23 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

| Atatür rk, smet İnönünü .. .. kabul buyurdular (Baş tarafı birinci sahifede) np yaptıkları seyahatten sonra dönüşle- £ rinde de komşu Bulgaristanı ziyaret | etmiş olan başbakan İsmet İnönü ile / refikaları ve Dışişleri bakanımız Tev- fik Rüştü Aras bugün 11,30 da Anka- Taya gelmişlerdir. Başta Kamutay başkanı Abdülha- İ lik Renda olduğu halde Başvekâlet vekili Sağlık ve Sosyal Yardım baka- nı Refik Saydam, İçişleri bakanı ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya di- ğer vekiller, mebuslar, Riyaseticum- hur başyaveri ve hususi kalem direk- törü, Balkan Antantı ve Küçük An- tant elçileri ve kor diplomatiğin di- ğer bir kısım azaları, Başvekâlet müs- teşarı, vekâletler siyasi müsteşarları, siviller, askeri erkân, Ankara valisi ve belediye reisi, vekâletler ileri gelen- leri, Ankara mevki ve merkez kuman- danları ile Emniyet müdürü ve kala- balık bir halk Kitlesi Başbakanımız- Ja Dışişleri bakanımızı . selâmlamak için istasyonda bulunuyorlardı. Mihi retiklerle süslemiş ölan istas- yonda Başbakan İsmet İnönü ile re- fakatinde bulunanları getirmekte o. Jan hususi trenin duracağı İstasyon rıhtımı üzerinde başta muzika oldu- ğu halde muhafız alayna mensup bir ihtiram kıtası ile bir polis müfre- esi mevki almış idi. Tren durur durmaz hazır bulunan- ların alkışları arasında vagonların- dan inen Başbakan kendisini karşıla- mıya gelenlerin âyrı ayrı ellerini sık- mış ve rasimei ihtiramı ifa eden â5- keri teftiş eylemiştir, Başbakan İsmet İnönü ve refikası Başvekil istasyonda kralın kardeşi Prens Kiril tarafından karşılanrken istasyondan doğruca köşklerine gite mişlerdir, Atatürk Başvekili kabul etti Ankara 22 (A.A.) — Bugün şehri- mize dönmüş olan Başbakan İsmet İnönünün başkanlığında ve Başveki- limizin Çankayadaki köşklerinde Ka- mutay başkanı Abdülhalik Rendanın da iştirak ettiği bir vekiller heyeti toplantısı yapılmıştır. Bu toplantıyı müteakip Çankaya köşkünde Atatürk tarafından kabul edilmiş olan Başbakan İsmet İnönü Cumhurrelsine mufassal maruzatta bulunmuştur. Türkkuşu Bugün Edirnede Plânör uçuşları ve paraşütle atlamalar yapılacak Edirne 22 (A.A.) — Edirnede Türk- kuşunun yarın yapılancak olan töreni münasebetile bugün tayyare müfetti- şi Emin Ali ile birlikte tayyareci Ve- cihi, paraşütçü (Yıldız ve iki plânör gelmiştir. Ayrıca 'Türkkuşunun Ak manyadan satın aldığı 10 motörlü mektep tayyaresi bugün 1245 de Balkanlar üzerinden Edirneye gel- miştir. Bu tayyareler de yarınki tö- Tene iştirak edeceklerdir. Umumi müfettişlik ve hava kuru- mu bu büyük törende istiyenlerin ha- zır bulunmalarını temin maksadile tören programını bütün Trakyaya dağıtmıştır. Bu münasebetle Trakya- nın her tarafından heyetler gelmiye başlamıştır. Kıtaya gönderilmemeleri derpiş edilen askeri liseler ve orta mektepler talebeleri Ankara 22 (Telefon) — Askeri li. selerle orta mekteplerde sıhhi sebep- lerden gayri sebeplerle mektepten çır karılan talebelerin o kıtaya gönderil- memelerini derpiş eden bir kanun lâ- yihası hazırlanmaktadır. Babasını yaralamaktan suçlu Hasan yakalandı Babâsı Küçük Halkalı çiftliği müs- teciri İlyas Mehmedi yaralamaktan suçlu olarak aranmakta olan 13 yaş- Tarındaki Hasan dört günlük bir ta- kipten sonra dün ele geçirilmiştir. Jandarma talikikata devam etmek- tedir: Amerika açık Vaşington 22 (A.A.) — Reisicum- hur Roosvelt, mebusan meclisine 936- 37 bütçesinin iki milyon 557 bin dolar açık vermekte olduğunu ve tasarruf- Jar yapmak ve masrafları en muvafık şekilde tevzi etmek suretile bu açığı azaltmaya çalıştığını alıştığını bildirmiştir. Silâhleri bırakma Edi konferansı di- vanının toplanması geri bırakılacak Londra 22 (A.A.) — 6 mayısta akdi mutasavver olan silâhları bırakma konferansı divanı içtimaının 30 mayi- sa bırakılması ihtimal dahilindedir. Divanın, İsveç Hariciye nazırı B. Sand- lerin talebi üzerine, konferansa işti- rak e devletlerin teslihat, İse Mesken bedelleri Maliye vekâleti mesken bedellerinin arttırılması imkânlarını arıyor Ankara 22 (Telefon) — Maliye ve- kâleti Ankarada memurlara veril Mesken bedellerinin altışar lira art tırılmasının mümkün olacağı tahmin ediliyor. Adanada su ortasında kalan aşiretler kurtarıldı Adana 22 (Hususi) — Ceyhan neh- rinin taşması üzerine sular ortasında kalmış bulunan on çadırlık aşiret ailesi dün gece kurtarılmıştır. Sular gittikçe azalmakta ve inmektedir. Onbaşıların çavuşluğa terfileri Ankara 22 (Telefon) — Küçük za bit ve onbaşı talimatnamesinin be- şinci maddesinde değişiklik yapılmış- tır. Bu değişikliğe göre, altı ay fazla hizmet etmek üzere erbaşlığa ayrıla- rak onbaşı olanlarla, hizmeti askeriyesi iki sene olan sınıflarda onbaşı nasbe- dilenlerden biray kıtada onbaşılık ya- parak ehliyet gösterenler erbaş talim- gâhıns sevk ve orada dört ay talim ve terbiye gördükten sonra çayuşlu- ga terfi m B. Goeringin gin Roma. seyahati Berlin 22 (A.A) — Siyasi mahafil, dün Romaya hareket etmiş olan B. Goeringin yakında yapılacak olan Mussolini . Hitler mülâkatının tarih ve teferruatını tesbite memur oldu- ğunu beyan etmektedir. 1 mayısta Pariste gazete y çikmıyacak Paris 22 (A.A) <— Matbuat sendi- kalar komitesi bir mayısta hiçbir ga- zetenin çıkmasına müsaade elmeme- ye karar vermiştir. Pariste vesalti nakliye ancak saat 20 ye kadar sey- rüsefer edecektir, Bulgaristanda 1 mayıs âmele top- lantıları yasak edildi Sofya 22 (Akşam) — Bulgaristan- da bir mayıs bayramında her türlü amele toplantı ve nümayişleri yasak Bu akşam T U m im Çor Rus ihtilâlinin en muazzam f Baltık denizinde yüzlerce har Beni AKŞAM Çocuk haftası başladı (Baş tarafı birinei sahifede) Bundan sonra Beyoğlu Halkevi re- isl Ekrem Tur da bir nutuk söyliyecek, çocuk mümessillerinden bazi küçük hatipler çocuk haftasının mâna ve ehemmiyetinden bahsedeceklerdir. Bundan sonra bir çocuk, Atatürke, Başvekilimize, Millet Meclisi reisliğine ve diğer yüksek makamlara İstanbul arının bağlılıklarını gösteren graflar çekilmesini teklif edecek ve bu teklif kabul edildikten sonra tel- graflar yazılıp çekilecektir. Bugün öğleden sonra saat l4de Beyoğlu Halkevi ile Tepebaşı tiyatro- sunda çocuklara mahsus olmak üzere temsiller verilecektir. Ayni zamanda buğün Şişli Halke- vi ile himaye birliğinde 100 fakir ço- Cuğa elbise, ayakkabı ve çorap dağı- tılacaktır. Bundan başka bugün yine Beşiktaş Halkevinde bu mintakada bulunan çocuklara mahsus olarak mektep tem- silleri verilecektir. Bu temsiller sıra- sında çocuk esirgeme kurumu Beşik- taş şubesi tarafından gönderilen şe- kerler talebeye dağıtılacaktır. Ayni zamanda bu akşam Beşiktaş 'Halkevinde halk ve talebe velileri için bir müsamere tertib edilecektir. Bu müsamerede Mülli Hâkimiyet ve Ço- cuk bakımı etrafında konferanslar ve konser verilecektir. Bugün saat 15 de çocuk kütüpha- nesinde çocuk himaye sheyetleri tara- fından bir çay verilecektir. Mili Hâkimiyet ve Çocuk bayramı münasebetile dün Beyoğlu Halkevin- de 50 çocuğa elbise, ikişer çift çorap, ayakkabı ve çamaşır dağıtılmıştır. Bu çocuklardan 33 ti Beyoğlu birinci, 17 si Beyoğlu 3İ inci ilk mektepler tale- besindendir. Hatayın anayasası (Baş tarafı birinci sahifede) Komite öğleden sonra bu devrenin ilk içtimamı akdetmiştir. Mesainin süratle ilerlemesi ve bir neticeye var- ması için anayasa hakkında umumi şekilde fikir teatisinden sonra bazı esaslı meselelerin tedkiki için Türk ve Fransız mütehassıslarının iştirakile tali komite teşkiline karar verilmiştir. Komitelerden birisi İngiliz murah- hasının riyaseti altında anayasanın tanzimi ve diğeti de Holanda murah- hasının riyaseti altında iktisadi ve ma. Ni meselelerin teknik kısımları hakkın- da rapor hazırlıyacaklardır. Komite yarın sabah ve öğleden son- ra toplanarak anayasa hakkında mü- gakerelere başlıyacaktır. Şeker konferansı neticesiz mi kalıyor? Londra 22 (A.A.) — Şeker konfe- ransındaki murahhas heyetler maha- fili, pek az nikbindir. Muhtelif mu- rahhas heyetler, teklif edilmiş olan kontenjanları henüz kabul etmemiş- lerâir. Kendisine tahsis edilmiş olan ihrâ- cat köntenjanını kâfi bulmıyarak ha- yal inkisarına uğramış olan Çekoslo- yvakyanın, B, Mac Donalde konferans- tan çekileceğini bildirmiş olduğu is- tihbar edilmiştir. Çekoslovakya mümessilleri, konfe- rTans celselerinde bulunmağa ancak 'B. Mac Donaldın israrları üzerine mu- vafakat etmişlerdir. Japon denizlerinde müthiş bir kası Tokyo 22 (A.A.) — Sahalin adası- nın cenübu garbisinde balık tutmak- ta olan bir balıkçı gemileri filosu, müthiş bir kasırgava yakalanmıştır, Şimdiye kadar 47 balıkçının boğulmuş ve 57 balıkçının da kaybolmuş ol- duğu bildirilmektedir, . , Sinemasında RK Macar n imöülilimde Eski başvekil hükümete şiddetli hücumlarda bulundu Budapeşte ? 22 (A.A) — Küçük çif- çiler partisi lideri Eckitardt mebusan meclisi maliye .encümeninde ordu aleyhindeki hücumlarını tekrarlıya- Tak orduyu mürteci fikirler beslemek- le itham etmiş ve Macaristan bir ih- tilâl havası yaşadığını söylemiştir, Kont Bethlen de hükümet gazete- lerinin Yahudi aleyhtarlığı ve irtica. kâr neşriyatı neticesinde halk arasın- da çok sıkınidı bir hava mevcud ol- duğunu söylemiştir. Başvekil Daranyi bu ithamları şid- detle reddetmiştir. Teşekkür Sevgili annemizin ölümünden dolayı gerek bizzat, gerek mektup ve telgrafla acımızı paylaşan kıymetli o dostlarımıza minnet ve şükranlarımızı sunarız. Oğulları: Gıyaseddin Yeke Bürhaneddin Yeke Kızı: Vefika Baban Damadı: Süreyya Baban “Açık Teşekkür Refikamın senelerdenböri çektiği izti- raplı hastalığı pek nazik ve mahir ellerile yaptığı mühim ameliyatla ortadan kaldı- ran Haydarpaşa nümune hastanesi kadın ve doğum bastalıkları çok değerli mü- tehassısı Bay Doktor ZEKİ TEKTAŞ derin minnet ve şükran hislerimizi arz eylerim. AHMED SAĞOL Askerlik işleri Beşiktaş Askerlik Şubesi 1 — 332 Doğumlu ve bu doğumlular. la muameleye tabi ve ehliyetöâmesi ol- mayan ve kısa hizmetlilerin derhal şube- ye müracaatla muamelelerinin tesbit et- tirilmesi, 2 -— 936 Senesi tecil muamelesi yap- tırarak bilâhare tehsile devam edemiyen ve lis& mezunu olani keriyeleri tesbit ve üzere derhal mür Türk Mürettipler Cemiyetinin fevkalâde toplantısı Türk Mürettipleri Cemiyeti Başkanlı- ğından: Yeni heyeti idarenin kararile tarihi kongrenin fevkalâde içtimai 25/4/937 pazar günü Cağaloğlunda Emi evinde saat İ3 te yapılacağından bütün âzanın gelmeleri rica olunur. Müzakere olunacak meseleler: | — Heyeti idarenin tebliği 2 — Cemiyet nizamnamesinin tadil veya ıslahı veyahud yeni bir nizamname yapılması için heyeti idareye müşavirler tayini, 3 — Lüzumu görülürse yeni heyeti idare intihabı, Bu hafta: ın müamelei Bugünden itibaren: ROBERT MONTGOMERY ve MADGE EVANS tarafından oynanmış fransızca sözlü güzel ve cazip aşk romanı, İTBORSA Riyasetinden: wkleri yapılmak | ü Halk- SÜMER Sinemasında HANS MOSER - LEO SLEZACK - ADELE SANDROCK ile Pat ve Pataşon gibi 5 büyük komik tarafından oynanan PAT ve PATAŞON SiRKTE güzel ve neşeli komedisini görenler hoş iki saat geçiriyorlar. İlâveten: (İSMET İNÖNÜ'nün BELGRAD SEYAHATİ : Türkçe sözlü film. Çocuk haftası münasebetile: Bugün, Pazartesi ve Salı günleri çocuklara birinci mevki. 20 Kr. ASRi SiNEMA'nın KAÇAK SEVDALILAR (| Hücum Filosu 23 Nisan 1937 Istanbul 22 Nisan 1937 İ (AEŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) Esham ve Tahvilât İst dahili © 99,—| İş, B. Hamiline 9,90 Kuponsuz 1933 » Müessis 77,— istikraz 95,—|T.C. Merkez Ünitürk 1 20,22,50| Bankası 93,50 » Ti 19,85,—'Anadolu his. 23,75 » Mi 19,80—İ Telefon 6,25 Mümessil 1 o 44,70) Terkos 11,23 » ON 3990) Çimento o 1425 ..N İtihat değir. 11;20 İş Bankası (© 9,80) Şirk O» 1; Para (Çek fiatleri Parks. 1780—) Prağ 22,68,25 İ Londra - - 623—! Berlin 196,70 Nev York < 79,08, Minörit — “13;88,44 Milânö © 150240) Beirad 3443 Atina 678812 in NĞ İ Zloti 4,15,75 | Cenevre. 346,14) pe | Brüksel» 4,68,62) Pengo. 398) Amsterdam 1,44, 5 Bükreş -107,54,40 İ Sofya . 64,20,50İ Mosk 23,93,50 Ticaret ve zahire borsası 22 Nisan fiat ve muameleleri 1 — İhalât: Buğday 277 Çavdar 30 Arpa 120 Bulgur 15 B. Peynir 4 Un 123 Kaşar 24 Tiftik 54 Fasulye 9 Misir 45 Pamuk 104 Z. Yağı 7 Pamuk yağı 3$ ton. Çakal 1224 Kedi 63 Kunduz 18 Sansar 150 Tavşun 14703 Tilki 1623 Zerdeva 26 üdet. İhracat: Razmol 269 1/4 Yapak 125 3/4 Afyon 28-174 iç fmdık 5 Tiftik 19 1/4 Tavşan 44025 Tilki 2253 Varşak 90 Sansar 295 Zedeva 124 Kokarca 175 Kedi 3 Porsuk 430 Kurt 46 adet, 2 — Satışlar: Buğday yumuşak kilo- sw 6 kuruş 25 paradan, Buğday sert ki- Tosu 6 kuruş 5 paradan, Arpa kilosu 4 kuruş 15'paradan 4 kuruş 20 paraya kadar, Çavdar kilosu 5 kurstan 5 kuruş 4 paraya kadar, Mısır sarı kilosu 5 ku- | raştari 5 kürüş 5 paraya kadar, Tiftik derisi kilosu 109 kurüştan 110 kuruşa ka» dar. 3 — Telgraflar: Londra Mısır Lâp- Tata Nisan tahmili korteri 26 Şi. 9 Pe, Ki. 3 Kr. 83 San., Londra Keten tohumu Lâplata Nisan tahmili tonu 13 Ser. 5 Şi, Ki, 8 Kr. 12 San., Anvers Apa Le- Kistan Nisan Mayıs tahmili 100 kilosu 132 B. Frank Ki, 5 Kr. 63 San,, Liver- pul Buğday Mayıs tahmili 100 libresi 9 Şi. 9 Pe, Ki, 6 Kr. 70 San, Şikago Buğ- day Hartvinter Mayıs tahmili Buşeli 134 3/4 sent Ki 6 Kr, 27 San., Vinipek Buğ- day Mayıs tahmili Buşeli 136 7/8 sent Ki. 6 Kr. 37 San., Hamburg İç Fındık Giresun derhal tahmil 100 kilonu 172 R. Mark Ki. 87 Kr. 51 San., Hamburg İç Fındık Levan derhal tahmil 100 kile- su 172 R. Mark Ki. 87 Kr. 51 San. 2 süperfilimden mürekkep yeni programı görünüz. JACK HOLT - MONA BARRİ ANTONIO MORENO tarafından oynanmış fransızca sözlü harikulâde macera filmi DENİZDE iSYAN JAK LONDON'un tanınmış românından Oynıyanlar: JEAN MURAT ANDRE BERLEY ve Danimarka güzeli WİNNA WİNFREİD gelecek pazartesinden itibaren SAKARYA MELEK SARAY ENTRİKALARI Lüks * Debdebe * Eğlence - Musiki ve güzellik filmi Ayrıca: Başvekil İsmet İnönü'nün Belgrad seyahati ve İstanbula avdeti, Türkçe sözlü hadisat filmi. ARON TAT BAHRİYELİLER Meşk Mr eray mia binlerde kazaktan mü sinemasında Türkçe ER TÜ elm a lam hücumları,