20 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

— 20 Nisan 1937 AKŞAM SİYASİ İCMAL Alman ” Tokyodaki Alman büyük elçisi Ak manya ile Sovyetler arasında bir an- Taşma yapılmak üzere olduğuna dair deveran eden şayiaların doğru olman dığını metbuu hükümetten aldığı ta- Umat üzerine Japonya hükümetine bildirmiştir. Almanyanın yeni ordusu ile Kın ordu salâhiyet sahibi erkânı harp 20- bitleri arasında temaslar yapıldığı ve bu münasebetle iki devletin arasında bir ittifak aktedilmesi mevzuu bahs0- dildiğ şaylaları bir hafta evvel çık- mıştı. Almanya devletinin politika ve diplomasi fikirlerine tercüman olan gazetesi bu şayiaları hemen tekzip etmişti. Lâkin bir iki gündenberi bu şayla- | lar tekrar canlanmıştı. Almanya ie | : İ görmüştür. Ayni zamanda bütün AL Sovyetlerin arasında uzlaşmak ve an laşmak imkânına nasıl yol hazırlan- dığı da izah edilerek bu şaylaların ak- la yakın gösterilmesine çalışılmıştır. Sovyet Rusyada son zamanlarda mem leketin politikasında mühim rol alan Kızılorduda eski Rus ordusunda gö- rilen Almanya le anlaşmak ve itti Jak etmek cereyanı kuvvet bulmuştur. Türk Spor kurumu Dahiliye vekili ve Parti genel sekreterinin B. Halid Bayrağa bir mektubu Ankara 19 (Telefonla) — Dahiliye vekili ve parti genel sekreteri B. Şük- rü Kaya spor kurumu ikinci başkan- lığından istifası münasebetile Beya- zıd mebusu B. Halid Bayrağa şu mektubu göndermiştir. «Kamulay idare heyelinde İdare âmirliğinden size verilen yeni vazife- den dolayı Türk spor kurumunda u- zun zamandanberi devam eden ve son beş altı ay içindeki başkanlık vekâle- tinizde Türk sporu için canlı ve fay- dalı geçen idare mesainizden çekil- mek hususundaki mecburiyetinizi bizzarur telâkki ediyorum. Şimdiye kadar edindiğiniz tecrübe ve fikirler- den kurumu mahrum etmemek için genel merkezdeki üyeliği ve bağınızı kesmiyeceğinizi umarak samimi te- şekkürlerimi sunarım.» Türk spor kurumu genel merkezi de son içtimaında 32 yılından beri ge- rek Türkiye idman cemiyetleri ittifakı ve gerekse Türk spor kurumundaki başarili çalışmasından dolayı B. Halid Bayrağa genel merkez namına teşek- kür edilmesini karar altına almıştır. Güneş takımı geliyor İzmir 19 (Telefon) — Güneş fut- bolcüleri bugünkü ekspresle İstan- bula hareket ettiler. Ankarada ilkbahar at koşulari Ankara 19 (Telefonla) — İlkbahar at koşuları önümüzdeki mayısın seki- zinde başlıyacaktır. Bu seneki koşu- lara dost Balkan koşucularının da iş- tirak ettirilmesi düşünülmektedir. Hippodrom müdüri bu hususta Balkan atlı spor klüpleri ile temasa girişmek üzetedir, İzmirde ilkbahar at koşuları İzmir 19 — Yüksek yarış ve ıslah encümeninin ilkbahar at yarışlarının üçüncü hafta koşusu dün Buca ala- nında yapıldı, Birinci 2000 metrelik koşuda İsmail efenin Zeybeği, ikinci 1000 metrelik koşuda B. Tarhanoğlu- nun Uysalı, 1600 metrelik üçüncü ko- şuda bay E. Salihin Gergini, dördün- cü 2000 metrelik koşuda da gene B. Salihin Alemdarı, 1600 metrelik be- şinci Koşuda da B. Mükerremin Res- tokası birinci geldiler, | Ankarada atletizm teşvik müsabakası Ankara 19 (Telefonla) — Önümüz- deki pazar günü Gazi terbiye ensti- tüsü spor sahasında mevsimin en bü- yük atletizm teşvik müsabakası yar pılaraklır. Müsabakaya Ankarada bulunan bütün atletler iştirak ede- cektir. Belediyenin evkaftaki alacağı Belediyede yeni bir vakıf bürosu teşekkül etmiştir, Bu büro, belediye. nin evkaftaki birikmiş olan alacağının tahsilile meşgul olacak ve bu eh ta- kip edecektir, - Sovyet anlaşması rivayetleri Diğer taraftan daima Rusya ile an- laşmak've birleşmek fikrinde bulu- nan general Ludendorf'un Almanya hilkümeti ve yeni ordu üzerinde nü- fuz ve tesir yapmakla olması Alman generalleri arasında Rusya ile anlaş- İ mak ve garbe ve bahusus Fransaya karşı bütün kuvvet ve gayreti ile uğ- raşmak cereyanını kuvvetlendirmiş- tir. Bu suretle izah ve tefsir edilerek canlandırılan şayialar bütün dilnya- nın ve bahusus bolşevikliğe karşı bir | cephede milcadele etmek için Alman- ya ile ittifak yapan Japonyanın ziya- desile nazarı dikkatini celbetmiştir. Bunun ilzerine Almanya hükümeli çıkan şaylaların doğru olmadığını resmen Japonyaya bildirmeğe lüzum man matbuatı iki tarafın ordularına ve generallerine atfolunan ittifak ve anlaşma tasavvurları iddiasının bir enirikadan ibaret olduğunu ve bolşe- viklik le milli sosyalistliğin anlaşma- ları imkân haricinde bulunduğunu yazıyorlar. Feyzullah Kazan Şen Denizyolları idaresi Bazı değişiklikler yapılacağı söyleniyor Ankara 19 (Telefonla) — Denizyol- ları idaresinde bazı değişiklikler yapı- larağı ve müdür B. Sadeddinin başka bir vazifeye tayin edileceği haber ve- rilmektedir. Söylendiğine göre geçenlerde ida- renin muamelâtını tedkik etmiş olan İktisad vekâleti müşaviri fon Derpor- ten vekâlete verdiği raporda idarenin bazı muamelelerinin islahma lüzum göstermiştir. Vekâlet de müşavirin noktal nazarına iştirak ederek idare- de ıslahat yapmağı kararlaştırmıştır. Yolcu ve navlun tarifelerinde tenzilât yapıldı Denizyolları idaresinin yeni tarife- si tasdik edilmek üzere vekâlete ve- filmiştir. Gerek yolcu, gerek navlun tarfelirinde mühim miktarda tenzilât yapılmıştır. Bu tenzilâtın miktar ve nisbetleri tarifenin vekâletçe tedkik ve tasdikinden sonra anlaşıacaklır. Bundan başka aile ve kafile halinde seyahat edecekler için de tenzilâtlı seyahat karneleri ihdas edilmiştir. Bu karneler Türkiye limanları arasında deniz seyahatini teşvik edecek dere- cede ucuzlatılmıştır. Ticaret maksa- dile vapurlarda seyahat edecekler için de bir aylık hususi biletler ihdas edil- miştir. Bu biletleri hamil olanlar bu müddet içinde arzu ettikleri kadar li- mandan limana seyahat edebilecek- lerdir. Sirkeciden kalkacak muhtelif trenler için ucuz bir tarife tesbit edildi Ankara 19 (Telefon) — Devlet demiryolları dokuzuncu işletme ban- liyâ hattı târifesinde yapılan tenzi- lâttan sonra gene bu hatta muhte- lif trenlerde tatbik edilmek üzere ucuz yolcu tarifesi tesbit edilmiştir. Bu tarifeye göre gidiş biletlerinde yüzde 50, gidiş ve geliş biletlerinde yüzde 60 derecesinde tenzilât yapıl- maktadır. Tenzilâtlı tarifenin kon- vansiyonele tatbik edilip edilmiye- ceği henüz belli değildir. Türk-Japon ticaret anlaşması imzalanacak Ankara 19 (Telefon) — Japonlar- la aramızda aktedilecek yeni ticaret anlaşması müzakeresi bitmiştir. Yeni anlaşma imgünlekde tonl imzalanacaktır. Milli müdafa vekili bugün Ko- catepe muhribini teftiş edecek Evvelki gün Ankaradan şehrimize gelen Mili Müdafaa vekili general Kâzım Özalp dün öğleye kadar Park otelde istirahat etmiş, öğleden sonra da bazı ziyaretlerde bulunmuştur, Ge- meral Kâzım Özalp buğün öğleden sonra İngiltereye gitmek üzere hazır- lanan Kocatepe torpido omuhribini | teftiş edecektir, Mili müdafaa vekilinin askeri tef- tiş ettikten ve gemideki hazırlıkları gözden geçirdikten sonra Kasımpa şadaki Bahriye kışlasını ve Gedikli erbaş okulunu gezmesi de Muhtemel. dir. O etmektedir. “Kaynanamın katili kızıdır,, Feriş köyünde yakalanan Ramazan böyle diyor Bakırköy civarında Feriş köyünde Ramazn adında bir adamın kayna- nası Ayşeyi döverek öldürmekten maz- nunen yakalanarak tahkikat yapıl- mskta olduğunu yazmıştık. Rama zan dün adliyeye teslim edilmiştir. Ölen Ayşenin cesedi mahalli hü- kümet doktoru tarafından muayene edilmiş ve müddelumumi muavinle- rinden B. Feridunla Bakırköy jan- darma kumandanı mahallinde tah- kikata girişmişlerdir. Ayşenin cese- di morga kaldırılmıştır. Tahkikata göre vakanın şu şekilde olduğu anla- şılmaktadır: Ramazan sön zamanlarda karısı Eminenin o civarda Hasan adında bir adamla münasebet peyda ettiği- ni öğrenmiş ve bu işte de kaynanası Ayşenin vasıtalık yaplığını haber al- muştır. Bundan fena halde hiddet- | lenen Ramazan bir gün kaynanası- nı yakalıyarak fena halde döşmüş- tür. Bu dayaktan sonva hastalanan Ay- şe yatağa düşmüş ve dokuz gün ağ- rı ve sızılar içinde yattıktan sonra ölmüştür. Ramazan bunları tamamile inkâr Ran'azan üçüncü sulh ceza mahkemesinde sorguya çekil- miş ve tevkif edilmiştir. Ramazan dün vakayı kendisine 50- İ ran bir muharririmize: — Yalan söylüyorlar. Ben Ayşeyi dövmedim. Bunda benim kabaha- tim yoktur. Kaynanam Ayşenin, ka- rım Emine ile yani kendi kızı ile ara- si açıktı. Emine de annesini İstemi- yordu. Bunun için annesine kezzap içirerek öldürdü. Karnını açsınlar da baksınlar. Kezgapla yanmış oldu- gunu göreceklerdir. Asıl katil be- nim karım Eminedir. Eğer kayna- namın kamında kezzap çıkmazsa ben cezama razıyım.. Demiştir. Morgun vereceği rapor- la ölümün hakiki şebebi anlaşıla- caktır. Kim vurdu? Baba ile oğul ar arasındaki kavgadan sonra oğul yaralı bulundu Aksarayda Sineklibakkal civarında oturan Reşid ile babası Şerki dün kavga etmişlerdir. Kavgadan biras sonra Reşid evinde bıçakla ağır ya ralı olarak bulunmuştur. Babası Şevki, oğlunu vurmadığını söylediği gibi Reşid de babası tara- fından vurulduğundan bahsetmemek. te ve kendisini kimin vurduğunu da söylememektedir. . Müddelumumllik tahkikata el koymuş ve yaralı Reşid adliye doktoru B, Enver Karan tara- fından muayene edilerek hastaneye kaldırılmıştır. Reşidin kim. tarafın- dan vurulduğu tahkik ediliyor. Şi Şüpheli bir ölüm hakkında tahkikat yapılıyor döğerek ölümüne sebep olduğu iddia edilmiş. tir. Müddeiumumilik bu iddia üzerine Fatmanın cesedini morga kaldırmış, morgta otopsi neticesinde verilen ra- porda Fatmanın nesfi dimağiden öl düğü ve bunun dayak neticesinde de olabileceği bildirilmiştir. Birinci sorgu hâkimliği tarafından bu vaka etrafın- da tahkikat yapılmıştır. Fakat müd- detumumilik morg raporunu kâfi de- recede açık görmediğinden Tıbbı ad- İlden daha açık bir rapor verilmesini istemiştir. Morgun vereceği açık ra- por Fatmanın ölümünün hakiki sebe- bini meydana çıkaracaktır. Kahire mektupları Mısırda herkes Montreux konferansının neticesini bekliyor Mısırın yakında kapitülâsyonlardan kurtulacağı muhakkak addediliyor Kahire (Hususi muhabirimizden) — Mısırda kapitülâsyonların kaldırılma- sını tedkik ile bir karara başlıyacak olan Montreux konferansı burada de- rin bir alâka uyandırmıştır. Konfe- ransta Mısırı temsil edecek olan baş- vekil Nahas paşanın riyasetindeki he- yeti murahhasanın hareketi burada çok hararetli tezahürata sebep olmuş- tur. İstasyonda o kadar büyük bir ka- labalık toplanmıştı ki Nahas paşa ile arkadaşları trene binmek hususunda güçlük O çekmişlerdir. £ Kalabalığın çokluğundan tren, kırk dakika teah- hürle hareket edebilmiş, Ezher üni- versitesi talebesinden 300 kişi, trenin basamaklarına asılmak suretile Na- has paşa ve arkadaşlarını İskenderi- yeye kadar uğurlamıştar. Kahireden İskenderiyeye kadar üç saat süren bu tren seyahatinde, basa- maklara asılan bu gençlerden hiç bi- rinin sarsmtıdan düşmemesi, bir talih eseri sayılıyor. Nahas paşa İle arka- daşlarına hareketleri esnasında, muh- telif cemiyetler ve teşekküller tarafın- dan gönderilen buketler o kadar çok- tu ki bunların ayrı bir vagona konul- masına mecburiyet hasıl olmuştur. Tren, her istasyonda çok samiyat ve hararetli hümayişlerle karşılanmıştır. Mısırlılar, Montreux konferansının neticesinden çok ümidli görünüyor- Jar, Heyeti murahhasa âzasından ma» liye nazırı Ekrem Ubeyd paşa hareket ederken, Mısırlılasın bu ümidine ter- cüman olmuş ve: <Emin ve muvaffak olmak azmile mütehassis olarak Montreuxye gidi- yoruz» demiştir. Mısır mebusan meclisi reisi ve Vefd fırkasının en salAâhiyettar erkânın- dan doktor B. Ahmed Mahir, Egyp- tan Gazettös şu boyanatta bülun- muştur: «— Bugün Mısırda meri kapitülâs- yon rejimi zamanın içablarına ve serbestçe kullanmasını değil, fakat şerefini ve izzeti nefsini de ihlâl edi- Misırda yaşıyan ekser ecnebilerin davamızın doğruluğuna inandıkları- ni umuyoruz, Kapitülâsyon rejimi, artık dünyanın hiç bir yerinde mev- cut değildir. İşte bundan dolayıdır ki Montreux konferansının mesud bir netice vereceğinden emin bulumuyo- ruz. Maamafih kapitülâsyonlar kal- dirılmakla beraber 10 senelik bir isti- hale devresi kabul edilecek ve bu müd det zarfında muhtelit mahkemeler faaliyetlerine devam edeceklerdir. Bu müddetin hitamında yerli, ecnebi bü- İstihale devresi esnasında Mısır hükümeti polisini ve sair bazi mües- seselerini tensik ve ıslah edecek ve Mısırlı hâkimler de muhtelit mahke- melerde adedleri arttırılmak suretile bilhassa ticari davalarda vukuf ve ih- Usaslarını artlıracaklardır. Misir halkı ecnebilerle şimdiye ka- dar teşriki mesalden edindiği istifa- deleri takdir ediyor ve bu el birliğinin devamını şiddetle istiyor. Esasen Mi- sırlılar, daha uzun müddet ecnebile- rin faaliyetinden müstağni kalamıya- caklarını takdir ediyorlar» Doktor Ahmed Mahirin beyanatı burada bitiyor. Mısır, bugün mukad- deratı bakımından mühim anlar ya- şıyor, halk bunu biliyor, Bütün siya- #i fırkalar, üzerine aldığı müşkül va- Jandarma, babasını yaralamaktan suçlu bir genci arıyor Bakırköy | İbrahim damda yatıyorlardı. Fakat biraz sonra aşağıya inerek: «Fena hal- de kırağı yağıyor, biz de odada birer tarafa uzanalım» demişlerdir. Meh- med buna muvafakat etmiştir. Çiflik müsteciri uykuya dalacağı si- rada Hasan ve İbrahim baştucuna di- kilmişler ve Hasan bıçakla babasını başından ve kaburga kemiğinden ya- ralamıştır. Mehmed derhal yerinden Mehmed Cerrahpaşa hastanesing tp» daviye gönderilmiştir. Dün Mehmed, kendisile görüşen bir muharririmize hâdiseyi bu şekilde anlatmıştır. Jandarma ve polis Hasanı aramak- tadır, Adliye tahkikatın derinleştiril. mesine lüzum görmüştür. Mehmedin karısı ile kayınbiraderinin de malü matlarına müracant edilmiştir. Mehmedin yarası hafiftir. İlk teda- vi yapıldıktan sonra dün hastaneden çıkmıştır. AM? | | j