31 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

31 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

34 Ağustos 1934 AKŞAM Şaraplık üzümle- rin mübayaası devamda 60 bin kilo üzüm, 10 bin kilo anason alındı İnhisarlar idaresi tarafından geçen hafta Burnovada başlıyan Yaş üzüm mübayaatını devam olunmaktadır. #durenin mübayaa ettiği iyi cins üzüm miktarı 10 bin kiloyu ve di- er somalık yaş üzüm miktarı elli bin kiloyu bulmuştur. İyi cins şa- *raplık üzüm miktarı elli bine çi karılacak, soma imali için alına” in miktarı da bir iblâğ olunacaktır. İaresi, ayni zaman. Çeşmeden de kilosu 25 kuruş- #an anason almaktadır. Şimdiye kadar alınan anason- arın miktarı on bin kiloyu bul muştur. Alınacak anasonlar Çeşmeden | “uraya getirilmiyerek geçen sene olduğu gibi temizlenip doğruca Hitanbula gönderilecektir. Bu sene Çeşme anason. istihsa- Yâtnm miktarı yüz bin yak tahmin edilmi: Elyata köyünde büyük yangın Antalya 29 (A.A.) ile olar kazaen bir yangın çıkmış ve 96 ev, bir mektep, iki han bir köy adası ve yedi dükkân yanmıştır. Tiftik ihracatı Temmuzda Almanyaya 1500 balye tiftik gönderdik Türkiyeden Almanyaya üftk ihracatı artmaktadır. Berlin Türk ticaret odasının yaptığı istatistik- Jere göre bu senenin temmuz ayın- 'da Almanyaya 1500 balye tiftik sevkedilmiştir. Ağustostaki ihra- cat 200 balyedir. Evvecle Almanya tiftik ihtiy, İngiltereden leri her iki memleket arasındaki mübadeleyi daha ziyade takı etmiştir. Bu suretle Türkiye tiftik- leri İngiltereden transit olarak Al manyaya. sevkedilmek vaziyetin | den kurtulmuştur. Bunda Ti ye ihracat tacirlerinin menfaati olduğu gibi, Alman tiftik alıcıla- zada istifade etmiştir. Çünkü doğ- Tudan doğruya tiftik alan Alman alıcıları, aradaki mütavassıtların Kârından kurtulmuşlardır. Kütahya 29 (A.A) — Mebus | olmak üzere, | lanmız da dahil Ali beyin. riyasetinde bir heyet Dumlupınarda yapılacak merasime iştirak etmek üzere buradan ay- zılmışlardır. Denizli 29 (A.A, ) — Dumlu. pmarda yapılacak olan merasime iştirak etmek üzere buradan bir heyet gitmişti Adanada Gazi heykeli Adana 30 (A.A) — Açılış me- rasimi önümüzdeki Cumhuriyet bayramında yapılacak olan Gazi heykeli komisyonu dün tekrar toplanmış ve heykel kaidesinin yapılmasının. 1 eylülde münaka saya verilmesini. kararlaştırmış Teklifler 10 eylüle kadar kabul — Akseki | kazasının büyük Elvata köyünde | GUNUN HABERLER Nasturiler Suriyede mi iskân edilecek? Suriyeliler, o memleketle- rinde bunların iskân edilmesini istemiyorlar Halep 27 — Bugünlerde Suriye efkârı umumiyesini meşgul eden en mühim meselelerden birisi de Nasturilerin Suriyeye iskân hak- kında: Cemiyeti akvamın eylül iç- timar Tuznamesinde bir madde Brezilya hükümeti bunların iskânlarını. reddettiğin- den Milletler cemiyeti umumi kon- seyi tarafından Fransaya ür: caatla Lübnan ve Suriyenin mü nasip mıntakalarına iskânmi yecektir. Halbuki, Suriyeliler, Nasturile- rin kendi memleketlerinde iskân edilmelerini katiyen arzu etme bulunmasıdin | mekte ve buna şiddetle muhalefet etmektedirler. Şayet Fransa hükümeti, bu ta- lebi kabul edecek olur ise, Suri- yede bir takım hadiselerin çıkma» imali vardır. Her halde, Su- ler, bu hususta Milletler ce- iyetinde cereyan edecek olan müzakereleri büyük bir alâka ile bekliyorlar, Alman filosunun manevraları Kiel 30 (A.A.) — Alman filosu Baltık denizinde: manvralar yaj caktır. Berlindeki tevkifler Alman menabii . tarafından verilen izahat Berlin 30: (A.A.) — Berlin ci- varında yıkanırken bir kaç ecne- binin tevkifine dair ingiliz gaze- telerinin verdiği haber hakkında Alman: matbuat Bürosu şu tavzih- te Bulunmaktadır: Tevkif edilenler komünisttir. Bunların dördü fngiliz, ikisi Fran- üçü de İspanyoldur. Bu ko- itler banyo edenlerin uğra- dığı bir mahalde ağaçlara propa- gandu beyannameleri yapıştırmış» lardır. Viyana suikastçılarının malhkümiyeti Viyana 30 (A.A.)— Harp di vani, 26 temmüzdaki suikaste iştirak eden Völfel ve kravpatz isminde iki maziyi on beş sene kürek cezasına mahküm etmiştir. Viyana 30 (A. A.) — Enatalda Temmuz isyanına kumanda etmiş olan ve bir jandarmayı öldür- | düğü de sabit bulunan naz Eğ müsbbet küreğe've on:kişi de 10 seneden 20 seneye. kadar. muh- telif kürek cezasına mahküm ok muştur, Deniz konferansına. hazırlık müzakereleri Hayt Park 30 (ALA. ) — (Nev York) Reisicumhur, M. Norman, Davise eylülde. Londraya: gitmesi. için talimat vermiştir. M. Norman Davis, İngiltere ile Japonya arasında gelecek deniz konferansı için yapılacak iptidal müzakerelerde birleşik Amerikayı temsil edecekt Çok eski bir hayvan iskeleti Essen 30 (A.A. ) — Mülbeim civarında yapılan inşaat esnasında takriben sekiz metre derinlikte cesim bir hayvan iskeleti bulun- tur, Bu hayvan bundan birkaç bin sene evvel yaşıyor: ARMA ŞAŞMA AMMA AANAAŞAMAMMAMNEAŞMAP AAA GUNUN MESELELERİ .İ © CİHAN IKTISADIYATI esimi Maltada ingiliz tedbirleri İngiltere Maltada yaşıyan. ye öle denbiei, İlelyarile bilemek emeline bulunan yerli İtalya hakkında şid- detli bazı tedbirler aliniş, Maltada İtal: anının resmi dairelerde kullanıl. menetmiştir. İngilterenin bu tedbirleri, İtalyada şiddetli bir infial uyandırmış, hattâ Ko ma gazetelerinin İngilizler aleyhinde gide. sebebiyet Rorada. çikan Gisrnale d'lalin gar zetesi bu meseleye tah ettiği makale- de diyor kiz lilere hükümetinin aldığı son ted- birler. neticesi olarak Malta adasında İtalyan yor. Bundan böyle. hu Tisan, mahitemeler. dn ve yermi dairelerde kullanılmya- caktır. Ve bunun yerine; herkes ingiliz” ceyi konuşamadığı için Maltız lisana ise #mal “olunacaktır. İngilterenin bu. bap. taki” emimmamesi zelimane, haksız ve barbarcadir. İngilterenin Malta valisi, Maltallsr:. vahşi bir. aşiret zannediyor sta buz Yunmak için İngiliz. Tisanını. öğrenmeğe icbar ediyor. Melis ahalisi medeni bir halktır. Mal. ta medeniyetinin ne kadar yüksek ol- duğu; Maltadaki asoyı atika ile anlaş: ve bunları, medeni ülemle t Şu da bilinmelidir ki, İtalya dünya da mevcut oldukça, bu gibi emimaz melerle Maltadeki İtalyan hara ve ki sans katiyen ölmez. Bu hare ve lisan her Meltalmın. ruhunda. mbedileşecektir. Malta. adasında İtalyan isamına. indiri Jen darbe gok şiddetli olmuştur. İngiltere hükümeti bu tedir ile be- geriyetin haysiyetine büyük bir taarraz Ve hücum etmiş oluyor». Sarda reyiâm Reyiâma nezaret edecek hâkimler? Haber Sar, ârâyi urmumi- yesi için teşkil edilecek yüksek mahkemeye İtalyan M. Bindogalli riyaset edecektir. İrlandalı Meredit, ikinci reis olacak, 6 hâkimden 2 si İsviçreli, bi veçliş birisi Norveçli, birisi ispan- Nahiye mahikemeleri için 7'kâ- di diden tayin edilmiş bu- lunmaktadir. Bunlardan ik landalı, birisi Danimarkalı, Baltık devletleri. konferansı 30 (A. A.) — Letonya, Estonya ve Litvanya murahhas: ları konferansı. bitmişti anlaşma hasıl olmuştur. leket harici siyasette. dostluk ve teşriki messi, fikri ile hareket edeceklerdir. Amerikada mülümmat tahkik kamisyonu Vaşington 30 (A.A) — Mü himmat meselesi hakkında tah» kikat yapan âyan komisyonu, gelecek haftadan itibaren toplan- mağa başlıyacak Komisyon azasının. ekseriyeti, Birleşik Amerikada yapılan müt himmat ve techizatın temamen büüiümet kontrolü altında olması taraftarıdır. Izdivaçta siyasi bir gaye yok Bled (Yugoslavya) 30 (A.A.) — Yunanistan prensi Nikola ile pren- ses Helena, kızları Merina Ingiliz prenslerinden | jorjun ev. lenmelerinde siyasi hiç bir mak: sat olmadığını ve bunların sadece Londrada toplanan buğday konferansı tehir edildi - Ingiliz lirasının sukutu - Altın yükseliyor - Bulgar mahsulü Londrada toplanan buğday kon- feransı kapandı. Son celsesinde uğduy mukavelesinin süratle ve arızasızca cari olabilmesi için ati- deki beş teklif kabul edilmi 1 — Buğday o mukavelesinin müddeti 1935 temmuzunun otuz birinden 1937 temmuzumun otuz. birine kadar temdit edilmiştir. 2 — Fazla buğday stoklarının piyasadan çekilmesi için arz ve ta- ep-arasında müvazene temini; 3 — Ihracat hisselerinin hakiki vaziyete uygun gelm: vakit tetkiki. 4 — Senelik ihracat miktarları- ın üçer aya taksimi. 5 — Fevkalâde ahvale karşi ih- racat ihtiyatı bulundurulması. Mezkür tekliflerin kabulü buğday mukavelesinin şekli tat biki esaslı tadilâta uğramıştır. Bu- in konferans her memleket için ayrı ayrı iliracat hisseleri ta» yin edememiştir. Bu teferrünt Peş- teden toplanacak konferansta hal. edilecektir. o Peşte konferansına buğday mukavelesi ile alâkadar ZI hükümet iştirak edecektir. Buğday mukavelesinin esas iti- barile daha iki sene uzatılmış ol- ması mühim bir kazanstır. Muka- velenin müddeti gelecek temmuz- 'da münkazi olacaktı. 20 teşrinisa- nide Peştede toplanarak konfe- ransın daha müsbet neticeler ve- receği kaviyen bekleniyor. Cihan iktisat konferansının yegâne bulunan buğday mu âlemini korkunç bir kâbustan kur- tarmıştır. Bu mukavele buğday fiatinin için kârlı ve müsteh- 18 olması maksadile Mukavelenin. ahiren sekteye uğraması elâstiki olmamasından ve Arjantinde bu. sene mahsulün fevkalâde bereket- li olması gibi gayri muntazır ah- 'den ileri gelmişti, Londra kanfe- ransında bu mahzurlar izale edil Haftanın en mühim meli hadi- sesi İngiliz lirasının. sukutudur. Londrada iki gün sırasile franga talep çok artmış ol: ndan ve altın milyasına tâbi diğer para- lar dahi yükseldiğinden İngiltere hazinesi elindeki frankları piya- saya dökerek sukutun önü! mağa mecbur olmuştur. Bir sterlin 75-11-16 franga ka- 'dar düşmüş ve İngiliz hazinesinin. müdahalesi ile sterlin 75,25-32 frankta tutunmuştur. Dolar dahi altın paralara nazaran sukut et- miş ise de altın iliracına müsait Bir dereceyi bulamamıştır. Londtada sterlinin sikıştırılma sına makul bir sebep görülme- mektedir. Her halde Pariste yahut 'Nev Yorkta dolara karşı itimni- sızlığın artmış olması sterlini su- kuta sürüklemiş olduğuma ihtimal veriliyor. Amerika. hükümeti do- lara ait siyaseti hakkında kati te- minat vermedikçe altın mikyasıs ii olan ve olmıyan paralar arasında temevviicün. önü alına- muyacağı zannolunuyor. Altın yükseliyor Alın mikyasına tâbi paralara sukutu tabaitile na birdenbire yükseltmiştir. Londra» da altın ouncesi 39 şilin 3 pense çıkmıştır. Şu kadar var ki altının. 1934 şubatında yaptığı rekor tes reffüü 140 şilin olduğuna nazaran daha tereffü en son haddini bul. mamıştır. Fakat tereffü devam et- tiği takdirde Londrada piyasaya altın arzının çoğalacağı tahmin olunuyor. Bulgar mahsulü Bulgaristan ziraat nezareti tax rafından verilen malümata göre ilkbahar zeriyatı iyi mahsul ver- miştir. Yalnız fasulya mahsulü ge- çen seneye nazaran geridedir. Üçüncü tütün mahsulünün henüz arkası alınamamıştır. Pamuk mah Sulü de iyidir. Üzüm mahsul hem mebzul hem de Almanya ile Avusturya şimdiden kâfi de- recede üzüm almışlardır. Arnavutluk peynirleri Peynir ihracatında Arnavutluk Bulan memleketleri © arasında i muhafaza etmektedir. an buhranından do- Muğle tütünleri Geçen sentkidensa ii nefis yetişti Muğla 29 (A.A.) — Tütünlerin 15. güne kadar basılma işi bite- cektir. Şimdiye kadar tütünler üzerinde yapılan tetkiklerde - bu sene mahsulü “betle evsaf i sair senelere nis- arile nefis olacağı anlaşılmıştır. Şimdiye kadar gelen Geri Felemenk ve Harman kum- panyalarının eksperleri mıntaka- mın her yerinde tetkikatta buluna- lerin şimdiki vaziyetine göre bu sene rekoltesi tüç milyonu tecavüz edecektir. lik yoktur. Herman. kumpanyası 933 mahsulünden azami 3 kuruş- tan mübayaatta bulunacaktır. Tiyatroda yangın Aksarayda tiyatro, 5 dükân bir kahvehane yandı “Aksaray 29 (A.A) — Gece yar rısı belediye tiyatro. binasından gikan bir yangın etral ederek beş dükkün ve de yok etmiştir. İnsan zayiatı yok- tur, Elektrik cereyanından husule geldiği tahmin edilen kontağını yangına sebep olduğu zannedik. mektedir. Muğlada kozacılık ilerliyor Muğla 29 (A. A.) — Mıntaka- mız ipek böceği yetiştirmeğe çok müsaittir. Bu sene vilâyet dahilin-. de,600 kutu ipek böceği tohumu açılmış ve vasatl. olarak beherin- den 60-75 kutu yaş koza alınmış» tır. ir hasta- At koşuları üzerinde dolandırıcılık Hamburg 30 (A.A) — Fransa ak koşularının neticesini şifreli olarak telsizle alan ve bunu derhal açarak neticelerin resmen ilânın- dan evvel, kazanan hayvanlar üze- rinde oynıyan altı kişi cürmü meşbut halinde yakalanmışlardır. Bunların bu suretle dolandırdik- para azim bir yeküna bi olmaktadir.