31 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

31 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

m mmm Sahife 4 Tetrfka No, 294 31 Ağustos 1934 | Htihat ve Terakki | | farihinde | Yakup Gemil niçin Muharrtek: Yakup Cemil bey hâlâ cittihat- | çılık» sırrını her endişeden üstün telâkki ediyor ve mahkemede ge- fırkasının haysiyetile mütenasip görmüyor- du! Satvet Lütfi bey: — Beni bu hadiseye nin karşi. iz? Ben Talât beyle ayren anlaşma tum. Prena sulhe tavanını edecek Hara Canbolat beyi sulh teşebbüsün. de bulunmak için İsviçreye benimle öcdersceklerdi. Bu sözler hiç te hoşa gitmedi. Mahkeme, «İttihat ve Terakki» nin harp siyasetine mügayir olan bu noktayı deşmek istemedi. ve Satvet Lütfi beye söz söyletilme- di. mi Bundan sonra şahitler dinlen- di, şahtiler müstantik huzurunda söylediklerini tekrar ettiler. Artık muhakeme bitmiş ve mahkeme heyeti karar vermek üzere odala- rına, maznunlar da koğuşlarma çekilmişlerdi. Enver paşanın Almanyaya Ani hareketi Divanıharp kararını vereceği harbiye nazırı Enver paşanın ıcelen Alman karargâhı umu- i icap etti. Başku- buradan doğruca mareşal Makenzenin karargâhına uğradıktan #onra Berline gidecek- ti, Enver paşa, bu seyahatini yedi günde tamamlıyarak İstanbula dönmüş bulunacak ve bu müddet içinde de Talât bey harbiye nazır- lığı vekâletini ifa edecekti. Harbiye nazırı İstanbuldan ay- rılrken Yakup Cemil bey hakkın- da, nasıl bir karar verilirse veril. * kendisi dönüncüye kadar hük- mün tatbik edilmemesini emret- mişti, İşte henüz muhakeme cereyan etmeğe başlamadan bir saat evvel Enver paşa Sirkeci istasyonundan hareket etmişti. Harbiye mazıri- nın bu emrinden haberdar olan- | gen bu sözleri kendi Maamafih muhakeme | yorlardı. bitince divanıharp kararını ver- | mek için müzakere etmekte bir mahzur görmedi. Ancak divanı harbin kararına zemin teşkil ede- cek yalnız istintakname ile yanı harpte maznunların ifadeleri vardı. Çünkü müddeiumumilik da- vayı kısaca teşrih etmiş, Yakup Cemil beyle rüfekasının tecziye- lerini istemiş, fakat bu talebini ceza kanununun hiç bir maddesi- kere | neticesinde divanıharp heyetinde | iki muhtelif rey tezahür elmiş Yakup Cemil beyin idam cezasile snahküm edilip edilmem. Âzadan bir kısmı, reis Nafiz beyle beraber idam lehinde, bir kısmı da reis vekili Salih Muam- mer beyle beraber aleyhte idiler, Nihayet ekseriyet idam lehinde olanlarda kaldığından mahkeme, Yakup Cemil beyin idamına ek- seriyetle karar verdi Ancak tahkik heyeti Yakup Ce- | mil beyin hareketini evükelâyi öl. dürmek ve taklibi hükümete mi caseret» cürmüne inhisar ettirdi halde divanıharp (hiyaneti harl İ ye kanunu) mun on dördüncü | meddesinin altıncı fıkrasına tev. fikan idamına hükmetmiş ve Me- esrar perdesi ve nasıl öldürüldü MR — leri için diğer maznunların ceza- dan muafiyetlerine ve yalnız Sat- vet Lütfi beyin beraetine karar vermişti. Divanı harbin karari gece yarı- 1 içtima eden ikinci bir celsede, Yakup Cemil beyden başka, diğer arlara tebliğ edildi. Man- mafih mevkuflar tahliye edilme- miş, ancak biribirlerile ihtilât el melerinde mahzur müşterek bir kovuşa gönderilmiş- erdi. Talât bey, idam mazbafasının yazılmasını emrediyor Fakat harbiye nazırı vekili Iât bey Enver paşanın gelmesini beklemeksizin hükmü tazammun eden mazbatanın hazırlanmasını emretmiş ve hemen tanzim edilen mazbata da (iderci örfiye karar- mamesi mucibince) merkez ku- mandanlığı vasıtasile harbiye ne- zaretine gönderilmişti. Merkez kumandanı Cevat bey mazbata muhteviyatının kürek cezasına tahvil edilmiş şekilde İradesi alınacağını ümit ederken, aynen tastik edildiğini görünce bundan çok mütessir olmuştu! Cevat bey, Yakup Cemil gibi bir şahsiyetin idam edilmesini doğru görmedi ve bunun üzerine harbi- ye mezaretine şu istirhamnameyi yazdı: Dersaadet merkez kumandı İdarei örliye kalemi Numara 2616 28/6/32 Harbiye nerareti celilesine İçtimaı hafi akdile devleri Osmaniye asakirini düşman tarafina imale ve ka bine heyetinden bu imeleye muhalefet edecek olan harbiye nazırı ifna sure. tile hükümetin siyaseti hariciyesini teb- dil ve itüfekı hazin fesih ve iptal ile itilir hükâmatile uyuşmağı temin mak- sadını matuf efale içtisar eylemesine mebni Dersaadet divanı harbi örlürin. ce hakkında istar kılınıp tnsdiki âli ce. pabı padişahiye iksiran etmiş idam ce. zasına mahküm olan ihtiyat binbmei Yakup Cemil bey hakkindaki mazba tai hükmiyede zikir ve beyan kılındığı veçhile mümsileyh Cemil beyin ilâm meşrutiyet emrinde hizmeti fedakârii acbketmiş ve meşrutiyet müteakip ta den ve hayatı meyrutiyesi 3 aya matuf bulunan vakayii zailede da. bi efali rehakârin müsahede ediliş ol masına mebni bu cihet mumsileyh hak İ kında esbabi muhaffefei takdiriye tep kil etmekte bulunduğu gibi mehkömü aleyh ile birlikte cürmü maruzdan do- layı mazmun olan sair kesenin kismen berset ve kısmen cezadan muafiyet su. etle varestci mücazat kalmalarından östidlül kılındığına mazaran saliülisim. Cemil beyin harekâtı mebhüsesinin mün- feriden vukuu dahi marelâre esbabı rmu- haffefei kananiyeden bulunmakla rehini tayvibi | samil cenabı mezaretpenahileri buyurulduğu takdirde idam cezasının wnüsbbet küreğe tahvili süretile mah. kümu aleybin mazhar af ve atifeti se niye buyurulmasına müsaade buyurul. ması arzolunur. Merkez kumandanı “Cevat (Devamı var) Beyoğlunda kiralık apartıman İstiklâl caddesinde Şık sinema karşısında 156 No.h İstiklal apartımanında bir daire kira liktir. Görmek için kapıcıya kiralamak için Bahçekapıda Taş Han 29 No. Umüm Em- lâk Acentesine mürac. aş İtizar Münderecatımızın çokluğu dolayısile “Patron, zomanımızı || Okuyucuları- İli 1766 senesindenberi AKŞAM Ayasofya camii tehlikede değil Camiin temelleri 1766 senesinden beri değişmemiştir Deyli Telgrat zelesi Ayasof- derdiği aşağıdaki telgrafnameyi neşreylemiştir: «Tarihi cami Ayasofyanin te- mellerinin hasara uğramasındı tehlikede olduğuna dair hariçte Beşrolunan haberler doğru değil dir. Mütemadi surette yağmur sula- rının müfuz eylemesinden neşet eden bazı küçük hasarat müstes- na olarak camiin temellerinin şek- değişme miştir. Tarihi mezkürda vuku bu- Ga lan büyük zelzele bir çok umu- kurdukları mi mebaniyi kâmilen inhidama Bu itibarla mütemadiyen yer uğratmış ve Ayasofyanın temel | değiştiren ve her an batmak tehli- taşlarında ve kubbenin destekle- kesini gösteren buz dağları ara- rinde bazı yarıklar husule getir- #inda sıkışıp kalmış olan heyeti işti. seferiyenin akibeti hakkında de- Maruf Bizans mütehansi vin endişöler besleniyordu. Ayasofya camiinin tehlikede ol- O günlerde Çelyuskin kampin- dan alınan telsizlerde deniliyor. ii sinyale «Tayyarelerin buz meydanlarni karlardan mizlemek ve düzeltmek için bahtan akşama kadar çalışıyoruz. Her ihtimale karşı ihtiyat bir tay. yare meydanı hazırlamaktayız. Fakat kazma ve kürelkerimiz az. olduğu cihetle, çok yoruluyoruz. Bütün iş bazularımızın kuvvetine madığını beyan etmekte ve temel blokları üzerindeki şu kitabeye nazarı dikkati celbetmekte «Bu taşlar Allah tarafından muhafaza olunuyor.» irtihal Balıkesir kız orta mektebi ta rih muallimi Samime Zebra hanim kulak rahatsızlığından şifa bula mıyarak dün vefat etmiştir. Tan- ndan ailesine sabır ve kendisine inebilecekleri te hmet dileriz, in 5 > almıştır. Kendi kendimize yaptı- tanbul bi > tyatidmi ğmiz kızaklar vasıtasile, meyda- Tepebaşı belediye bahçesinde nı tesviye etmek için kopardığı- Bu akşam sani, 21,80 Yalova Türküsü 3 perde mız düzünelerce ton buzları nak- ledip duruyoruz, Bizi kurataracak tayyarelerin İ İnhisarlar U. Müdürlüğünden: | "Muhtelif eb'atta “7500, iz para torbası 5797934 tari- bine müsadif Çarşamba günü saat 15 te pazarlıkla satın alınacak: tr. Talip olanların nümune ve şarnameyi görmek üzere her gün ye pazarlık için de tayin olunan gün ve saatte Cibalide alım satım i (4791) Türkiye Ziraat Bankası İzmir Şubesinden : Mevkii Sokağı Cinsi No. K.muhammenesi Torbalı kazası Kayas köyü, 32400 dönüm bilâ 87000 Kayasçıftliği tarlayı havi çift- iğin 12 hissesi Yukarıda evsafı yazıl Yunanlı emvalinden 1/2 hisseli Kaya çifte liği 25 Ağuslos 934 tarihinden itibaren kapalı zarfla müzayedeye çıkarılmıştır. Malın satıldığı seneye nit vergisi ve belediye resim ve masarifi sairesi müşteriye aittir. Kati ihalesi istizana tabidir. İhale 17 Eylül 934 Pazartesi günüdür. Telipler teklif mektuplarını bir zarla koyup arkasını mübürliyecekler ve üzerine adreslerini yazacaklardır. Bu zarfı teminata ait makbuzla birlikte ikinci bir zarfın içine koyacaklar ve zarfı mühürledikten sonra üzerine talip oldukları malın adresini yazacaklardır. Taliplerin, kıymeti muhammenenin yüzde yedi buçuğu nisbetinde teminatlarile birlikte ihale günü saat 14.30'da Torbalı Mal Müdürlüğünde müteşekkil s ve daha fazla malümat almak istiyenlerin her gün İzmi Bankası Muhasebesine müracaatları, “5090, Belediye Sular idaresinden: İdaremizce alınacak kurşun borularla musluklar için 29/8/934 çer şamba günü yapılacağı ilân edilen eksiltmenin 3/9/9034 pazartesi günü saat on dörde bırakıldığı alâkadarana ilân olunur. “5219, Karaköse valiliğinden: 9854 lira keşifli recmleket hastanesinin tamirat ve tadilâtı 198/984 tarihinden itibaren yirmi gün müddetle ve kapalı zarf usulile münakasaya çıkarıldığı ilân olunur. “5172, İstanbul Sıhhi Müesseseler Satınalma komisyonu reisliğinden: Tıp talebe yurdu hademeleri için lüzumu olan 72 takım elbise ile 25 adet palto nümüne ve hususi çartaamesi veçhile ve &eylül Buzlar üzerinde 60 gün Çelyuskin vapurunun heyecanlı sergüzeşti 934 salı günü saat 14 te pazarlıkla ihale edilecektir. İsteklilerin müracaatları, *5220,, 1 Ağustos 1 31 Ağustos 1934 in kazazedelerinin buzlar Üzerinde acele karargâh anbean gelmesini dört gözle bek-' liyoruz.n z Hergün telsiz memuru Krenkel bizi kurtarmağa gelecek olan tay- yarelerin harekâtı hakkında mi lümet veriyor, Fakat yardımımıza gelmekte olan tayyarelerin buz dağları arasında arızalara uğra” ması bizde derin bir inkisar uyan-| dırdı. Nisan şiddetli kar fırtınalı başladı ve etrafı rüyet kabiliy çak azaldı. Fırtına 7 nisana kadar Sürdü, sonra rüzgâr ve kar durdu, ' ortalık aydınlandı. Acaba Sovyet tayyareleri bu fırsattan istifade ederek bize kadar gelebilecekleri mi? NN İşte bu sual, bütün arkadaşların. zihinlerini bir burgu gibi törpü” Ikinci yardım tayyaresi Çelyuskin kazazadelerinin iş dadına koşan ve bu tehlikeli seya- * hatini muvaffakiyetle biti; ci Sovyet tayyaresi Selpnevin tayyaresi idi. Selpnev- ın alınan ilk telgraf şu mealde. «Çelyuskin kazazedeleri fından ne büyük sevinç tezahürle rile karşılandığımızı anlatmak im-' kânsızdır. Ben ile arkadaşım Uşa- kof buz dağları arasından bir ge“ Şit takip ederek ilerliyorduk. Bir" saat on dakikalık müddet zarfın- da, Çelyuskin kampından bize tel- e veriler retlere cevap ve- riyorduk. En nihayet ufukta kamp gö, 'dü. Dağınık bir halde çadırlar iki ye bölünmüş mahut baraka göz- erimize çarptı. ; Profesör Şmitin mütevazi çadı rı üzerinde Sovyet bayrağı dal." galanıyordu. Heyeti seferiye rei- si ile Krenkeli bu çadırda bulduk. Heyeti seferiye reisi ağır hu dır. Binaenaleyh kendisine indi ğimiz kadar gelm de edilmemiştir. ğ tara. Maamafih tahlisiye işinin mu. yaffakiyetle bitirileceğinden emini olarak bizi muhabbet ve samimi- yetle karşıladı. Bizim muvasale-' tumız, kendisine bir hamlei fa liyet verdi. Geceyi kampta geçi meğe karar verdik. İşte bu tayyareci Molokof ile Kamar tayyaresi ufukta göründü. Kampımızın üstünde bir takiri daireler çizdikten sonra muvaffas' Kiylele kampa indiler, Kamanin ile Molokof, heyeti seferiye reisi. le kısa bir muhavereden sonra 81: kı bir surette evvelden tertip edi- len liste mucibince yolcu almaği başaldılar, (Mabadi var)