3 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM SON TELGRAFLAR Bulgaristanda komünistler 9 idam, bir çok kürek cezaları verildi Filibe 3 (Hususi kışlalarda komünist ocakları yap- makla mazmun 118 kişinin muha- kemesi bitmiştir. Bunların ekserisi asker ve küçük zabiti, 9 idam ka- ir. 36 kişi beş sene ile 12,5 sene arasında kürek, 32 kişi bir sene hapis cez: mahküm. kle. 41 kişi beraet et Ve. Romen kabinesi Bükreş 3 (Hususi) — Kral, M. Tatareskoyu yeni kabineyi teşkile pıcmur etmiştir. Başvekil dün ak- şam saat 16 da kabinesini teşkil ekmiştir. Hemen bütün nazırlar mevkilerini muhafaza ediyorla Yalnız bir propaganda nazırlığı yapılmıştır. Hariciye nazırı M. Titülesco henüz kati cevap vermemiştir. Maamafih kabineye girmeği ka- bul ettiği anlaşılıyor. Başvekil hariciye ve teslihat nezaretlerini de vekâlete deruhde etmiştir. Başvekil nazırları saat 22 de krala takdim etmiştir, Nazırlar yemin etmişlerdir. Ispanya kabinesi Madrit 3 (Hususi) Eski baş- vekil M. Lerroux ye: teşkile memur edilmişti çifçi, katolik fırkı dan mürekkep olacak ve kuvvetli biz ekseriyete istinat o edecel miti cephe olacaktır. Kabin nin perşembeye kadar teşkil edil mesi umuluyor. Iktisat vekili Celâl bey dün Antalyaya vasıl oldu Burdur 1 — iktisat vekili Ce- lâl bey Keçiburlu kükürt fabri kası yerini gezmiştir. Vekil bu mi Dasebetle hararetli bir nutuk irat etmiştir. Celâl bey bütün kükürt madenlerinde vas ginliği yüzde 25 iken bizim cev- berlerimizde yüzde kırk olduğu" di cevher zen- pu söylemiş, sonra maden istih- | #alâtımızdan bahisle demiştir ki: «Maden istihsalâtımız 928 den 932 ye kadar 4,5 milyon ile 15,5 milyon lira arasında temevvüç et- miş ve istikrar bulmuştur. Hak Buki cihan maden istihsalâtı 15 milyardan 7 milyar dolara düş müştür, 933 te vaziyet daha ziyade le- bimize olmuştur. Kömür istihsalâ- mız yüzde yüz artmıştır.» Celâl bey Burdur Hı Şerilen ziyafette irat eti ta demiştir kiz «— Burdurda sanayi dikkat g: zümüzü çekecek mahiyet kâlette el sanatları mü yardır. Buraya müdür ile müte- hassıs göndereceğim. Onların tet- kik neticesinde verecekleri rapora benim şahsi kanaatim de inzimam. edecektir. Gelecekler dokumacı İliği, boya işlerini bilhassa tetkik etsinler.» Antalya 2 — Celâl bey Tapar. adan buraya geldi, parlak suret- karşılandı. Burada bir çuval brikası kurulması için kendisi- me müracaat edilecektir." e — Orduda ve | Ankara 2 (Hususi) — iktisat | vekâleti / elektrikleşme bürosu, Türkiyedeki elektrik kuvvetleri hakkında tetkikat yapıyor. Son günlerde, elektrikleşme © bürosu Ankara elektrik işlerile uğraşmak- tadır. Ankarada elektrik diğer şel lere nisbetle pahalı lan tenzilât kâfi gö; Ankara elekt daha ziyade ucuzlatmak için esaslı ıslahat yap- mağa lüzum görülüyor. Ankarada elektrik veren maki- meler mazotla işler, Bunün içini elektrik şirketi dışarıya binlerce lira para vermektedir. Elekiri su veya imürden hasıl yerli kuv- vetlerden istihsal etmek imkânla- yı araştırılmaktadır. Bunun için hatıra üç fikir geliyor: Tıp fakültesi Beyazın Çağlayanı nakledilecek ? Bu sabahki refiklerimizden biri tıp fakültesinin Çapaya nakli için bir tasavvur mevcut olduğunu, bu r tahakkuk ederse Çapa- fakültenin seririyatını teşkil edeceğini yazı- yordu. Tıp fakültesinde tetkikat yap- tık, Buna taraftar olanlar bulun- makla beraber fakülte mahafilin- de böyle bir düşünce yoktur. Fa- kültenin Beyazıtta yerleşmesi için büyük masraflar edildiği gibi teş- rihhane binasına da yüz binlerce Vira sarfedilmiştir. Bunların Çapa- Gureba hastanesinin Bir haftaya yakın zamandan- beri sehrimizde bulunmakta olan Sihhiye vekili Dr. Refik hey dün Ankaraya gitmişti Matbuat cemiyetinin senelik toplantısı İstanbul Matbuat cemiyetinden: İstanbul Matbuat cemiyeti senelik mutat heyeti umumiye toplantısı: ievvel 1934 perşembe at 14 te cemiyet merke e Muhterem âza- Bir tramvay İn Üsküdar tramvayı yolda raydan çıktı, iki yaralı var 'dan Haydarpaşaya valman Şükrü efendinin idaresin- deki tramvay süratle giderken bir- denbire cereyan kesilmiş ve ara- ba raydan çıkmıştır. Bülün hızile yoldan çıkan tram- vay yandaki demir elektrik dire- fine çarpmıştır. Bu çarpışmada direk tramvaym üzerine devrik miş, yan tarafını parçalamıştr. za esnasında direğin devril. diği tarafta oturan marangoz Sa- Th efendi ile karısı Nimet hanım muhtelif yerlerinden yaralanmış. Bu Sabahki Teleraflar Sakaryada elektrik santralı Berlin yüksek mühendis mektebi su kuvvetleri profesörü geliyor 1 — Mühendis Refik beyin pro- jesine göre, Zonguldakta | tesis edilecek büyük bir elektrik san- #ralı vasıtasile Ankaraya cereyan vermek mümkündür. Refik bey bu hususta yaptığı projede, Zonguldak - Ankara ara- sındaki şehirlerin aydınlanacağı- nı, Ankaraya bu sayede ucuz elek- trik geleceğini teknik sahadan ve iktisadi bakımdan izah etmekte. dir. 2 — Ikinci fikir şudur: Ankara civarında linyit kömürleri bulun- maktadır. Bunların sıcaklık kuv- veti hakkında maden dairesinden izahat istenmiştir. Maden dairesi tedarik ettiği muhtelif linyit kö- mürleri üzerinde tecrübele ya, yor. Bu tecrübeler müsbet celer verirse, Ankara elektri Merinos koyununu kim yetiştirecek? Ziraat vekili: e Ankara 2 (Hususi) — Yün ip- lik fabrikaları için lâzım gelen Merinosların çifçi tarafından ını, ikümet tarafından mı ye- ileceği etrafında münakaşalar olduğnuu bildirmiş- tim. Bu hususta Ziraat vekili Muh- lis beyin mütaldasım sordum. Muhlis bey dedi ki «— Teşkil ettiğimiz komisyon bu meseleyi çok iyi tetkik etti ve bir program hazırladı. Bu prog- ramda nasıl Merinos yetiştirilece- #i izah edilmiştir. Program muci- bince biz hem köylüye Merinosu vereceğiz, hem de Karacabey ha- rasında koyun yetiştireceğiz. Bu suretle iki usulü telif edeceğiz.» Ormanlar hakkındaki neşriyat münasebetile vekil beyin mütal sını sordum. Şu cevabı verdi. hararetli — Henüz söylenecek bir şey yoktur. Bu meseleleri tetkik edi- yoruz. Bir sigara yüzün- den kanlı kavga Kumkapıda Bodo: reisin kayı" Zında tayfa Rizeli Ahmet dün kayıkta arkadaşı Halilden bir si- gara istemiş, Halil vermemi. Bu yüzden iki tayfa kayığın için- de kavgaya tutuşup biribirl dövmüşlerdir. Kavgada bunlardan Ahmet bir bıçakla Halili kolun- dan yaralamıştır, Halil hastaneye kaldırılmış, Ahmet yakalanmıştır. Orta tedrisat müdürü geliyor Ankara 2 (Hususi) — Orta ted- risat müdürü Hasan Âli bey bir iki güne kadar İstanbula gidecektir. Sarı hummanın aşısı bulundu Paris 2 (A.A) — Tunus Pastör enstitüsü müdürü M, Nikol sarı hummanın aşısı bulunduğunu dün ilim akademisine bildirmiştir. Ev- velâ Tunusta ve sonra Fransız garp Afrikasında yapılan beş bin tecrübe kati müsbet netice ver- lardır, Jinyit kömüründen istifade edile- cektir. 3 — Üçüncü fikir de su kuvve- tinden istifade etmektir. Şimdiye kadar su mühendisleri, Sakar; dan elektrik kuvveti çıkarılacağı" na dair tetkikat yapmışlardır. Sa- karyada tesis edilecek büyük bir elektrik santralı sayesinde Anka: raya cereyan vermek te hatıra geliyor. Bunun için Berlin yüksek mühendis mektebi su kuvvetleri profesörü Adolf Lodin Ankaraya almıştır. Su kuvvetleri mür nunda Ankaraya ge- malümat vermiştir. Profesör, S: karya Kızılırmakta tetkikat yap- tıktan sonra, su kuvvetleri suretle istifade edilecej sisatın kaça malolacağını bildire- cektir. Dönen talebe Maarif vekâleti kat'i bir tebliğ neşretti Ankara 2 (A.A.) — Maarif ve- kâletinden bazı gazetelerde imti- han meselesi hakkında doğru ol- mıyan havadisler neşredilmekte- dir. 1 «Orta mektep ve lise mezü- niyet igtihanlarında muvaffak ol- mayan İatebenin: imtihan evrakı yeniden ve baştan tetkik edile- cektir» deniliyor. Vekâletçe böyle bir haber verilmiş değildir. An- cak şikâyet mevzuu olan evrakın gene mektep muallimleri tarafın- dan tetkik geilerek mütaleaları ve- kâlete bildirilmesi emredilmiştir. 2 — Bakaloryaya tâbi olmıyan 6, 7,9 ve 10 uncu sınıflarda dö- nen talebenin bir dersten ipka ka- lanların yeniden imtihana sevkleri içi verilmiş hiç bir karar yoktur. 3 — Orta mekteplerin ve lise- İerin son sınıflarında yalnız bir dersten sınıfta kalan talebe bu- Jundukları . tahsil müesseselerine alınmıyacaklardır. Bu kararların dışında neşredilen havadisler doğ- ru değildir. Maarif vekâletinin bilgiye vermekte olduğu değer görülmüştür. Bunlardan her hangi bir şekilde yapılacak inhiraflar bu gayeden uzaklaşmayı icap et #irdiği cihetle talimata uygun ola- Tak verilen hiç bir emir değiştiril- miyecektir. Parasız üzüm! Tophanede bir sarhoşun başına gelenler Mahmut isminde birisi dün ge- ce fazla sarhoş bir halde Topha- nede Kasaplar eaddesinden gerken Bahaeddin üzümcüyü yakalamış ve par: üzüm istemişti Bahaeddin yüz vermeyince hoş Mehmet hiddetlenmiş ve bir tekine vurup dolu sepeti devirmiş- tir. Sepet devrilince Mehmet kaç- istemiş, fakat kendi devrilen sepete takılıp yüzü koyun kaldırımın üstüne yuvarlanmıştır. Sarhoş Mehmedin başı kaldırım taşlarına çarpıp ağır surette ya yalanmış, baygın bir halde hasta neye kaldırılmıştır. inde bir 3 Teşrinievvel 1934 Bohemians takımı geliyor Ilk maç, cuma günü Fenerbahçe ile yapılacak Bu seneki maçlarda Spartayı yenen ve Slâvya ile berabere ka” lan Bohemians Çek takımının şeh- rimize geleceğini yazmış, bize ilk veren Çeklere teknik futbol de mensup böyle bir takımın fut bolümüze yeni bir hız vereceğini ilâve etmiştik, Bohemians kati cevabını bildir. miş ve göndereceği takımın şeklini haber vermiştir Bir defadan 22 defaya kadar hepsi beynelmilel olmuş on bir oyuncuyu ihtiva eden Bohemians takımının. şekli şudur: » Şimek Ştumf Tirkepl Prokop - Yanhanı Yeliçka Rehak Çeh Beybi Baron Uher Her biri beynelmilel olmuş fut- bolcuların iyi oyuncu olduklarına süphe edilemez, Bu böyle olmak- İn beraber bunlardan Çeh üzerine bilhassa nazarı dikkati çekmek icap ediyor. Çünkü bu oyuncu on gün evvel Viyanada oynanan ve ilk devresi Avusturya lehine 2-0 biten beynelmilel maçın ikinci devresinde Çekler hesabına 2 gol yapan ve takımını beraberlikle kurtaran futbolcudur. Bu büyük takımın ilk maçı, cu ma günü Fenerbahçe stadında Fenerbahçe ile oynanacaktır. Portakal ihracı Portakalların istandarize nizamname yapıldı. Ankara 2 (Hususi) — Porta. kalcılar, portakal ve portakal san- nakliyatında demiryollar tarifesi- nin indirilmesi için müracaat et- mişlerdi. Devlet demiryollar ida- resi Dörtyolla Haydarpaşa arasın- da 15 tonluk vagon için tarifeyi Portakalların standardize edil- mesi için bir nizamname çıkıyor. Bu sene portakal ihracatına fazla ehemmiyet verilecekti Kurtuluş bayramı Halkevi güzel bir program hazırladı Halkevinden: bulun kurtu. luş bayramı 6 birinci teşrin 934 cumartesi günü evimizde aşağı 'daki şekilde kutlulanacaktır, | a) — Cağaloğlu merkez salo- nunda; Saat (22) de danclı çay. a) — Gülhane parkı methalin- de Alay köşkünde: Saat (20,30) da terasil şubemiz tarafından tema sil, e) — Tepebaşı Meşrutiyet cad desindeki Beyoğlu o kısmımızdaf Saat (20,30) da bir konser verile cektir. Yerin mahdut olması sebebile her üç müsamere için tertip edileğ” davetiyeleri, arzu edenler şimdir den ait oldukları idare memurla” rından tedarik edebilirler. Rüştü bey dönüyor Ankara 1 (Hususi) — M vekâleti varidat umum m tüştü bey, bir kaç kadar Paristen şehrimize gelecek- tir, Rüştü bey Pariste İzmir - Ka saba hattına ait tahvilâtım tabi işlerine bakmışta.