21 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Nisan 1937 mikkatler: balm milk ay YAKILACAK EVRAK | Resmi dairelerde, zaman İle, bir çok lüzumsuz evrakın birikmesi pek | tabildir. Bunların hepsini saklamağs imkân olmadığı gibi buna lüzum da yoktur. Şu halde arasıra bir tasfiye işi yapmak ve lüzumsuzları yakmak icab ediyor. Bir kere, lüzumsuz kâğıtları niçin yakmalı? Eski kâğıt parçaları bir ser- vettir, On parayı bile mahvelmeğe hakkımız yoktur. Bu kâğıt parçalar rından acaba İzmitteki kâğıt fabrika 81 istifade edemez mi? Çünkü kâğıt kırpıntılarını bazı tüccarlar toplayıp Avrupaya satarlar, Biz kendi fabrikâ- mıza satsâk şüphesiz daha iyi ederiz. Sonra evrak satmak veya yakmak | lâkırdısı olunca, Bulgaristana satılan | ve bin zahmetle, ve belki de yalnız | kısmen iadesi temin edilebilen kâğıt- lar akla geliyor. Vakıâ, yakılacak &v- rakı ayırmak için her dairede komis- yonlar yapılacak, Yapılacak ama, İş takdire kalınca, bazı kıymetli evrakın da yakılması korkusu vardır. Onun için bu komisyonlarda, mümkün ise, Tey sahibi, reyi kıymetli, tarihten an- lar kimselerin - bulunmasi elzemdir. Sonra telâtisi imkânsız manevi zarar» lar karşısında kalırız. ... ! YOLCU HAMALLARI | Vapurlara girip çıkacak ; yolcular için bir hamallık meselesi ötedenbe- ri mevcuttur. Şimdiye kadar türlü türlü çareler düşünüldü. Fakat hiç birinden bir fayda hasıl olmadığı belli. Çünkü zaman zaman yeri ted- birler aranır. Halledilmiş bir mese- le için uğraşmağa lüzum hissedilir mi? Fakat artık bu hamallık müşkülü- ının tarihe karıştığını ümit ede- riz. Vapurdaki yolcular eşyalarını hamallara verecekeler, hamallarm | da numaralarına dikkat edecekler. | Muayene salonunda eşyalarını bul | dukları gibi, muayeneden sonra da | gümrük kapısında eşyalarını hazir bulacaklar; vezneye giderek hamallık | ücretini ödiyecekler. Yalnız bir Şe- ye lüzum var, diyorlar: Hamalın nu- marasımı unutmamak. Zannımızca bu usulü biraz daha etraflı tatbik etmeli, Hamallarda küçük birer karne bulunmalı, Bun- ların üzerinde haraalın numarası ya- zılı olmalı.. Hamal kendisine eşya- sını teslim eden yolcuya bu karne- den bir kâğıd koparıp vermeli, Yol- cunun artık hamalın numarasını unutmak tehlikesi kalmaz. Bir de, kabilse, eşyanın kaç parça olduğu- nu hamal bu varakaların üzerine kurşun kalemle işaret etmelidir, Veznede - hamaliye ücreti >ver- mek çok zorluğu mucip olabilir; boş yere vakit kaybedilir. Gümrük ka- pısında yolcuları bekliyecek eşyalar bittabi obaşı boş bırakılmıyacaktır. Sonra bazı gözü açık yolcuların be- gendikleri eşya yığınını alıp gitmele- rinden korkulabilir. Elbette bu eş- yaların başında adam bulunacaktır. İşle eşyaları yolculara teslim eden adam parça başına verilecek ücreti de yolcudan alır, vezne önünde bek- lemek, makbuz almak ve saire gibi külfetler de ortadan kalkar. ğa m ann Bir sarhoş camları kırarken elinden yaralandı Yedikulede oturan İstelyo, dün gece sarhoş olarak evine gitmiş ve camları kırmıştır. Cam. parçalarile ellerinden de yaralanan İstelyo, po- Msçe tedavi altına alınmıştır. Festival kraliçesi | Komite bu sene bir kraliçe seçilme- sine karar verdi Bu seneki festival için hazırlıklar devam ediyor. Belediyede toplanan komite gerek memleket içinden, ge- İ rek civar memleketlerden şehrimize İ fazla ziyaretçi geleceğini tahmin edi- yor. Komite bu sene bir festival kraliçesi seçilmesini münasip görmüştür, Bu- nun için Yeşilköyde, Suadiyede, Ye- niköyde İstanbulun münasip bir ye- rinde toplanacak jüri heyetleri bu semtlerden birer festival kraliçesi namzedi -seçeceklerdir. Bu dört nam- zed kızlar, Yıldız sarayında ve rilecek bir garden partiye iştirak edecekler ve burada bu dört kızdan bi- ri kraliçe ölarak seçilecektir. Festival kraliçesi eğlenceler devam ettiği müd- detçe her eğlenceye iştirak edecek, zi- yatetlere riyaset edecek, eğlencelerde spor müsabakalarında ve salrede veri- lecek mükâfatları dağıtacaktır. Festi- val kraliçesi olmak istiyenlerin ne gi- bi şartları haiz bulunmaları lâzım geldiği ayrıca tesbit edilecektir. Bu sene talebe kampları yirmi | gün sürecek | Maarif vekâletinden maarif müdür- | lüğüne gelen bir emir üzerine bu sene mekeplerin tatilinden sonra talebe için açılacak kampların yirmi gün devam etmesi bildirilmiştir. Her sene bu kamplar, on beş gün müddetle de- vam etmekte idi. Taksiler 10 kuruşa yolcu taşıyan 15 şoföre ceza kesildi Taksi şoförlerinin İstek ve ısrarla- rına rağmen belediye taksi otomobil- lerinin onar kuruş mukabilinde yol- cu taşımalarını yasak etmişti, Son günlerde bazı otomobillerin bilhas- sa geceleri yine on kuruş mukabilin- de yolcu taşıdıkları görülmüştür. Bu arada evvelki gün Taksimde Şehid Muhtarbey caddesinde sırf bu mak- satla yolcu bekliyen 15 şoför hak- kında zabıt yapılmış ve bunlara onar lira para cezası verilmiştir. Belediye, taksi otomobillerinin an- cak taksi yerlerinde duracaklarını ve caddeleri işgal edemiyecekleri gibi onar kuruş mukabilinde yolcu da ta- şıyamıyacaklarını tekrar alâkadar- lara bir tamimle bildirmiştir. Ecnebi vapurların kontrolu Zabıtanın, deniz kısmının elinde- ki vesaitinin tekemmül - ettirilmesi kararlaştırılmıştır. Bu cümleden ol- mak üzere, yeniden deniz motörleri alınması, deniz" zabıtası kadrosunun genişletilmesi de mevzuu bahislir. Limana gelen ecnebi vapurlarının kontrolü ve seyyah vapurlarına gi- rip çıkabilmek hakkında yeniden ba- zı tedkikat yapılmaktadır. Bu tedkikat neticesinde - yeni bir talimatnamenin de hazırlanması ve gerek yolculara, gerek - ziyaretçilere yeni bir takım Kolaylıklar gösterilme- si mukarrerdir. ŞEHİR HABERLERİ Boğaziçini güzelleştirmek Mehtap alemleri, sandal safaları tertibi düşünülüyor Şirketi Hayriye, «Boğasiçini güzel- leştirme cemiyeti» adile bir cemiyet kurmağa kârar vermişti. Son günler: | de vilâyete müracaat ederek müsaa- İ de istemiştir. Formaliteye alt'mua- | mele kısa zamanda ikmal edilecke ve cemiyet biran evvel faaliyete geçscek- | tir. | Cmiyetin gayesi Boğazın imarına | çalışmaktır. Şimdiki düşüncelere gö re her sene yazın Boğaziçinde meh- | tab âlemleri yapılacak, Göksuda ve | Beykoz, İstinye koylarında sandal safaları tertib edilecektir. Bilhassa Göksu deresinin eski âlem» lerini yeniden canlandırmanın halkın alâkasını öelbedeceği zannediliyor. Eğlenceler bir programla yapılacak ve en ziyade tatil gün ve gecelerine tesadüf ettirilecektir. Meselâ bir cu- martesi günü akşamı başlıyacak meh- tab âlemini ertesi gün öğleden sonra tertib edilecek sandal safalarınm ta- kib etmesi düşünülüyor. ziçini güzelleştirme cemiyeti- güzelleştirmek için acağı anlaşılmakta” ini Hâmid gecesi Büyük şair Abdülhak Hâmidin. ölü- mü dolayısile bu akşam bütün Halk- evlerinde birer Hâmid gecesi tertib edilmiştir. Bu gece, her Halkevinde şairin şahsiyeti, edebiyatımızdaki yük- sek mevkii, eserleri izah edilecek, eser- | lerinden bazı parçalar okunacaktır, Törene saat yirmi buçukta başlana- caktır. Sahte vesika tanziminden suçlu Mehmed Ali beraet etti Evvelce polis iken momuriyetten çıkarılan ve geçen kânunusaninin on dokuzuncu günü İstanlul emniyet üçüncü şube müdürünün imzasını taklid ederek Beykoz kaymakamlı- ğında sivil polis olarak istihdamı hakkında sahte bir vesika tanzim edip kendi kendini polis tayin ettir- meğe teşebbüsten suçlu Mehmed Ali- nin mevkufen muhakemesi ağır ceza mahkemesinde bitirilmiştir. Muhakeme neticesinde, bir memu- run vezifeye tayini işi ancak bir çok muamelelerle tekemmül edebileceği cihetle Mehmed Alinin taklid imzalı bir vesika ile kaymakamlığa müraca- atı hazineyi zarara sokacak şekilde tekemmül etmiş bir suç mahiyetinde görülemediğinden Mehmed Alinin be- raetine karar verilmiştir. Yenicaminin perdesini keserek çalmak istemiş! Halil adında 68 yaşında bir adam Yenicamiin avlu tarafındaki kepi sından perdenin bir kısınını keserek alıp kaçarken yakalanmıştır. Halli dün adliyeye teslim edilmiş ve sulh ceza mahkemesinde yapılan sorgu- sunda; — Yatacak yerim yoktu. Perdeyi, üzerinde yatmak için kestim... Diye suçunu itiraf etmiştir. Halil Beyoğlu - Galata Otomobiller Perapalasın arka- sından geçecekler Taksimden gelecek olan nakil vası- talarının Galatasaray ile Beyoğlu be- lediye dairesi arasındaki Meşrutiyet caddesinden değil, İngliz sefaret ko- nağı ve Tepebaşı, Perapalas arkasın- dan geçerek Şişhane yokuşuna inme- leri esas İtibarile kararlaştırılmıştır. Meşrutiyet caddesinden yalnız Karâ- köyden gelen vesait ile tramvay geçö- cektir. Perapalasın alt kısmındaki y.l çok dar olduğundan belediye burasını ge- nişletmeğe başlamıştır. Yolun ban yerlerine istinad duvarları yapılıyor. Sökülen parke kaldırımı yerine zemi- ne asfalt döşenecektir. Yolun düzel- mesi bittikten sonra belediye Beyoğlu tarafından gelecek otombil, kamyon, otobüs, arabaların Karaköye iniş se ferlerinde bu yolu takip etmeğe mec- bur olduklarını ilân edecektir. Paris hukuk fakültesinden iki profesör geliyor Paris hukuk fakültesi profesörle- rinden Lambert ve Kiyo önümüzdeki cumartesi günü şehrimize gelecekler ve üniversiteden bir heyet tarafından karşılanacaklardır. Her Iki profesör, şehrimizde ikişer konferans verecekler ve bazı ilmi ted- kikler yapacaklardır. £ Profesörlerin şerefine üniversite tarafından ziyafet verilecektir. . HE Üniversiteliler Bu yaz bir çok kafileler seyahate çıkacak Üniversite talebesinden bir grupun Avrupaya gideceğini bir gazete yazi- yordu. Bizim aldığımız malümata gö- re üniversite imtihanları bittikten sonra geniş bir seyahat programı ha- aırlanacaktır. Bu programa göre bir kafile Bulkan memleketlerini, bir ka file Sovyet Rusyayı, bir kafile de Fran- sa, Almanya, İsviçre gibi garp memle- ketlerini gezecektir. Bu kafilelere her fakülteden kaç talebenin iştirak ede- Cekleri henüz belli değildir. Seyahatler bir istirahat ve eğlence seyahati olmakla beraber bu memleketlerin kültür merkezleri- ni, üniversitelerini, kütüphanelerini ziyaret edeceklerinden ayni zamanda bir tedkik mahiyetini haiz olacaktır. Üniversitelilere yüksek mektepler taelbesinden bazt gruplar da memle- ket dahilinde bir seyahat yapacaklar, memleketi yakından tanımak fırsatı- nı bulacaklardır. Memleket hududları içinde ge rek deniz, gerek trenle yapılacak bu seyahatlerde talebeye hükümetçe aza- mi kolaylık gösterilecektir. Bu husüs- ta Maarif vekâleti Nafıg vekâleti nez- dinde teşebbüslerde bulunacattır, Haydarpaşa lisesinden 40 kişilik bir grup Truva harabelerini gezecek Haydarpaşa lisesinden 40 kşilik bir grup, imlihanlardan sonra Truva ha- rabelerini gezmek üzere Çanakkaleye gidecektir. İSTANBUL HAYATI: Doktorda pazarlık Eski dostum bir doktorun muaye- nehanesinde çene yarıştırırken hayat zorluğundan bahis açıldı, doktora: — Sizin bu hususta şikâyete bakkı- nız yok. Hayat zorlaştıkça hastalık” lar da çoğalıyor, six oturduğunuz yer- de ayağınıza kadar gelen peşin paralı müşterilerle kasa dolduruyorsunuz. Üzülmeden kazanıyorsunuz. Diye takıldım. Dostum, gülerek: — Biraz daha otur, dedi. Şimdi hastalar gelecek. Bir muayenede bu- lun da zor mu, kolay mı gör... Biraz sonru beyaz gömlekli hemşi- te gülümsiyerek muayene odasının kapısını açtı. Önde bir erkek, arkada kucakları “kundaklı iki kadın, yedi, sekiz yaşlarında iki kız çocuğu içeriye girdiler. Koca göbekli erkek, bıyıkla” rım bükerek ileriledi ve kız çocukla” rından birini gösterdi: EE bu çocuk için kaç para ti ve uyuştular. Sıra muayeneye gel- di. Doktor, çocuğa sordu: — Küçük, neren ağrıyor bakalım?. Öteden kucağı kundaklı kadınlar» dan biri atıldı: — Parmak kadar çocuğa ne sorü- yorsun?,. Dur da ben anlatayım. Ço- cuğumun ya nezlesi var ve yahut da müdür muavini Âdil Mersin gümrüğü müdürlüğüne ve Mersin müdürü Reşad da Vekâlet tedkik şubesi mü- — Umumi yerlerde oturup kalk mak için nasıl bir yol, yordam varsa herkesin içine çıkmak için de öyle ol- .. Zaten belediyeler de bunu dü- şünmüşler ki berberlerin periler gibi beyaz gömleklerle... ... Hamamcıların Sezar gibi peşte- mallarla sokakta gezmelerini yasak etmişi... k ç. Pakat kasapların et kokulu iş elbiselerile kalabalık içinde dolaştık» larına bakılırsa onlar için bir nizam | tere faydası olur diye teşvik etmeli, i yek galibalı k i | e ,.. Bunu da yasak etmeli değil mi?., B.A. — Bilâkis! Ete hasret çeken»