17 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

ik uyum zamma Ai lm yam Sahife 4 Tetrika No. 251 tarihinde esrar perdesi Yakup Cemil niçin ve nasıl öldürüldü Uzaktan kendilerilne ilerliyenler, divanı harbe mensup bir zat ile bir sivildi. önde zabit, arkada sivil, Yakup Cemil beyin kapısı önüne dikildiler. (Bekirağa bölüğü) nde mev- kuf olan bir çok insanların böyle tarzda odalarından çıkarılıp ölüm meydanına götürüldükleri- ne şahit olan bu nöbetçiler, bu zi- yaretçilerin de böyle feci bir aki- bet için gecenin bu saatinde Ya- kup Cemil beyin kapısı önüne geldiklerini zannettiler! Mevkufun kapısı bir iki defa Vuruldu, yatağında sessiz ve müs- terih uyuyan (taklibi hükümet) mazmunu ağır uykusundan, düş- man baskınına uğramış bir ku. mandanın heyecanile, seri bir ha- reketle fırladı, Ve derhal kapıyı açti. © Yakup Cemil bey, hiç ümit et © — mmediği bir dakikada, bu iki kişiyi © kapısının önünde görünce, bir an için irkildi. Bu ziyareti evvelâ fe- ma, meşum bir akibete yordu; za- irlerin kendisini öldürmek, idam © etmek için geldiklerini zannetti Fakat sonra gelen sivilin Kara Kemal bey olduğunu teşhis edin- ce, kendisine emniyet geldi. Çün- kü, Kara Kemal bey, divanı harp- le, inzibati kuvvetlerle ve nihayet kendisini tecziye etmek mevki ve vaziyetinde bulunanlarla filen alâkadar değildi. Binaenaleyh imal mevzuu bahso- doğru Kara Kemal: “Hariçte dönen ; entrikalardan haberdar değilsin! ,, diyor Yakup Cemil bey ziyaretçileri Ne haber? Kara Kemal beyle arkadaşi odaya girdiler; Yakup Cemil bey, birisine yatağını, diğerine oda © daki tek sandalyeyi gösterdi. Ve kendisi ayakta olarak muhatap- larını dinliyordu. İlk söze Kara Kemal bey baş adı: Iftihat ve Terakki Muharriri: 17 Temmuz 1934 R. Sana anlatmağa karar ver- dik. Divanı harpteki bazı arka- daşların müsaadesini aldık. İşte gecenin bu saatinde s€- Maksadım, bu Ziyaretten kimsenin haberdar ok benim bu saatte bura- se tarafından görülmemesi; Ben, seni ziyaret ederken hayatı- mi tehlikeye koyduğumu, bilhas- sa haber alırsa Enver paşanın ba- na karşı büyük bir husumet bes- liyeceğini bilmez değilim. Onun için söyliyeceklerime iyi kulak ver, Yakup Cemil, Kara Kemale: “Yalan mı? Size müracaat * etmedim mi?,, diyor Kara Kemal bey, bu sözleri bi- tirir bitirmez, divanı harbe mem sup üniformalı zat dışarıya çıktı ve Yakup Cemil beyle bu vakitsiz. mi irini yalnız bıraktı. * Yakup Cemil bey, muhatabının şimdiye kadar kendisine daima muarız mevkide bulunduğunu bi- liyordu. Bu itibarla, Kara Kemal beyin bu samimi hitabına rağmen, ona karşı itimat etmekte tereddüt ediyor; Kara Kemal beyin gözük- üğü gibi, hilesiz bir maksatla gel diğinde şüpheleniyordu... Maamafih diğer taraftan bu kadar teblikeyi mühimsemiyerek. gecenin bu geç vaktinde gizli buraya kadar sokulmak cesare ni gösterdikten sonra her halde Kara Kemal beyin söyliyecekleri pek ehemmiyetli olabilirdi. O h: 'de muhatabını sükünetle ve me- tanetle dinlemesi lâzimdi. Belki de o, hakikaten kendisinin bilme- diği, serbest olmadığı için hariçte dönen dolaplardan, haberdar ol. madığı hakikatlerden malümat verecekti, Yakup Cemil bey, bu di ile müsait bir mukabelede bulun- duz —E anlat bakalım., Bu dedi entrikalar nedir? AKŞAM Türkiye turu Muhafız gücü bisikletçileri! Kağızman 16 .) — Muha- fiz gücü bisikletçileri Kağızmana geldiler. Şehir dışından kayma- kam, belediye, cumhuriyet Halk fırkası ve Halkevi reisleri, süvari kumandanı ve zabitleri gücün eski âzaları ve bir slivari bölüğü tarafından çok derin samimi te- rahüratla © karşılandılar. o Ordu evine misafir edildi! Mili inkılâp mecmuası kapatıldı Ankara 16 — Milli inkılâp | mecmuası, memlekette yaşayan unsurlar arasına nifak sokacak mabiyetle | yazılar yazdığından heyeti vekilece | kapatılmasına karar verilmiş ve keyfiyet Ali tasdika iktiran etmiştir. Evvelce Edirnede çıkarken şimdi Istan- bulda intişar etmekte olan Orhun mecmuası da kapatılacaktır. Sıtma mücadelesi ve leylekler İzmir gazeteleri yazıyor : Sıtma mücadelesinin bataklıkları kurut. mak için istimal ettiği bir mayi | Manisada tek bir leylek bile bi- | rakmamıştır. Ovalar, leylek naa;3 | larile dolmuş kalmıştır. Şehirde çatılar ve damlar üzerindeki ley- lek yuvaları bomboş bir manzara arzediyor. Manisada lâklâktan eser yoktur. (BORSA | nbul 16 Temmuz 1934. (Akşam kapanış fiatleri) Esham ve Tahvilat Tat, dahili GA | İŞ, Hamiline &— Kuponsuz 1080 | 2 Müesiş 08 satir © SASO) 1. Merkez Üntark 1 2880) Bankasi © 05— > 1 EMO) Ammdulu isen 2780 *omr eno zen 1000 Mümessil 1 4845) Terkos 190 3) zen) Çimento 1 20) damada 1 1 Banka B—İ Şark > Para (Çek İlatleri) Pari 1206) Sotya Londra 632,00| Ml Ney Yark Tasgor) 8 EDATİ ari Milano BORDEİ almak BRE Ann © BONO) ai dana Cenevre 2.4415) Pengo 4061 60 Braksul, 840,89) Bükreş Anstardarı 1,1745) Moskova Kırkağaç mektupları 17 Temmuz 1934 , Ögeçli köyü Kırkağaç kazasına bağlandı Uzun zamandan beri süren ihtilâf nihayet halledildi Kırkağaç 12 (Hususi) — Kar. | kağaç - Soma kazaları arasında | senelerdenberi yılan hikâyesi gi- bi uzıyan; uzadıkça da Kırkağaç tütün müstahsilinin ıztırabını ar- tıran (Öğeşli) köyü ihtilâfı niha- | yel bugün vekiller heyetinin pek yerinde bir kararile halledildi. | | Kırkağaca ancak üç kilometre me- safede bulunan bu köyün şimdiye kadar Somaya bağlı gerek idari, gerek inzibati cihet bulunması yordu. | Hele tütün zir: Zi kanuni kayıtlara ti binlerce dönüm tarlası hususü ba tâbi oluşu eşli) köyü hududu dahilinde bulunan | Kırkağaç tütün müstahsillerini her sene dayanılmaz müşkül göğüslemeğe mecbur ediyor; bin- lerce lira fazla masrafa sokuyor- | du, , Umumi vilâyet meclisinin her | içtimaıda bu köy uzun münaka- şalara sebep olur, hemen her sene bu köy hakkında kararlar verilir, her nedense bu kararlar bir ti kati bir neticeye varamazdi. Bu işin böyle uzamasında husu- si menfaati olan bir ağanın tesiri de yok değildi. Kâh oraya, kâh buraya temayül ederek bula mık suda balık avlayan bu ağalar işin uzamasından istifade temini cihetine gidiyorlardı. ayet bu meseleyi kökünden halletmek istiyen vekâlet bir b çuk ay evvel mülkiye başmüfetti Nedim Nazmi beyi vaziyeti mas hallinde tetkike memur etti. Ne- dim Nazmi beyin Soma, Öğeçli ve Kırkağaçta bizzat icra ettik. leri uzun tetkikat Kırkağacın hal hı olduğu neticesine varmış olmali ki bugün vilâyetten tebliğ edileni vekiller heyeti kararı Öğeçli kö- ün Somadan ayrılarak Kırka, Zaca bağlandığını bildirmektedir." Karar derhal tellâllar balka ilân edildi ” vasıtasile, Sabancadaki spor bayramı Yukarıda müsabakalara Iştirak edenlerden bir kısmı yemekte, aşağıda Karamürsel yüzme takımı (X Türkiye şampiyonu Tasan beycir) ? Kara Kemal bey devam etti — Azizim, biz senin şimdiye — Yakup bey, dedi, seninle Biraz dertleşmek, biraz kardeşçe görüşmek istiyorum, © Müsaade eder misin?. Ykup Cemil bey muhatabinin bu sözlerini biraz hayretle karşı- md ve müstehzi bir tarzda: — Benim gibi bir adamla dert. Teşme mi? Ne münasebet! Ke mal bey, ben ihtilattan menedil- miş, bir mazmunum. Sizin benim- le görüşmekliğiniz, benden zi- © yade size zarar verir!, Çünkü ben ne olacaksam olmuşum artık. Bundan fazla bana daha ne za. rar gelebilir, ne iyilik.. Fakat an. lamıyorum, nasıl buraya kadar sokuldunuz?.. dedi. Kara Kemal bey, teminat yermek, bütün evza ve etva Tile muhatabına sa, © luk izhar etmek için lisanma mümkün olduğu kadar mülâyim bir eda vererek dedi sın., Hi Siyeti uzun uzadıya münakaşa et- tik. Nihayet seninle görüşmeğe, senin maruz. kaldığın büyük teh. kadar müstantiğe verdiğin ifade. lere hayret ettik doğrusu!. Bütün kabahati, bütün mesuliyeti üze, ne alarak süz söyledin; bu işte beraber hareket eti larından bahsetmedin. Evvelâ «beni teşvik eden Hak- kıdır» dedin. Sonra Hakkı ile mi vacehe edilince evvelki sözünü unuttun. Buna mukabil, sulhu bana, Talât beye ve ireye ne suretle müracaat ettiği umsuz yere anlattın, dur. arkadaş. Yakup Cemil bey, burada bir- denbire hiddetlendi ve Kara Ke- mal beyin sözünü sert bele ile keserek dedi ki — Yalan mı söyledim? gelip müracaat etmedim mi? Yok- sa bundan korkarak mı | kadar geldin?.. buraya (Devami var) li Ekmek fiatı İstanbul belediyesinden; Temmuzun on sel den itibaren ekmek dokuz buçuk ve francola on dört kuruştur. Türki SENELİK 1400 kurup 2700 kuruş. 6 AYLIK 760 > 1450 > SAYLIK 400 800 >. JAYLIK 150 Posta Titihadına dahil olmayan ecnebi memleketler: Soreliği 8600, altı aylığı 1000, 0g aylığı 1000 kuruştur. Küres tebdil İçin yirmi beş Kuruşluk pul göndermek Közumdır Rabinlalar hak Güneş Öyle, kimdi Aşcı Ya EGER 904 dl a0 Aİ 7 ve 281 443 169 DAŞ 2 İdarehane: Babil ek Acımusluk Sk, 130. AKŞAM KITAPHANESİ NEŞRİYATI Kadıköyünde NET Kırtasiye mağazasında satılmaktadır. Sabanca (Hususi) — 6 temmuz- da Sapancada tertip edilen spor bayramına bütün İstanbul ve Ka- ramürsel deniz. yüzücüleri işt- rak etmiştir. Cuma günü buranın kalabalıklığı hayret uyandıracak bir hal arzediyordu. Gelen tenez- Züh trenleri tıklım tıklım dolmuş- tu, Gezintiye iştirak edenler göl kenarında (Kombaz) mevkiinde kendilerine malisus mahaller hap ediyorlar ve Sabanca muhiti- ni gezmekle vakit geçiriyorlardı. Gelenlerin içinde ekseriyeti spor meraklıları teşkil ediyordu. Çün- kü herkes ve bilhassa gençler spor bayramı seyre geliyordu. Spor bayramına öğleden sonra yüzmelerle başlandı. 100 metre sürat: Karamürsel den İsmail (1,9,10) birinci gele rek Türkiye rekoru kırılmıştır. İkinci Saffan (1,25), üçüncü Fu- at (1,30). 200 ve 400 metre yüzmeleri İs- tanbul klüplerinin ısrarlarile ya- pılmamıştır. 200 metre | kurbağalamada: Türkiye rekoru kırılmış ve Kara- mürselden Yusuf birinci (3,18), Beykozdan Sadi (3,23) ikinci, * 1004 Türk bayrak yarışı: Bi- rinci Fenerbahçe, ikinci Karas mürsel, üçüncü Beykoz takımlari gelmiştir. 1500 metre mukavemet: 933 1500 metre Türkiye şampiyon” ihsan bey, Türkiye | rekorunu (24,30) a indirmiş, ikinci Kara mürsel İsmail (24,30,10), Beykoz- dan Mekki (29) ü gelmişti Deniz yarışlarını müteakip klüpler arasındaki futa yarışlari meraklılar tarafından heyecanla seyredilmiştir. Futa müsabakala- rında Beykoz azami gayret sarfe- derek birinci, Anadoluhisarı ikin- ci, Haliç üçüncü gelmiştir. Tatlı suda yapılan yüzme mü sabakalarında Karamürsel genç- leri yeni rekorlar kırmışlardır. Kas ramürsel yüzücüleri Sabancada elde ettikleri rekorlardan mem« Bun olmuşlardır. Bu sene Türkiye şampiyonluğunu, buranın almasi “o de 90 ümit edilmektedir. Genç“ leri yeni rekorlarından dolayı teb- rik ederiz,