdüriyeti memurlarından Nejat efendi. ile arkadaşı gümrük muhafaza me- murlarından Halit ve Antalya va- purunda çalışan Ziya efendiler dün fazla sıcakta biraz serinle- mek üzere akşam üzeri bir sandalı tutup Haliçte gezinmeye başlamış- lardır. Saat yirmi buçuk sıraların- da sandal Haliç Feneri önlerine aşirken birdenbire başlıyan şiddetli fırtına ortalığı altüst et miş ve üç arkadaşın bulunduklari ndal su almaya başlamıştır. Kazazedeler kurtulamıyacaklarını! anlayınca bağırarak etraftan yar- dım istemişlerse de gerek fırtına» pın şiddeti ve gerekse sahilden kalkan kum ve toz yığınlarının de- niz üzerini kaplaması yüzünden dışarıdan kimse cesaret edip yar- dıma gidememiştir. Şiddetli bir rüzgür sandalı de- virmiş ve üç arkadaş denize dö- külmüşlerdir. . Bunlardan Ziya efendi nasılsa kendini kurtarmı- ya muvaffak olmuşsa da polis Ne- jat ve Halit efendiler denize şer düşmez çamurlara saplanıp kaybolmuşlardır. Fırtınadan son- za bu iki kazazedenin cesetleri uzun müddet araştırılmışsa da bu- lunamamıştır. Zabıta tahkikat ve ştırmaya devam ediyor. Üniversite rektörü Üniversite rektörü Cemil bey bu sabah Ankaradan gelmiştir. Cemil bey bugün vazifesine başlı yacaktır. Yeni rektörün şerefine Ankara hukuk fakültesi talebe ce» Mmiyeti tarafından dün bir çay zi- yerilmiştir, Bilâhare bir motörün bir ceset | aramağa geldiği haber almarak buna bizim muhafaza motörü ta- irak edilmiş ve ge- öylece kaçanların içinden birinin kaybolduğunu ve bunlarin Sisamda bulunduğu öğ“ Tenilen bir İngiliz harp gemisine mcitup olduklarını ifade etmiş tir, Hükümet keyfiyeti Londra bü- yük elçimize bildirerek İng hükümetine malümat verilmesi pin ve muhafızlarımızın hareketi tamamen kanuni olmasına rağ- men, bir insanın kaybolması ve teessürü mucip olduğunun ilâveten 'dermeyan edilmesinin yazılı öğrenilmiştir. Kaybolan cesi aranmasına devam edilmektedir. Amerikada grevler Grev büyüyor, bir çok şehirlerde yağmalar oldu, ölenler var San Fransisko 16 (A.A) — Bugün saat 8 de yapılması te Dün iktisat vekili Celâl bey açılma resmini yaptı Bursa 16 (A.A) — Bursa bele- diyesinin teşvikile Şakir birader- ler tarafından şehrimizde tesis deilen buz ve süt tozu fabrikaları ve soğuk hava mahzenleri bugün saat 16 da Iktisat vekili Celâl be- yefendi tarafından © merasimle İmışkar. Celâl bey, açılma merasiminde bir nutuk söylemiş, hükümetin memlekette sna sanayi vücuda getirdiğini, bu ana sanayide milli sermayeye ve hususi teşebi ayrıca bir kıymet ve pay bıraktı. ği anlatmıştır. Günde 12,000 kile süt işliyebi- lecek olan memleketimizin bu ilk süt fabrikası, çikolata ve bisküvi fabrikalarımızın bügüne kadar hariçten getirmekte olduğu tozunu ihtiyaçtan çok Fazlasile temin edecektir. islere süt Bundan maada yakında peynir graviyer, kaymak ve süt hulâsası üt sanayiine ait tesisat ta ilâce edilecek olan fabrikanın, memleketin belli başlı süt istihsal mıntakası bulunan Bursa, Balıke- sir ve mülhakatında inekçiliğin ve koyunculuğun inkişafından emin bulunan müstahsiller sevinç için- dedir. Gayrimübadillere tevziat başladı Gayrimübadillere istihkakları- na mahsuben yapılacak binde 3-4 nisbetinde para tevziatına dün den itibaren başlanmıştır. Dün küçük istihkak sahiplerinin pa- rası doğrudan doğruya takdiri karrür eden umumi grevin arife- si olan pazar akşamı bir çok ka- rışıklıklar ve yağmacılıklar ok muştur. Oaklandda grevci grup- lar bakkalların camekânlarıni kırarak erzak yağma etmek temişlerdir. Polisle halk arasında çarpış- malar olmuştur. Bir milli muha- fiz. bir grevciyi süngülemiştir. Polis müdürünün elinde âsayişi temin işin 150 polis vardır. Be- lediye reisi, polis müdürüne 500 memur kullanması için müsaade etmiştir. Pazar günü 4800 tramvay iş- gisi tramvayları çekerek | grev yapmışlardır. İşliyen bir çok tramvay da bugün duracaktır. 65,000 grevci işçiyi idare eden komite, ekmek ve süt tevziatının devamına karar vermiştir. Avusturya - Italya | m i.. vini Italyaya gidiyor m mabafilinde dolaşan bir şayiaya göre başvekil muavini prens Starhremberg, ihtimal yarın Gk a teşarı M. Suviche mülâki olacak e e Ieri M, Mussolini ile görüşeci M. Dolifusstin seyahati tari 9 temmuz olarak tespit edi miştir. Romanya kralının seyehati Londra 16 (A, A.) — Sunday Refere gazetesine göre, Romanya ralı yakında Parise ve oradan da ibtimal Londı gidecektir. Madam Dallfus Halyaya gitti Roma 16 (A.A.) — Madam Dollfuss, beraberinde iki çocuğu ile Anconea gelmiştir. Kendisini madam Mussolini karşılamıştır. Her ikisi de Riccionea gidecek kıymet komisyonundan sahipleri: ne verilmiştir. Hamdullah Suphi bey Bükreş elçimiz Hamdullah Sup- hi bey Bükreşten gelmiş ve dün akşam Ankaraya hareket etmiştir. Trakyaya seyahat Talebe birliği, ağustos içerisin: de Trakyaya bir seyahat tertip edecektir. Edirne, Çanakkale ve diğer mın gezilecektir. Istanbulun sıhhati (Baş tarafı 1 inci sabifede) miz su ile iyice yıkanmadan ve kabuğu soyulmadan meyvalar bağırsakları her hastalığa ve bilhassa tifoya it bir hale getiriyor. Üçüncü sebep te açıkta akan lâiğımlardır. Beyoğlu cihetinde bir çok lâğımlar açıkta akar ve bunların suları bahçe ve bos- tanları sular. Şişli, Maçka, Kur tuluş taraflarında bu tarzda bir çok lâğımlar vardır. Belediye yedi milyon liradan fazla sarfederek İstanbul cihe- alar tar. Bir kaç sene evvel Şişli ço. cuk hastanesinden Ihlamura ve” Fulya tarlasına doğru akan açık lâğımı kısmen kapatmıştı. Fakat bu ameliyat ta tamamlanma, tir. İpekfilim stüdyosu ile Hays kul ingiliz mektebinin arka tax yafındaki | bostanlara ve Harbi! ye mektebi ile Maçka arasında" ki bostanlara elin açık lâğım- lar akıyor. Bu açık lâğımlar Beyoğlu ci” hetinde tifo vakalarının çoğa” masının başlıca sebebidir. Tifoya karşi Galata, Beyoğlu,! Şişli ve Beşiktaş cihetlerinde aşi tatbikine başlanmıştır. Hal. kımızın tedbirli bulunması, beli suları içmemesi ve yiyece-' erdir. ğine çok dikkat etmesi lâzımdır.