21 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

21 Nisan 1987 AKŞAM SİYASİ İCMAL Avusturya ve Macaristanın vaziyeti Orta Avrupadaki son. siyasi. faali- yetler karşısında Avusturya kendi va- ziyelini tekrar gözden geçirip Roma prolekolları mucibince İtalyaya bağ- ir kalmak ve Almanyaya yüz çevirme- mek hususunu kayarlaşlırmıştı. Bu maksadını teyid için Avusturya Baş- vekili Dr. Şuşnig geçen temmuzda Al- manya ile Avusturya arasında. vücü- de gelen uzlaşınadan. sonra ilk deja olarak Romaya gitmeği “kararlaşlır- mu; Şimu de Macaristan da son siyasi faaliyetlere karşı aldığı nötice ve kara- rını ilân etti. Macar Hariciye nazırı Darinyi Seegedin'de söylediği nutuk ic Macaristan ile Küçük itilâ/ devlet- leri arasındaki münasebetlerin iyile- şip (normal) bir hal alması Çekoslo- ve Romanya ve Yugoslavyada Macar ekalliyetlernin iyi mu- ame mesine ve bunun devamlı ol- masını temin edecek müessir tedbir- lerin alınmasına bağlı bulunduğunu söylemiştir. Şimdi Macaristan mili hududlarının tadilinden evvel komşu vakya Eski zamanda tenis Dünyanın en eski tenis kordu İn- gilterede Hampton kordudur. Bu sa- ha 1529'da kralı 8.inci Han- ri için yapılmıştır Fransada da 4 üncü Hanri, 4 üncü Lüi ve 15. inci Lül. tenis oynarlardı. Pariste 1,800 saha vardı. Eski Romada da harbastun adı ile tenis oynandığını söylüyorlar. Acaba Nuhun gemisinde raket. ve top. var mıydı? giltere giltere Tırmanan balıklar Bazı cins balıklar.vardır ki, karada uzun müddet yaşıyabilirler. Fakat Hindistanda ve Hindi Çinide bir cins balık vardır ki, ağaçlara tırmanırlar, otuz saniyede 100 metre yol alırlar. Olmıyacak bir iş için sukın bundan sonra: Balık kavağa çıktığı zaman demeyiniz, artık balıklar da ağaçla” ra çıkıyor İnsanın ömrü Eski Roma devrinde insanın vasati ömrü 30 yaşlı, Hıfzıssııhanın in- kişafı ile bugün vasatl ömür 60 yaş oldu En uzun ömürlü insan 110 yaşına, kadar yaşar, 160 yaşında olduklarını söyliyenlerin sözleri yalandır. Bir insen için 60 senelik ömür pek azdır Hayvanlar ise insandan daha az yaşarlar. At 45, öküz 25, köpek 20, koyun 15 sene yaşar. Ancak vahşi dediğimiz o hayvanların oOömürleri uzundur, Fil 200, kaplumbağa 300, timsah 300, papağan 100 sene yaşar. Nebatat ta uzun ömârlüdür. Üzüm kütüğünün ömrü 130, çamın 400, söğüdün 700, ıhlamur ve çınarın 1000, kestanenin 2000, servinin 5000 senedir. memlekellerdeki Macar ekalliyetleri- nin mukadderatına ehemmiyet. ver- mekte hangi devlet kendi tebaası Macarları-harsi ve iktisadi noktadan devamlı olarak memnun ederse o dev- let ile dost; geçineceğini açık olarak anlatmaktadır Macar nazırı Macaristanın harici polilikasında. Roma prolokolları ile bağlı bulunduğu. İtalyanın. yardımı- na ve Almanyanın dostluğuna en 2i- yade dayandığını beyan etmiştir. Bu sözler . Maçaristanın Berlin - Roma meihverine güvendiğini ve milli eme- lerinin tahakkukunu bundan ;bekle- diğini ifade etm, ir. Macarlstanın bu. politikası Ramanyaya çoktan belli bulunuyor. Bunun için İtalya ile Ro- manya arasında bir anlaşma yapılma” sı için Bükreşle başlıyan. müzakere- lerde Romanya statükonun yani ken- disinin diğer hududları gibi Macaris- tan ile mevcud hududlarının da ta- nınmasını İtalyadan istemiştir. Feyzullah Kazan On birinci karısı Amerikalı işsizlerden 64 yaşında Silyestir.69 yaşında bayan Lema ile | evlendi. Mektuplaşarak tanışmışlar ve biribirlerinin yüzünü ancak nikâh memurunun önünde görmüşler. Nikâhları kıyıldıktan sonra Silves- tir: Temenni edelim ki bu son evle- nişim olsun, demiş. Lema on birinci karımdır. Lemanın İse bu üçüncü kocası | Berlin mahkemeleri Berlinde bir tramvay vatmanı, na- zi aleyhtarı bir beyannameyi okuma- dan yırtımadığı için bir sene hapse mahküm oldu, Bu vatman, sabahleyin evinden çı- karken, kapısındaki posta kutusuna sokulmuş bir kâğıt buldu. Okumağa vakti olmadığından cebine yerleştir- di. Gece lokantada yemeğinin hesabı- nı görürken kâğıt yere düştü, yanın- “da oturan biri kâğıdı aldı. Bir göz gezdirdi ve vatmanı derhal tevkif et- tirdi, Muhakeme neticesi hâkimler bir sene hapsine karar verdiler. Bu ceza yı hafif buluyorlar. Vatman harp esnasında orduda büyük yararlıklar göstermiş ve sicili lekesiz olduğundan ancak bir seneye mahküm edilmiştir. Zenci âlim Nevyorkta zenci bir doktor namına büyük bir âbide dikilecek, Bu zenci doktor, bir ağaçtan 285 muhtelif madde istihsal etmiştir. Bu maddeler arasında süt, pudra, krem, linoleom ve yağ vardır. Bu yağ bir nevi hastalığa fevkalâde iyi geliyor muş. Zenci doktor şimdi de bir mev- simde bir kaç kere pamuk yetiştirme- nin çaresini arıyormuş. Ayvalıkta yeni bir klüp kuruldu Akınspor ve Bahkesir Birlik klübü futbolcuları bir arda Ayvalık (Akşam) — Ayvalıkta yeni teşekkül eden Akınspor klübünün geçen pazar günü açılma töreni 000 kişi önünde parlak bir şekilde olmuştur, Min- takanın en kuvvetli takımı olan Balıkesirbirliği ile maç yapılmış, Akınspor oyunu 5-1 kaybetmiştir. | Gümrüklerdeki eva | Kocatepe ayın 27 sinde İ | | | İthal müsaadesi. kararı menuniyetle karşılandı 15 şubat 937 tarihine kadar güm- rüklere gelmiş olan bilümum mallar rın ithaline müsaade edileceği haberi dün alâkadarlar arasında umumi bir memnuniyet uyandırmışlır. Bu hu- susta gümrüklere müracaatlar ok muşsa da başmüdürlük henüz Anka- radan emir almamıştır. Verilen ka- rarın yak, bildirilmesi bekleniyor. Son birkaç seneden beri bu şekilde gümrüğe gelerek antrepolarda kulmış kontenjansız ticaret eşyası arasında sanaj kullanılacak o müteaddid maddeler de mevcuttur. Çıkacak eşya kıymetinin bir buçuk milyon e Hrayı bulacağı tahmin ediliyor. Gümrük başmüdürlüğü bu eşyayı ayrı bir lsle- de tesbit edecektir. Bu suretle tasfiye daha çabuk yapılacaktır. Ancak bu gibi eşyanın gümrükler- den ne şekilde çıkarılacağı, ne gibi bir muamele göreceği henüz bilişimi yor. Bu münasebetle Ankaradan gele- cek kararla birlikte bir de izahname beklenmektedir. Böyle karar alınmasile ithalât ser- bestisi üzerinde İlk adım atılmıştır. Bir taraftan tedkikat yapılırken diğer taraftan faaliyete geçilmesi hüküme- tin serbes ithalât sistemini biran ev- vel kabul etmek istediğini göster- mektedir, Babasını yaralıyan Küçük Halkalı çifliğindeki ride İvaka faili henüz tutulamadi Babası Küçük Halkalı çifliği müste- ciri B. Mehmedi yaralamaktan suçlu 18 yaşlarındaki Hasan, dün de ak- şama kadar ele geçirilememiştir. Babası B; Mehmed; Hasanın, çif- lik civarında saklı olduğunu tahmin etmektedir. Vaka gecesi, gene ayni odada yat- makta olan yanaşmalardan Mustafa Salihin de malümatına müracaat edil- miştir. Bu, cinayet plânından haberdar ol- madığını, gece vaka ile ânl olarak karşılaştıklarını söylemiştir. Çiflik sahibi Mehmed de, bu ya- naşmanın ifadelerini doğru gördüğü için kendisi kefaletle serbes bırakıl- mıştır. Tahkikat devam etmektedir. Yeni döven makinesi icad eden çifçi Bu makine, eskisinden çok! pratik imiş verimli ve Karaman 11 — Karamanda o ti- caret ve çifçilik- le meşgul olan Sami “Tartanoğ- Ju adında bir va- tandaşımız, meni leketimizde çok istifadeli bir-şe- kide kullanıla" bilecek olan prâ- tik bir döven ma- kinesi oyapmış- tır. Sami Tartanoğlu Eski taşlı dö- venler 25-liraya mal olduğu halde bu makine el yapısı olarak ancak 15-1- Taya çıkmaktadır. Fabrikada seri ha- linde imal edildiği takdirde maliyeti daha aşağı düşürmek te kabil olacak- tır. Taşlı dövenler ancak 3 sene daya- 'nabildiği halde sahibi bu makinenin 30 sene dayanacağını iddia etmekte- dir. Taşlı döven iki hayvan tarafından çekilmesini icab ettirmekte, ayrıca sapları ayırmak için iki işçinin çalış- masına lüzum göstermektedir. Halbu- ki bu makine tek atla çekilmekte ve tarakları vasıtasile ayırma işini de yaptığı için ayrıca İşçiye lüzum bi rakmamaktadır. Döven makinesi normal şartlar al- tında altı taşlı dövenin randımanıni vermektedir. Akayin yeni tarifesi Akay idaresi tarafından tertib edi- len fikbahar tarifesi başlamış ve gi- Şelerde satışa çıkanlmıştır. Bu tarife 20 nisan perşembe gününden itiba» ven Kadıköy ve Adalar hatlarında tattık edilecekin, İngiltereye hareketediyor Milli müdafaa vekili dün torpido » Şehrimizde bulunan Milli Müdafaa vekili general Kâzım Özalp dün öğle- den sonra Haliçte bulunan Koçatepe mubribini ziyaret ve tefliş etmiştir. Vekil, gerek deniz kumandanlığı bi- nasının önündeki sahilde, gerekse torpidoda askeri merasimle karşılan- muştar. , Koçalepenin güyertesine iki sıra muntazam geyinmiş deniz askeri di- zilmişti, Torpido zabitanı merasim günlerine mahsus elbiselerile güver- tede vekili bekliyorlardı. Amiral Şük- rü Okan, deniz kumandanı yarbay B. Mahmud ve diğer bazı deniz zabitanı da sahilde general Kâzım Özalpa in- tizar eyliyorlardı. Milli Müdafan vekili saat 14,15 de muhribini ziyaret etti ni, karşılıyan zevatın ayrı ayrı elleri- ni sıkmıştır. Bu sırada, bir bölük de- nereli olduklarını sormuştur. Gene- ral aldığı çabuk cevaplardan mem- nun olmuştur. Vekil, beraberinde amiral olduğu halde torpidoya girmiş ve orada da gemi zabltanı tarafından karşılanmış- tar. Koratepenin güvertesini çerçeve- liyen bir bölük deniz askeri selâm res- mini ifa etmiştir. General Kâzım Özalp geminin makine dairelerini ve yatakhanelerile diğer aksamını teftiş ettikten sonra tekrar güverteye çıka- rak askerlerle meşgul olmuştur, Ge- neral deniz erlerinin tüfenk takışları- na ve kullanış tarzlarına varıncıya kadar esaslı bir teftiş yapmış ve bu suretle iki saate yakın bir zaman Ko- catepede kalmıştır. Teftişlerini mem- nuniyetle bitiren Milli Müdafaa vekili tekrar ayni merasimle gemide ve sâ- otomobille gelmiş ve sahilde kendisi: | hilde teşyi edilmiştir. Çemberlitaş etrafı temizleniyor Tekirdağında köy muhtarları için Çemberlitaşta bir park yapılacağını bir kurs açıldı bir gazele yazıyordu. Evkaf İdaresi, abideyi meydana çikarmak ve taşın etrafındaki çirkin manzarayı kaldır- mak ile meşguldür. Buraya bir park yapılması henüz tasavvur halindedir. Esasen belediye, şehir plânı yupılma- dan ve bilhassa şehircilik mütehassısı B. Proste'un fikri sorulmadan şehrin hiç bir yerinde yeni bir park yapılma” sına taraftar değildir. Bu itibarla ev- kaf, taşın etrafını temizledikten son- ra burada park yapılıp yâpılmıyacağı- na mütehassısın mütalcasını aldıktan sonra karar verecektir. Deniz hamamları hakkında tedbirler Yaz mevsiminin gelmesi dolayısile | deniz hamamlarının belediye zabi- tası noktal nazarından alacakları va- ziyetin tedkikine başlanmıştır. Şehrin muhtelif semtlerindeki ta- nınmış .deniz banyoları hariç olmak üzere, bazı deniz kıyılarında salaş- tan kurulmakla olan deniz hamam- larının faaliyetlerinin katiyen önü- ne geçilecektir. Yenikapı, Kumkapı, Samalyada bu sene de deniz hamamları kurula» mıyacaktır. Bunun başlıca sebebi, kanalizasyon teşkilâtının bu sahil lerde mecraları bulunmasıdır. Tekirdağı (Akşam) — Tekirdağı Halkevinde vilâyet tarafından bir köy muhtarları kursu açılmıştır. Bu kursa 'Tekirdağına bağlı köylerden (65) | muhtar ve köy kâtibiviştirak etmiştir. | Bu kursta köy ve köylüyü ilgileyen bütün işler mütehassis tarafından muhtarlara öğretilmektedir. Kurs 22 Nisanda bitecek, 23 nisan- Ga muhtarlar umumi bir yoklamaya tâbi tutularak vesika alacaklardır. Kursa devam eden muhtarların yiye- cekleri ve yatacak. yerleri vilâyet ta- rafından temin edilmiştir. Diyarıbekirde Atatürk inkılâb tarihi kursu Diyarbekir (Akşam) — Halkevi dil tarih ve edebiyât komitesi tara» fından cumartesi gününden itibaren Halkevinde Atatürk inkılâb tarihi kursu açılmıştır. Dersler her hafta salı ve cumartesi günleri saat 20 de verilecektir. Bu kursa memur ve tale- beden başka her yurddaş girebilecek» tir. Kurs mayıs 937 sonuna kadar de- vam edecek müdavimler arasında yö pilacak imtihan neticesinde birincil» ği kazanana yüz, ikinciliği kazanana elli ve üçüncüye de 25 lira verilecek» tir,