27 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

N © Alis; Sahife 2 AKŞAM Italyan- Yugoslav iktisadi! Tancada bir hadise anlaşmasının esasları Stoyadinoviç ve kont Ciano, i Ciano, imzalanan anlaşmaların hiçbir millet aleyhine müteveccih olmadığını temin ediyorlar Belgrad 27 (Akşam) — Dün Bek gradda imsalanan İtalyan - Yugos- Tav iktisadi anlaşmasına göre, İtalya "Yugoslavyaya munzam bir kontenjan vermektedir. Bu kontenjanın miktarı, gonradan tesbit edilecektir. Buna mu- kabil Yugoslavya da İlalyaya alacağı bazı eşyanın bedelini klering usulile tediye etmesi hakkını bahşediyor. Anlaşmaya göre Iki taraf, yekdiğe- rine karşı en ziyade mazharı müsaade millet prensibinden başka müsavi su- rette muamele yapmağı taahhüd edi- yorlar. İtilâiname, meriyete girdikten bir ay sonra dalmi muhtelit bir komite teşkil edilecektir. Bu komitenin vazi- fesi itilâfname hükümlerini tatbik et- Kral naibi prens Pol, Kont Çianoya Yugoslavyanm en büyük nişanı olan beyaz kartal nişanmı, İtalya kralı de 'B. Stodiyanoviçe Sen Moris ve Lazar nişanının birinci rütbesini vermiştir. Yugoslavya ile İtalyanın kazançları ne? Belgrad 26 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: Siyasi mahafilin kansatine göre, İtalyan - Yugoslav anlaşmaları müte- kabil tavizlere istinat etmektedir. İtalyanın kazancı: 1 — Habeşistan imparatorluğunun tanmması. 2 — Yugoslavyanın Roma ekâno- mik anlaşmalarına kısmen fltihakı, 3 — Arnavutluk meselesi anlaşma- da mevamı bahsedilmediğine göre, Amavotluk statükosunun zimnen tanınması. B. Stoyadinoviç, Çiyanonun mübim rı Belgrad 27 (Akşam) — Kont Çiya- nonun şerefine verilen resmi ziyafet- te B. Stoyadinoviç mühim bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: — nz anlaşmalar hiç bir memleketin menfaati aleyhine de- gildir. Bilâkis iki memleket arasında sulhperverane bir elbirliği tasisi umu- mi sulb davasına ve orta Ayrupanın | nuniyetle karşılıyacaklardır. goslavya ve ne İtalya bu anlaşmala- rın hiç bir memleket aleyhinde olma- sını istemezler.» 4 — Başka bir devletle ihtilâf halin- de Yugoslavyanın bitaraflığı. Yugoslavyanın kazancı: 1 — Yugoslav kara ve deniz hudut- larmın garantisi. 2 — İtalyanın tethişçi hurvatlara müzaheretten vazgeçeceği teminatı. 3 — İstriya ve Göricedeki Sloyen akalliyetlere daha iyi muamele edile- ceği hakkında Çiyanonun verdiği te- minat, 4 - Esaslı ekonomik istifadeler, 5 - Yugoslavyanın beynelmilel vecibe- lerinin İtalya tarafından tanınması. Tarih kitapları Yeni baştan tertib ve tanzim edilecek Maarif vekâleti orta mektep ve li- lerde okutulan tarih kitaplarının yeni baştan tertib edilmesini kararlaş- tırmış ve Ankarada bir komisyon teş- kil edihmiştir. Şimdiye kadar yâzılan tarih kitap- Yarı, tarihi vakaları sadece sırasile kaydetmektedirler. Bu usulün talebe- Yi ezberciliğe sevkettiği anlaşıldığın- dan yeni yazılacak tarih kitaplarında tarihi vakaları icab ettiren içtimai, Ik- tisadi ve tarihi sebepler gösterilerek talebenin muhakeme kabiliyeti arttı- nlacaktır, Atatürk ile Irak kralı arasında ar Ankara 26 — Irak kralı birinci Gazinin doğumunun yıldönümü mü- nasebetile Atatürk ile Majeste kral birinci Gazi arasında samimi telgraf- lar teati edilmiştir. Son dakika Bir fransız vapuru topa tutuldu Sufren zırhlısı vapurun imdama koştu Marsilya 77 (akşam) Baleares namındaki âsi İspanyol kruvazörü İmereti II namındaki Fransız posta vapurunu topa tutmuştur. Bunun Üzerine vapur, telsizle imdat istemiş ve Sufren namındaki Fransız zırhlısı imdadına koşmuştur. Sufren zırhlısı Alikante limanına kadar vapura Te fakat etmiştir, Vapur, bombardıman. e Bane ene l lisa a Kont Ciano Bugün tayyare ile Romaya avdet ediyor Belgrad 26 — İtalya hariciye nazı- rı Kont Çiano yarın (bugün) öğleden evvel saat onda tayyare ile Belgrad- dan Romaya hareket edecektir. Dün imzalanan iki anlaşmaya ait tasdik- nameler bu akşam hariciye nezarelin- de teati edilmiştir. Stoyadinoviç ni- sanda ziyareti Romada iade edecek- tir. Burada israrla osöylendiğine göre İtalya hariciye nazırının ORomadan talimat aldıktan sonra Ankaraya git- mesi çok muhtemeldir. Elektrik tesisatı işlerinde çalışa- caklar hakkında talimatname Ankara 25 (Telefon) — Elektrik tesisatı işlerinde serbes ve müstakil olarak çalışmak istiyenlere Nafıa ve- hanla liyakatı sabit olacaklara da Üçüncü sınıf ehliyetname verilecek- tir. Talimatnamede her sınıfın yapa- bileceği elektrik tesisatı ayrı ayrı gös- terilmiştir. Maliye vekilimiz Pariste Paris 22 (Akşam) — On beş gün- denberi Fransanın cenubunda bulu- nan Türkiye maliye vekili B. Puad Ağ- yalı bugün Parite gelmiştir. İtalyan bahriyelileri bir gazete idaresinin camlarını kırdılar, şehir heyecan Tanca 26 (A.A.) — 16,30 da 30 kadar in BAN yelisi Democracia ismindeki naya hücum ederek camları ve çer- çeveleri indirmişlerdir. Bahriyeli- lerden biri yaralanmıştır. İspanyol posta ve telgraf bina- sına da birkaç kere ateş edilmiştir. Şehirde büyük bir heyecan hüküm İ sürmektedir. Dükkânlar kapan | mıştır. Dahiliye vekili Diyarıbekirden Ankaraya hareket etti, geceyi Elâzizd zeç i Diyarıbekir 26 (Hususi muhabiri» mizden) — Dahiliye vekili ve parti ge- nel sekreteri B. Şükrü Kaya, refaka- tide Kizim Urbay, umumi müfettiş B. Abidin Özmen, korgene- ral Galip Deniz olduğu halde bugün saat 12 de hususi “trenle Ankaraya müteveccihen hareket etmişler, istas- rek görüşmüştür. B; Şükrü Kaya gece- yi Elâzizde geçirdikten sonra doğruca Ankaraya gidecektir. Ankara 26 — Dahiliyc vekilinin 'yann (bugün) Ankaraya avdeti bek- Jeniyor. Ankara 26 (Telefon) — Bir gazete, Başvekil İsmet İnönünün Belgrada gi- Fatih cinayeti faili yakalandı Mehmed Ali, namusunu müdafaa maksadile cinayeti işlediği iddiasında Fatihte bir evde muhtelif yerlerin- den bıçakia yaralanarak öldürüldü günü üçüncü sahifemizde kaydettiği- miz Nuri ismindeki şahsin, Katili, dün gece yarısına doğru yakalanmış- tar. Zabıtaca yapılan tahkikatın son şek- Mine göre; Fatihte Atpazarında İmam Niyazi sokağında oturan 47 yaşında- Ki Nuri, ötedenberi tanıştığı 18 yaş- larındaki Mehmed Ali ismindeki gen- ci evine bir rakı âlemine davet etmiş ve şimdi katil olmak töhmetile kara- kolda bulunan bu delikanlının iddia- sına göre; bu genci bazı behimi hırs- larının tatmini için alet etmek İste- miştir, İşte bu sarkıntılık Mehmed Aliyi cinayeti işlemeğe sevketmiştir. Meh- med Ali, vakayı müteakıb kaçmışsa da, zabıta tahkikatı her şeyi meyda- na çıkarmış ve nihayet tevkif edilmiş- tir. Yalnız maktul Nurinin karısı katil- den korktuğu cihetle fik zamanlarda hüviyetini zabıtadan gizlemiş olması, hakkında kanuni takibat icrasını icab ettirmektedir, Maktulün hiç bir söz söylemeğe muktedir olmadan ölmesi zabıta tah- kikatının tevsiini icab ettirmektedir. Çanta kapan biri 20 gün hapse mahküm oldu Langa caddesinden geçerken Atina adımda bir kadının elinden çantasını 1s- | panyol gazetesinin işgal ettiği bi- | Başvekilimizin Belgraddan dönüş- te Sofyada kalması muhtemeldir Dün Geceki ve Bu Sahahki Teleraflar ! ı Yedi yüz Habeşli koyun gibi boğazlanmış LoydCorc “Ras Desta bir köpek gibi öldürüldü Milletler cemiyetinin başlıca azası bir kelime bile protestoda bulunmadı, bu ayıptır,, diyor Londra 26 (AA) — Adiz Ababada mareşal Grazianiye karşı yapılan sui- İ kasdı takib eden mezalim hakkında | dün öğleden sonra Avam kamarasın- | da B. Hendefson tarafından tafsilât verilmiştir, Hatib, söz söylerken ame- Je fırkası sıralarından infial sesleri yükseliyordu. B. Henderson, Adis Ababadaki Ame- rikan mümessilinin ikametgâhma 700 Habeşlinin iltica ettiğini söylemiştir. Üç-gün sonra Amerika -mümessili, İtalyan makamatından mültecilerin hayatlarına dokunulmıyacağı ve kem dileri hakkında nisfet dairesinde mua- melede bulunacağı hakkında teminat almış olduğundan mülteciler dışarı çıkmışlarsa da o ande Üzerlerine hü- cum edilerek âdete hayvan gibi bo- ğazlamışlardır. : B, Henderson, İtalya hükümetinin bu hadiseleri katiyen tekzib etmemiş olduğunu ilâve etmiştir. Hatib, İngil- Şeker sanayii On senede 34 milyon küsur lira dahilde kaldı Ankara 26 (Telefon) — 'Türkiye şeker fabrikaları anonim şirketi, fey- kalâde ve ikinci alelâde heyeti umu- miye içtimamı bugün İş bankası iç- tima salonunda yapmıştır. Şirketin ikinci faaliyeş senesi muamelâtina aid raporla, 1936 bilânço senesi mecli- si idare ve murakibler raporu okun- muş ve kabul edilmiştir, 1936 senesinde dört fabrikada işle- nen pancar 409,892 ton, istihsal edi- len şeker 65,885 ton ve köylüye öde- nen pancar bedeli ise 3,048,560 Tira- dır. On sene zarfında memlekette 324 bin 450 ton şeker istihsal edilmiş ve 'bu senelerin beynelmilel vasati fiat larına nazaran 34,495,000 liranın memleket dahilinde kelması temin edilmiştir. On sene zarfında elde edilen çeker- ler için köylümüz 2 milyon 178 bin ton pancar İstihsal etmiş ve buna mu- kabil 24 milyon 443 bin lira almıştır. Rapordan anlaşıldığına göre, mihi şeker sanayii rençber ve işçi olarak her sene 53 bin aileyi geçindirmek- tedir. Bu sanayi memlekette senevi 15 milyon liralık bir iktisadi faaliyet idame ettirmektedir. Amerikada zelzele Iki defa yer sarsıldı, hasar yoktur on Angeles 26 (A.A) — Şiddetli bir zelzele dün iki defa şehri sarsmış- tar, Cenubi Kalifomiyada vasi bir sa- hada da yer sarsılmıştır. Hasarat San Diegoda ayni saatte yüksek bi- nalarm kapı ve pencereleri ihtizaz etmiş ise de sokaktan geçenler zelze- Atina 26 — Balkan Antanti konseyi bu sabah saat 10,5 da topla- narak teşkil edilmiş olan üç encüme- nin kendilerine havale edilen işler hakkında verdikleri raporları tasvip etmiş, öğleden sonra Yunan başveki- li B. Metaksasın riğasetinde son içti- manı yapmıştır. e pe e em en antanlı ekonomi konseyine iştirak eden B. Ha- san sakanın reisliği altındaki murah- has heyetimiz yarın sabah saat ye- dide limanımıza gelecektir, Konsey neşrettiği tebliğde, dört Balkan memleketi arasında iktisat, tirilmeleri için bir kanun projesi has | artamıştır... tere hükümetinin bir tahkik komis- yonu gönderilmesine dair Necaşi ta- rafından yapılmış olan teklife müza- beret etmesini istemiş ve demiştir ki: «İtalya, Adis Ababaya bir tahkik komisyonu gönderilmesine müsaade etmekten imtina eylediği takdirde Milletler cemiyeti 50 millet namına inflalini beyan ve izhar etmelidir.» Loyd Corcun sözleri Londra 26 (A.A.) — Töyd Ci ğuk ve heyecandan titriyen İtalyanın Habeşistandaki tenkid etmiştir. Hatibin ras Desta hak. kındaki sözleri hararetle alkışlanmış- tır. Eski başvekil sözlerinin sonunda demiştir ki: i «Ras Desta üç bin sene müstakil yaşıyan bir milleti temsil ve memle- keti için mücadele ediyordu. Bir kö- pek gibi öldürüldü ve Milletler cemi- yetinin başlıca âzası bir kelime bile protestoda bulunmadı. Bu ayıptır.» Edirnede ihtifal Aziz şehidlerin hatırası hürmetle anıldı Edirne 26 — Edirnenin Balkan har- binde düşmanlar tarafından zaptedil- diği kara günün yıldönümü münase- betile bugün Halkevinde binlerce ki- şinin iştirakile büyük bir ihtifal ya- palmıştır. Öğretmen Kemal Batu he- yecanlı bir nutuk söylemiş ve artık Edimenin o felâketli günler! bir daha görmiyeceğine ve buna hiç bir zaman meydan verilmiyeceğine and içildik- ten sonra yurdun müdafaası uğruna can veren şehidlerimizin hatırası say- gı ve şükranla anılmış, şehitliğe çe- lenkler konmuştur. bugün İzmirde Üçokla karşılaşacak İzmir 26 (Telefon) — Beşiktaş fut- bolcuları Bandırma yolile bugün şeh- rimize geldiler ve misa- fir edildiler. Yarım Üçok takımile kar. şlaşacaklardır.... Milli tahvillerimiz taksitle satılabilecektir. Anküra 26 (Telefon) — Borsacıla- rın, milli tahvillerimizi taksitle sat mak hususunda teşebbüslerde bulu- nacağı yazılmıştı Maliye vekâletinde alâkadar zevetla görüştüm milli tah- Yillerimizin taksitle satılmasında hiç bir mahzur olmadığını söyledi. İzmir musevileri Bugünkü toplantıda Türkçe konuşmağa karar verecekler İzmir 28 (Telefon) — Şehrimiz mi« gevileri yarın akşam ibadethalerinde toplanacaklar dalma o Türkçe ko- muşmağa karar vereceklerdir, Açık Mi idare heyeti azalaıklarına yeni tayin | yapılmıyacak Ankara 26 (Telefon) — Siyasi müs» teşarlıklara tayin edilmeleri Üzerine ânbilği eden Cumhuriyet Halk partisi umumi idare heyeti azalıklarına ye ni tayinler yapılmamasına karar ve rilmiştir. Matbuat işleri ile iştigal & den parli bürosunun matbuat umum müdürlüğüne ilhakı mevzuu bahistir, Askeri mektepler imtihanında | dönenler i Ankara 26 — Mili Müdafaa vekâ» leti askeri mekteplerin lise olgunluk imtihanını vermeğe muvaffak olâmle yan talebe ile, bayter, tabbiye, cezacı, harbiye ve bunun gibi yüksek tahsil devrelerinin imtihanlarında muvaf« fak olamıyanlarn kıtaya sevkolurte) mıyarak askeri kâtib sınıfında, yetiş«