13 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 > AEŞAM Mi 13 Eylül ios Amerikanın silâh Aşk yüzünden Si Bu Sahahki 'Telgraflar İ cinayet Vaşington büyük elçimiz bir istizahta bulundu Vaşington 12 (A.A.) — Yapı lan silâh satışlarını tetkike me: mur tahkik komisyonundaki ifa- 'deleri Arjantin ve Şili hükümet- leri protesto etmişlerdir. Türkiye- nin de ismi bu işlere karıştırıldı ından Türkiyenin Vaşington yük elçisi de tahkikat komisyonun- dan istizahta bulunmuştur. Amerikanın eski Londra sefiri de keza komisyonda bazı mülü- hazalar dermeyan etmiştir. Ko- Misyon reisi, beyanatta bulunarak tahkik komisyonunun silâh tacir- lerinin dosyalarında hakikati bul- mağa çalıştığını, yoksa ecnebi memleketlerdeki ajanlar tarafın 'dan gönderilen mektupların ha- kikete mukarin olduğuna delâlet edecek ortada hiç bir emare bu- lunmadığını söylemiştir. Diğer taraftan hariciye nazırı M. Hul, ecnebi hükümetler tara- Ihracat maddemiz (Baş tarafı 1 inci sahifede) Peynir ka çarelere daha baş vurmak lâ- zımdır. Bunlardan biri de, soğuk hava deporlarının fahiş denecek derecede ücret almalıdırlar. Maa- esef İstanbul ticaret odasında 80- uk hava deporları komisyonu «bu işte ihtikâr var mıdır, Yok mudur?» diye bir karar vereme. miştir. Halbuki böyle bir tereddüde lü- zum yoktu. Soğuk hava depoları ücretleri iki misli artırdıktan son- ra daha fazla derin tetkikata ihti- yaç kalır mı? Şark demiryolları tarifeleri de ağırdır. Bunu da düşünmek icap eder, Şehir tiyatrosu (Baş tarak 1 inci sahifede) — Buna sebep nedir?. Niçin Şehir tiyatrosundan ayrılmak fik- rindesiniz ?, — Bir kere böyle yeni bir te- gekkülü memnuniyetle karşılamak âzımdır.Ne de olsa melekette iki tiyatro bulunması sanat hesabına bir kazançtır. Yeni bir tiyatro sahası açılmasını sanatı seven herkes camı gönülden ister, Saha iki olunca daha çok eser meydana çıkar, Şehir tiyatrosu da bir çok yeni, genç elemanları "meydana çıkarır. Sonra yeni bir LE a eme Azami sanat randımanı göze çar- par. Eğer yeni teşekküle dahil olur. #ak hareketimize en ziyade bu mesele âmil olacaktır. — Maddi cihet?, — Tabii maddi cihet de çok mühim... Yeni teşekkülde daha mızı ümit ediyoruz, ye gidecek misiniz ? — Tabi. Turneden döndükten sonra da zannederim Ankara: çalışacağız . Çünkü ötedenberi Ankarada kuvvetli bir tiyatro kurulması herkes tarafından arzu edilmekte: Ceyhanda Ergani tahvili rağbet Coyhan kaymakemı Hayri beyin gayretile Ceyhan kazası ziraat bankasına, satılmak üzere gön derilen 150 adet Erğani bakır yoln istikraz tahvilleri, rağbeti umumiyeye mazhar olarak kâmi- n satılınış ve merkezden tekrar lahvil istenmiştir. protestolar | düzeltmek için baş- | Fransız - İtalyan müzakereleai Iki taraf ihtilâflı meselelerin halli . için bir yol bulmağa çalışıyor Cenevre 12 (Hususi) — Bura mahafili Fransız - İtalyan müna- sebatındaki dei büyük bir alâka ile takip ediyor. İki hükü- met arasında henüz bir anlaşma olmamakla beraber bunun için çok müsait bir zemin hazırlanmıştır. Fransa ile İtalya arasında halli lâzım gelen bir takım meseleler vardır, Bunların başında muahe- delerin tadili ve Almanyanın si- lâhlanması işi geliyor. Fransa öte- 'denberi muahedelerde değişikli yapılmasına ve Almanyanın silâh- lanmasına muarızdır. İtalya ise buna taraftar bulunmaktadır. Her geyden evvel bu hususta anlaşmak adar. Bundan sonra Tunus - Trablus- garp hududu ve Tunustaki İtalyan- ların vaziyeti gelir. Bu meselele- rin de halli lâzımdır. Üçüncü de- recede müteferrik bir takım me- seleler vardır. Bu meselelerin hiç biri henüz halledilmemiştir ve bunlar halle- dilmedikçe Fransız - İtalyan an- laşması tahakkuk etmiş sayıla: maz. Vaziyet ancak M. Barthou- nun teş Romaya yapacağı seyahatten son- ya belli olacaktır. Maamafih bura maahafili bir anlaşma olacağından gok ümitlidir. Roma 12 — İtalyan gazeteleri Fransız - İtalyan münasebatma dair uzun yazılar yazıyorlar. Ga- zeteler bilhassa İngiliz ve Fransız. gazetelerinde çıkan makalelerin larını rlar, İtak yan gazeteleri küçük itilâf devlet- lerinin İtalyaya karşı olan vaziye- tinde bir değişiklik başladığını yazıyor Muamele vergisi Maliye vekâleti defterdar- lıklara mühim bir tamim gönderdi Ankara 13 — Maliye vekâleti satış kıymeli üzerinden alınacak olan muamele vergisi hakkında defterdarlıklara bir tamim gön- dermiştir. Bu tamime nazaran çelik, ma- Tangoz fabrikaları, valssiz ve elek- siz motörle müteharrik kara de- Zirmenler, trikotaj imalâthaneleri gibi ekseriyetle başkalarına ait ip- #idai maddeleri veya malzemeyi ücret mukabilinde imal eden si- ai müesseselerin, bu maddelerin sahibi olmaması ve bunları satılı- Za çıkarmamaları dolayısile vergi matrahına esas teşkil edecek olan Satış kıymetlerinin tayininde ta- hakkuk memurluklarınca yapıl makta olan tetkikatın tam isabeti den bundan sonra bu cihetin, mamu- İtin emsali satış kıymetlerinin mahalli ahvali ticariyeye ve pi- yasaya vâkıf olan ticaret odala- rınca tayin olunması münasip gö- sıtasile mıntaka ticaret odaları yapacaklardır. Ismet paşa Hiz. Başvekil İsmet paşa dün dişçi mektebine giderek protez hocası ü beye dişlerini te- davi ettirmiştir. Üzüm fiatleri İzmir 12 (Hususi) — Bazı üzüm. ihracatçılarının fiatleri düşürmeği kararlaştırdıkları haberleri bura- da fena tesir yapmışlır. Vali Kâ- zam paşa bu hususta tetkikat yap- maktadır, Hariç piyasada üzüm fiatleri iyor. Celâl bey zonguldağa gidiyor Ankara 12 — Iktisat vekili Ce- lâl bey cuma sabahı Zonguldağa gidecektir. Celâl bey Zonguldak- ta bir hafta kadar kalacaktır. Kayseride yağmurlar Kayseri 13 (A.A.) — Son gü lerde devam eden gayri tabi bunaltıcı sıcaklardan sonra ya; murlar yağmağa başlamış Ercişe kar düşmüştür. Gazi Hz. Dün akşam Iş bankası sergisini ziyaret buyurdular Reisicumhur Hz. dün «ak- şam saat on dokuza doğru G: latasaray Jisesindeki İş ban- kası sergisini ziyaret buyur. muşlardir. Gazi Hz. refakatlerinde meclis reisi Kâzrm paşa ve di- Ber bazı zevat olduğu halde sergiye gelmiş, yarım saat ka- dar kalmışlardır. Kendilerine Salâhaddin Refik bey tarafın. dan izahat verilmiştir. Reisi cumhur Hz. sergiden ayrılır. ken memnuniyetlerini izhar buyurmuşlardır. Milletler cemiyeti Umumi meclisi dünden itibaren toplanmağa başladı Cenevre 12 (A.A) — Milletler cemiyeti heyeti umumiyesi bugün saat 16 da toplanmıştır. Söz isti- yenler arasında Avusturya başve- kili ile İtalyan, Arjantin ve irlan- 'da murahhasları vardır. Hatiple- rin nutuklarından sonra umum! müzakerelere başlanması muhte- eldir. Avusturya başvekilinin mutlu münasebetile Avusturya meselesi. | nin bütün celseye hâkim olmasi muhtemeldir. dolayı Avusturyanın istiklâli meselesini ve bu istiklâli zamân altına almak için icap eden siyasi, iktisadi ve mali çareleri mevzuu bahsedeceği zannolun- maktadır. Nafıa vekili . Ali bey dün telsiz istas- yonlarını ziyaret etti Nafıa vekili Ali bey tetkik ve deftişlerine devam edi Çünkü başvekilin de olsa Osmaniyedeki telsiz. ziyaretle bir saat kadar kalmış ve izahat almıştır. Öğleden sonra Ye- şilköy rasat istasyonunu ziyaret etmiştir. Bandırma - Izmir hattı Bandırma - İzmir hattında ay- başından ibaren yeni ekspresler işliyecektir. Bu suretle İzmir yok culuğu 24 saate inecektir. Vekillerin seyahati Müdafaa vekili Tekirdağ ve Malkarada Tekirdağ 12 (A.A) — Mili Zekâi bey refa- sabah Çor- ek şehrimize gelmiştir. Vekil bey Muratlı ş0- sesinde ve şehrin methalinde va ıskeri ve mül e C.H. fırkası reisi, ei talebesi ve halaba- lık bir halk kütlesi tarafından hararetle karşılanmıştır. Zekâi bey şehir methalinde kendisini istikbal edenlerle has- bıhal ettikten sonra doğruca bükümet dairesine gitmiş ve bir müddet istirahati müteakip askeri ve piyade işilik bir öğle ziyafeti ve- rilmiştir. Zekâi bey öğleden sonra refa- indeki zevatla birlikte Malka- ya gitmiştir. Ziraat vekili Orduda Ordu 12 — Ziraat vekili Mub- lis bey refakatinde Erzurum mebusu Nafi Atuf bey olduğu halde Vatan vapurile şebri geldi, mebuslarimız, memurin ve balk fırkası ve binlerce halk ta- rafından alkışlarla karşılandı. “Doğruca belediye i ibrikalarını tetkik etti, Akşam şereflerine belediye ta- rafından balkevi salonunda bir fek ve Edirne 12 müdafaa ve- 'kilimiz Zekâi bey bugün Edirne- ye geldi. Muhtelif tetkik ve teftiş- lerde bulundu. Tünel fiatleri Tünel fiatlerinin birinci mevki 100 paraya, ruşa indirilmesi muhtemeldir. Ti nel şirketi zarar ettiği mektedir. Bu tenzilâtla düzeltmek mümkü vaziyetini olacaktır. Tramvaylarda ücretlerin indi- zamandanberi yolcu mik- tarı şayanı dikkat surette artmıştır. Tütün satışı Bafra 12 (A.A) — Tüccarlar. mızın elinde bulunan 933 tütün mahsulünü satın almak İtalyan grupu buraya geli carlarla temas ve müzakereye baş- üzere bir lamıştır. Dün sabah Tahtakalede aşk yüzünden bir cinayet oluş, bir musevi genci sokak ortasında Dişanlısını sustalı çakı ile den bıçaklıyarak | öldürmü Katilin ismi Leondur, yaşı on dokuzddr. Öldürdüğü kızın adı Raşeldir. ve henüz on altı yaşın dadır. Leon ile Raşel, Yüksek kaldı: rımda Rüştü beyin apartmanında oluruyorlar. Iki genç, birbirini sevmişler ve bundan bir sene Evvel nişanlanmışlardır. Leon nişanlandıktan sonra Ra- ira aylıkla çalıştığı tuhafiye mı bırakmış ve Raşelin çalıştığı o mağa: karşısında bulunan bir demirci dükkâna iki lira haftalıkla çıraklığa gir- iştir. İki nişanlı böyle daimi bir aşk ve sevda içinde yaşarken evvelki gün yani musevi bayra- mının arifesinde Raşelin annesi, Leonun annesine giderek kızının drahoması olmadığını ve binaen- aleyh Leona veremiyeceğini söy- emiştir. Akşam işinden çıkan Leon evine dönünce Raşeli ken vermek istemediklerini annesin den öğrenmiş ve nişanlısına çılgın bir surette tutkun olan demirci çırağı, o drahoma değil, fakat Raşeli istediğini söylemiş ve ni- şanlısının annesile barışmıştır. Fakat bu barışma, ancak bir gün sürmüş o akşam Leon apar- tamana dönünce müstakbel kaynanası, Raşeli ken- disine vermiyeceğini, kızını daha zengin bir talibe nişanladığını ümidini kesmesi lâzım geldi söylemiştir. Leon, Raşelin annesinden bu kati rel cevabını alınca, ertesi sabah bir çılgın gibi sokağa fırlamış ve s0- loğu Raşelin çalıştığı Tahtakalede ki bisküvi fabrikasında almıştı Leon, Raşeli dışarıya çağırarak, in kendisine söylemiş ol. duğu sözleri tekrarlamış ve ken- disile münasebetini | kesmemesi için çok yalvarmış ve demiştir ki: — Raşel bana yazık değil mi? Bir buçuk senedenberi sevişiyoruz. Ben senin için lanmağı ve evlenmeğe nasıl oluyor? diye sormuş; Raşel soğuk bir tavırla: — Ayol, ken ne yapayım? Ben annemin emrinden dişari çıka mam, Kız çok, başka birini alir ve beni unutursun... cevabını ve- rince, sabık nişanlısı cebindeki sustalı çakıyı çıkararak bütün hizile üç defa Raşelin gi sapına kadar saplamıştır. Genç kız, “aman yandım,, diye bağırarak kanlar içinde yere yu- varlanırken, Leon da kaçmak iste- fakat Şevket efendi namında biri tarafından yakalanarak cinas yet yerine koşan polislere teslim edilmiştir. itiraf imi katına müddejumumil etmiştir. Talebe yurdu Ankara 11 — Bu sene İstan bul talebe yurduna 17 eylülde tâlebe alınmağa başlanacaktır. Yurtta yatma ücreti ayda dört liradır. önüne çıkan