21 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

vim Sahife 2 —— B. Hitlerin büyük merasimle kutlandı. yıldönümü Berlinde askere bayrak dağıtıldı bir geçid resmi yapıldı Berlin 20 (A.A.) — Führer'in doğu- munun 48 inci yıldönümü, B. Hitler ile B. Goering, Blomberg, von Fritsch ve Roeder'in huzurile yapılan muaz- zam bir askeri geçid resmi ile tesid edilmiştir. Kesif bir halk kütlesi, saat 11 den itibaren iki saat devam eden bir ge- çid resmi yapan askerleri alkışlamış- tır. Askerler; 5 kilometre üzerinde bü- yük bir intizam içinde saflar vücude getirmişlerdi. 1,550 zabit, 13,000 nefer, 1,500 at, 850 motörlü esliha Berlin mevki ku- mandarı general Seifert'in kuman- danlığı altında geçmiştir. Halk, bilhassa motörlü kuvvetleri alkışlamıştır. Bayrak tevzii ve nutuklar Berlin 20 (A.A.) — Fübrer, doğu- munun yıldönümü münasebetile, kı- taata 90 bayrak dağıtmıştır. Bu me- rasimi müteakip kıtaat bir geçit Tes- | mi yapmıştır. Berlin 20 (A.A.) — Dün akşam Wil- helin meydanında kıtaata bayrak tev- zi merasiminde Führer askere hita- ben söylediği nutukta ezcümle demiş- tür ki: «Geçen asırların hararetle arzu et- tiği şey bugün bir realite olmuştur. Bir millet, bir imparatorluk, bir fikir, bir irade ve binaeneleyh bir sembol... Bâyraklarınızda gördüğünüz gamalı haç milletimzin rönesansınn ve diril- mesinin alâmetidir. Keza bu işaret yeni Alman orduşunun doğmasıdır. İstikbalin tarihini siz yazacaksınız. Bu tarihde geçmişin tarihi gibi şeref- li olmalıdır ki, bu daha kolay olacak- tır. Çünkü, bunu ilk defa olarak bir- leşmiş bir Alman milleti yapacak ve yazacaktır.» Müteakiben Harbiye nazırı mareşal von Blomberg söz alarak askere hita- ben demiştir ki: «Bu bayrakların, kahraman mazi- sile iftihar eden halde ve gölecekte kanının son damlasına kadar Führere ve millete sadık kalmiya hazır bir or- dunun üzerinde daima dalgalanması- DI temenni ederim.» Avusturyada 90 Nazi tutuldu Viyana 20 (A.A) — Zabıta, dün akşam B. Hitlerin 48 inci yıldönü- münü tesid için yapılan nümayişle- Te iştirak etmiş olan 90 Naziyi tevkif etmiştir. : Zabıta, gamalı salib taşıyan altı bayrak müsadere etmiştir. Bunlardan bir tanesi, Yahudi camiası santralının üzerine çekilmiş idi, Braunau-Lusinn Alman kolonisi, bu yıldönümünü Fübrer'in doğmuş olduğu evde ve bilhassa Almanyadan | gelmiş olan birçok misafirlerin huzu- rile tesid etmiştir. Münih radyosu, Braunau, kilisesi- bütün Almanyaya yaymıştır. Toledo silâh fabrikası tahrib edildi Madrid bombardımanında iki yangın çıktı, birkaç kişi öldü Madrid 20 (A.A.) — Madridin gece rı yeniden mühim mevziler işgal et- yarısı yeniden bombardıman edilmesi | mişlerdir. neticesinde iki yangın çıkmış ve bir- | kaç kişi ölmüştür. Dün cumhuriyet topçu kuvvetleri "Toledo silâh fabrikasını bombardıman etmişlerdir. Fabrika binası kısmen yanmıştır. Guadalajara cephesinde cumhuri- yet tayyareleri, asilerin toplandıkları noktaları bombardıman etmişler ve Signenza civarında da mühim bir otomobil kolunu #teş altına alarak tahrib etmişlerdir. Signenza'nın cenubunda cumhuri- yet tayyareleri Almadrones ile Tartu- era tayyare karargâhını bombardı- man etmişlerdir. Bombardıman neti- cesinde bir benzin deposu infilâk et- misdir, Cordone cephesinde Fuente Oveju- na mıntakasında cumhuriyet kıtala- Asilerin tebliğleri Salamanca 20 (A.A) — Bask cep- hesinde milislerin bir taarruzu ağır zayiatla geri püskürtülmüştür. Cordoue'den bildirildiğine göre, hükümet kuvvetleri Penarroya'yı kur- taramamışlardır. Radlo-Verdad, asilerin Sicra'da kâin Vierge de la Cabeza'ya karşı yaptıkla- rı İaarruzun akamete uğradığını bil- dirmektedir. Salamanca 20 — General Franko bir kararname neşretmiştir. Bu karar- name ile bütün fırkalar kaldırılmak- ta ve bir siyasi grup vücüde getiril mektedir, Yeni bir kanunu esasi ha- arlanacak, bir milli milis teşkilâtı ya- pılacaktır, Devlet relsi milislerin başı olacaktır. B.Eden İngiliz hariciye nazırı Brüksele gidiyor Brüksel 20 (A.A.) — B. Eden, pa- zâr akşamı buraya gelecektir. Kendi- si.pazarlesi günü, İngiliz sefaretha- nesinde verilecek bir öğle ziyafetinde bulunacak ve bu ziyafette Belçika Ha- riciye nazırı B. Spaak da hâzır bulu- nacaktır, B. Eden, öğleden sonra kral tarafından kabul edilecektir. Moskovada yeni bir suikasd keşfedilmiş Londra 20 — Röyter ajansının Mos- kovadan vuku bulan istihbaratına göre, Laleh altın madenlerinde yapı" lan sabotaj neticesinde Troçki taraf- tarlarının yeni bir suikast şebekesi meydana çıkarılmıştır. Bunda bir çok yüksek şahsiyetler methaldar bulü- nuyorlar, Bir çok tevkifler icrası bek- Balıkçılık kanunu Bazı vilâyetlerde deniz mahsulleri müdürlükleri ihdas edilecek Ankara 20 (Telefon) — Balıkçılık kanunu projesi haftaya Büyük Millet, Meclisine verliecektir, Projenin müs- tacelen müzgkeresi meclisten istene- cektir, İktisad vekâleti, deniz mahsulleri müdürlüğünün kadrosunu genişlete- | Cek ve İstanbul, İzmir ve diğer bazı yerlerde deniz mahsulleri müdürlük- leri ihdas edilecektir. Yunus Emre için ihtifal Büyük Türk şalri Yunus Emrenin hatırasını taziz etmek üzere 27 nisan- da Eminönü Halkevinde bir toplan- nin çan seslerini zaptelmiş ve bugün | yeti kabul etmiştir. Hariciye vekilinin Moskova seyahati İki memleketi alâkadar eden meseleler pa görüşülecek Ankara 20 — Hariciye "Tahran ziyaretini müteakıb, doğruca nın hududdaki meralardan, sulardan | ve mmaklardan karşılıklı olarak İstifa- de etmeleri, hududlarda emniyet ve asayişin muhafazası gibi bir takım meseleler © görüşülecektir. Rusya ile cereyan etmekte olan tica- rel muahedesi müzakereleri yakinda müsbet bir surette neticelenecektir. Yeni sene bütçesinin varidat kismi encümence müzakere edildi Ankara 20 (Telefon) — Meclis büt- çe encümeni yeni sene bütçesinin ve- ridat kısmını müzakere etmiştir. En- cümen bütçeyi aynen kabul etmiştir. Ancak şimdi bütçenin masraf kısmı- nı tedkik ve müzakere etmektedir. Kont Ciano ikinci teşrinde geliyor Italya hariciye vekili daveti kabul etti Roma 21 (Akşam) — Türkiye hü- kümeti, İtalya hariciye nazırı Kont Çianoyu Ankarayı ziyaret etmeğe res- men davet etmiştir, Kont Çiano da- İtalya harleiye “nazırı teşrinisanide Ankarayı ziyaret edecektir. Roma 20 (A.A.) — Kont Cianonun, mayısın ilk günlerinde yahut nisanın ilerinde Tiranaya gideceği ta- hakkuk etmektedir. Yarı resmi mahs- fil, vaktile yalınlanan bu haberi şim- di teyid eylemektedir. İtalyanın Ti- rana elçisi, ziyaret teferruatını tes- bit maksadile son günlerde Romaya gelmiştir. Kont Cisno, Tiranada üç gün kalacaktır. Bu ziyaret Yugoslav- ya İle tam bir anlaşma halinde yapıl | maktadır. — | Jspanyadaki tebaamız geliyor Karadeniz vapuru onları alıp getirmek için Valensiyaya har: hareket etti Karadeniz vapürü puru İspanyada bu- lunan Türk vatandaşlarını alıp ge- tirmek için dün akşam İspanyaya hareket etmiştir. Bu hususta hükü- metimizle İspanya hükümeti arasın- da anlaşma hasıl olmuştur. Ka- râdeniz vapuru Valensiyadan bâş- ka bir İspanyol limanına da uğrıya- Gaktır. Çünkü tebaamiz şimdiki hal- de iki İspanyol limanında bulunuyor. Karadeniz vapuru tebaamızı mem- leketimize getirecektir. Çubukludaki eski Hidiv köşkü 'Çubukluda eski Hidiv köşkünün be- lediye tarafından satın alınmasına Şe- hir meclisi karar vermişti. Köşkün ta- pudaki satış muamelesi bugünlerde bitecek ve köşkün satış bedelinin ilk taksiti ödenecektir. Belediyemu bw köşkten ne suretle istifade edeceği henüz kararlaştırılmamıştır. Bunun için şehircilik mütehassısı B. Proste'- un mütaleası almacaktır. Polonya Hariciye nazırının Bükreşi ziyareti Bükreş 19 (Akşam) — Bildirildiği- ne göre, ayın 22 sinde Polonya Hari- ciye nazırı B. Bek, resmi surette Bük- reşl ziyaret edecektir. Burada iki gün kalacaktır. Bu esnada görüşülecek si- yasi meseleler arasında Romanya kra- lı Karolun Varşova ziyaretinin tari- hi de tesbit edilecektir, Rumen gazetelerinin yazdıklarına göre, Rumen Başvekil bay Tataresko- tu yapılacak ve bu toplantıda şairin | nun Türkiye ziyareti eylül veya teş- eserleri okunacaktır. EZAN vekilimiz, | Moskovaya gidecektir. Hariciye veki- | Umizin Moskovayı ziyareti esnasında | iki memleketi alâkadar eden mühtelif .| | meseleler ve ezcümle tarafeyn halkı- Sovyet | Ispanya kontrolün Valencin 20 (A.A.) — Bahriye ne- zareti tebliğ ediyor: Ademi müdahale komitesi, İspanyaya harp malzemesi bir kontrol ihdasına, beynelmilel hu- kuka muhalif olarak, Karar vermiştir. Bu karar, beynelmilel hukuka mu- haliftir, çünkü meşru hükümetle asi- lerin hükümetini müsavi addelmek- tedir, Kontrol, yalnız ademi müdaha- le misakına imzalarını koymuş olan milletlerin gem İs- panya, İlalyan ve Alman bayrağını taşıyan gemilerin kontrolünü kabul etmemektedir. Biz, İngiltere ve Fransayı İtalya ve Almanya ile karıştırmıyoruz, ilk iki devletin dürüst hareketlerinden emi- niz, halbuki Alman ve İtalyan gemile- ri düşmanlarımıza adam ve mühim- mat naklini himaye etmekte ve bize karşı yapılan harbe fiilen iştirak ey- lemektedirler. Ahval ve şerait, filomu- za ve tayyarelerimize cumhuriyet ge- mileri ile bizim yardımımızı istiyen Montröde müzakereler ilerliyor | Anlaşmanın mayısın sonunda imzalanacağı ümit ediliyor Monlreuz 20 (A.A) — Kapitülâs- yonlar konferansı mesaisinin terakki- has heyetler arasında umumi bir nik- binlik intiba hüküm sürmektedir. In- tikal devresinin müddeti meselesi hakkında Nahas paşanın mukarrer olduğu veçhile İngiltere kralının taç» giyme merasiminde hazir bulunmak üzere Londraya gidebilmesi için ol | dukça yakın bir zamanda bir itilâf elde edileceği ümid olunmaktadır. Konferans içtimalarının - kısa bir müddet tehiri, mayıs ayının üçüncü haftasına doğru imza edilecek olan kati metnin tercihine medar olacak- tar. Hicaz hariciye nazırmın seyahati Şam 20 (AA.) — Hicaz hariciye nazı Fuad Hamza, Beyruta gitmiş- tir, Petrol ucuzlıyacak meclise veriliyor Ankara 20 — İran ile ahiren imza- ladığımız mukavele mucibince, İran- dan ucuzca petrol tedarik edilecek- tir. Petrol flatlerinin ucuzlalılması hakkındaki kanım lâyihası yakında Meclise verilecek! Londrada otobüs memurlarının grevi Londra 20 (A.A.) — Londra otobüs memurları bir mayısta grev yapacak- ları bildirmektedirler, Tü irk - Mı ürk - Mısır Dostluk, i ikamet muahe- desile tabiiyet mukavelesi metinleri neşredildi Ankara 20 (Telefon) — Mısır kral- lığı ile aramızda akdedilen dostluk, ikamet muahedesile tabilyet muka- velesinin esaslarını evvelce bildirmiş- tim. Muahede ve mukavelename me- tinleri bugün Kahire ve Ankarada neşredilmiştir. Atatürkle İspanya reisicumhuru arasında telgraflar Ankara 20 — İspanyol milli bayra- mı münasebetile, relsicumhür Ka- | gelmesine mâni olmak iddiasile bahri | sine müteallik olarak muhtelif murah- Hazırlanan lâyiha yakında hükümeti kontrole itiraz ediyor Bilhassa Alman ve Italyan gemilerinin ü kabul etmiyeceğini ilân etti ecnebi gemileri himaye etmek mükel- lefiyetini tahmil etme İ Bizim harp gemilerim | rin araştırmalarına mâni olmağa ça- lışmaktadır. Harp gemilerimiz, kâra- suları hududu dahilinde, yardımları- | mı istiyen veya kabul eden gemileri himaye edecekti Bu himaye, bilhassa Akdeniz mm- takasmda yani İtalya ve Almanyanın kontrolüne tevdi edilmiş olan mınta- kada temin olunacaktır” Eğer bu vezaifin ifası, daha büyük bir fedakârlığı istilzam edecek olur- sa, bu vazifeler töreddütsüzce kabul edilecektir. Bu ahkâm, harp gemilerine ve Sa“ hillerin tarassuduna memur filolara ;tebliğ edilecektir, Kontrol başladı Cebelüttarık 20 (A.A) — Ademi müdahale kontrolü bu gece başlaraış- İ tor. Cebelüttarıktan geçen ve İspan- yaya giden her gemi bir müşahid ta- rafından muayene edilecektir. Yugoslavya - Bulgaristan Yugoslav hükümeti hu-. duddaki tel örgüleri kaldırıyor Sofyadan Temps güzetesine yazılı- yor: Bulgar gazeteleri ve efkârı umu- j miyesi Yugoslav hükümeti tarafın- dan alınan bazı tedbirlerden çok memnun görünüyorlar. Belgrad hü- kümeti Yugoslav - Bulgar hududları boyunca 450 kilometre messfeye ko- nulmuş olan tel örğüleri, siperleri ve tarassud kulelerini kaldırmağa baş- lamıştır. Yugoslav memurları, Dra goman - Çaribrud şimendifer hattı- nın şimal ve garbindeki manileri, 18 sene sonra iyi komşuluk münasebet- lerine başlıyacak olan iki memleket hudud halkının sevinç tezahürleri arasında tahribe koyulmuşlardır. Bulgarca Dnes gazetesi hududdan bu manlaların kaldırılması iki kar- deş memleket münasebatı için fev- kalâde bir ehemmiyeti haiz olduğunu yazıyor. Büyük şair şair için Akademisyen B. Samoilo- viç bir nutuk söyledi Leningrad 20 (A-A.) — Sovyetler birliği bilgi âkademisinin doğu ensti- tüsünde, enstitünün Türk çemiyeli dün bir toplantı yapmıştır. Akademisiyen Samoiloviç, İstan- bulda ölen Türk: şairi Abdülhak Hâ- mid için söylediği nutukta, Hâmid) Türkiyenin en ileri mütefekkirlerin« den biri olarak tavsif ve Türk edebi yatı tarihindeki mümtaz rolünü kay. deylemiştir. Kömür sergisi Başvekilin mühim nutklle açılacak Ankara 20 — Beynelmilel kömür sergisi, cuma günü burada büyük fte- rasimle açılacaktır. Sergiye ait bütün hazırlıklar bitmiştir. Serginin şeref salonunda Atatürkün madalyonu bus lunuyor. Sergi çok güzel tertib ve tanzim edilmiştir. Sergi 23 nisan saat 15 de açılrken Başvekil İsmet İnönü mühim bir nutuk söyliyecektir. iki hirsız yakalandı Hasköy, Halıcıoğlu ve civarında bazı ufak tefek hırsızlıkların faili ol- mâl Atatürk ile İspanya relsicumhu. | mak üzere Mehmed ve İsmail isim- Tü B. Azana arasında samimi telgraf» | lerinde iki kişi yakalanmış, adliyeye lar teati olunmuştur. teslim edilmişlerdir.