31 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 31 Ağustos 1934 “Harbiye mekte- bindeki merasim (Bap tarafı 1 inci sahifede) Ali Rıza, belediye reis muz 'Hâmit, halkevi reisi Ali Rıza bey- ler de vardı. Merasime İstiklâl marşile baş- Tanmıştır. Fevzi paşa Hz. nin nutku Evvelâ ses büyütücü aletlerle büyük erkânı harbiye Fevzi paşa Hz. nin nutukları okun- muştur. Fevzi paşa Hz. nin nutukları şudur: Harbiyenin açıldığının 100 üncü yıldönü- seünü kutluluyoruz. Aranızda bulunan rek şimdi yaşamakta bulunduğunuz yüle- sek heyecanı beraberce tadamamakı mütecesirim. Harbiye, yetiştirdiği evl larla memlekete en faydalı ve feyizli bir ocak olmuştur. Bugün aramızda olmıyan arkadaşlar ranızın çoğu muhilel. muharebe cepe belerinde © memlelcetimize © göz diken müsteylilere karşı durmadan, dinlenme- işmiş, Türkün varlığını, isik. İlini mümkün kılmak işin muhakkak bir ölümü cana minnet bilmiştir. Bu sizleri hürmetle yadederim. Bize borç olan; kendi kanlarını feda etmek suretile millete yaramak kudre: ri ve diğer hizmete mel ve rahmetle anmaktır. Bütün Türk ordusunun kara, deniz ve havanın mu vazaaf, mülekeit ve malül zabitleril Büyük ye asi bir mileün edi b 5 ve gerekse ferden nezahat ve fedakirlik ömeği olmanızla ne kadar iftihar etseniz yeridir zabilinin kadri haya siyeti dünya değerinin üstündedir. Gıp- ta ve tebcile lâyıksiniz. Hepinizin birinize güvenme ve inanma bağlılığını” 21 Türke yaraşan asil bir vakarla nz. Güçlükleri yenmek Türk zabitinin bariz bir vashıdır. Size Türkün şeref ve mukaddesatı tevdi edilmiştir. Vazife onu tecavüzden korumak © ve Snniyetini her me pahasına olursa olsun temin etmektir. Bu anda Harbiye mey: 'danımda toplanan ve Harbiyenin 100 Ji katlayan kara, hava, deniz mmen- seplerie aziz misafirlerinin bu dakika da kalplerinin beraberce ve muharebe cephelerinde birbirlerini tamamlıyacak- anna yemin ederek çarntığını ve bu vuruşun aydretni hissediyorum. > Bütün ordu bu dakikada Harbiyeye dönmür- lr. Onlar da ayni veçhile ant İşiyorlar Bugün © Harbiyeyi bitirip zabit vekili masbolunan gençleri heyecanla selâmle. Şorlar. Harbiyenin 100 yil mezunlar, Zabitliklerinizi tebrik ederim. İtant, iibet ve intiremda. mükemmeliyet asın daime rehber edineceksiniz. Siz den 100 Yıl evvcikilerin harp hatıralar: ve gok olyamun. Orada ibret levhaları baldur. Size tesim edilen Türk ülke ini çğmetmeyiniz. Türk miletini refah ve sandet yolumda yürütmek işin her 22 man ölümü göze almız. Hepinize yazi felerinizde muvaffakiyetler diler ve sev gi le selâmlarım, a Türk milinin edakör zabileri, And içme merasimi Bundan sonra heyecanlı bir €- kilde ant içme merasimi yapılmış- #ır, Harp akademisi namına, Har- biye mektebi talebesi namına, as- keri liseler talebesi namına, sınıf mektepleri talebesi namına, ihti- yat mektebi talebesi namına, de- Biz liseleri talebesi namına, mü- tekait zabitler namına ateşli nu- tuklar söylenmiştir. Bundan sonra Cevat paşa mü- hüm ve kıymetli bir hitabe irat et miştir. Nutuklardan © sonra Harbiye mektebi marşı çalınmış, mektep önünde bir geçit resmi yapılmıştır. Gazi Hz. nin erkânharp son genin iken bulundukları dere İane gezilmiştir. Kapısında «Gazi dersanesi» yazılı ve 30 ağustos 1934-29-12-1320 tarihini muhte- vi bir levha konulmuş olan bu sa- İon artık tariht bir salon olmuştur. Mektep kumandanın. verdiği at büyük bir alâka ile dinlen- Cenevre 30 (A.A) — Nasyon gazetesi, «Uzak şarkta harp tehli- kesi» başlığı altında yazdı makalede Sovyet - Japon ihtil nı hukuki cepheden tetkik ederek diyor kiz «Sovyet Rusya Milletler cemi- zası olmadığı ve Japonya da gekilmiş bulunduğu için misakın 17 inci maddesinin tatbiki birçok müşkülâtı eşkâle ait olmakla bera- Askeri heyetimiz Moskovadan Kiyefe hareket etti Moskova 30 (AA.) — Türk as- keri heyeti dün Kiyefe hareket etmiştir. Heyet istasyonda, Mos- kova askerlik mıntakası kıtaati kumandanı M. Kork ile askeri ve mülki memurlar, hariciye | komi- serliği leri ve Türk sefa- reti erkânı tarafından uğurlan- mıştır. Moskova 30 (A.A:) — Türk askeri heyeti evvelki gün, askeri mektebi ziyaret ederek kızıl ordu askerlerinin bir müsameresinde hazır bulunmuştur. Dün heyet âzası Kremlin sara- yını, inkılâp müzesini, kızıl ordu merkez evini ve kızıl ordu müze- sini ziyaret etmişlerdir. Spor kafilemiz Yarın saat dokuzda Istanbula geliyor Odesa 30 (Hususi) — Burada bulunan sporcu kafilemiz, cumar- tesi sabahı İstanbula muvasalat edecektir. Odesada mendirek ci- varındaki yüzme havuzlarında müsabakalar yapıldı. 100 metre ye 4 kişi girdi. Orhan 1/0, 8/4 ile ikinci, Halil üçüncü.. 200 metre kurbağalamağa iki kadın. girdi. Leylâ H. üç elli beş dökuzla il ci oldu. 200-metre serbeste dört kişi girdi. Halil, 2-38/8 ile-ikinci oldü: 400 metre serbeste dört kişi girdi. Saffan 5 54/2 ile ikinci, ih- san dördüncü oldu. 200 mietre kur. bağalamaya dört kişi iştirak etti. Alp 3,9/2 ile ikinci, Adnan dör. düncü oldu. Bayrak yarışını 2, 0 2/7 ile Kiyefte yapılan yeni Türkiye rekorunu tekrar kırarak kazandık. Su topunu 2.6 keyhet- til. 1500 metreye dört hanım gir- di. Leylâ hanım ikinci, Cavidan hanım oldu, eden dört hanım arasındaki mesafe çok azdı. Güreşçiler Kiyeften “hareketle. rinde geçtiklerinden müsabaka- Gazinin bu sınıfta olurdukları yerin hizasına © zamanki erkânı harp ünifomasile çıkarılmış res- mi konulmuştu. Salonun bütün du- | varları, o sınıf talebösi olan 38 zatın Tesimlerile süslenmiş | Geçit resmini müteakip Taksim | abidesine Harbiyeliler namına bü- yük bir çelenk konulmuyün;. harbin önünü Uzak şarkta harp tehlikesi “Büyük devletler arzu ederlerse labilirler,, müşkülât eşkâle ait olmakla ber: ber nazarı dikkate almak lâzim- 4 dır. Ancak bunler, âza bulunan bi yük devletler harp tehlikesinin önüne geçmeği cidden istedikleri takdirde Milletler cemiyetinin mi dahalesini bertaraf etmeğe kâl değildir. Çünkü öza bulunan bi yük devletlerin kati azmi müsel Iâh bir ihtilafı durdurabilir, Nasıl Ankarada zafer bayramı Bayram merasimle kutlu- landı, resmi geçit yapıldı Ankara 30 (Hususi) — 30 Ağus- tos zafer bayramı bugün şehrim de fevkalâde tezahüratla kutlu- lanmıştır, i Esnaf cemiyetlerinin alayı sa- bahleyin İnkılâp meydanından ha- reket ederek şehrin ana caddesini dolaştıktan sonra Hakimiyeti Mil liye meydanında Gazi abidesine merasimle çelenk koymuştur. İstilfl marşını müteakip esnaf namına bir nutuk söylenmiş ve geçit resminin yapıl Cumhu- riyet meydanına gidilmiştir. Saat 10,30 da mevki kumanda- nı Sıtkı paşa kıtaatı teftiş etmiş ve en kıdemsiz zabit Nuri bey bir nu- tuk söyliyerek, büyük zaferle ne- ticelenen harbin safahatını anlat- maşlır. Buna, Sıtkı paşa tarafından ve- rilen cevabı müteakip Tayyare ce- miyeti namına bir nutuk söylen- miş ve resmi geçide başlanmıştı Piyade, süvari ve topçu kıtaatı- çişini, temsil alayı takip ey- Merasimin sonundı vi kıtaat ve temsil alayı, önlerin- de muzıka olduğu halde on binler- ce halkın yer tuttuğu caddelerden geçmiş ve sürekli alkışlarla karşı- lanmıştır, Öğleden sonra halkevin- de bir toplantı yapılmış, nutuklar söylenmiş, 30 Ağustos isimli bir temsil verilmiştir. Gazi Hz. nin teşekkürleri İstanbul 30 (A.A.) — Riyaseti- cumhur umumi kâtipliğinden: Reisicumhur Hz. 30 ağustos za- fer bayramı münasebetile tebrik- te bulunan zevata memnuniyetle teşekkürlerinin iletilmesine Ana- dolu ajansını tavsit buyurmuşlı dır. Ismet Paşa Hz.nin teşekkürleri İstanbu 30 (A.A.) — Kurtuluş savaşı yıldönümü tebriklerine ra- hatsızlığı dolayısile cevapları ge- cikecek olan başvekil Hz., teşek- kür ve tebrikle dolu ajansı Iki vagon hattan çıktı Ankara 30 — Saat on yediyi geyrek gece Ankara isiasyonuna in arzına Anı 1 tavsit etmiştir, varacak olan İzmir treninin yük vagonu makastan geçerken Hattan çıkmıştır. Zayiat yoktur Milli müdafaa vekili İzmirde bulunan milli müdafaa vekili Zekâi bey dün Ankaraya avdet etmişti ki Şanghay ihtilüfinda Milletler yetinin tavsiyeleri yerine ge- iştir. Fakat Mançuri hadise- sinde bu tavsiyelerin katiyen ye- rine getirilmediği de görüldü, günkü büyük devletler küvvetle- rini ilân etmiş oldukları hakkın emrine vermek istemediler. Bina- enaleyh Milletler cemiyetinin mü- dahalesi hukuki bakımdan ziyade büyük devletlerin siyasetine mü- tevakkıftır » İstanbul tayyareleri Dün Yeşilköyde adları konma merasimi yapıldı Dün öğleden sonra saat dörtte, Yeşilköy tayyare karargâhında, İstanbul halkının yardımlar tin alınan üç yeni tayyareni konma merasimi yapılmıştır. Saat dörlte istiklâl marşile me- rasime başlanmış, Refik Ahmet bey, şehir meclisi namına halka bir nutuk irat etmiştir. Bu nutuk: ta hava kuvvetlerinin inkişafı lü- zumundan ve halkımızın tayyare âka- ad ve tayyareciliğe karşı olan sından bahsetmiştir. | Bundan sonra tayyare cemiye- ti Beykoz şubesi namına doktor Hüsnü bey kürsüye çıkarak Bey- koz tayyare şubesinin faaliyetin- den, hava filosuna bir tayyare hediye ettiğinden bahsetti, Bunu müteakip, Kadıköy, Kartal tay- yare şubeleri reisleri de kürsüye gelerek ayni mevzu üzerinde nutuk irat ettiler, Bundan sonra tayyare cemiye- Hakkı bey tayyare cemiyetinin hizmetlerinden şim- diye kadar halkın içinden doğan in hava kuvvetlerine yardımlardan bahseltik- re fabrikasının, Eskişehirdeki tay- yare atelyesinin, tayyare mektep- lerinin faaliyetini de anlatmıştır. | © Tayyarelerin son Ağrıdağı ve kasındaki hizmetlerinin ehemmi yetinden bahsettikten sonra Gazi Hz. nin irşatlarile yeni açılan be yolda, hava kuvvetlerinin daha zi- yade artacağını söylemiştir. Bundan sonra tayyarelere ad konma #acrasimi yapılmış, tayya- reler, Kadıköy, Kartal, Beykoz üzerinde uçuşlar yapmışlardır. İstanbul belediyesi tayyare 2a- bitlerine şehir namına. birer halı hediye etmiştir. Mesut bir düğün Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyin kızı Emel hanımefendi ile sefaret kâtiplerinden Fatin Rüştü beyin düğünleri münasebetile dün gece Gazi Hz. tarafından Dolma- bahçe sarayında bir kabül resmi tertip edilmiştir. Resmi kabulden sonra verilen süvare, geç vakte kadar neşe için“ de devam etmiştir. Tevfik Rüştü beyi ve genç ev- ileri candan tebrik, saadetler di- leriz. i Maarif vekili gidiyor Maarif vekili Abidin bey bu ak şam Ankaraya hareket edecektir, Kayseride açılan tayya- * SON TELGRAFLAR Fransız hava manevralarının neticesi Düşman Burje hava lima- nını ve tayyrelerini tahrip etmiş Paris 31 (Hususi) — Fransada tertip edilen büyük hava manevs , düşmanı temsil eden has va filosunun Burje tayyare limani tesisatını ve müdafaa hava filo larını tamamen tahrip ve mesile neticelenmiştir. hava filosu ilk hücumu sabahle- Yin, ikinci hücumu da öğle vakti yapmıştır. Burje hava limanının müdafaasına memur olan avci tayyareleri, düşman yaparak geri çekildikten sonra hab valanmışlardır. Dün gece düşmanı temsil eden bombardıman tayyareleri, Parisi bombardıman eylemişlerdi Hava manevraları, bugün öğle vakti bitecektir. z Tek Adam Baş tarafı 1 inci sabifede) iğını ve kuvvetini histet- tirmiş, millete yeni ve kudretli bir ideal vermiş, bir devlet adamı sıfatile yeni bir hükümet kurmuş, bir kumandan sıfatile ordular idare ederek bu ideali tahakkuk ettirmiş, vatanı kurtarmış, sonra da, gene kendisi, milleti terakki ve medeniyet yolunda yüksek hex detlere götürmeğe başlamıştır. Mustafa Kemal, tarihin ender gördüğü o tek Adamdır. i Bu tek adamı, Harbiye mektebi yetiştirdi. Ne mutlu o müesseseye, Ne mutlu bu millete, ki böyle bir müessesenin yüzüncü Yılını kut uladı. Böyle bir-millet elbette büyük. bir millettir. tahribatını Necmeddin Sadık Romen parası düşürülecek mi? Romanyanın ticari muvazenesi 3 milyar açık gösteriyor reş 30 TAA) — Havas muhabirinden: — İktisadi müşküller, siyasi ve mali mahafil- de endişeler uyandırmaktadır. Filş 'hakika, hatici müvazene ilk defa olarak pasiftir, Üç milyon olasi açık petrol fiatinin düşkünlü ve ohububat (için (o mahreç olmamasına atfedilmektedir. Mili o çifçi fırkası © umumi kâtibi M. Magdearo, vaziş yele ancak: paran kyani dü şürülmesi sayesinde bir çare but lunaci Zannej dildiğine göre, paranın değişmeş mesi taraftarı olan fırka da, umu4 mi kâtibin fikrini kabul edecektir, Umum jandarma kumandanı Umum jandarma kumandan Közim paşa bu sabahki trenle Ari karadan gelmiş Ziraat vekili Karsta Kara 29 (A,A.) — Şark vilâş yetlerinde bir tetkik seyahati yapmakta olan ziraat vekili Mubi lis bey dün akşam buraya gek miştir. Moskova bulgar sefiri Sofya 30 (A.A.) <> Bulgarim, tanın sabık Prağ sefiri profesör Dimitre Mihalçef Bulgaristanın Moskova sefirliğiriş tayin <dilmişs, 3