31 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

31 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 TIBBİ MUSAHABE Ağız kokusu neden olur? Ağız kokusu sıhhı minin basit fakat çok mi kısmını işgal eder. Hayatı içtima- iyede de en ziyade korunmayı icap ettiren ehemmiyetli bir arı- zadır. Bü koku nasıl husul bulur. Mem- baları nedir? Koku: Ya doğrudan doğruya ağızdan gelir veya mide, b: koruma il im bir uzak sak ve bazan akciğer gil uzuvlardan intişar ederek ağızda kendini gösterir. Ağızdan ileri gelen koku ağız ayet “edilmemekte doğar. Çürük dişler, cürük kökler, iyi tefessühü kolaylaştırılar. Bundan maada gece gündüz taşınan pro- tezler diş etlerinin hastalığı ve binnetice diş diplerinde tartık de- diğimiz Beyaz'sarımirak leşmemiş altin kronlar bu renkte teressübatın yerleşmesi ko- | kusu yapar. Bu teressübatta: Mile roplar, muhat ve kireçten iba- rettir. Bununla beraber kazma ve ağ- Zn temizliğine yarıyan tükürük bezlerinin miktarı ve terkibi ki yevileri de tefessühte mühim bir rol oynarlar. Tükürük ifrazatı az | olursa yemek parçaları dişler ara- | sında o nisbette fazla yerleşir ve da-| ha çabuk tefessühe uğrar. Bundan | dolüyıdir ki geceleri tükürük ifra- | zati az olduğundan ekseriya | kokar. Bundan başka ağzın içerisinde boğazın iki. tarafında bulunan bödemcikler, burun ve burun boş- Jukları ağız kokusunda büyük bir âmildirler. »çirmiş kimselerin erine basıldığı za- | Han içerisinden çok fena kokulu beyaz kısımlar çıkar ki bunlar mikrop yuvası ve fena koku mem- “basar, ? Burunda (Ozen) denilen bur- | nun içerisindeki etlerin ufalması | ve binhetice genişliyen burun içe- risinde fena kokulu yeşil ve rımtrak renkte kabukların yerleş- | mesile muttasıf hastalıkta ağız | © “kokusu'olur. Bu hastalar bulundu- | ğu odanın havasını bile bozarlar. Bazan doğuşta yemek borusuna bağlı kör, torba gibi bir tdşekki i | İât kalır. Gelen yemeğin bir kısmi | da Buraya dolar. Başka tarafa ak- | madığı için bürada sylarca kalır, tefessühe başlıyark Giz kokusu Yapar. Yemek borusu ve nefes borusu kansetleri ve akciğer gangreni | da koku yapar: Bağırsakta bir | iltihap olduğu zaman ağzın kok- © manı daha ziyade oradaki gazle- rin kana karışarak ciğerlerde te- © neffüsle harice çılkmasile izah olu- nabilir. Nitekim alkol içenlerin de ağız Kokusu böyledir. Bazan ilâç alan- ; arda ağız kokusu ona göre kokar. Korunma çareleri: Ağız temi Jiğine son derecede rinyet edil. paeli, çürük dişler, diş diplerinde- ki tartırlar membaı intan ve te fessüh olmak dolayısile derhal te- davi ettirilmeli, Eğer bunlar izale diği takdirde ağız kokusu de- vam ederse bademcik, burun ve burun boşluklarını ve mide ve ci- ğerleri muayene ettirmeği ihmal etmemelidir. Çünkü sıhhat nok nazarında nazarı dikkate alına- cak en mühim ve hayati bir me- seledir. Boğaz, burun, kulak mntehaseisı Dr, mia İsli | haneli şirin Kızılcahamam şifa yurdudur Bu kaplıcaların suyu romatizmayı, mayasılı ve hattâ uyuzu bile iyi eder Kızılcahamam “ Hususi mubar birimizden , — Etrafı sık çam açlı dağlarla çevrelenmiş, düz bir saha üzerine serpilmiş seyrek kerpiç evleri, te- miz ve geniş bir cadde... Mütema- di çam uğultusu. İşte © Kizıleaha: mam. İki yüz kak ni bir kazı Kızılcahamam. bugünkü | halile Büyükadayı, Hey- beliyi, Çamlıcayı aratmıyacak ka- dar temiz havaya, sık ve büyük çam ağaç- larına maliktir. Kazanın hudut duvarı halinde bulunan çanılık dağlardan sıcak, soğuk fevkalâde sular fışkırmakı tadır. Hele mi yine bir su var- Bu su Tstan- bulun. taşdele- nine falltir de- nebili Kızılcahamama banyolar için ge- len ne kadar çok ise yalnız hava almak ve sudan istifade etmek için de Ankaradan Kız gelen pek çoktur. Kızlea hamam, . sicak kaplıca- larile meşhurdur. Son senelerde hususi idare bu hamama vazıyet etmiş, muntazam denecek tarzda bir havuz. yapılmış.. Hamamda bazarı dikkatimi celbeden bir mokla varsa, o da hiçbir doktor ve tabip tarafından tavlyeye lözum görülmeden gelip | bü bamamlara girmektir. Hamamın suyu tahlil edilmiş, içinde kükürt bulunmuştur. Suyun hararet derecesi 41 dir. Roma tizmaya pek İyi geldiği ciletle Kuzılcahamam bir “şifa yurdudur, denebili Hamamcıya sordum: Banyo al- | mak için günde 300-400 kişi gelmektedir. Hamam öğleyo ka- dar erkeklere, öğleden sonrada kadınlara açık bulunmaktadir. Bazı çocuğu olmıyan kadınların bu banyoya girdikleri takdirde ço- .cukları olacağına dair dolaşan rivayetler, hamama karşı kadın larda daha fazla bir rağbet uyan: darmıştır. Bahsettiğim bu hamam altı metro murabbaı kadar bir havuz. dur, suyun derinliği ise bir buçuk metrodur. Romatizmalılara mahsüs olan bu hamamdan başka bir de Kızılcahamamın ça suyu: çelikli, yine sıcale bir hamam Icahamama gelerek şifal daba vardır. Her iki hamam bir kişiye idarei hususlye tarafından 2200 lira icarla verilmiştir. Çelikli havuz Bu da kükürtlü romatizma ha- Simav kaplıcaları Hastalar için çok “şifalıdır. Simav 28 (Hususi) — Kazamıza 4 kilometre mesafede bulunan ve *Eynebal,, denilen kaplıcaya Kü- tahya, Tavşanlı, Gedir, Uşak gibi yerlerden yiizlerce kişi gelmektedir. Barada suya girmezden evvel mev. cut bir çamuru vüçutlarına sürer- ler ki terkibinde kimyevi mevat bulunan bu çifalı çamurla suya girenler neticede şayan hayret istifadeler görürler. Gediz kaza- na 8 saat mesafede bulunan ve bu kaza halkının yeğâne mesiresi olun ılcaları ile meşhur “Murat dağı, da manzarası güzel ve bir iptidai sanatoryom kadar gifalıdı Veremle malül insanlar için faide ve halâs muhakkaktır. Trabzonda Halkevi temsili | | Trabzon 29 (A.A.) — Halkevi temsil şubesinden bir grup, Akça- abatta açık bir sabada sekiz dokuz yör köylüye “Himmeti oğlu, dutemsil etmiştir. <4. ik bir yerinde dinlenen Ankaı mamından 200 - 300 metro uzak- tadır. Mayasıl, basur ve ekze- ma hastalıklarına iyi. gelmektedir. Burada banyo aldıktan sonra bu hastalıklar- dan kurtulanlar görülmesi | yine diğer banyo gibi Ankaralılar arasinda reklâm ve tavsiyeye kâfi gelmişti Her iki hamam için dühuliye olarak 10 kuruş alınmaktadır. Bilhasa | şura- ımı kaydetmeden geçemiyeceğim, balın bu derece rağbetini kazan- mış olan hamam- ların inşasına ve daha fenni ve asri çekle ifra- ğına şiddetle ihtiyaç vardır. Uyuz hamamı Kaza merkezine araba ile bir t kadar mesafede Acısu tabir. edilen yer vardır. Bura- da da bir tepe- ın sıcak bir 8u vardır. Çoban- lar uyuz olan hayvanlarını bu suya sokar yıkar. lar, gelir. iyi bu su bir havuz baline getirilmiş ve bu hastalığa tutulan insanlar girmişlerdir. İşte uyuz hamamının keşfi ve tarihçesi de çobanlarla başlamıştır. Buraya gelenlerden bu hamama da gir- meyen yoktur. Kaşınma olsun olmasin girmektedirler. Acı su İşte bu havuzun bulunduğu te- penin eteğinde bir su vardır. Bü- yük bir kayanın çatlağından ak- maktadır. Buraya gelenler yan- larında şeker ve limon getirmek- tedirler. Suyu olduğu gibi içe- miyenler bir bardağa iki şeker koyuyorlar, suyu doldurarak şekeri eritiyorlar, bu gekerli suyun üze- rine de birkaç damla li yorlar.. Su, gazoz gibi, hattâ gazozdan daha fazla köpürliyor, kabarıyor... Bu suyu içtikten soüra yemek pek çabuk hazmolur; hat oraya gidenler mütemadiyen bu sudan içip yemek yerlermişi, Inanmamıştım. Gittim, gördüm ve suyu içtim. Hakikaten bir saat sonra midede hiçbir şey kalmıyor. Su, olduğu gibi de pek iyi içile- biliyor. Afyonkarahisar maden suyundan pek farkaızdır. Dereye akıp giden busu, şişelere doldu. rularak satılsa bir haylı para getirecektir. . A. Cemaledelim İL Ağustos 1934 KARI MEKTUPLARI Eczanelerde fiyat farkı Körklareli yafis mühendislerinden Gas lip bey yazıyor. Size bir vaka hakknda malmet vermek isterim. Geçenlerde silem ef dindan biri hastalanmış, doktora gömü silerek bir ilâç veçetesi alınmıştır. Fak ayni reçete, hepsi Eminönünde bulunan üç eczanede 65, 85, 110 kuruşa yaptır sılnıştr. Bü fint farkının sebebini değ. susu anlamıyorum. Bir semte, ür eza menin bu kadar farklı fiatlerle ilâç yap- maları şaşılacak. şeydir. Bu hususta mereiinin nazan dikketini gekinesini muhterem © Akşamdan rica ederim. TAkşam: Okuyucumuzun te- mas ettiği mesele pek mühimdir. Muhtelif eczanelerin yaptıkları ilâç reçeteleri için bu kadar fark- İı fiat aldıkları her gün görülmek tedir, Bu farkın iki sebebi olmak lâzımdır. Ya bazı eczaneler, yap- tıkları ilâçların değerinden çok fahiş bir para alıyorlar, yahut re- geteleri ucuza yapanlar, noksan ilâç koyuyorlar. Her iki şik ta sıhhiye müdüri- yetince tetkik edilmeğe değer istanbul sıhhi umumi sihhate ve ir halkın kesesine taallük eden bu mesele hakkında ehemmiyetle çekeriz.) Çamlıcada su derdi Çamlıcadaki karilerimizden « Fatma hanim gönderdiği bir mektupta diyor. kiz Çumlea ahalisi içecek sılarmı Çam hea ve Kısıklı çeşmelerinden temin et mektedir. Eskiden her atyam gruplan bir saat evvel Çamlıca suyunu açarlar, herkes te suyunu alırdı. Şimdi belediye anahtarını aldığından suyu pek az bir iddet barakıyor. Kısıklı çeşmesinden ise tramvay memurları büyük fıçılar ile Si aldığından ahalinin sv almnnsına mey dan kalmıyor, Çeşmenin başı hncahınç doludur. Bu yüzden kavgalar oluyor. Çoluk çocuk bekleşiyorkar. Tramvay şir. keti memurlar sulayın gece de alel Ürer. Bu husus temin edilen biz de ra halça sularımızı alabileceğiz Akçam: Mercinin selbederiz Tozlu ve karanlık cadde Taskasap enddesinde, 129 yumarada, Ahmet bey yazıyor Aksaray - Yenikapı arasında on sene kader evvel 50 metrelik bir cadde açıl. must. Bu cadde İstanbulda emsali ol. miyan bir bulvardır. Lâkin bu. cadde açıldığı gündenberi (oz içindedir. Bur den başka bu büyük endde ancak iki elektrik lâmbası ile aydınlarılmakta ve terkos tesisatı da bulunmamaktadır. Bu bulvarda aletamları nefes almak için Fatih, Şehzade, Aksaray civarından binlerce halk koşup gekior. Bunlar © tor hu yerde dolaşıyorlar. Halbuki toz o kar dör çoktur ki zahat dolaşılmiyor. Bu yoz hun slahı için hiç olmazsa günde bir der ası, elekerik Jâmbamı iörde çıkarılması, kal nazarı dikka dikkeini Kurtuluş tramyayları Kuruluştan maraf bir kariimiz yazi. yor Sabahları kurtuluştan İatanbul tara fına ekseriya birinci mevki tramvay. araz baları tahrik edilmektedir. Halbuki ora- larda oturup sabahları İstanbula geçi mek mecburiyetinde olan ameleler ve iş erbabı bu vaziyetten çok sıkıntıdadır Çünkü ancak dür: hes birinci mevki aras badan sonra ancak bir tane ikinci mevki araba gelmektedir. Tramvay şirketinin ikinci mevki arabaları azaltması Jâzime dir Akşam: Tramvay şirketinin bu me sele hakkında mazan dikkatini celbede, AKŞAM İlân tarifesi Sahife Kuruş 1 Santim 400 2 > 250 3 > 200 45 > 100 İç sabifelerde |» s0 Son ilân sahifelerinde & 30 Gazetemizde neşredil ilânlar için müracaat yeri ilâncılık kollektif şirketi Ankara enddesi, Kahınman zade han, Tel, 2009420095.