23 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

EEYr “m nn bis 23 Nisan 1937 Balkan konfederasyonu Muhterem Başvekil İsmet İnönü nün Belgrad seyulmti münasebetile, Bulgar gazetelerinden biri bir hava» dis verdi. «Belgradda iki memleketin devlet adamları arasında görüşülen meseleler arasında bir Balkan konfe- derasyonu teşkili kararı da vardır» dedi, Bu haberin doğruluğunu teyid ede- cek mütemmim malümat başka ta raflardan gelmedi, Onun, için, şimdi- lik esas hakkında bir şey söylenemez. Fakat bir Balkan konfederasyonun- dan ciddiyetle bahsedilebilmesi bile Balkan devletleri arasındaki dostluk politikasının az vakit içinde verdiği İyi semetelere bir delildir. Dün bu, sıkı ittifak ve dostluk mu- hal bir hayal telâkki olumuyordu. Fa- kat bugün uzun senelerdenberi mev» cut bir hakikat imiş gibi görünüyor. Yarm bir Balkan konfederasyonunun fiile çıkmasına şahit olursak biz bunu hiç hayretle karşılamayız. Balkanlı lar tuttukları basiret siyasetinde rea- list adımlarla ileriledikçe muhakkak ki çok daha sıkı iş birliği ihtimalleri” ne doğru yürüyorlar. Balkanlılar menfaatlerini daha ya- kından daha esaslı surette takdir et- tikçe ve Balkan (ittifakının fiili faj delerini gördükçe bunu makul ve ta- bii neticesine kadar götürmek husu- Era içlerinde bir gayret hissedecek- dir, Balkanlarda ötedenberi halledile- miyen bazı meselelerin silâh kuvveti le ortadan kaldırılanıyacağının an- laşılması sulh ve itilAK politikasının galebe çalması için en birinci âmil teşkil eder, Balkanlar üzerinde bir iti- Mmadsızhk, bir şüphe ve korku rüzgü- TI eserse bu gizli ve sinsi fırtma bütün makul sözleri dağıtır. Fakat karşılık lı bir itimad ticaret, kültür, endüstri nm büyük müsaadekârlik- ları imkân dairesine sokabilir. Biri birlerinin memleketleri üzerinde isti- lâ emelleri baslemedikleri gün Bak kanlar tek bir kütle halinde büyük bir sulh ve intizam kuvveti vü Cüde getirmişler demektir, Bir kuvve» tin ne suretle daha müessir bir hale Sokulabileceği artık bir tatbikat me. Selesinden ibaret kalabilir. Bunun bir iğ de konfederasyon olduğu tabii- Balkan devletlerinin mevcut vazi- Yetten memnun oldukları ve bunu cehren değiştirmek (emelinden uzak kaldıkları bugünkü ittifak ile sabite tir. Bulgaristanın ergeç iltihakile bu İtilakın bütün Balkanlara şamil ok ması ictinabı imkânsız bir mesud hâ- disedir. Şimdiye kadar büyük reka- betler ve kanlı mücadelelerle harab olan Balkanlar ançak karşılıklı büs- hüniyetler ve halis dostluklar saye- sinde saadete kavuşacaktır. Herhak de bu yüksek gayeye yürümek husu- sunda inkılâbcı Türk cumhuriyetinin kendi hissesine düşen hizmet ve him- Mmette kusur etmiyeceği muhakkaktır. i—...ün.e susun, saaaamanı 1S şubattan evvel gelen mallar Pazartesiden itibaren çıkarıla- bilecek 15 Şubat 937 tarihine kadar güm- Tüklere gelen ve kontenjan harici ka- Jan bilümum malların gümrük resmi likten sonra serbesçe çıkarılma» 8 hakkındaki karar dün gümrükler ei müdürlüğüne tebliğ edilmiştir. Bu arara göre bu: mallar, önümüzdeki gününden itibaren serbes- Otobüsler Belediye bu yaz mevsiminde işletmek istiyor Belediyenin Avrupadan getiztmeğe karar verdiği otobüsler içim üç yüz bin lira sarfedeceği tahmin ediliyor. Bele- diye, otobüslerin gümrük resminden istisna edilmelerini Nafıa, vekâletin- den rica etmiştir. Bu işin takibi için Ankaraya bir memur gönderilecektir. Verilen malâmata göre Nafta vekâleti esas itibarile bu teklifi kabul etmiştir. Kanun iâyihası Millet Meclisinin bu devresine yetişrilirse belediye oto büsleri derhal Avrupadan. getirtecek ve bu yaz mevsiminde işletmeğe baş- uyacaktır. Otobüsler için aymea şehrin mubtelif - yerlerinde garajlar yapılacaktır. Diğer taraftan belediye fen heyeti, otobüslerin geçecekleri caddeleri gös- terir bir proje hazırlamıştır. Otobüs- lerin bir kısmı şehir dışı ile şehir ara- sında, bir kışmı da,doğrudan doğruya. şehir içinde işliyecektir. Liman idaresi Galataya nakil işi bitmek üzeredir Liman idaresinin Sirkecideki Liman hanından Galatadaki Merkez rıhtım hanına nakli bitmek üzeredir. Taşın- ma pazartesi günü bitirilecektir. Mer- kez rıhtım hanında modern tertibat yapılmıştır. Bilhassa liman ve güm- rük işlerinin ayni zamanda ikmali ci- hetine ehemiyet verilmiş ve ona göre teşkilât vücude getirilmiştir. İş sahip- leri gümrüklerdeki işlerini ikmal et- tikten sonra limana ald muamelerini de ıslah edilen bürolarda fazla bekle- meden bitirmek imkânını bulacak- lardır. Lima numum müdürü önümüzdeki hafta içinde alâkadarları yeni binaya davet edecektir. Bina gezilecek ve ya- pılan teşkilât gözden geçirilecektir, man kooperatifi için de bir yemek- hane dairesi ayrılmıştır. Belediye tahsisatının şubelere taksimi Önümüzdeki hafta içinde belediye- de bir komisyon taplanacaktır. Bu komisyonda 9917 senesi bütçesile yapı- lacak belediye işleri ve bu işler için bütçeye konan tahsisatın belediye şu- belerine taksimi etrafında görüşüle- cektir. Her belediye şubesinin ihtiyacı Halk Partisi vilâyet kongresinde ka- rar altına alınmış ve belediye reisli- ğine verilmişti. Belediye bu sene şeh- rin her mıniakasında yapacağı işler» de bu dilekleri esas ittihaz edecektir. Belediye, mahalle aralarındaki 40- kakların çok harab ve cidden bakık mağa muhtaç olduğunu görerek bu Sene faaliyetinin en mühim kısmını Dokuzuncu işletmede tenzilâtl tarifenin tatbikine başlandı Halk Nafıa vekili B. Ali Çetinkayaya teşekkür telgrafları çekecek tan itibaren tatbik edilmeğe başlan- mışlır. Naha vekâletinin kabul ettiği ucuzluk yalnız banliyö hattında daj- mi surette gidip gelenleri değil, bü- tin İstanbulluları memnun etmiştir. Bakırköy, Yeşilköy halkı bugün iki bayramu bir arada yapmağa hazırlar» mışlardır. Halk gerek Bakırköy ve ge- rek Yeşilköyde İstanbula giden ve İstanbuldan gelen ilk treni merasimle kaşıhyacak, Nafa vekili Bay Ali Çetinkayaya teşekkür telgratları çe- keceklerdir. Nafıa vekâletinin banliyö hattından başka Edirne - İstanbul hattında da geniş mikyasta tenzilât yapması her- kesi sevindirmiştir, Edirneyi görmi- yenler çoktur. Halbuki memlekette yaratılacak dahili turistik hareketleri canlanırsa yerli seyyahların ilk gi- dip görmek istiyecökleri yer Edirne olacaktır. Bü bakımdan da bu güzel şehre İstanbuldan - gidip gelmek fır- satı daha çok elde edilmiş oluyor, Kabul edilen tarlteye göre tenzilât nisbeti gidip gelme biletlerde yüzde Aaltmıştır. Yalnız gitme biletlerde yüz» de elli tenzilâta, ücretinin gitmek maümiüm en mühlnlerinden biri de tarifenin evvelce gibi yalnız. İstanbul - Edirne arasında değil bü- i i tün İstasyonlara, teşmil edilmesidir. Aldığımız malümata göre işin esası şudur: Mülga Şark demiryolları Na- İha baş müfettişliği kadrosunda mev- cud bulunan mamurlar bir defaya mahsus olmak üzere Nafia vekilinin tensib edeceği ve muvafık göreceği derecede terfi edilmek suretile devlet demiryollar idaresine alınacaklardır. Kıdem zammı | Çanta kapan! 700 muallimin istihkakının| Hapisten çıkar çıkmaz verilmesine başlanacak Kıdem zammı slan muallimlerin geçen eylülden beri bu zamdan isti- İade etmeleri lâzım geldiği halde bütçede fazla, tahsisat olmadığı için birikmiş paralarını alamadıklarını yazmıştık. Maarif müdürlüğü bunların listele- rini hazırlamış ve idareli bususiye muhasebesine göndermiştir. Vilâyet makamı, muallimlerin daha uzun başka bir yere sarfedilmiyerek bu zamlana ödenmesine tahsisine karar vermiştir, Şimdi mubasebe müdür Tüğü 700 kişiden fazla olan bu hak sar hiplerinin zamlarının tutarına göre bütçenin hangi fasıllarından tasarruf yapılabileceğini tayin etmekle meş- güldür. Üniversitede imtihanlar Üniversitede bütün fakülterlerin imtihanlarma 27 mayısta başlana- caktır. Bu tarihe kadar geçen sene ol- gunluk imtihanlarında bir dersten kaldıkları halde imtihanlarını vere- miyenlerin olgunluk imtihanlarını verecekleri ve öskerlik ve inlalâp dersleri imtihanlarının bitirileceği alâkadarlara bildirilmiştir. BURHAN CAHİD'in AŞK BAHÇESİ Romanı yeni harflerle Süncü defa basıldı. ve. Anneler, yarruların tema bül lırsa büyüyeceklerini. bir kadının çantasını kapmış Geçenlerde Bilâl isminde bir sabi- kalı Kumkapı civarında bir madam elindeki çantayı kapıp kaçarken ya- kalanmış, adliyeye verilmiş, muhako- mesinde, aç kaldığı için bu işi yaptı- ğru söylemişti. BİLA 20 gün hapse mahküm olmuş ve bu müddetini de yan Feriye, ani olarak bir adamla karşılaşmış ve bu genç, bayan Feriye- nin elindeki çantasını kapıp kaçmış- tı. Çantada 200 lira bulunuyordu. Bayan Feriye, Lânga polis karako- luna müracaat ederek uğradığı soy- verebilmişti. Lânga ve Kumkapı zabıta memur. ları sıkı takibat ve tahkikat netice sinde bu işi yapanın Bilâl olduğunu Belediye aari mezarlık için bir mani proje Zincirlikuyudaki asri mezarlığın münferid ölülere, &ilelere ve umuma, mahsus olmak üzere üç sınıfa ayrıla- cağını yazmıştık. Belediye, asri me- zarlık için Almanyadan bir proja ge- Üürimiş ve mezarlığı bu projeye göre tanzim etmeğe karar vermiştir. gBunculuğu anlatmış ve biraz da eşkâl tesbit etmişler ve dün yakalamışlardır. r, küçüklerin temiz sü. | un ıp oldul Umacıya, çakılı teyzeye dair.. — Gel arap gel... Al şu yaramazı,.. O zaman bir köşeye büzülür, arabın beni almaması için gözüm korkudan fal taşı kadar açılmış, saklanırdım. Pek korktuğumu görünce dışarıya, Korkutulmak cihetinden sünnelçi- nin birde muavini vardı; «Çakılı teyzem. Şöyle misafirlerin yanında biras öteyi beriyi karıştıracak olsam he men evden; — Büyük hanına çıkar çakını.. ha- camat et şunu. ni bu hafta Içinde, dine çocuk yılı yapanalıkıs. ç « ie adi A Heyetin reisi B. Viissingen memle ketimizin ticaret ve maliye âlemi mü- messillerile temasta bulunmak iste- diğinden 28 Nisan çarşamba günü sa- at 15,30 da ticaret odası merkez salo- B.A, — O halde çocuk haftası yer