18 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

A MM MANA LE BE ZEN İSİ SESK SEMMEASİEREM” Sabife2, | AKŞAM ie z 18 Ağustos 1934 SON TELGRAFLAR z amman li “Dünkü püreş M. Hitlerin mühim Bu Sahahki 'Feleraflar alen eklar bir nutku Almanyanın katiyen harp istemediğini söyliyor Hamburg 17 (Hususi) — AL man başvekili M. Hitler ilk pro- paganda nutkunu burada irat et- Nutuk radyo ile, köylere kadar, her tarafta min edilmiştir. M. Hitler, mareşal Hindenbur- gun vefatında bazı gazeteler, bilhassa ecnebi matbuat tarafın- dan Almanyada dahili mücadele olması ihtimaline dair yazılan Yazıların doğru çıkmadığını söy- emiş, sonra demiştir ki «Reisicumhur salâhiyeti baş- vekâlete kanuni bir şekilde veril 'di. Buna rağmen ben bir kere de halkın reyine müracaat edilme- sonra hayatı- mı anlatmış ve müteakiben harici siyasetten bahisle demiştir ki: «Ortada iki vaka vardır. Bi- rincisi şudur: Almanya şeref ve hukuk müsavatı esasını müdafaa- Ya azmetmiştir. İkincisi, Alman hükümet ve mil- etinin asla harbi istemediğidir. Sulhün muhafazasını şiddetle ar- zu ediyoruz. Alman ordusu şere- © fini indeye lüzum görmüyor. Al man hükümeti de mevkiini kuv- wetlendirmek için harbe lüzum b Vasiyetname sahte mi! Paris 18 (Hususi) — Fransız gazeteleri Hindenburgun vasiyet- namesinin uydurma olduğu ka- 'naatindedir. Gazeteler bunu gös- teren delilleri sayıyorlar. Paris 18 (A.A.) — Echo de Paris gazetesinde «Hindenburgun .vasiyetnamesi mevsuk ( değildir» başlığı altında bugün intişar eden bir makalede vasiyetnamenin sah- te olduğu isbata çalışılmaktadır. Burgazda fırtına Fırtına bir çok zararlara sebep oldu Sofya 17 (A.A.) — Karadeniz- deki Burgazda dolu ile karışık müthiş fırtınalar on yedi saat de- | m etmiştir. Telgraf direkleri © yıkılmış, elektrik telleri kırılmış, ağaçlar köklerile birlikte yerin- den çıkmış ve çatılar uçmuştur. Bilhi ik tahribata sebebiyet vermiştir. Dört yüz gram ağırlı gında doluya tesadüf edilmiştir. Şehir karanlıktadır. Zabıta bir kaç gün halkı sokağa çıkmaktan me- netmiştir. Hasarat çok mühimdir. Fakat insanca zayiat yoktur. Romanyada da fırtına oldu Bükreş 17 (A.A.) — Dolu ile karışık fırtına neticesinde Bük- Teşte kırk sokak ve bin kadar ev 8u altında kalmıştır. İtfaiye ne- ferleri yıldırımdan ileri gelen ya gınları söndürmek için yüzlerce "defa müdahaleye mecbur kalmış- lardır. Bir kişi boğulmuş, üç ağır surette r, Firtn ha memleketin muhtelif mıntaka- larında mühim tahribata sebep ol- muştur Mühim bir maç 7 Ankara 17 — Türkiye İdman gemiyetleri ittifaki kongresi eylül z Ankarada toplanacaktır. münasebetle İzmir, İstanbul ye Ankara muhtelitleri arasında lr kupa maçı yapılması muhte meldir,? 15 dakika çok şiddetli | Paris 18 (Hususi) — Şark mi- sakı etrafındaki çalışma devam ediyor. Bütün şark devletleri mi saka taraftar olduklarını bildir. mişlerdir. Yalmız Almanya ve Le bistan henüz cevap vermemişler. dir. Lehistanın misaka taraftar ol- madığı söylenmişti, Varşovadan gelen haberler bunun doğru olma: dığını gösteriyor. Yarı resmi Gi zeta Polıka yazdığı makalede dir yor ki: «Lehistan henüz bir karar vermemiştir. Fakat bu, misaka mu- arız olduğu manasına gelmez. Biz vaziyeti tetkik etmekle meşgulüz. Belediye bahçesi Açık hava operetleri çok rağbet görüyor Tepebaşi belediye bekçesinde, iyatrosu operet kısmı artsit- »rmekte olduğu açık ha- va temsilleri fevkalâde rağbet görmektedir «Adalar revüsü», «Lüküs hayat» operetleri, hafta- nın dört gecesi, bahçeyi tıklım tıklım doldurmuştur. Bu hafta da bahçede «Kokteyl operet» oyna- E «Kokteyl opereta, «Adalar re- vüsü», «Lüküs hayat», «Üç saat» operetlerinin en çok sevilen, en çök hoşa giden parçalarının, gü- zel bir sahne tekniği ile biribiri- ne bağlanmış şeklidir. Halide ha- nım, Şaziye hanım, Hazım bey, Emin Beliğ bey, Mahmut bey, Sait bey ortalığı kahkahaya bo- #uyorlar. Üç saatin Bağdatlısı ile İranlısı, Lüküs hayatın Fıstıkı ile, «Adamdan Rıza beyefendi» si, «Güzel Zeyneb» i, Muammerle Şevkiye hanımın şarkıları, Feri ha hanımla Semiha hanımın gü- zel sesleri seyircilere zevk ver. mektedir. Kokteyl operet o kadar beğe- nilmiştir, ki perde kapandıktan | sonra halk kalkmamış, «daha is- teriz» nidalarile uzun müddet al- kışlamıştır. Her halde Tepebaşı belediye İ bahçesi, bu yaz halka güzel ve İ mezih bir eğlence temin etmiş ol. du. Fransız gazetecileri geldiler Şehrimize geleceğini yazdığı- mız Petit Parisien ve Exelsior ga- zeteleri sahibi madam Dupuy ve Fransız gazetecilerinden bir grup dün sabah Patris Il, vapurile şeh- Timize gelmiştir. Madam Dupuy dün şehirde ge- zintiler yapmıştır. Kendisile gö- Tüşen gazetecilere Türkiyeye uzun müddet evvel bir defa geldiğini ve bu defaki ziyaretinde bilhassa yeni Türkiyeyi görmek istediğini söylemişti Rusyadaki sporcularımızın avdeti 29 Ağustosa tehir edildi Odesa 17 (A.A.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildi. riy Kafilemizin hareketi 29 ağus- #osa tehir edildi. Buradan Kiyefe dönüyoruz. alacağımız bu müd- det zarfında Kiyef, Harkof ve Odesada müsabakalar yapılması muhtemeldi, Şark misakında en dar devletlerden bi iyade alâka- olduğumuz. için bu tetkikata lüzum vardır. Şark misakı fikrini Fransa or taya atmıştır. Fransa bizim müt- tefil imizdir. Bütün dedikodulara ik harici siyaseti. mizin temel taşıdır. Bu sebeple müttefikimiz tarafından vukubu- lan bir teklifi hafif surette karşı" ımız, acele bir karar ver- Diğer taraftan bir kısım Leh ga- zeteleri bir an evvel muvafakat cevabı verilmesini istiyorlar. De- maokrat milliyetçi mebuslardan M. izmirde 9 Eylül hazırlıkları Yeni marşı binlerce kişi birden söyliyecek zmir 17 — 9 Eylül gününü kut- lulamak için hazırlıklar devam ediyor. Merasim sabah yediden gece yarısına kadar sürecekti Bir 9 Eylül marşı yaptırılması dü- şünülüyor. Bu marşı binlerce insan birden söyliyecektir. Sabahleyin asker şehirde bir yürüyüş yapacak, bu esnada tay- Yareler uçacaktır. O gün söylenecek nutukları halk, caddelere konulacak hopar: lörler vasıtasile, her tarafta din- liyebilecektir. larında caktı zde elli tenzilât yapıla Üzüm ihracı Bulgaristan Almanyaya sevkiyata başladı Bulgar gazetelerinin verdikleri malümata göre Bulgaristandan taze üzüm ihracına başlanmıştır. İlk olarak 8 ağustosta Filibeden e bir vagon üzüm gönderil- Bu üzüm Çavuş üzümü cin- Yükletilen vagonda 60- Zuk hava tertibatı vardır. Bulgaristan bu sene geçen se- nelerden fazla aç ede cektir. Üzümün kilosu Almanya- da vasati olarak 0,50 marka, ya- 5 kuruşa satılmıştır. Bu sene 2500 vagon üzüm ihraç edileceği- ne göre yalnız üzümden altı mik | yon liradan fazla para verecek de- mektir. Ikinci dil kurultayı (Baş tarafı 1 inci sahifede) 1. — Dil inkilâbımızın temelleri Ha- san Ali U. ML H. zanda 2. — Dil onarımı umumi görüncesi Ragıp Hulüsi bey, Üniversite profesör. etinden. 3, — Dil düzelmesi üzerine düşün. Geler, Dr. Şükrü bey, mavallim. 4. — Türkçede ekler ve kökleri smenmana, Besim Atalay bey, U. M. Hi zandan, 5. — Açik Türk dili Velet Çelebi | bey, Kartamanu mebusu 6. — Öz dilimizde bir dil tezi, Şeref bey, Edime mebusu 7. — Askerlik atlahlan hakkında, Ali Fani paşa, Harp Akademisi ke B. — Riyaziye ielâbleri hakkında, Refet bey, Urfa mebi 9. — Türkçenin ilmi sulahları mev selesi, profesör Dr. Kemal Cehup bep. 10. — Eeki tp dilimizin gidişi, Dr. Süheyl bey 11. — İlmi tatlahların türkçeleşti silmesi, İhsan bey, sindendi Şark misakı müzakereleri Lehistanın misaka taraftar olmadığı haberi doğru değil | taylarına mahsus, Mesafesi 800 Sireneky, Kurier Warsavski gaze- tesinde yazdığı makalede şark mi- sakının birçok faydalar temin ede- ceğinden bahsediyor ve diyor ki: «Misak, Estonya, Litvanya ve Letonya ile aramızda sıkı bir dost- luk tesis edecektir. Sovyet Rusya- mn misaka girmesi bu hükümetle münasebatımızı daha ziyade kuv- vetlendirecektir. Baltık memle- ketlerinin istiklâli Avrupa sulhu için büyük ehemmiyeti haizdir. Fransanın misaka verdiği ehem- miyet bundan ileri geliyor. Lehis- tan teklife muvafık cevap ver. | melidir.» At yarışları | Dünkü koşular çok meraklı oldu Yarış ve ıslah encümeninin ter- tp ettiği yarışlara dün Veliefen- dide devam edil Birinci koşu — Dört yaşından yukarı yarım ve saf kan Arap hayvanlarına mahsustu. Mesafe- si 2000 metre, ikramiye birinciye 120 lira, Tevfik beyin Sadası bi- | rinci, Salih paşanın Serdarı ikin- ci, Karacabeyli Derviş üçüncü İkinci koşu — Dört yaşından yukarı yerli ve yarım kan İngiliz hayvanlarına mahsus. Mesafe | 2400 metre, İkramiye 410 lira. Karacabeyin Rüstem efendinin Sühası birinci, prens Halim beyin Demiri ikinci, gene Rüstem efen- dinin Nonası üçüncü geldi. Üçüncü koşu — Saf kan İngiliz metre, ikramiye 785 lira, Fikret beyin Tomrusu birinci, Erolu ikin- ci, İstranca üçüncü geldiler, Dördüncü koşu — Dört yaşın- dan yukarı İngiliz hayvanlarına mahsustu. Mesafe 2400 metre, ik- yamiyesi 730 lira. Prens Halim beyin Ramflonu birinci, Akif be- yin Bekârı ikinci geldiler. Beşinci koşu — Beş yaşından yukarı Arap hayvanlarına mah: sustu. Mesafe 1800 metre, biri ci ikramiyesi 155 lira, İzmitli Şev. ket beyin Nerimanı birinci, Ah- met efendinin Leylâsı ikinci, hs- mail efendinin Serveti üçüncü gel- diler, Zekâi bey geli Milli müdafaa vekili Zekâi bey dün Ege vapurile İzmirden şehri- gelmiştir. Zekâi bey rıhtım. da birçok zevat tarafından kar, lanmıştır. Ziraat inin seyahatı Bursa 17— Ziraat vekili Mublis bey bugün Bursaya geldi, Merinos koyunları hakkında tetkikatta bulunacaktır. Galatasaraylı izciler geliyorlar Marsilya 17 (A.A.) — Fra da bir kaç hafta kalan Galatası ray lisesi talebesi dün müdürleri Behçet bey ve muallimlerile bir- likte Providence vapurile Türki- yeye hareket etmişlerdir. Leh konsolosu ve Şileliler Lehistan başkonsolosu M, Vef- Beraviç yaz tatilini Şilede geçir- miş ve çok memnun kalmıştır. Şi- leliler konsolosu | fahri hemşeri yapmışlardır. Dünkü yarışlar büyük alâka uyandırdı Beynelmilel profesyonel güreş- iler dün ilk maçlarını Taksim #tadında yapmışlardır. Güreşler çok kalabalık bir seyirci kütlesi önünde ve çok heceyanlı olmuştur. Birinci güreş İspanya şampiyo- mu 127 kiloluk Liviyera ile 110 kilo Macar şampiyonu Soradi ar sında olmuştur. Bunda üç dakika ve yirmi san car güreşçiyi yenmiştir. ikinci güreş 116 kilo Estonyali Rago ile 100 kilo Romanyalı Kir- tap arasında yapılmıştır. yalı Rago güzel oyunlarla 17 da- kika, 11 saniyede tuşla Kirtopü yenmiştir. Eston- Üçüncü güreş Fenlandiyalı ve dünyanın sayılı şampiyonların. dan Hottanen ile Okraynalı Su- | bişk arasında yapılmış ve Hotta- nen 3 dakika 9 saniyede Subişki yenmiştir. Dördüncü güreş Çekoslovakyali 94 kilo Varo ve Romanyalı Dra- cogosyan arasında yapılmış, bun- da Varo 18 dakika 31 saniyede rakibini yenmi Beşinci güreş 107 kilo Macar Nagi ve 108 kilo Çekoslovak Fi $er arasında yapılmış, iki rakip yirmi bir dakika uğraşmışlarsa da yarım bıraktırmıştır. Dünkü deniz yarışları Adaları güzelleştirme cemiyeti- nin Heybeliadada tertip ettiği bü- yük deniz yarışları dün yapıl. muştır. Erkekler atlama yarışımda Fe- nerbahçeli Sadi bey 27 puvanla irinci, 1, 8. K. Şefik bey ikinci Gençler atlamasında 1. 5. K. dan Necdet bey birinci, Fenerbah- geden Hidayet be; bayrak. lı yarışta Beykoz birinci, İ. 5. K, ikinci, hanımlar bayrak yarışın. da Fenerbahçe birinci, İ 5. K. inci gelmişlerdir. 100/400 metre bayrak yarışın- da , 8, K. birinci, serbest erkek: ler yarışında Beykozdan Toma bi rinci, Heybeliden © Salâhaddin ikinci, 100 metre serbest erkekler yarışında Galatasaraydan 50 metre kurbağalamada Fenerbahçeden Galip birinci, 100 metre sırtüstünde Beykozdan Sa- di bey birinci, 100 metre kurba- ö Beykozdan Haldun bey birinci, kızlar arasında İ, 5. K. Hamiyet Behçet hanım birinci, 50 metre kurbağalama kızlar arasın. da Fenerbahçeden Süheylâ hı nım birinci, 100 metre serbest hı nımlar arasında Fenerbahçeden matmazel İda birinci gelmişlerdir. Yatlar arasında Berberyan efen« dinin İnci ismindeki yatı birinci, büyük sandallarda Verno beyin, küçüklerde Nobar beyin sandal. ları birinciliği almışlardır. Heybeli, Moda su topu maçını da Modalılar kazanmışlardır, — * Bisiklet yarışları Dün yapılan bisiklet yarişların« daki neticeler şunlardır; Birinci katagori Şişliden Haci Osman bayırına ve oradan Kefeli gelme 25 kilometre inci, Agop ikinci, ikinci katagori Şişliden Haci Osman bayırına gidip gelme Mis ni birinci, Tanaş İkinci, Kânl üçüncü,