23 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 CAKŞAM Bir Ingiliz tayyaresi dün Yeşilköyde parçalandı Sivil bir İngiliz tayyaresi kapaklanarak parçalandı, pilotu Yeşilköyde, dün bir tayyare kazası olmuş, bir İngiliz tayyavesi parçalan- miştır. Aldığımız malümata göre Del- hi tacirlerinden Mac Robert (İngiliz kralının tac giyme merasiminde bü- Tunmak için dün hususi tayyaresile Hindistandan İstanbula - gelmiş ve Yesilköye himiştir. İngiliz taciri; öğleden sonra Londra- ya doğru yoluna devam etmek için Yeşilköyden havalanırken yanlış bir manevra neticesinde tayyaresi ka- hafifçe yaralandı paklanarak parçalanmış, Mac Robert de tayyare altında kalmıştır. Etraf- tan koşuşanlar tayyareciyi başından, yüzünden ve vücudünün muhtelif yerlerinden hafifçe yaralanmış oldu- | ğu halde tayyarenin altından çıkar- mışlardır. Yaralı, Yeşilköyde müdava- ta evveliyesi yapıldıktan sonra Pers- | pelas oteline nakledilmiştir. Mac Ro- bert, yaraları çok hafif olduğundan bir kaç gün sonra trenle Londrsya gidecektir. Son Madrid bombardımanında 150 kişi öldü ve yaralandı Hükümet kuvvetleri Toledonun önüne vararak şehri bombardıman ediyorlar Madrid 22 — Payıtahtın dünkü bombardımanı neticesinde 150 kişi ölmüş ve yaralanmıştır. Obüslerin ekserisi, şehrin merkezine düşmüştür. Saat 17 de bir obüs, ağzına kadar yolcu ile dolu olan bir tramvayın yar kınıma düşmüş, 20 kişiyi ağır surette yaralamıştır. Yaralılardan bazıları öl- müştür. Hükümet askerleri Toledo civarına varmışlar ve'şehri bombardımana başlamışlardır. Asiler peskoposluk sa- rayına ve metrepolidhane kilisesine mitralyöz ve hava topları yerleştirdik- lerinden bilhassa bu iki bina topa tu- tulmaktadır. Madrid 22 (A.A.) — Neşredilen bir | tebliğde hükümet milislerinin mev- gilerini tahkim eylemiş ve Teruel mın- takasında Caladis'in garbinde yeni bir takım mevziler elde etmiş oldukla- rı bildirilmektedir. Milisler, birçok harb malzemesi, 12 kamyon ve 100 esir almışlardır. Madrid, Toledo ve Asturies cephe- lerinde topçu düellosu olmuştur. Cor- doue cephesinde: Milisler, vaziyetle. Tini islâh etmişlerdir. Grenada cephe- sinde Frankistlerin bir bölüğü isyan etmiştir. İsyanı tenkil için süratle tak- viye kıtaatı sevkedilmiştir. | — Kadikste 50 bin talyan askeri varmış Andujar 22 (AA) — Kadiks üssü- bahrisine mensup üç bahriye silâhen- dazı kaçmışlar ve Guadalguivir'i yü- zerek geçmişlerdir. Silâhendazlar, Ka- diks'e 50,000 İtalyan askerinin çık- mış olduğunu teyid etmişlerdir. Bun- lar, ayni zamanda birçok İtalyan ya» ralılarının İtalyaya gitmek üzere has- | tane gemilerine bineceklerini de gör- İ müşlerdir. Fransız kabine- sinin vaziyeti Daladier i iş, başına geçerse umumi grev ilân edilecekmiş Berlin 22 (A.A.) — Bazı Alman ga- zeteleri Fransadaki vaziyeti tedkik ey- lemektedir. Volkischer Beobahter ga- zetesi, eğer Fımsa başvekiiliğine Blu- mun yerine Dalaâler geçecek olursa umumi grev ilân edileceğine dair Lit- vinofun beyanatını iktibas ederek Al- manya ile anlaşmak taraftarı olmak- la maznun 14 adamın «Fransiz hükü- meti başına getirilmesine umumi grev, mmusallâh isyan ile mukabele edilmek hazırlıkları yapıldığı kaydedilebilir» demektedir. Boersen Zeitung yazıyor: #Umumi mesai konfederasyonu genel sekreteri Jonhaux bir müddet sonra yeni bir program ile ortaya çıktığı vakit s0. yalist partisinin bu yeni imtihana kat- lanıp katlanmıyacağı ve radikal par- tisinin de bu siyasete devam edip ede- miyeceği anlaşılacaktır» Suad şilebi karaya oturdu Sadıkzade Nâzıma uil 2000 tonluk Suad vapuru evvelki gece yarısı Te- kirdağında karaya oturmuştur. Va- pur süvarisi Celâl fazla sis olduğunu ve bu yüzden önünü göremiyerek ka» reya düştüğünü söylemektedir. Gemi kurtarma şirketinin Alemdar vapuru kurtarma işine başlamıştır. Gemi oldukça derin yarelar almıştır. Mektep kitapları basılacak kâğıd- ların tarifesi indirildi Ankara 22 (Telefon) — Maarif ve- kâleti tarafından kabul ve resmi ki- tap listesine idhal edilen mektep ki- taplarının basılmasına o hasredilmek ve Sümer bank tarafından getirtil- miş olmak şartile üzerlerinde beşer santimetre ara ile biribirlerine muva- 3i filigram çizgileri havi “kâğıdların' ie ram Frank yeniden düşüyor Bir Ingiliz. Tirası 111,18 frank etmeğe başladı Paris 22 (A.A.) — Dün Paris hor- sasında frangın yeniden düşmesi, bey- nelmilel eshamın mahsus derecede te- | reffüüne sebebiyet vermiştir. Fransız eshamı, düşmüş ve bu düşme bazan pek mühim olmuştur. İngiliz lirası, 111 de kapanmıştır. Evvelki gün 110,45 idi. Bu sabah frank gene düşük olarak 111,18 üzerinden açılmıştır. ml İstanbul deniz hastanesi 300 yataklı olacak Ankara 22 (Telefon) — İstanbul deniz hastanesinin büyültülerek 300 yataklı bir hastane haline ifraı için 210,000 lira sarfına mezuniyet veril mesi hakkındaki kanun lâyihası bü- yük millet meclisi umumi heyetine sevkolunmuştur. Fenerler idaresi satın alındı Fenerler idaresinin hükümetçe sa- tılması hakkındaki mukavele, Anka- rada Maliye vekili B: Fund Ağralı ile Fenerler idaresi -mümessilleri arasın- da imzalanmıştır. Fenerler idaresinin İktisat vekâletine devri için bir ka nun lâyihası hazırlanıyor. Fenerler ve tahlisiye idaresi Deniz Bank tara- fından idare edilecektir, Trabzon - Herat yolu açıldı Tahran 22 (A.A.) — Dün 610 kilo- metre uzunluğundaki Trabzon - Tah» ran « Herat yolunun küşad Tesmi ya» pılmıştır, Bu yol, Herat'tan ayrılan bir kol ile ea m Üzme yağ iyi ik le test olunacaktır. Başvekilimizinn Bulgar gazetecilerin beyanatı Yunangazeteleri beyanat etrafında makaleler yazıyorlar Atina 22 (A.A) — Atinm ajansı bil- Giriyor: Gazeteler, Türkiye başvekili İsmet | İnönü'nün Bulgar gazetecilerine yap- | tığı beyanata, sulh yolunda büyük bir ehemmiyet atfelmektedir. Katimerini diyor ki: «Balkanlıların | Bulgar - Yugoslav paktını ne derece sempati le karşıladıkları nazarı dik- kate alınırsa İnönü'nün Balkan ide- sline ve Balkanlar arası münasebet- lerinin selâhına olan imanına istikrar kesbetmiş sulhün, umumun refahı için yarım adanın bütün devletlerini ibata etmesini görmek istiyen bütün müttefiklerin de iştirak eylemekte ol- duğu arilaşılır.> Prola diyor ki: «B. İsmet İnönü, bu beyanatında ays ni imana sahib olan ve Bulgaristanın da pek yakında Balkan antantına iş- tirakini görmek ümidinde bulunan Balkan devletlerinin harici siyasetle- rinde esas mihveri teşkil eden pren- sipleri bildirmiştir.» Sancakta mektepler açıldı Hatay halk mümessilleri Türk mevkufların tahliyesini istiyorlar Adana 22 (Hususi) Sancağın bütün mektepleri açılmış ve derslere başlanmıştır. Hataydeki intihapta vukubulan hâ- diselerden dolayı tevkif oedilenon Türkün mahkemesi cumartesi günü yapılmıştır. Şahidlörin arasında bu- lunan Antakya belediye reisi Etem ademi malümat beyan etmiştir. Hatay halk mümessiileri heyeti bütün Türk mevkuflarının tahliyesi için âli komisere yeniden müracaatta bulundular. Lübnan hükümeti bazı gizli şart- lar altında Suriye bankasından bir buçuk milyon lira İstikraza teşebbüs etmiştir. Şam hükümeti tayafından açığa çı- 'karılan Antakya kaymakamı Sürey- ya evvelki gün Halebe gitmiştir. Kömür sergisi bugün açılıyor Sergi bir ay açık kalacak, haftalık bir mecmua da neşredilecek Ankara 22 — Beynelmilel kömür sergisi, yarın (bugün) öğleden sonra büyük merasimle açılacaktır. Başve- kil İsmet İnönünün bu münasebetle mühim bir nutuk söylemesi ihtimali vardır. Serginin açılış törenine ecne- bi sefirler de davet edilmişlerdir? Ser- gi bir açık Kalacaktır. Sergi komitesi serginin açık bulunacağı müddet zar- fında haftalık bir körsür gazetesi neş- redecektir. Evlenme yaşı Evleneceklerin reşid olup olmadıkları nasıl tesbit edilecek? Ankara 22 — Medeni kanuna göre evleneceklerin reşid olup olmadıkları- nin tesbit sureti hakkında Dahiliye vekâleti yeni bir karar vermiştir. Bu karara göre, evleneceklerin re- şid olup olmadıkları: 0 1941 — 1926 nüfus tahrirlerinde ay ve gün yazılı ise ona göre; 2) Yazılı değilse, doğdukları sene- yi hesaba katmıyarak, yaşları hesab olunarak; 3) Doğduklüri senenin herhangi “tivayyen bir ayında doğduklarını iddia edenler de bu iddislarını mah- keme karar ile tevsik etmeleri sure- ii Avusturya başvekili ve hariciye nazırı Venediğe hareket ettiler B. Mussolini ile Roma protokollarının | genişletilmesi görüşülecek Viyana 22 — Başvekil B. Şuşmig ile hariciye nazırı Venedige hareket etmişlerdir. Başvekil hareketinden ev- vel Correspondance Politigue gazete- si vasıtasile beyanatta bulunmuştur. Avusturya başvekili, B. Mussolininin Avusturyaya bir çok defalar yardım etmiş olduğunu ( hatırlatmıştır. B. Şuşnig sözüne devamla demiştir ki: *Avusturyanın istiklâli, bütün Av- Tupanın menfaati namına beynelmilel siyasi bir akide olmuştur, Roma pro- tokolları esas itibarlle sulhcüdür ve herkes buna iştirak edebilir. Bu pro- tokollar, Avusturya aleyhine herhan- gl bir rekabet celbetmeksizin ona em- niyetli dostluklar kazandırmıştır. Şu halde Venedikte yeni siyasi gayretler çizmek ve yeni yollar araştırmak için hiçbir sebeb yoktur.» Avusturya beşvekili, İtalya ile Yu- goslavya arasında geçenlerde akdedil- miş olan ittifak dolayısile memnuni- yetini izhar etmiş ve şöyle devam et- miştir: «Benim Duçe ile yapacağım mülâ- kat, üç senedenberi Roma, Viyana ve Ingilterenin general Frankoya bir tebliği Ingiliz gemilerinin uğrıya- cağı zarardan Franko hükümeti me mesul tutulacak Londra 22 (AA) (AA)— ) —Dün Avam Kar marasında sir Samuel Hoare'a İspan- ya sularındaki İngiliz gemilerinin va- ziyeti hakkında birçok sualler sorul- muştur. Amele fırkasından B. Arthur Hen- dersonun sorduğu bir suale cevap ve- ren sir Samuel Hoare, asilerin bir ge- misinin velev İspanyol kara suların- da dahi olsa bir İngüiz gemisine ta. arruz etmek ve onu batırmak hakkı- nı asla kabul! edemiyeceğini tasrih et- miştir. Bundan sonra gene amele fırkasın- dan B. Shinwell'e cevab veren sir Sa- mucl Hoare, İngilterenin general Frankoya kendi harb gemileri yüzün- den İngiliz ticaret gemilerinin gerek İspanyol kara sularında gerek açık de- nizde uğriyacakları zayiat ve hasar- dan mesul tutulacağını bildirmiş ol- duğunu söylemiştir. Afyon fiatleri Inhisar idaresi fiatleri tesbit etti Ankara 22 (Telefon) — Afyon in- hisarı idaresi ziraat bankası vasıtasi- Je çifçilerden alınacak afyonların fi- alini şu suretle tesbit etmiştir. Soft afyonların morfin derecesi 45 kuruş, kaba toplanmış yüksek morfinler 35 kuruş, kaba toplanmış düşük morfin- ler 30 kuruştur. 'Bu fiatlere göre, afyonlarımızın va- sati derecesi sayılan yüzde 12 mor- #inli ince afyonların beher kilosu 420 kuruşa satın alınacak demektir. Bu suretle tesbit edilen fiatler ge- çen senlete nisbetle yüzde elli bir fazlalık arzediyor. Ziraat enstitüsü talebeleri veda müsameresi verdi Ankara 22 (Telefon) — Ziraat ens- titüsü son sınıf talebeleri bu gece enstitüde bir veda müsameresi verdi- ler. Ziraat vekili B. Muhlis Erkmenin de hazır bulunduğu müsamere geç vakte kadar devam etti, Paris elçimiz Fransız Hariciye nazırile görüştü Hariciye nazırı Paris 22 (AA) — Budapeşte tarafından takip edilmek- te olan ve her türlü ibhamdan âri bu- lunan tamamile vazi siyasi hattı hâ- reketi teyide medar olacaktır. Almanyanın endişesi Paris 22 (A.A.) — Journal gazetesi- nin Berlin muhabiri, sayaşi Alman mahafilinin İtalyan siyasetinde vu kua gelmiş olan tahavvülden mem- nun olduğunu ancak bu tahavvülün Avusturya, Macaristan ve Çekoslo- vakyanın tekrar bir araya gelmesi gi- bi bir netice vermesinden korkmakta olduklarını bildirmektedir. Figaro gazetesinin Roma muhabiri, B. Mussolininin İtalyanın Avusturya istiklâlini müdafaa edeceği hakkında B. Şuşnige yeniden teminat vereceği- ni yazmaktadır. Duçe, Avusturyayı kollektif emni- yet sistemi haricinde Küçük itilâf dev- letleri ile iki taraflı misaklar akdine teşvik edecek, Avusturyanm Habs- burgları tekrar saltanat mevkiine ge- tirmek hakkını tanıyacak, ancak bu meselenin, günün meselesi olmadığı" nı tasrih edecektir. Bir İngiliz grupunun mühim teklifleri Motör ve lokomotif fabri- kaları inşasını teklif etti İktisad vekilinin ziyafeti Ankara 22 — İngiliz firmaları, mo- tör ve lokomotif fabrikaları inşasını teklif eylemişlerdir. o İktisaf vekâleti bu teklifleri tetkik ediyor. Mayısta bu fabrikaların inşasına âit mukavele- lerin imzalanması bekleniyor. İktisat vekili B. Celâl Bayar İngil ) terenin tanınmış maliyecileriden B. | Karinskinin şerefine dün akşam Ana- dolu klübünde bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafette Maliye vekili B. Fuad Ağra- h ile diğer vekâletler. müsteşarları, lokomotif ve motör fabrikaları inşası“ nı teklif eden İngiliz grupu mümes- #illeri, Karabük çelik fabrikasını inşa eylemekte olan İngiliz grupu mümes“ sili B. Makenzi ve bankalar direktör“ Jeri hazır bülunmuşlardır. Hamidiye kruva: ün seyahati Ankara 22 — Haınidiye kruvazörü, haziran ayındu Yügoslav ve Yuran limanlarını ziyaret edecektir. İngilterenin silâhlanması Avam kamarasında hararetli münakaşalar oldu Londra 22 Avam kamara- sında bütçe müzakereleri sırasında milli müdafaa vergilerine mühalif iş- çi partisi mebuslarından bir çokları müzaheret, göstermiştir. Maamefih bu vergilerin evvel beevvel silâh im&“ lâtından istifade edeceklere tatbikini istemişlerdir. Bazı muhafazakâr meb. uslar bu vergilerin endüstride teşebs büs fikrini azaltacağı endişesini izhar etmişlerdir. Muhalefetin işçi deri Attlee dün akşam radyoda söylediği bir nutukta yeni bülçe projesini, şiddetle tenkid ederek demiştir ki; «Bütçe şu dört kelime ile hülâsa edilebilir: «Top, tereyağından dahâ mühimdir» 941 milyon İltgiliz liralık masrafın 550 milyonu Sflâhlanmaya tahsis ediliyor. Silâhlanma programi mutlak surette bir çok sasddeler fis atinin arlmasını icabettirecektir.» || Askeri orman ve avcılık kanun lâ“ yihaları meclis ruznamesine alındi Ankara 22 (Telefon) — Askeri or man ve aytılık kanunu lâyihalarmın bütçe encümenince müzakereleri bis tirilmiş ve > meclis rüznamde