23 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

23 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

KAVGA ETMİYEN ANNE, BABA İSTERİZ! Yerinde bir dilek!.. Çalışan ve aile geçindiren çocuklarıda düşünmeliyiz Senin “yarım lira, dediğin nedir? Bir kerre bozdurdun mu gaz, tuz, ekmek derken bakıyorsun ki elinde 3 kuruş kalmış Bugüri her tarafta şen çocuk kah- kahaları işiteceğiz.. sinemalar çocuk- larla dolup boşanaca! Pencereleri bahar çiçeklerile, ve tepeleri küçük bayraklarla süslü tramvay arabala- rında, otomobillerde çocuklar şarkı- caddelerden geçecek- lar söyliyerek dei Ve bu neşeli hava böylece tam bir hafte sürecek... Bu onların hakkıdır. senede bir hafta küçüklerin bay- ak bu neşeli havadan, bu kah- de geçen şen günlerden yal- nız bazı küçükler istifade edemiyecek.. Cuklar daha pek küç lar, kendilerine âdeta adam hali çöküyor. bir Ev geçindiren büyük bir adam gibi düşünüyorlar, büyük bir adam gibi konuş lar... Öyle bir muhavere ki Sanki beş altı büyük «aile Teisi> bir araya toplanmış derdleşiyor sanırsı. niz., biri diyor ki - Senin «yarım lira» dediğin ne- dir?, Bir kere bozdurdun mu gaz, tuz, ekmek derken bir de bakıyorsun ki ! €linde üç kuruş kalmış. Öteki hafif omuzlarını kaldırarak cevap veriyor — Doğru, geçininek çok güç... Bi- Zm mahalledeki Hasibi bilirsin değil mi?. Yahu şaşıyorum çocuğa... Ber- berin yanında çırak.. haftada iki kâ- Ed alıyor... Evden ne para istiyorlar, , gene de şikâyetçi... Yol pa- Tası yemek parasi çıktıktan sonra si- nema parası kalmıyormuş.. vay ba- Yım vay, Biraz sonra söz gıda maddelerine İntikal ediyor: na pahalı yahu... Mühim birşey yerinden fırlıyor: — Tüüü... Bizir: koca karı benden bakla istemişti.. daha baklayı tatma- den biri aklına | ş gibi birdenbire | Aile geçindirmek için küçük yaştan maişet kavgasına atılan çocuklar EE — dık yahu., hâlâ inecek... Şöy- le yedi buçuğa bir inse.. zey- tinyağlı, yoğurtlusu amma da kıyak gidiyor.. Onlar böyle konuşurken siz şaşırı- yorsunuz. Yüzleri çocuk yüzlü, vü- €udler çocuk vücudü, lâkin ağızdan çıkan sözler tamamile aile geçindiren büyük adam sözü.. Daha şimdiden ev geçindirmek de- nilen büyük kaygu onların üstüne abâanmış. Bunlar öyle çocuklar ki, hayatları- İnan en tatlı devirleri olan oyun zama- nın), eğlence zamanını geçirmeden, bunları yaşamadan, oyundan, eğlen- hayata, çalışmağa atılmışlardır. İşte bugünkü küçükler bayramından isti- fade edemiyen bu yavrulardır. Bunlar ne müşkülât içinde çalışırlar... Çalış- tıkları yer ekseriya evlerinden uzak. İ -ceden, gezmeden heveslerini almadan | tar. Yaya yürüme- den yörulurlar. tramvaya binme- ğe paralari yok- tur. EN. çocuk aklı bu... Tram- , veya takılırlar,. ia çoğu kaza ge- çirir.. çoğu kon- düktörü görün- ce tramvay basamağın- dan telâşla yere atlar- Ken elinde, o günkü ye- meği olan paketi düşer.. yemekler da- gilir. O günü aç kalırlar... Bütün bu külfetler evdeki ihtiyar annenin kar- nını doyurmak içindir, Madem ki, çocuğu en büyük mem- leket meselesi olarak ele aldık. Onu en büyük memleket mevzuu olarak düşünüyoruz. O halde okuyan çocuk- la beraber, bu çalışan çocuğu da dü- şünmeliyiz.. , Gelecek bayramlarda çalışan çö- cukların da tiğer arkadaşları gibi eğ- Jendiklerini, bayram yaptıklarını gör- mek isteriz. Hem bu onların en büyük hakları- dır. Bütün bir sene, güçlü kuvvetli, büyük erkekleri bile yoran hırpatan hayat yükü altında çalışan çocuk ye- di gün de doyuncaya kadar eğlenme- Mdir, B.F. | Umacı i stemeyiz, salıncak istemeyiz Çocuk bayramı münasebetile çocuk mevzuile uğraşanların mütalâaları Çocuk bayramı bütün bir hafta | isteriz», büyük bir neşe içinde geçecek. Çocuk- | lar cekler, eğlenecekler, balolar verecekler, çaylar verecekler, otomo- bil bedava, tramvay bedava, sinema bedava, tiyatro bedava... Bu güzel, neşeli bayram için acaba memleketin tanınmış simaları neler düşünüyor? Bunu öğrenmek istedik. Senelerden beri çocuk mevzuu et- Tâfında uğraşmış, eser yazmış, tedki- kat yapmış meşhurlara sorduk, Çocuk hastanesi lâzım.. Çocuk haslg- lıkları mütehass sısı Prof. Kad- * ri Raşide sor. dum: Çocuk bay- ramında çocuk- lar ellerinde bir- çok — levhalarla dolaşacaklar ... «Temiz süt iste- riz», sana baki- mı isleriz», «şt kat isteriz» saire., acaba ço- cuklar için yapılacak en mühim iş ne- dir? Bugünkü halde çocukların €n fazla neye ihtiyaçları vardır?. — Çocuk mevzuunu çok büyük ve ve Meselâ bizim 18.milyonlu ge- ş memleketimiz için bir değil birkaç büyük, güzel, asri çocuk hastanesine lüzum yardır. Halbuki bugün maale- sef memlekette topu topu kaç çocuk yatağı vardır bilir misiniz? 65 yatak. 18 milyon nüfuslu memlekete 65 yatak nedir?. Analar bayramı «Çocuks keli- mesi geçer de profesör Besim Ömerle konuşul- maz mı? Üstada sordum: — Çocuk bay- ramları tertip &- dildiği şu sıra. larda çocuk ok mak ister miy- diniz?. General Be sin Ömer uzun uzun güldü: — Bayramdan istifade etmek için çok vâsi bir programla düşünmek Jâ- -| Mmi?. Bayramı görmek için değil am- mâ o çağa gelmesini doğrusu isterdim. Ne yalan söyliyeyim.. — Çocuk bayramı hakkında ne dü- şünüyorsunuz?. çocuğu düşünürken anaları da dü- şünmemiz şarttır. Bunun için İtalya- da olduğu gibi bir «Çocuk ve analar bayramı; yapmalıyız. Çocuk bayra- mında çocuk bakımı ve çocuk besle- mesi hakkında propagandalar yapıyo- ruz. Analar bayramında da analığın, ha- kikaten güç ve mesuliyetli olan analık işinin memleket kadınlarına genç kız- larına öğretilmesi lâzımdır. Bu iti- barla bir analar bayramı yapmak çok doğru olur... Umacı istemeyiz salıncak istemeyiz Çocuk hasta- lıkları mütehas. sısi bay Ali Şük- rü Şavlıya sor duk: — Çocuk bay- ramında çocuk« ların elinde ne gibi levhalar görmek istersis niz.. şimdiki «â- na südü isteriz» ve saire levha larından başka. — «Bol güneş — Sön derece güzel bir şey.. ancak | <bol hava isteriz», «çocuk bahçeleri isterizs, «eski usul kundak istemeyiz», «salıncak istemeyiz», «kor. kutulmak istemeyiz», «umacı isteme- yiz»... Aklıma gelenler bunlar.. ben bizim Türk Kadınlarının südlerini evlâdla- rından esirgediklerine kali “ değilim. Onlar südlerini yavrularına veriyor- lar. Bugünkü çocukların, şehirlerin daha ziyade apartımanlaşlığına na- zaran, bol güneşe, bol havaya ihtiyaç- ları vardır. Onlara bunu temin etme- Hiyiz.. — Çocuk haftası için umumiyetle ne düşünüyorsunuz?. Propaganda bakımından son de- rece mükemmel bir şey... Kadınları mız bu propaganda, bu faaliyet, bu neşriyat sayesinde analık ilmini da- ha ziyade öğreniyorlar. Bu da onlar için çok lüzumlu bir şeydir. Çünkü bizim kadınlarımızın analık şefkatları çok fazla, lâkin ana. lık bilgileri azdır, Bunu fazlalaştırmak için de bu haftalar birebirdir. ilk defa otomobile binen çocuklar Çocuk hasta- lıkları mütehas- © sısı doktor Se miramis Ekrem Behcet de diyor © ki: — Çocuk haf- tasının en güzel © tarafı birçok fa- kir çocukla rn gezdirilmele- ri, eğlendirilme- lerdir. Bunla otomobile binen, ilk defa sinemaya gi- den fakir çocuklar var,. onların s& vinçlerini düşününüz. — Çocuk haftasında çocukların el- lerinde ne gibi levhalar taşıdıklarını görmek istersiniz?. — «Çocuk bahçeleri», «temiz hava», «iyi gıda ve saire.. Çocuklarımın sevinci karşısında Çocuk bayra mı dolayısile üs tad Mazhar O mana sordum: — Böyle çe cuk bayramlar tertip ederken çocuklar eğlenir. ken - bir “çocuk » olmal. . isteme: miydiniz?. — İstemem ne çocuklukta nede gençlikte gözüm var. Ken di yaşımdan, yaşımın seyrinden son derecede memnunum, Şimdiki halde çocuk bayramından istifade etmek için çocuklarının bu bayram karşı: sında sevinçlerini görmekle iktifa €- diyorum. Onların sevihçlerini görerek seviniyorum. Ne sevinç hemi. Çocuk olmak isterim Çocuk kuru- mu (başkanlar? rından bayan Zekâvet Zati di- mesudlar, | baktıkça İmre niyorum.. ve bu mesud günlerde ğa, çocuk oolmak istiyorum, Nerede? On beş sene €v- velki çocuklar bile bir çocuk balosu görmediler.