20 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

20 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

Meyva, sebze, fındığın bol olacağı Trabzonda bu yıl havalar çok müsaid gidiyor güni Zmin ediliyor Trabzondan bir görünüş Trabzon (Akşam) — Karadeniz kı- yılarında bilhassa Trabzonda bu yılki kadar güzel, havaları uzun yıllar kim- se görmemişlir, Tam mevsiminde vakit vakit kar yağdı, kimseyi bunalt- madan, toprağa tam gıdasını verdik- ten sonra eriyip gitti. Yalnız bir defa- sında biraz zarar ve ziyan verdi ise de eh.. o kadar da olacaktı. Buna kış derler.. Kışı böyle kânunlarda tatlılıkla savuşturan Trabzon; en korktuğu, ve en berbat, sisli, çiseli, yağışlı geçme- sine alıştığı şubat ve mart aylarının bu yıl pek lâtif ve hafif geçmesine hayrette kaldı. Ağaçlarda çiçek bolluğuna bakılır- sa bu yıl meyva bol olacak, Fındık dalları, don, sis gibi kendini mütees- sir edecek bir zarara uğramadığı için bu yıl fındık toplamakla bitmiyecek. Yalnız geçen hafta bir sabah Trabzon şehri mevsimin İlk kesif sisine sah- ne oldu. Sis o kadar kesif, göz gözü görmez bir halde denizi ve kısmen de şehri kaplamıştı ki, Rizeden gelen Gülcemal, İstanbuldan “gelen Aksu vapurları tam üç saat büğıra çağıra limana giremediler. Az kaldı Gülce- mal molozda taşlara bindriyordu. Bu yıl Trabzonda yaz hayatı pek müsald gibi geçeceğe benziyor. Parklarda yeni yeni ağaçlar diki- liyor, tarhlar yeni yeni şekilleşiyor, plâjlar hazırlanıyor, caddeler ve bil- hassa Trabzonun başında altın tepe- lik gibi duran Boztepe, valimiz bay Se- Zai Uzerin himmetile teşcir ediliyor, çocuk bahçesi hazırlanıyor, parklara, bahçeli kahvelere sazlar ( getirilmek için yerler hazırlanıyor, Fakir çocuklara yardım Mekteplerde okuyan fakir çocukla” rı koruma teşkilâtile birleşmiş olan Çocuk -sirgeme kurumunun yıllık Kongresi evvelki akşam Kızılay salo- nunda yapılmıştır. Bugün 535 fakir çocuğu yediren ve giydiren kurumun bütçesinin arttırılması için birçok ha- tip söz söylemiş ve kongre başkanı Kültür direktörü bay Rifat Necdetin münakaşaları yatıştıran ve herkesi ikna eden beyanatı üzerine bütçe ka- bul olunmuş ve on beş kişilik mer- kez heyeti seçilmiştir. Şehir klübü İcongresi Trabzonda bütün münevverlerin toplu yaşayışlarını, eğlenmelerini te- min için Üçüncü Umurhi #nüfettişimi. zin güzel ve faydalı bir eseri olan şehir Klübünün yıllık kongresi toplanmış» tır. İçinde mükemmel bir lokantası, istirahat, söhbet, oyun ve her türlü gazete mecmua, ve kitabı bulunan 0- kuma salonu, radyosu ve bütün lüks konforu havi olan bu klübün idare heyeti seçilmiştir. Nezle ve grip Nisanın ilk haftasında havaların ratıp ve yağışlı geçmesi bir çokları- fih bu mevsimde grip çok hafif ge- giyor. Trabzonda son senelerde çiçek me- rakı çok artmıştır. Vali de çiçeğe çok meraklı olduğu cihetle, Trabzo- na gelir gelmez, hükümet konağı önünde güzel bir park yaptırmış, caddeleri o ağaçlandırmış, Boztepeyi da ağaçlandırmağa başlamıştır. Spor sahasında faaliyet Trabzon spor mıntakası bu yaz geniş bir faaliyet programı hazırla- maktadır. Umumi merkezden stad- yomun inşası için 77 bin lira gelmiş- tir. Belediye ve hususi idarede bu işler için yedi bin lira vereceklerdir. Stadyomun plânı hazırlanmıştır. Yakında (oinşasna o başlanacaklır. Trabzonda Necmiâti, İdmanocağı, İd- mangücü, Trabzonspor adında dört klüp vardır, İdmanocağının tenis sa- hası vardır. Klüp binasıda kendisi- nindir. Zehirli gaz kursları Sıhhiye Vekâleti, Trabzonda zehirli gaz kursu açmıştı. Sıhhiye Vekâle- tince kursa memur edilen doktor B. Zeki Mesud, Halkevinde zehirli ga- za dair konferanslar vermiştir. Kurs saatleri sabah ve akşamları olmak üzere iki defadır. Sabahleyin kursa polisler, jandarma, itfaiyeciler, ak- şamleyin de doktorlar, öğretmenler, memurlar ve kazalardan gelen ikişer talebe devam etmişlerdir. Kurslar yirmi gün sürmüş ve 80- nunda imtihan yapılarak kazananla- ra ehliyetnameler verilmiştir. Memleket hastanesi 250 bin liraya yapılacak büyük memleket hastanesi için Cumhuriyet meydanında münasip görülen arsa ve eraziye muhamminlerce konulan kıymeti belediyesmeci!sini feshetmiştir. Arsa ve eraziye yeniden kıymet biçile- rek istimlâki yapılacaktır. Arsa ve craziye heyetçe altı bin beş yöz lira kıymet konmuştu. Tarlasına giren çocuğu öldürdü Kozan 18 — Burada halkın pek si- girdi diye fena halde kızmıştır. Mümin Şükrüye dere içinde ras gelmiş ve bıçağını çocuğun gırtlağına sokarak zavallıyı öldürmüştür. Mü min yakalanmıştır. Karsta da me el Kars VT — Şehrimizde çocuk haş- talıklarını gösteren bir sergi açılacalı- tar, Bunun için lâzım gelen siparişler verilmiştir. Bütün annelerin bu çocuk hastalıkları sergisini gezmeleri temin, ni grip ve nezleye yakalattı. Maama- | olunacaktır, : Burhaniyede imar işleri Yapılan 900 metrelik sed sayesinde şehir sel tehlikesinden kurtarıldı Burhaniye (Ak- şam) — Bele diye beş senelik imar programı- nı tatbike başla- mıştır. Şehirde göze çarpan i- mer (faaliyeti vardır, Kasaba- nın Oo balısında Ayvalık yolu ü- zerinde modem bir park yapıl mıştır. Parkta güzel bir havuz- la güzel bir bite vardır. Şehrin ayrıca Nafıa vekâletince tas- dik edilen imar plânı yapılmıştır. Bu plâna nazaran açılması lâzım gelen caddelerin ihzarına başlanmıştır. Bu cadde üzerinde evleri bulunanlara tebligatta bulunulmuştur. Burhaniye - Ayvalık yolu üzerinde 26 bin lira kıymetinde ve 73 metre u- zunluğunda betonarme bir köprü ya- pılmıştır. Buradan geçen Karınca ça- yı zaman zaman şehri sel tehlikesine maruz birakmakta idi. Yapılan bir sedle bunun da önüne geçilmiştir. Seddin uzunluğu 900 metredir. Kasabadan köprüye kadar olan 800 metrelik yolun inşasına da bele- diyece başlanmıştır. 22 martta toprak ve ağaç bayramı ilk defa olarak bu sene kazamızda da yapılmıştır. Halka ağaç ve toprak sev- gisini anlatmak maksadile kazamızın ziraat memuru İrfan Ertanla, zeytin bakım memuru Cengiz merkezdeki iki mektepte konferanslar vermişler ve her iki mektebe çam ve akasya ağaç- ları dikmişlerdir. Bayram çok alâka ile karşılanmıştır. Gece Halkevi temsil kolu târafın- dan İstiklâl piyesi oynanmış ve mü- samereden evvel de gene Cengiz ta- rafından toprak bağramı izah edil miştir. Ziraat ve zeytin bakım me- murları bundan sonra köylere giderek orada da bu mevzular etrafında köy- lülerimizi mem enik ve tenvir tenvir etmişlerdir. Erbaa belediyesi çok çalışıyor Bürhaniyenin ça- şkan belediye reisi Bay Muhiddin Taylı Bu yı! kasabanın imarına 15,000 lira harcanacak Erbâa “ (Ak- şam) —7800 kü- sür nüfusu ihti- va eden, 1200 haneden ibareğ kaza belediyesi- nin 937 yılı büt- çesi 33000 llira- dır. o Yoksulluk Erbaa belediye reisi B. Ziya Geğin yılında 150 lira ile bir canavar düdüğü getirtmiş, 4270 Hira ile bir arozöz mübayaa etmiş, 7000 liraya şehrin müstakbel plânı, 6000 liraya fenni mezbahayı, 3000 liraya park havuzu ile su yollarını yaptırmış 2400 lira bedeli keşifli şehir elektrik tesisatını münakasaya koymuş ve 987 yılı için de 15000 liralık kasabanın Imar ve tezyinine alt bir proğram çiz- miştir. Kasabada evvelce mevcut $essig si- nemayı kaldırarak yerine bi? sesli makine getirtmiş ve belediyenin mev. cud sinema binasında göse çarpar derecede tadilâk yaptırmıştır, 20 Nisan 193 Pamuk ziraatini makineleştirmek kararının tatbikina başlandı Hükümet, vilâyetin muhtelif yerlerine çifçilere emaneten 47 makine gönderdi Mersinden bir görünüş Mersin (Akşam) — Pamuk ziraati- ni makineleştirmek yolunda alınan kararların tatbikine başlanmıştır. Bu cümleden olarak Adana Üretme çif- liğinden İçel vilâyeti emrine otuz pa- muk çapa makinesile on pamuk mib- zeri gönderilmiştir. Bunlardan yirmi bir çapa makinesile yedi mibzer Tar- susa, dokuz çapa makinesile üç mib- zer da Mersin ve mülhakatında en çok pamuk eken köylere dağıtılmış- tır. Bu makineler çifçilere emanet ola- rak verilmiştir. Tohumlarını ektikten sonra iade edeceklerdir. Bu makine- lerle ekilen tarlaları gene makine İle ilâçlamak çok kolay olduğunden Mer- sine ilâç makineleri de gönderilecek- tir. Haber aldığıma göre makine ile ya- pılan ziraatın her bakımdan faydasi- nı fiilen gören çifçilerimizden malt vaziyeti müsaid olanlar devletin yar- dımına ihtiyaç kalmadan makine &- dinmek teşebbüsüne girişmişlerdir. Gaz kursları Mersinde gaz kurslarının ikinci dev- resine Iki grup halinde başlanmıştır. Bunlardan birinci grup dersleri dok- torlar, eczacılar, kimyagerler, sıhhat memurlarına sıhhat direktörü Nec- meddin Üstüntürk tarafından, ikinci grup dersleri emniyei memurları, dal- re müdürlerine de itfaiye kumandanı İ. Hakkı tarafından verilecektir. Kurs on beş gün sürecektir, Geçen ay başında vilâyette kurulan müracaat ve takip bürosunun çalış- masında çok müsbet verim alınmak- tadır. Büroya hergün vasati olarak 18-20 kişi müracaat etmekte ve isti- da yazılmaktadır. Halkevi kitap sarayında yılbaşın- dan itibaren 2270 kişi kitap okumuş- tur. Tutulan deftere göre devam e- denlerden ekseriyeti talebe teşkil et- mekte ve en çok edebi dersler ve mec- mualar okunmaktadır. Damızlık hayvanlar tesbit ediliyor Hayvan vergisi kanununa göre ver- giden muaf bulunan damızlık, koç, tekeler için lâzım olan vesikalar ha- zırlanmakta ve baytar direktörlüğün- ce tedkik edilmektedir. Şimdiye ka- dar Mersin kazasında 237 yetiştirici- nin 1179 tekesine ve 397 koçuna da- mızlık vesikalar verilmiştir. Ergani bakır madeninde faaliyet artıyor Ergani (Akşam) — Bakır cevheri- nin üzerinde bu lunan toprak ta" bakası (Okaldırıl » maktadır. Bakır hiç durmadan çalışmaktadır. Bu ka- alan toprak doğrudan doğruya va- gonlara yükletilerek tünellerden geçi- rilmek suretile maden sahası haricine dökülmektedir. Maden cevherinin üzerinden top- Tak kaldırma işi dört kat üzerine yar pılmakta olup bunun üç katında iş çiler kazma ve kürekle diğer bir ka- tında ise iki makine çalışmakladır. Makineler günde beş yüz metre mikâ- bi toprak kaldırmaktadırlar, On met- re kadar daha toprak kaldırıldıktan sonra asıl bakır cevheri meydana çi- karılacaktır. Elektrik santralı ve asansör işleri tamamile bitmiştir. İzabe fabrikası- nın dâ yapılmasına ene içinde başlanacağı kuvvetle tahmin olun- maktadır, Vagonlar, asansör vasıtasile doğrudan doğruya bakır izabe fabri- Ergani bakır madenindeki tesisattan bir kısmı kası yanına kadar çıkarılacaktır. Asıl bakır cevherinin bulunduğu ve bakır izabe fabrika sahasının üst tarafında olan büyük galerinin ağzı muntaza- man kapatılmıştır. Bu galeriden akan yeşil ve zehirli suyun doğuracağı her- hangi tehlikeye karşı gelmek için bu tedbirin alınmasına lüzum hasıl ol- muştur. Maden sahasında civar köy ahalisinden şimdilik iki yüzü müte- caviz -amele çalışmaktadır. İleride amele miktarı faaliyet nisbetinde art- | tarlacaktır. Gerek bakır ve gerekse krom made- ni sahalarında çalışmakta olan altı yüzü mütecaviz köylünün ellerine ol- dukça para geçmektedir. Bu suretle refaha kavuşan köylüler büyük bir neşe ve Şevkle işlerine devam ediyor- lar,