21 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

21 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Dün Sofyada mühim siyasi görüşmeler oldu Bulgar kralı, başvekilimizin şerefine bir öğl Sofya 20 (Hususi muhabirimiz- den) — Başvekil İsmet İnönü, harici- ye vekili B. Teyfik Rüştü Aras ve ma- iyetlerindeki zevat Sofyadan Yugos- Javya hududuna gönderilen hususi trenle bu sabah saat onda Sofyaya gelmişlerdir. Başvekilimiz daha Yu- goslav topraklarında iken Sofya elçi- miz B. Şevki Berker ile Bulgar demir- yolları idaresi direktörü B. Kolçef ta- rafından karşılanmıştır. B. İsmet İnönü ve B. Tevfik Rüştü Aras Bulgar topraklarında Drago- man hudud istesyonunda Bulgar hü- kümeti.namına protokol şefi, polis mü: ve mihmandanrlar tarafın- dan selâmlanmıştır. İstasyonda Sofya İstasyonu Türk ve Bulgar bayraklarile donatılmıştı, Başvekil İs- met İnönü istasyonda kral namına saray müşaviri, başvekil Köseivenof le refikası, heyeti vekile âzaları, Yu- goslavya, Romanya, Yunanistan ve * Çekoslovakya elçileri, hariciye neza- reti yüksek memurları, Türkiye elçi- Miği erkânı, Türk . Bulgar muhadenet cemiyeti riyaset divanı âzalari ve bir- çok Bulgar ve ecnebi gazetecileri tara- fından karşılanmışlarıdır. Mızıka ve bir ihtiram kıtası istasyonda yer al- mıştı. Başvekilimiz mızıkanın çaldığı İstiklâl marşı arasında trenden indi. B. İsmet İnönü ile B. Köseiva“ nof arasındaki buluşma çok samimi oldu. Bayan Köseivanof, bayan İsmet İnönüne ve diğer bayanlara büketler verdi. Başvekilimiz kendilerine takdim edilen hükümet âzasının ellerini sık- tı, yanında B. Köseivanof ve harbiye nazırı general Mukof olduğu halde ih- tiram kıtasını teftiş etti. Türkiye elçiliğinde İstasyondaki merasimden sonra ilk otomobilde başvekil İsmet İnönü, ha- riciye vekili B, Tevfik Rüştü Aras, B. Köseivanof, ikinci otomobilde bayan İsmet İnönü ve bayan Köseivânot ol- duğu halde hareket edildi. İsmet İn- önü, refikalarile birlikte yanında ha- riciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras ol- duğu halde Türkiye elçiliğine indiler. Başvekilimizin refakalindeki zevat ta «Bulgariaş oleline indiler, Sarayı ziyaret Başvekil İsmet İnönü, hariciye ve- Kili B. Rüştü Aras yanlarında mih- mundarları olduğu helde salat 10,45 te saraya giderek defteri mahsusa isim- lerini yazmışlardır. e ziyafeti verdi Köseivanofu ziyaret B, İsmet İnönü ve B. Tevfik Rüştü Aras saraydan sonra hariciye nezare- tine giderek B. Köscivanolu ziye ettiler ve Türkiye elçiliğine döndüle: İadei ziyaret B. Köseiyanof saat 11 de Türkiye el- çiliğine gelerek başvekil İsmet İnönü ve B. Rüştü Arası iadei ziyarette bu- Tundu. Başvekil İsmet İnönü saat 11,30 da refakatinde kralın maiyeti erkânn- dan bir zat olduğu halde saraya gitti ve kral Boris tarafından kabul edil di. Yarım saat sonra da hariciye ve- kili B. Tevfik Rüştü Aras kabul edildi. Kralın ziyafeti Kral Boris başvekil şerefine Vranla sarayında bir öğle ziyafeti verdi. fette hariciye vekili B. Tevfik Rüşt Aras, B, Köseivanof ve başvekilimizin refakatindeki zevat hazır bulundu. B. İsmet İönünün refakatindeki 2e- vat, ziyafetten sonra Vraniadan Sof- yaya döndüler. Başvekil İsmet İnönü, hariciye vekili B. Rüştü Aras ve B. Köseivanof sarayda kaldılar ve termin hareket edeceği sante kadar siyasi görüşmeler yaptılar. Bu görüşmelere ehemmiyet atfedilmektedir. Sofyadan hareket Başvekil İsmet İnönünün Tefaka- tindeki zevat saat 16,34 te Semplon trenile Sofyadan hareket ettiler. B. İsmet İnönü refikalarile birlikte ya- nında B, Rüştü Aras olduğu halde bu trene 16.53 te Kaziene istasyonundan bindiler. Başvekilimizin beyanatı İsmet İnönü, Filibede Bulgar gaze- tecilerine şu beyanatia bulundular: «— Sa Majeste Bulgar Kralmın hakkımızda gösterdiği çok büyük ilti- fata teşekkür etmeği kendimiz için bir borç addediyoruz. Basvekiliniz Köse İvanoftan, Bulgar hükümetinden ve bütün Bulgar milletinden gördüğü- müz çok samimi ve dostça hissiyat bizi cidden mütehassis etti. On sene- ik İdaremiz zamanında Türkiye hü- kümeti her zaman Bulgar dostluğuna büyük bir kıymet atfetmiştir. Bulgar milleti Türk milletinin kendisine kat- şı olan bu çok samim! hissiyatına her zaman itimad edebilir. Biz Bulgar komşularımızla daima dost kalmak istiyoruz ve sizin de bi- zim hakkımızda böyle düşündüğü- nüze kat'iyetle eminiz.» Başvekil bu sabah geldi (Baş tarafı birinci sahifede) Hatay erkinlik cemiyeti bir buket takdim etti Şehrimizdeki Hatay erkinlik cemi- yeti erkânı, bu sabah Sirkeci istasyo- nunda, Başvekili karşılamış ve Ha- tayllar namına Başvekile bir buket takdim etmiştir. Edirnede Edirne 21 (Telefon) —Başvekilimiz ve yanlarındaki zevatı taşıyan ekspres bu gece saat 12,10 da Karaağaç istas- yonuna gelmiş ve 15 dâkika kaldık- tan sonra İstaribula hareket etmiştir. Başvekilimiz, istasyonda general Kâzım Dirik, relikası, üçüncü umu- mi müfettiş Tahsin Üzer, kolordu ku- mandanı korgeneral Salih, general Kemal, baş müşavir Sabri, Edirne ve Kırklareli valileri Osman ve Hasib, Edirne mebusu Şeref Aykut, garb hu- dudu kumandanı, Edirne belediye re- isi Ferid, asker, jandarma ve polis müfrezeleri, askeri bando mızıka, köy eğitmenleri, havanın yağışlı olması- na rağmen kalabalık biv halk kütlesi tarafından çok candan bir surette karşılanmıştır. Çok beşuş bir çehre ile trenden inen başvekilimiz, kendileri- ni karşilamağa gelenlerin ellerini bi- rer birer sıktıktan sonra, «vaf ol» 8es- lele kendisini alkışıyan halkın arte sına karışarak herkese ayrı ayrı İlti- fatla bulunmuştur. Başvekil seyahatinden memnun Başvekil, çok memnun görünüyor- du. Nitekim bu melanuniyetini şu söZ- lerle izhar etti: «Seyahatimden çok memnunum. Yugoslavya, seyahatim münasebetile âdeta bayram yaptı, Belgrad ve Yu- goslavyanın her tarafında içten gelen sevgi tezahürlerile karşılaştım, O de- recede ki, uzun müddet köyünden çık: mıyan ihtiyar köylüler bile, geçtiğim ve ziyaret ettiğim şehir ve kasabalara gelmek suretile büyük zahmetlere katlanmışlardır. Çok #eemnunum. Bulgaristanda da öyle, majeste kral da çok yüksek bir alâka ve samimiyet gösterdi.» Edirneden hareket Başvekil, bundan sonra korgeneral Salih ve B. Tahsin Uzer refakatinde olduğu halde ve halkın çok canda sev- gi tezahürleri arasında İstanbula ha- Teket etti. Bulgar gazetelerinin neşriyali Sofya 21 (Akşam) — Bulgar gaze- teleri İsmet İnönünün Sofyayı ziya- retini memnuniyetle kaydeylemekte ve Belgrad görüşmelerinden sonra vaki olan bu ziyaretin fevkalâde bir ehemmiyeti haiz olduğunu ilâve et mektedir, —B. Hitler (Baş tarafı birinci sahifede) güzeteler, Lansbury-Hitler mülğkatı- ni itimadsızlıkla karşılamakta ve tec- rübenin Alman hükümetinin Icrastı- na intizarı emreylemekte bulunduğu- nu hatırlatmaktadırlar. Daily Telegraph, Almanyanın ipti- dai maddeler tevziinin kontrolü ko- milesine iştiraklen imtina etmiş ol- duğunu hatırlatarak şöyle demek- tedir: «Şimdi söz, B. Rooseveltindir. Fa- kat Amerika reisicumhurunun yapa” cağı teklitin muvaffakiyetle neticele- neceğinden emin olmadıkça herhan- gi bir teklifte bulunması muhtemel addedilmemektedir.» Fransız gazetelerinin hücumu Paris 20 — Gazeteler B. Hitlerin B. Lansburyye beyanatını uzun uzadıya tefsir ediyorlar. Gazetelerde hâkim 0- lan his; bu beyânatın Londra ile Pa- | ris arasında bir anlaşmazlık havası doğurmağa ve Amerikanın teveccü- hünü kazanmıya matuf bir prope- İ ganda olması korkusudur. Bazı gaze- teler, terki teslihat konferansının t6p- İ lanmasına Hitlerin müsaid görünme- si İngilterenin silâhlanmasına mey- dan vermemeğe ve İngiliz sol cenah | tarkalârının harekâtını © kolaylaştır. İ mağa matuf bir hiyle telâkki ediyor- İ lar Journal gazetesi, Avrupanın kal- kınması teşebbüsüne ön ayak olma- ğa kandırmak için B. Ruzvelt nezdin- de teşebbüsatta bulunulduğu günün ferdasında ve İngiliz hükümetinin si- Iâhlanma masraflarile yüklü bütçe- sini Avam kamarasına tevdi edeceği günün arifesinde Hitlerin böyle bir beyanatta bulunmasına hayret edi- yor. Echo de Paris gazetesi de ayni fi- kirde bulunuyor ve diyor ki: B. Hit- lerin İngiltere ile Fransa arasında bir itimatsızlık havası uyandırabileceği- ni zannetmek safderunluk olur. Bun- da aldanılıyor. Esasen Frensa ile İn- giltere siyasi mesajli, iktisadi mesele- lere bağlamağa dalma o mütemayil davranmışlardır. Oeuvre gazetesi ise B. Hitlerin yanatında Amerikaya ümidsiz bir hi- tap görmekte ve bu hitabı 1918 sene- sinde Almanyanın Vileona yaptığı hi- taba benzetmektedir. Oewvre gağetesi, Amerikanın siya- si bir ivaz mukabilinde olmaksızın muazzam bir istikraz vermedikçe ve kendisine müstemlekeler temin edil- medikçe Almanyanın hariçle alâkâsı- nı kesmek ve kendi kendine kifayet etmek siyas en (o vazgeçeceğini ummuyor. Jour gazetesi diyor ki: «Eğer B. Hit- lerin teklifleri normal yollarla Paris ve Londraya yapılsaydi daha ciddi o- Yudru. Eğer zamanın kaba bir manev- rası değil de ciddi bir şey ise, beynel- milel ufku aydınlatınağa teşebbüs et- mek zamanı gelmislir» mara AZAK sineması 21 Nisan Çarşamba matinelerden KAY FRANCİS BEYAZ MELEK 1855 Kırım muharebesi ve Haydarpaşa hastahanesi. A : EN BÜYÜK TEHLİKE TİM MAK KOY (tarafından) evlidi nebevi İstanbul Emniyet müdiriyeti süvari po- Hislerinden merhum Şükrü“ Arkanın pu Buna ithaf edilmek üzere Edirnekapıda Kaariye camiinde 25/4/937 tarihine tesadüf eden pazar günü öğle namazını müteakib mevlid okutturulacağından merhumu sevenlerin teşriflerini di Bayan AFİFE Avrupa seyahatinden avdet etmiş ve getirdiği en son moda yeni şakpa kolek- siyonunu Ankara'daki O müesesesinde göstermeğe başlamıştır. ZI Nisan 1937 Havuzlarda faaliyet artıyor Burası tamirhane olmaktan ziyade inşa müessesesi halini almaktadır Deniz Ticaret Müdürlüğü İçin yapılan deniz motörü Van gölünde işletmek üzere havuz- lar idaresinde iki vapur yapılıyordu, Bu küçük vapurlardan birinin inşası bitirilmiş ve iğreti çivileri sökülerek küçük parçalar halinde ambalaj ya- Pilmağa başlanmıştır. Geminin aksa- mı elliye yakın sandığa taksim edi- lecek ve böylece yarın Vana gönde- rilmek üzere yola çıkarılacaktır. Diğer vapurun inşası de bitmiş gi- bidir. O da haziran bidayetinde Vana gönderilecektir. Vapurların montajı Van gölünde kurulmuş olan havuzda yapılacaktır. İlk vapur 70,000 liraya mal olmuştur. Diğeri de ayni miktar paranın sarfile meydana gelmektedir. Vapurlar Haliç vapurlarından biraz daha büyükçedir. Her birinde 22 şer yatak mevcuttur ve 1000 yolcu rahat- ça seyahat edebilecektir. Ayrıca 70 ton yük alacak şekilde tertibat ya- pılmıştır. İki katı olan vapurlarda yalnız birinci ve ikinci mevkiler var- dır, Makineler Ayrupadan getirtil- miştir. Bunlar vapuru 10 mil sürat- le seyrettirebileceklerdir. Fabrika ve havuzlar müdürü B. Ce- mil önümüzdeki hafta Vana gidecek ve orada kurulan tesisatı gözden geçire- cektir, B. Cemil Vanda bir ay kadar kalarak gemilerin montaj ameliyesi- ne de nezaret edecek ve İşletme tec- Tübesinde bulunacaktır, Deniz ticaretinin yeni motörü Fabrika ve havuzlarda son zaman- larda yapılan ilâve tesisalla epi işler görülmektedir, Bilhassa son bir sene- denberi havuzlar idaresi bir tamirha- ne olmaktan ziyade yeniden inşa eden bir müessese halini almaktadır. İda- re son sistem yaptığı bir iki deniz mo- törüne ilâveten Deniz Ticaret müdür Yüğüne son model bir deniz motörü inşa etmiş ve dün denize indirmiştir, Bu motör 12,000 lira sarfile meydana Devlet Demiryolları Muhammen bedeli (9700) lira olan Bu işe girmek isteyenlerin (727,50) tılmaktadır, (2084) gelmiştir. Paranın mühim bir kısmı makineye verilmiştir. Altı metre uzun luğunda olan motörün sürati 15 mik dir. Bu suretle mevcut körfez vapur- larının hepsinden daha süratli hare- ket edecektir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli, Maçka, Taksim: İstiklâl caddesinde Kemal Rebul, Kurtu- Tuş caddesinde A. Golapulo, Be- yoğlu: Galatasaray, Posta soka- ğında Garih, Galata: Topcular caddesinde Hidayet, Kasımpaşa Müeyyet, Hasköy: Aseo, Eminönü; Yemişte Bensason, Heybelia- da: Tomadis, Büyükada: Merkez, Fatih: rük: Mehmed Arif, Hilâl, Sarıyer: Osman, Tarabya, Yeniköy, Emirgân, Rumelihisa- rındaki eczaneler, Aksaray: Ziya #Nuri, Beşiktaş: Süleyman Receb, Kadıköy: Pazaryolunda Merkez, Modada Faik İskender, Üsküdar: Ömer Kenan, Fener: Defterdarda Arif, Beyazı!: Yeni Lâleli, Küçük dar: Çenberlitaşta Su Şehremini: Ahmed Hamdi. YILDIZ sineması Bugünden itibaren : Kadınların fsevgilisi ROBERT TAYLOR'un en güzel filmi: TAŞRA KIZI Aynca: SEVEN KADIN JOHN BOLES - ANN HARDİNG Lâyemut aşk romanı di ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları 230,000 tene marsliya biçimi kiremitle 10,000 tane ayni cins mahyelik kiremit 3/5/937 pazartesi günü saat 15,15 de kapalı zarf usulü ile Ankarada idare binasında satın alınacaktır. liralik muvakkat teminat ile kanunun tayin ettiği vesikaları, resmi gazetenin 7/5/936 gün ve 3297 No, lu nüshasın- da intişar etmiş olan talimatname dairesinde alınmış vesika ve tekliflerini ayni gün saat 14,15 e kadar komisyon reisliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler parasız olarak Ankarada malzeme dairesinden, Haydarpaşada Tesellüm ve Sevk Şefliğinden, Eskişehir ve İzmirde idare mağazalarından dağı» gibi 5 mükemmel komiğin Musiki: Kompozitör Bu akşam SÜMER sineması Her biri cihanşümul bir şöhreti haiz HANS MOSER - LEO SLEZAK - ADELE SANDROCK ve iki canciğer arkadaşlar PAT ve PATAŞON PAT VE PATAŞON SİRKTE yeni sözlü ve şarkılı komedilerini takdim edecektir. birden ilk defa çevirdikleri ROBERT STOLZ'un KRONSTAT BAHRiYELİLERİ Rus ih Türkçe sözlü TÜRK sinemasında Yakında TÜRK ALLESSANDRO ZİLİANİ Milâno * Operasi Tenoru SİNEMASINDA AŞK ŞARKISI ::;...... ü