6 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

b EEE 3 gun, bira imaline çok elverişlidir. lan dikilir, dikili lenir ve katranlı karbonilyorm sürülür. Şektali; ay sonüna kadör, çinilenmeye, larına gübre konur. dır. Gül; birler. lara bu ayda da gübre verilir. zenlekte edilmesi, follukların, tüneklerin yumurta koymak kabildir. Martta civeiv çıkarmak mümkündür. inci, SEBZECİLİK: Şubat ayının ziraat takvimi Umumi Ziraat İşleri — İlkbahar ziriati için hafriyat yapılarak toprak hazır- lanır, Yazlık hububat bu aylarda ekilir; ezcümle ilkbahar urpasının bu aylarda ekilmesi çifçilerce çok makbuldür, hatta bundan dolayıdır ki, çifçiler arasında - mart sıpası şubat arpası - darbı meseli v Meyva Bahçesi İşleri — Bu ayda ye'leri hazırlanmış maktalara meyva fidan- iş genç meyva fidanınna gübre verilir. Yaşlı meyva ağaşla- sm fazla ve Jüzumsuz dalları kesilir, ağaçlar üzerindeki yara ve bereler temiz- vişne, kayim gibi ağaçların uzun dalları budanır, kısaltılır. Ağaçların gövdeleri tel fırçalarla fırçalanır. Bir çok ağaçların, meyva tohumları artık bu tatbik ameliyatına tâbi tutulur. Sebze Bahçesi İşleri — Sebze bahçelerinde" ekilecek yaz sebzelerinin yaslık ları hazırlanmış ve yapılmış olması Mizumdir. Sebze ekilecek maktalar hazirlanarak, gübre verilir. Çiçek Bahçesi İşleri — Bahçe maktaları yeniden bellenerek hazırlanma, gübrelenmesi, şüceyr halinde bir çok söz ağaçlarının yerlerine dikilmesi lâzım- hanımeli, Kaburniyum, ibrişim akasyası, Erguan, leylâk, Amerikan ya- bani sarmaşık asmasıtın ekilmesi bu ayda Jâzundır. Yaz çiçekleri tohumları için hazırlanacak sıcak ve ıkk yastıklara tobumlar, bu ay sonunda dikilebilirler. Bağcılık İşleri — «Bağ ihdas olunacak ve bundan evvel hazırlanınış kiriz- mass yapılmış yerlere köklü, aşılı bağ çubukları Hafriyata mâni olacak, zedeleğmiş, lüzumsuz, hastalıklı çubuklar kesilir; asma üzerindeki kabuklar temizlenerek kesilen çubuklarla beraber yakılır., bağ- Kümes İşleri — Kümeslerin bu aylaylarda temizlenmesi, badanalanması, de- kireç konması lâzımdır, Elektrikle işler, küçük kuluçka makineleri olan merak sahibi kimseler, bu ayda makinelerine civciv çıkramak üzere, yumurta koyabi- lirler. Ve yahut kabil ise hindileri cebri kuluçkaya yatırarak, ardır. Bu ayda ekilen arpalar, çok dol- Tohum yastık- bu aydan itibaren dikilebi- temizlenmesi, sandıklara kül, kum, bunların altına batta üçüncü defa yumurta koyarak Sebze bahçelerine ekilecek sebze tohumları nasıl olmalıdır? Bahçelerinizde yetiştireceğiniz sebze lerin evsafı, ekeceğiniz tohumların cins- leri ile mütenasiptir. Bunun içindir ki: Tohumlarının safi- yetine emin olmadığınız yerlerden to- hum alarak, sebze Gideleri yetiştirmeğe kalkmak doğru değildir. Çünkü; bunda yamlmak kabildir. Ekseriyetle hariçten fındık turpu diye aldığınız bir turp to- humu, bayır turpu çıkar, karnibalâr to- humu diye aldığınız bir cins tohum har- dal tohumu çıkar. Binaenaleyh bahçele- rinde sebze yetiştirecek her merak sahi- bi kimseler, bizzat, yazın, kendi bahçe- sinde tohum yetiştirirler, Ve yahut kom- sularının bahçelerinden tedarik ederler- se:daha doğru hareket etmiş olüzlar.: İyi bir sebze tohumunda © bulunınasi lâzmgelen evsaf şunlardır: 1 — Aldığınız tohum hangi cins ise © nev'in evsafını haiz olması lâzımdır. 2 — Tohumu ele aldığınız vakit dok gun, parlak olması, 3 — Koklandığı vakit küf kokusu ver- memesi lâzımdır. 4 — Kabuklar buruşmuş, pek hafif, içi boş olmaması lâzımdır. — Enfes, — Sahi beğendin mi?.. çok sevinecek, dedi. Biraz sonra yine piyanonun başına oturduk. Bütün haftamı Mithatı dü- şünmekle geçirmiş, notalarımı hiç aç- mamıştım, Fakat bunu bir mazeret Çimi yeğin 5 — Gayet iyi kemale gelmiş bulun- ması icab eder. Şu saydığımız evsafta olan sebze to- humları iyidir. Eğer tohumlar ekilmez- den bir iki ay evvel tedarik edilmiş ise, bunların intaş kuvvetleri muzyene olunur. Şöyle ki; muayyen bir miktar, herhangi bir cins sebze tohumu alınıp, bunu içeri- si toprak veya kam dölu bir tabak veya tava içerisine sayarak konur; üzerine bir miktar toprak veya kum serpilir, bol- ca sulanır, badehu bu tohum kabı sıcak bir yere konur. Tohumlar beş on gün zarfında intaş ederler. Çimlenmiş, intaş etmiş olanlar sayılarak intaş etmiyenler- le mukayese edilirler, bu suretle o tohu- mun intaş derecesile kabiliyeti tayin edil. | miş olur. Vasi mikyasta sebze yetiştiren bahçe sahipleri bu ösulü nazarı itibare alma- ları lâzımdır. Tohamların intaşları ne kadar seri olursa o kadar İyidir. En iyisi her sahibi merak, kendi tohumunu ken- disi elde etmelidir. Her sebzenin yetiş- #irme tarzlar, obahsedileceği vakit, bo cihetler aynca izah edilecektir. diye fazilete nasi Asılsız baloları, çayları, ardı arkası söyliyebilirdim? Bach'ı tekrar çaldım, fakat ne İs teksiz, ne güçlükle bir çalış, parmak- Yarım adeta İşlemiyordu. Cesaretim kırılmış bir halde içimi çekerek 1s- kemlemden kalktım. Fazilet hayret- le yüzüme baktı, fakat israr etmedi. Anlıyorum Bach bugün onu da alâ- kadar etmiyor. Gözleri esrarlı, dalgın. Bir müddet o vaziyette durduktan sonra: ğ — Süzi bugün piyanoyu bırakalım Evlerde, son zamanlarda, zarif, narin, şik, rengörenk balık yetiştirmek, Akva- rium bulundurmak hevesi gün geçtikçe çoğalmağa başlamıştır; bundan böyle, arasıra bu balıklar hakkında da okuyu- cularmıza, kısaca malümat vermeği lü- zumlu ve faydalı gördük. Balıkların bu- landukları, bu gibi Akvariumlara, nebat- lar, su çiçeklerini niçin o dikmek lâzmm- dır?. Çünkü; bu suretle, hem balıklara ta-| bil bir muhit, bir sığınak hazırlamak ve hem de balıkların teneflüsleri ile ifraz ettikleri suda münhal bulunan ve doğru- dan doğruya balıklara mazarrat veren hamızı karbonun su içinde yetiştirilecek nebatlar tarafından imtisasile buna mu- kabil müvellidülhumuza verilmesini te- min etmektir, ki bundan balıklar çok is- Hali erazide bağ nasıl ! yetiştirilir Yeniden bağ ihdas edilecek arazi, ya hiç işlenmemiş bir arazi olabilir ve ya- but ta evvelce bağ olup kütüklerin, em- celerin ihtiyarlamasile sökülerek yeniden ihdas edilecek bir arazi olur. Bu iki halde de asma çubukları yer- lerine dikilebilmek için arazinin hazır- lanması lâzımdır. Birinci halde, evvelâ arazi üzerinde bulunan çalı, funda ve ağaç kütükleri gibi bir takım muzır nebatlar ve ağı k sonra arazi güzelce sürülür, bel- lenir, kirizme edilir. Bağ haline ifrağ edilecek tarladan çıkan muzır nebatler, ağaç kökleri tarlada yakılır. Ba ameliye ekseriyetle sonbaharda yapılır, bu mev- sime kadar yapılmış olmas lâzımdır. Bu gibi araziye, o sene, hemen asma gubuklarını dikmek doğru değildir, hiç olmazsa bir sene kadar toprağın otur- masını beklemek ve bu müddet zarfın- da tarlaya hububat veya bakliyelerden bir nebat ekerek tarlayı işgal etmek ve bilâhare bu nebat derin bir surette top- rağa gömülerek bu suretle tarlaya yeşil bir gübre vermek faydahdır. Bunun gibi, eski bağları bozduktan sonra bulata hemen yeni asma çubuklarını dikmek te doğru değildir. Arazi hazırlandıktan bir müd- det sonra, dinlendirerek ondan sonra subukları dikmek lâzimdir. o Asazinin Wade ederler.. balıklar, hususi cihazla- rile, müvellidülhumuzayı, suda münhal havadan alırlar, buna mukabil hamızı karbon neşrederler. Akvariumlardaki suyun içine nebat- ların dikilmesi, suyun O havalandın!- ması, Âsimilasyonu temin içindir. Nebatlar, gündüzleri, ziyan, güneşin tesirile teneffüs vastasile balıkların neş- rettikleri ve suda inhilâl eden hamızı karbonu sudan imtisas ererek bunu ken- di vücudlerine ithal ederek buna muka- bil müvellidülhumuzayı verirler, işte bu bidiseye Asimilasyon, imtisas deriz. Bu hâdiseyi, Akvariumda dikkat eder- seniz görürsünüz. Meselâ; yaprakların, kenarlarında, üzerlerinde bir takım ha- va kabarcıklarının hereket ettiklerini gö“ rürsünüz, Bu, nebatların sudan hamızı karbonu ularak'suyu nasıl tasfiye ettik» lerini gösterir. Binaenaleyh bu mühim hâdise dolayısile Akvariumlara yeşil ne- bat ve su çiçekleri dikmek mecburiyeti vardır. Her ne kadar, geceleri nebatlar da tenefföslerile hamızı karbon neşrederler- sa de bu miktar gündüzleri imtsas ettik- leri hamızı karbona nazaran İâşey mesabe- sindedir. Esasen, baliklar, geceleri faa- liyette bulunmadıklarından, nebatların geceleri neşrettikleri hamızı karbondan katiyyen müteessir olmazlar. Bununla beraber, Akvariumların di- binde toplanan suda münhal hamızı kar- | bon da vardır ki, nebatların kökleri tara- fından imtisas olunur. Bunum da balık- | lara tesiri olmaz. Nebatların, Akverium- da bulunması balıklırın cinsi vazifelerini kolaylıkla ifasını temin etmektir. Gelecek yazımızla da Akvariumlara dikilecek nebat ve çiğeklerin nasıl Yetiş- tirileceğini izah edeceğiz. sana bir çok anlatacaklarını var de- di. Bir misafir bekliyorum.. Nerede ise gelir, — Ben tanıyor muyum? — Bayır. — O halde gideyim. — Yek canım, bilâkis otur, sana tanıtmak istiyorum. Gözlerinde sezdiğim esrarı nihayet anladım, Babasının çok eski bir dos- tunun oğlu ile evlenmek üzere imiş. Kâmil de bu genç te, Fazileti mesud edecek her türlü kabiliyet varmış Çalış- kan, hassas, zeki, sevimli bir çocuk» mağa çalışıyor! Haibuki ben istikba- Umden heran şüphe ederek yaşıyo- rum, Büyüklerimizin alın yâzısı de- dikleri bu muhayyel yazıyı biraz da boş kalmaması için buraya istenilen bir nebat ekilebilir.. maamafih, şayet, ikti- sadi herhangi bir sebep doleyısile eski bağ yerlerine, hemen çubukların ekilme- si icab ediyorsa, bu takdirde araziyi bol- ca gübreledikten sonra çubukların dikil- mesi muvafıktır. Toprak hazırlandıktan bir sene sonra gubukların dikilmesi bilâhare mahsulün verim kabiliyeti bakımından doğrudur. Arazi kirizme edilip hazırlandıktan son- ra sonbahardan başlıyarak ilkbah vuklardan en iyisi Legorm cinsi tavuk- lardır. Tavukların vücutleri köçük ol- makla beraber yumuztlama kabihiyetleri yüksektir. Legomler tüylerinin renklerine göre bir çok tipleri vardır. En makbulü beyaz tüylü, sarı ayaklı, balta ibikli olanlardır. Legorlerin san, köl renginde, siyah, benkli olan cinsleri de vardır. Legornlerde fazla yumurtlama kabili. yetine mukabil kolaylıkla kuluçka ol- mazlar.. Yerli tavuklarmızdan, ayr ay- rı evsafı haiz cins tavuklarımız yoktur. Ecnebi tavuk cinslerile metizaj yapılmış, bilhassa Dögofnldile imtizse etmiş bazı cinsler elde edilmiş ise de, Legronun Per- san (temiz kan) olarak muhafazası da- ha doğrudur. En iyi Legor: tavuklanma! veya: yo- miutalarmı Ankara tavukçuluk enstitü lerinden veya Halkık Ziraat mektebin- den ehven fiatlerle, tedarik etmek ka- bildir. Mektupla müracaatiniz İâzumdir. i — Ya kardeşin? — İstanbulda kalacak, orası ona göre değil, Ona göre değil mi? Demek Fazilet: «Gayem ilâhi sanattır; diyerek beni aldatmışsın. Mesut yaşamak için bir zeytinyağı Lüccarı İle iki kalıp sabu- na ihtiyacın varmış... Sahiden mesut musun acaba? Hayır hayır buna ihti- mal veremiyorum. Görülmiyen bir kuvvet seni kapmış sürüklüyor. Kendimi düşünüyorum, yakm daki dolmıyacak bu büyük boşluğu düşünüyorum. Fazilet benim için tat- hı bir alışkanlık, yaşayışını salı gün- leri, henüz mülereddit düşünceleri- min bir meleei idi. Ne yazık! Bir gün gelecek, arkadaşlık diye büyük emellerle (beslediğimiz bu his öle cek. Başlangıçta, tıpkı yeni ölen- lere çiçek götürenler gibi onunla için kalblerimizde boş birer köşe sak- hatıralarımız zavallı gölgeler gibi si Wnip gidecekler. Ve bu son sukut bir saatin ölümünden daha fazla bir gü- rültü çıkarmıyacak, Herhalde yüzüm garip bir şekil al- mış olacak ki Fazilet şen bir tavırla e Ba AİD 2 dar sö- ! Apartımanlarda, müta* lâa salonlarında camlı .çiçek dolapları Apartman hayatı geçirenler bağ” lerden, orada yetiştirilen güzel, hoş mw j kulu, zarif çiçeklerden £ mahrum: Maamafih, insanlar, bu tabii zevk ve > tiyaçlarını apartmanlarda, yazın balkon ve pencere kenarlarında, kışın da mü” len salonlarında bulunduracakları giçeli cam dolaplarında, kışın çiçek açan çekleri yetiştirmekle temin edebilirler, Evlerde, salonlarda | bulundurulacak bu cam dolapları, âdeta birer çiçek 8 © gisi demektir. Resmimiz, bu maksi yaptırılan bir cam dolabını göstermek ruya salonun bir kenarına ve yahut pe cerelerden birinin ön tarafına ve e ların açılıp kapanması vaziyetlerine gö“ Te sabit olarak yerleştirilirler. Dolaptaki çiçekler, bittabi salonun d€* rTecei hararetinden istifade ederler. K8 gelince, balkon ve pencere kenarları” da soğuktan müteessir olan çiçekler, HE camlı dolaplara konarak muhafaza edi” İirler; bununla beraber karanlıktan © kanlan soğanlı çiçekler, çiçeklerini a€“ mak üzere de bu doliplara konur. Dolaplara konan, lâle, sümbül, nef” kis, Krküs, krezya, kaktüsler ve ge palmiyelerin arzettikleri müstesu man zaralar, neşrettikleri hoş kokular, herke” sin tabii zevklerini uyandısır, nazan katlerini celbeder. Ba gibi çiçekler; yeşil, zarif nebatla” la dolu camlı dolaplar karşısında yapı” lan mütaleanın zevkine doyulmaz. bi dolaplar salonlarımız mükemmel bir $8 kilde dekore ederler... Çiçek dolaplarının diğer bir fayda da, salonlarda bulundurulacak çiçeklerin sigara o dumanından, tozdan muhafaz8 edilmesine yardım etmektir. Bununla beraber, nebatların geceleri, tenefiüsle* rile, neşrttikleri hamızı karbonun salon” lara intişarına mani olunmuş olur. Sabahları, yapılan umumi temizlik 69 masında, güzel havalarda, cam dolaplar” daki çiçekleri havalandırmak, asın sulanmasina dikkat etmek lâzir Yaz gelince, çiçekler cam dolapta çıkarılarak balkona veyâ pencerelerin kenarına konur ve kismen cam dolaplar” da da birakılırlar. yanaklarımdan öptü. Bu hareketi b& ni büsbütün sinirlendirdi. Aksi bir sesle: — «f'al pardonnö'yi çalsana: dedini Bir çocuk itaatile piyanoya oturdu: Daha ilk nağmelerde, kalbimden Ko pan yaşlar kirpikleşimin arasında süzülüp akmağa başladı. Tam o sıfa* da kapı çalındı. Kâmil şişmanca, kırmızı yüzlü bir «z adice bir genç. Saadetine inanan” dığı yüzünden okunuyor. Nişanlısını elini acemice sıkarken güzle görünel heyecanı sevgisini gizliyemiyor. Ef velce Faziletle ikimiz bu şekil kocala . gözümüzde canlandırırken uzun uzu gülerdik. Bugün bu büyük hakikat | / karşısında mesud görünmeğe çalış | yoruz, Fazilet beni kolumdan çeke rek: $ — Bahsettiğim arkadaşım diye tâ“ mıştırdı. Hiç külfete katlanmadan biribiri£ mizle samimi oluverdik, olmamız d& icab eder, çünkü Kâmilin namuslü nazarları var. Ben çay fincanlarnı dağılırken Necdet geldi. Riya dolu bir kompli mandan sonra «Edebiyat» tan konu$” mağa başladık, Kâmil gülümsüyordü Arkası var)