6 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM m 6 Şubat 1987. Son dakika Italya Boğazlar itilâfına iştirak etmeği vadetti Hariciye vekilimiz: “Bizialâkadar eden meseleler en iyi şekilde halledildi, artık kimseden bir isteyeceğimiz yok,; diyor vares— seher inçe cepnesin. | 5 de taarruzlarına devam ediyorlar. Fakat| bu taarruzlar şimdiye kadar hiç bir 'ne- Roma 6 — B. Tevfik. Rüştü Aras Tribuna gazetesine verdiği beyanat- ta, Milana mülâkalının neticelerin- | den memnuniyçtini beyan ettikten sonra demiştir ki: — Son senelerde Türkiyeyi bilhas- sa iki mesele alâkadar ediyordu: 1 - Boğazlar, 2 - Sancak meseleleri, Bü iki mesele de en iyi şekilde halledil- miştir. İtalya, münasip zamanda Bo- gazlar muahedesine iltihakı vaadet- miştir, Sancak meselesi için Cenevre- de hasıl olan itilâfnameye otevfikan Sancağm tamamiyeti mülkiyesini müdafaa için Türkiye iie Fransa ara- sındâ askeri bir anlaşma aktedilecek- tir. Türkiyenin bugünden sonra kim- seden yer istiyeceği yoktur. Müteakıben B. Tevfik Rüştü Aras; İtalyanın Yugoslav - Bulgar paktına gösterdiği hüsnü kabulü kaydetmiş ve İtalya ile Balkan andlaşmasına dahil Almanyanın müstemleke isteği İngiliz nazırları arasında! iki cereyan var Londra $ (A.A.) — İngiltere hükü- meti müstemleke talepleri hakkında raüzakereye girişmeli midir yoksa Ber- linden bu hususta sarih talepler gelin- ciye kadar hiç bir teşebbüste bulunma» dan beklemeli midir?. Kabine hali hazırda bu iki şık arasin- da tereddüd etmektedir. Zannedildiği- ne göre kabinenin son içtimamda M. Neyille Chamberlain, sir Jon Simon vesir Samuel Hoare itilâf ümidlerini büsbütün kesmeden evvel M. Hitler ile uyuşmak için her çareye baş vurmak lâzım geldiği kanaatini izhar eylemiş- lerdir, Ancak bundan bu üç nazırın Al manyanın müstemleke taleblerini ter- viç etmek fikrinde oldukları manasının çıkarılmaması lâzımdır. Bununla beraber Almanya hüküme- ti tarafından-ileri sürülen tekliflerin her noktadan tedkiki lâzım geldiği, çünkü İngiliz efkârı umumiyesinin Al- manyanm müstemleke taleplerine kar- $ı bir dereceye kadar müzahir olduğu kaydedilmektedir. Diğer cihetten Hariciye nezareti M. Hitler tarafından söylenen nutkun ye- nl müzakerelere başlamak için faldeli esasları ihtiva etmediği kanaatindedir. Zannedildiğine göre müstemleke me- 15 gün Fransanın cenu- bunda istirahat edecek Londra 5 (A-A.) — M. Eden, cumar- tesi günü, iki haftalık tatil müddetini göçirmek üzere cenubi Fransaya hare- ket edecektir. Londra 5 (A.A.) — Morning Post ga- zetesi M. Hitlerin nutkunden sonra or- tada muallâkta kalmış birçok mühim meseleler varken M. Edenin on beş gün mezuniyet almış olmasına hâyret et- mektedir. Bu gazete diyor ki; «Şimdiye kadar Lord Halifaks muh- telif fırsatlarda M. Edene vekâlet et- miştir. Sureti umumiyede zannedildiği- ne göre Mührü has lordu Almanya- ya Hariciye nazırından daha sempa- tiktir.» Gazete bundan sonra Almanyanın müstemleke talebi meselesinin ne şe- kilde halledileceğinin henüz malim memleketler aras münasebetlerin günden güne daha dostane bir şekil almakta bulunduğunu ilâve etmiştir. B. Tevfik Rüştü Aras Triyestede çı- kan Piccolo muhabirine verdiği beya- | natla bilhassa İtalyan - Yugoslav münasebetlerinden bahsetmiş ye de- miştir ki: — Balkan devletlerinin İtalya ile | münasebetlerinin daha sıkı bir şekil alması hakkındaki arzularını Kont Çianoya bildirmekle büyük bir mah- zuziyet duydum. Derin bir memnuni- yet ile gördük ki, Şarki Akdenizle Garbi Anadoluyu ihtiva eden eski dünyanın bu köşesi, dünyanın en sakin ve bahtiyar köşesidir. Diğer Avrupa mıntakalarının bu misali ta- kib elmeleri şayanı temennidir. Bu şayanı memnuniyet neticeler, muhte- Mf memleketler ricali arasında sik aık vaki olan mülâkatlar ve fikir teali- leri sayesinde elde edilmiştir. Vekâletler ve siyasi müsteşarlar Teşkilâtı esasiye encümeni lâyihada bazı değişiklikler yaptı Ankara 5 (Telefon) — Siyasi müs- teşarlıklar ihdası hakkındaki kanun lâ- yihesı meclise verilmiştir, Meclisin pâ- zartesi günkü toplantısında lâyiha- nın müstacelen müzakeresi istenecek ve müzakere edilecektir. Teşkilâtı esasiye encümeni de bazı değişiklikler yapmıştır. Lâyihanın son şeklini bildiriyorum Madde 1 — Devlet daireleri biri başve- kâlet olmak ve adedleri 12 den az ve on altıdan fazla olmamak üzere vekâlet- lere ayrılır. (Devlet vekli) denilen ve- kâletsiz vekiller bu a'dada dahildir. Madde 2 — İcra vekilleri heyetinin kaç vekâletten terekküp edeceği her kabine teşkilinde başvekil tarafından gösterilen ve cumhurreisinin tasdikine iktiran eden kabine azasına göre ta- | ayyün eder. İ Madde 3 — Siyasi müsteşarların 8- İ dedini ve hangi vekâlet işlerinde vazi- fe göreceklerini başvekil tayin eder ve | kararnamesi ona göre tanzim ve tasdik) olunur. Lüzumuna göre bir vekâlet için bir- den fazla siyasi müsteşar seçilebilir. Madde 4 — Siyasi müsteşarların İc- ra vekilleri heyetinin içtimama iştiraki başvekilin daveti ile olur. Vekiller he- yetinde reyleri istişaridir. Madde 5 — Siyasi müsteşarlar ken- dilerine tevdi olunan muayyen işler- den dolayı siyasi mesuliyeti yüklenmiş olurlar. Ancak bu işlerden dolayı ve- killerin Büyük millet meclisine karşı mesuliyetleri tamamen bakidir. Madde 6 — Mensup oldukları hü- kümetin toptan istifa veya iskati ile si- yasi müsteşarların vazifeleri de niha- yet bulur. Ancak bir vekilin münferid istifa veya iskali o vekâletteki siyasi müsteşarın da çekilmesini intaç et- mez. Madde 7 — Siyasi müsteşarların va- zifeleri umumi surette ve mesul veki- lin direktifi dairesinde vekilin bizzat yapacağı bütün işlerde vekile yârdım etmek, idaresine verilen muayyen ve- kâlet hizmetleri hakkında icap eden kararları vermek, vekâletinin, Büyük millet meclisindeki işlerini vekiller na- muna takip ve intaç eylemek, vekillerin muhatap oldukları suallere vekil namı-. na cevap vermekten ibarettir, Madde 3 — Siyasi müsteşarların ye- dinci maddede esasları gösterilen va- gifelrinin hudud, derece ve nevileri-iera vekilleri heyeti tarafından aynca bir kararname ile tayin olunur, Madde 9 — Siyasi müsteşarlara me- yk tahsisatına ilâve olarak ayda Malagada harb devam ediyor” Asilerin şimdiye kadar yaptıkları bütün taarruzlar tardedildi tice vermemiş, hükümet kuvvetleri mevzilerini müdafaa etmişlerdir. Malagadaki Havas muhabiri hükü- met kuvvetlerinin asileri Marbella ci- varına kadar püskürttüklerini ve bir- kaç kilometrelik yer kazandıklarını bildiriyor. Madrid cephesinde hükümet kuv- vetleri bazı mevkileri ele geçirmiştir. Asilerin iki tayyaresi düşürülmüştür, BİR ALMAN KURŞUNA DİZİLDİ Londra 5 (A'A.) — News Chronicle yazı Bilbao muhabirine göre milisler, asilerin saflarında çarpışır- ken esir edilen Almanyalı Baron Nuğ- Wig Eynalten'i kurşuna dizmişlerdir. Bundan maada kânunusaninin dör- dünde esir edilen Alman tayyarecilerin- den Güstay Schmidt bugünlerde mu- hakeme edilecektir. BİLBAODA TEVKİF EDİLEN ALMANLAR Berlin 5 (A.A) — Birçok ecnebi ga- geteleri son zamanlarda bazı şayialar- darı bahsetmektedirler,. Bu şayialara | göre Bilbaoda Alman tebaasmdan DE ! tir. Bu zatın sefir Von Papenin akra basından olduğu öy Salğhiyettar bir mebadan bildiirldis ğine göre doktor esas itibarile Eupenli# dir. Şu halde kendisi şimdiki halde Bel” çika tebaasından olan bir kimsedir. Bü doktorun von Papen ile bir güna kara” beti yoktur. r PRAGDA DÖRT KİŞİ TEVKİF EDİLDİ Prag 5 (A.A) — İspanyol hükümeli © ordusu. hesabına gönüllü toplamakla “ olan dört kişi tevkit edilmiştir. “ Radyolarda Arapça neşriyat Suriyede fevkalâde iyi tesirler yapıyor Ankara 5 — Suriyeden radyo ida remize altında bir çok imzalar bulu- nan bir mektup gelmiştir. İmza sa- hibleri bu mektupta Ankara ve İstan- bul radyolarındaki arapça neşriyat- tan dolayı memnuniyetlerini izhar ederek bu neşriyatın bdzı kötü niyet- NE müstemlekeci propagandacıların telkin ve tahriklerine rağmen 'Türki- ye - Suriye münasebatının çok dosta- ne olduğunun anlaşılmasına yardım ettiğini yazmaktadırlar; Suriyeliler Büyük Önder Atatürke sevgi ve saygı beslediklerini, Atatür- kün şarka bir yıldız gibidoğarak bü- tün. mazlum şark milletlerinin reh- beri olduğunu bildirmektedirler. Ankarada bir polis memuru kazaen öldü Ankara 5 Telefon) — Altındağ polis mevkil mürettebatından Çorumlu Sa- dık evvelki gün bir arkadaşının evine gitmiş ve orada bir hayli rakı içip sar- hoş olduktan sonra kendi evine dön- müştür, Sadık soyunmak üzere belin- deki tabancasını çıkarırken tabanca yere düşmüş ve aleş almıştır. Kurşun Sadığa isabet etmiş ve derhal öldür- müşür. Müddelumumilik tahkikat ya- piyor. Dahiliye vekili bugün şehrimize geliyor Ankara 5 (Telefon) — Dahiliye ve- kili ve Cumhuriyet Halk partisi genel sekreteri B. Şükrü Kays bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etmiştir. 'B. Şükrü Kaya sel günü İstanbuldan Ankaraya dönecektir. M. Antonesko Rumen “hariciye nazırı şerefine Ankarada bir suare verilecek Ankara 5 (Telefon) — Romanya Ha- reiye nazırı M, Antonesko bu ayın 0- nunda gelecektir. M. Antonesko şere- fine Romanya sefiri tarafından 11 şu- bat akşamı Ankara palasta bir suvare verilöcektir. Hükümetimiz erkânı ve kor diplomatik bu suvareye davet edil- miştir. el Romanya hariciye nazırı salıya geliyor Romanya hariciye nazmi M. Anto- neskonun salı günü Romanya vapuri- le şehrimize gelmesi bekleniyor, M. Antonesko, Ankaraya giderek iki gün kalacak, dönüşte, Hariciye Vekilimiz- le beraber Atinâya giderek 15 şubatta toplanacak olan Balkan antantı kon- seyinin toplantısında bulunacaktır. Fransada af kanunu Paris 5 (A.A.) — Parlâmebto dün kisa bir münakaşadan sonra . büyük harpte askerlikten kaçmış olanların affı hakkındaki projenin heyeti umu- wiyeşini 106 iye, karşı 488 Teyle ka. bul ei Fransa beş büyük zırhlı yaptıracak Bunlar otuz beşer bin tonluk olacaktır Londra 5 (4.A.) — Daily Telegraph güzetesine göre, Pariste yeni bir deniz silâhları programı hazırlanmaktadır. Bu programa göre, otuz beşer bin tonilâloluk beş serh yapılacaktır. Bundan başka on beşer bin tonluk iki tayyare gemisi, sekiz bin tonluk on kru- vazör ve birçok torpido ve denizaltı ge- misi de yapılacaktır. Yeni inşaatın mec- mü tonilâtosu 273 bin tonilâtodur. Belçikanın bitaraflığı Almanya, sorulan suale kaçamaklı cevap vermiş! Brüksel 5 (A.A.) — Demler Heure gazetesinin haber verdiğine göre Bek çika, M. Hitlerin Belçika ile Hollanda- nın bitaraflığı hakkındaki beyanatına dair Alman hükümetinden izahat iste- miştir. Ayni gazeteye göre Alman hükümeti, müphem ve umumi beyanatı ihtiva e- den ve Belçika ile Hollandaya sarih hiç bir tekliri muhtevi olmıyan izahat vermiştir. Gazete bu izahat ile Alman- yanın kaçamaklı bir yol aramış oldu- günu iddia etmektedir. Hükümet mahfellerinde, Almanya- nın müphem ve şarta muallâk teklifle- rinin İnglitere ile Fransanın sarih tek- Mflerile ayni plâna konulamıyacağı söy- lendiği rivayet ediliyor. Bir genç kıskançlık yüzünden beraber yaşadığı kızı yaraladı Sabri adında biri Beyoğlunda bir müddettenberi beraber yaşadığı Me- Jâhatla dün gece otururlarken bir kıskançlık meselesinden o aralarında kavga çıkmıştır. Kavgada Sabri Me- Londrada çok kalamıyacakmış İngiltere kralına nazi usu- lünde selâm vermesi didikodular uyandırdı Londra 5 (A.A.) — Ekşeriyetle tef $irlerde bulunmaktan imtina etmele* rine rağmen gazeteler dün yeni kral sefirler heyeti kabulü merasiminde M. Von Ribbentropun nazi usuliyle selâm vermiş olduğunu kaydetmekledirler, Daily Herald gazetesi, diyor ki: «M£. Von Ribbenirop, takdim edilmek si rası gelince, krala doğru ilerlemiş ve sonra durarak topuklarını bitişlirmiş ve sağ kolunu kaldırarak nazi usulle selâm vermiştir. Bundan sonra İleri doğru Üç adım daha atmış ve gene to puklarını bitiştirdiklen sonra bir kere daha nazi usulle selâm vermiştir. Bündan sonra yeniden üç adım atıp üçüncü defa olarak topuklarını bit İ miş ve nazi selâmını tekrar etmi, | Kral Alman sefirinin selâmın etmek için eğilmiştir.» News Chomlele gazetesi de şöyle yâ“ zayor: «Londranın diplomatik mahfel lerinde BE. Von Ribbentrop hakkında bazı endişeler izhar edilmektedir. Sefi- rin vazifesinde çok kalamıyacağı söy“ lenmektedir. Muhafazakârlar partisi- nin azaları meyanında sefirin birçok nüfuzlu dostları mevcud olduğu inkâr edilemez ise de kendisi İngilterede pro- 'paganda faaliyetlerinde bulunmakla itham edilmekedir.» İngilterenin Ankara hava ataşesi geliyor Londra 5 (A.A.) — Elmhirst bugün Türkiyeye hareekt et- miştir. Elmhirst İngilterenin Türkiye nezdine giden ilik hava ava ataşesidir. Versay muahedesi Yihati e M. Goebbels yalnız ismen den tehlikeli surette yaralamıştır. ! Devlet matbaa- sında yangın Benzinden tutuşan döşemeler süratle söndürüldü . Dün gece Devlet matbaasından bir yangın çıkmıştır. Matbaada gece ça- Uuşacak olan mürettiplerden İsmail akşam sobayı yakmak üzere bir şişe benzin alarak sobaya dökmüştür. Fa- kat gündüzden sobanın içinde ateş kalmış olduğundan dökülen benzin- ler birdenbire parlamıştır, Alevler et- rafa yayılmış, İsmaltin elindeki. şişe de tutuşmuştur, İsmail şaşkınlıkla şi- şeyi yere fırlatmış ve bu yüzden dö- şemeler tutuşmuşsa da diğer işçiler yetişerek — dahili yangın söndürme tertibatile ateşi söndürmüşlerdir. İs- mall yüzü ve elleri yandığından has- taneye kaldırılmıştır. Yangının başka bir zarar vermesiie meydan birakık. "* İmevcut olduğunu söylüyor Hamburg 5 (A.A) — M. Gosbbels Hanseatenhalle'de toplanımş olan 30000 kişi huzurunda Versay muahedename- sinin ancâk ismen mevcud olduğunu söylemiş ve şu sözleri ilâve etmiştir: «Alman parası, dünyanın en ziyade istikrara sahip olan parasıdır. Gerek . dahilde, gerek hariçte kuvvetli bir or- dunun himayesi altında bulunan A- manya, her zamandan daha sağlamdır, Bolşevizmi imha ettik, işsizler ordusu” nu, ebedi olarak ekonomi dairesi içine soktuk.» / M. Goebbels, netice olarak, komü“ nizm aleyhinde şiddetli hücumlarda bulunmuş ve: «Bugün Berlin, komünil min en ciddi rakibidir.» demiştir. (Boluda kaymakamlar kongresi Bolu 5 (A.A) — Dün de parti salo-! nunda vali Salim Gündoğanm başkan“ Uğında kaymakamlar kongresi açıldı. Kongreye umumi meclis üyeleri ve daf re direktörleri iştirek etmişlerdir. Köys lü, şehirli yüze yakın dinleyici de var dı. Kongreye nahiye müdürleri de ge mişlerdir. Kongre bir hafta sürecektifi, Wolfgang isminde birisi tevkif edilmiş M. Ribbentrop EM üz SSEKE Siliz8 — Eee SEFEZSE sese sense Ba v—wms0