18 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahifegp AKŞAM 13 Mayis plana Bilbao önünde harb - şiddetle devam ediyor Asiler, hükümet kuvvetlerinin mukavemetini kırmağa muvaffak olamadılar Bilbao 17 (A.A.) — Havss ajansı muhabiri bildiriyor: Asi kıtaları Sollube dağını sıkıştır. makta deyam etmektedirler. Bu dağın yarısı henüz hükümetçilerin elinde bulunmatadır. Asi kıtalar cumhuri- yetçileri Jata dağında ve Vivcargul'- deki mevzilerinden tardetmektedirler. Cumhuriyeçiler bu mevzilerde tutuna- Tâk düşmanın ilerlemesine mani ol- maktedırlar, Franco kuvvetleri topçu ve harp gemilerinin ve bilhassa Almiranlo Cerveranın himayesile Sollube ve Jata dağlarının iki yanmdan taşmağa ve bunların arasından geçen yoldan hü- cum etmeğe teşebbüs - etmişlerse de hükümetçilerin şiddelli mukavemeti Karşısında ağır zayıat vererek geri çekilmişlerdir. Asiler Vizcargui mmtakasında bazı ufak tefek muvaffakiyetler o elde et- mişlerse de sonradan z&pteyledikleri mevzileri terketmek mecburiyetinde kalmışlardır. Vizcargui'nin tepesi henüz cumhu- riyetçilerin elinde bulunmaktadır. Valencia bombardımanında ölenler Valancia 17 (A.A) — Dün ilân edilen rakamlara nazaran geçen cumartesi günü akşamı şehrin o bombardımanı neticesinde 33 kişi ölmüştür. İnglitere sefarethanesindeki yara- lılar arasında Horace Chamberlain da bulunmaktadır. Mahalli makamat dünden itibaren Valencia sokaklarının tenvir edilme- mesine karar vermiştir. Hava karar- dıkları sonra evlerde yanan ışıkların dışarı süzülmemesine dikkat edile- cektir, Dük de Vindsor bu hafta evleniyor Dük de Kent, Loyd Core Venston Çörçil merasimde bulunacaklar 'Tours 17 (A.A.) — Conde şato- sunda gazetecileri kabul eden B. Rogers, Dük de Vnidsor'un izdivacı tarihinin yarn saat 14,30 da tekar- rür edeceğini beyan etmiştir. Paris 17 — Dük de Vindsorün bu hafta içinde evleneceği bildiriyor. Londra VT (A.A.) — Sunday Refe- ree gazetesine göre Kent Dükü, hemşiresi, Venston Çörçil ve Loyd Corç, Vindsor Dükü ile Waliy War- feld'in evlenmelerinde hazır buluna- caklardır. Kent Dükünnün izdivaç merasi- minde garson dönör olarak hazır bu- Tunacağı ı söylenmektedir. 17 tayyare Yollarını şaşırarak Fransada karaya inmişler Pau 17 (A.A) — İspanya hükü- met kuvvetlerinin 17 tayyaresi, bu sabah Pau'ya pek o kadar uzak ol- mıyan bir tayyare meydanına in- mişlerdir. Bu tayyarelerin 12 tanesi, "Amerikan mamulâtından avcı tayya- releridir. Beş tanesi İspanyol mamu- Ytından islikşaf tayyaresidir, 17 tayyareden 15 taresi ikişer si- lâhla mücehhezdir. Filonun kuman- danı, saat Ste Santander'i terket- miş olduğunu, maksadı Bilbao cep- hesindeki asilerin mevzilerini bom- bardıman etmekten ibaret bulundu- umu ve sis dolayısile yolunu şaşırdı- ğını söylemiştir. Beynelmilel kontıol müşahidine, keyfiyetten derhal malümat veril miştir, Hava işleri nazırı B. Cot'un tali- matı Üzerine bir Fransız askeri tay- yaresi, hava şartları müsaade eder etmez, İspanyol tayyarelerine, İspan- ya topraklarına kadar refakat ede- Cektir, Trabzon kız sanat mektebi sergisi açıldı Trabzon 17 (Hususi) — Altı ay ev- vel açılan kız sanat mektebinin ser- gisi bugün merasimle açılmıştır. Me- Tâsimde umumi müfettiş B. Tahsin Uzer, vali ve bir çok zevat hazır bu- lundu. Mektep müdürü bayan Melâhat Trabzon kadınlığının sanattaki mu- vaffakiyetleri hakkında bir nutuk söyledi ve B. Tahsin Uzere, cevab ve- Arnavudluktaki isyan bastırıldı İhtilâl, komünist temayülü besliyenlar tarafından hazırlanmış Tiran İ7 (AA) — Arnavutluk matbuat bürosu tebliğ ediyor: İhtilâl hareketi, tamamile suya düşmüştür. Hükümet kuvvetleri, asileri takibe devam etmektedir, Maktullerin ve esir- lerin üzerelrinde bulunan vesaik, bu ihtilâl hareketinin komünist tema- yüllerini istihdaf etmekte olduğunu meydana çıkarmıştır. Ergeri geri alındı 'Tirane 18 — Hükümet kuvvetleri mukavemetsiz Ergeriyi geri almışlar ve halk tarafından hararetle karşı- Janmışlardır. İsmet Toto bir çarpışmada öldü Tiran 17 (A.A) — Asilerin reisi- nin kardeşi İsmet Toto, bir müsade- mede maktul düşmüştür. Ergeri vi- Jâyetinde hükümet kuvvetleri ilerle- mekte ve diğer eyaletlerde tam bir sükün hüküm sürmektedir. İhtilâl hareketi, komünizme mü- temayildir. İsyanın mahiyeti Belgrad 17 (A.A.) — İyi malâmat almakta olan mahafil, Arnavutluk is- yanının bilhassa dahiliye nazırı B. Musa Jouka aleyhine müteveccih olup kral Zoguya veya İtalyan nüfuzu- na karşı yapılmış bir hareket olma- dığı beyan edilmektedir. Bu mahafil, Ergeri isyanının, 14 ağustos 1935 tarihinde B. Musa Joke, gene Dahiliye nazırı iken Pi- aride çıkmış olan isyana mümasil olduğunu ilâve etmektedirler. Nasyonalistlerle İtalya taraftarla- n da dahil olduğu halde birbirin- den pek farklı bir takım unsurlar, Piari isyanına iştirâk etmişlerdir. İsyan bastırıldı Arnavutluk Başkonsolosluğundan: Amavutluğun Ergeri sancağında iğfal edilmiş bazı adamların eseri teş» Yiki ile başlıyan bir isyan hareketi ehemmiyetsiz olduğu gibi hükümetin aldığı âcil tedbirlerle derhal tenkil | edilmiştir. Memleketin her tarafında am bir asayış hükümfermadır, Vapurda ir infilâk Hong Konk Konkta 50 Japon berhava oldu Hong-Kong 18 (A.A) — Burada rıhtıma bağlı olan bir yapurda şiddet. Ii bir infilâk olmuş ve ekserisi Japon olmak üzere 50 kişi ölmüştür. Vapur e iner geçimi 6 meç a Matürk ile ingillere İlozan Türk Talebe kralı arasında teati edilen telgraflar Ankara 17 (A.A.) — İngiltere kra- hnın taç giyme merasimi münase- betile Reisicumhur Atatürk ile Ma- jeste altıncı George arasında aşağıda- ki telgraflar teati olunmuştur: Majeste altıncı George - Londra Majestelerinin — sureti resmiyede Britanya krallık tacını giydikleri bu anda, en hararetli tebriklerimi ve şah- si sandetleri ile Majeste kraliçenin ve krallık ailesinin saadetleri ve Britanya imparatorluğunun refah ve tealisi hakkında bütün kalbimle yap- tığım temennilerimi kabul buyurma- larıni rica ederim. K. Atatürk Türkiye Reisicumhuru Ankara Kraliçe ve ben, taç giymemiz mü- nasebetile yollamak lütfunda bulun- duğunuz ve bizimde büyük bir memnuniyetle aldığımız nazikâne tebriklerinize en hararetli bir suret- te teşekkür ederiz. Greorge VE Affedilecek borçlar Kanun lâyıhası Meclis ruznamesine alındı Ankara 17 (Telefon) — 1337 - 1341 seneleri bütçelerinden ziraati takviye için verilen paraların taksitleştirilme- si ve faizlerinin affı hakımdaki kanun lâyıhası Meclis ruznamesine alınnıış- tar. 'Lâyıhaya göre, mezkür senelerde istilâ görenlerle, çifçilere nakden ve- rilen paralar, aynen dağıtılan tohum- luk, çift hayvanları ve ziraat, âletleri bedellerinden mütevellit Devlet ala- cakları faizsiz olarek, birincisi 1 bi- rinciteşrin 1937 tarihinde, diğerleri bu tarihten birer sene sonra tahsil edilmek üzere 10 müsavi taksite bağ- Janacaktır. Taksite bağlanacak borçların, ka- nunun meriyeti tarihine kadar olan zamana aid faizleri ile borçlarını kıs- men ödemiş olanların faizli olan borg- Jarı affedilecektir. Diyarıbekir. Bağlar - Demiryolu Bu hususta yapılan müzakere müsbet neticeler verdi Ankara 17 — Irak şimendiferlerini - Diyarıbekir yolile birleştirmek etrafında müzakereler yapmak için Bağdada giden heyet dönmüştür. 'Bağdedda bu hususta cereyan etmiş olan müzakere müsbet bir neticeye varmıştır. Irak hükümeti demiryolla- rıni hududlarımıza kadar uzatacak- tır. Biz de Diyarıbekir - Cizre hattini yapacağız. Bu sayede Bağdad - Diya- nbekir yekdiğerine şimendiferle bağ- lanacaktır, Tramvaydan ampul aşırırken yakalandı Üsküdar tramvaylarıma dadanatak ak sık ampul çalan Mihal isminde bir çocuk zabıtaca bir müddettenbe- vi aranmakta idi, Mihal, dün gene bu tramvaylardan birinden ampul aşırırken yakalanmıştır. İmrariye tezkeresi gösterilmedikçe demiryollarınca nakledilmiyecek taşlar “Ankara VT (Telefon) — 'Taşocakiarı nizamnamesi mucibince resme tabi olan Manyezi, amyant, mermer ve somaki mermer, değirmen taşı, kil, çimento ve sünger taşlarının resmi Lozân 17 (A.A) — Lozan Türk talebe cemiyeti yirmi beşinci sene devriyesini kutlamak için dün gece büyük bir ziyafet tertip etmiştir. 25 sene evvel Türkiye talebe cemiyeti- nin birinci relsi olmak itibarile B. Numan Menemeneloğlu, Üniversite profesörleri, ecnebi talebe cemiyetle- ri reisleri davetli idiler. Talebe cemiyeti reisi B. Cihadın nutkundan sonra B. Menemencioğ- lu söz alarak Lozanda tahsilinden bahsile bu akşam bu münasebetle eski ve muhterem profesörleri ara- sında bulunmakla ne derece mesud olduğunu söyledikten sonra irfanmı hayatından iki mektebe borçlu oldu- gunu, bunlardan birinin İsviçre mektebi ve diğerinin büyük şefi Ata- türkün mektebi olduğunu, ve bu Yü tedrisi kendi üzerine kuvvetle Amil olduğunu ilâve etmiştir. Bundan sonra yeni Türkiyenin müs vaffakıyetlerinden bahsederek Türk talbesinin iftiharı mucip bir ş€- kilde çalışmalarından ve kabiliyetle- rinden derin memnuniyetle bahis ve Türk talebesinin adedinin artmasını temenni etmiştir. B. Menemencloğlu, bundan. sonra <Türkler bir zata karşı muhabbet ve hürmetlerini izhar etmek istedikleri zaman O zatın elini öperler» diye- rek ayağa kalkmış ve ihtiyar profe- Ispanyada kabine buhranı nazırı teşkil edecek Valencia 11 — Yeni kabineyi kur- ” mağ memur edilen eski Başvekil B. Cabalicro bu vazifeyi deruhte et mekten vazgeçtiğini bildirmiştir. Bu- na sebeb komünistlerin aldıkları va- ziyettir. Relsicumhur B. Azana komü- nist ve sosyalistlerle bizzat görüşmüş, fakat anlaşamamıştır. Yeni kabinenin mutedil sosyalist- lerden eski Bahriye nazırı B. Prieto, yahut sol cenah cumhuriyetçilerin- den eski Başvekil B. Giral tarafından teşkil edilmesi muhtemeldir. Valencia VI (AA) — Muledil sos- yalistlerden eski Maliye nazırı B. Neg- rin yeni kabineyi teşkile memur edil- miştir, Italya kralı Budapeşteye gidi Roma 18 — İtalya kralı ve kraliçesi bugün öğleden sonra Macar naibi hükümeti amiral Hortiyi ziyaret et- mek üzere Budapeşteye hareket ede- ceklerdir. B, Hitler - Musolini Yakında a görüşecekleri haberinin aslı olmadığı bildiriliyor Roma 17 (AA) — Bütün selâhi- yettar İtalyan mabhfilleri gibi Alman- ya sefarethanesi de, Chicnisec şa- tosunda Hitler ile görüşmek üzere bugün veya yarın Mussolininin Bav- yera'ya gideceği hakkında ecnebi matbualı tarafından yayılan haber- leri katiyetle tekzip eylemektedir. Börehtecgaden 17 (A.A) — Ge- neral Goerin ile refikası tayyare ile Venedikten buraya gelmişlerdir. Sivas, Erzurum, Malatya iltisak hattı da haziran Ankara (Telefon) — Malatya iltisak hattın inşaatı gün- den güne ilerlemektedir. Malatya ve Sıvas hatları haziran içinde Çetinka- yada, birleşeceklerdir. Bu münasebetle ikinci büyük mektebin esaslı ve kök- | mam 1 Yeni kabineyi eski Maliye Cemiyetinin 25 inci yılı B. Menemencioğlu ile Profesör Mersiye çok alkışlanan nutuklar söylediler #ör Mersiyenin elini | öp hareketi alkış tufanı ile karşılanır. ken profesör B. Mersiye söz alarak dedi ki: «Memleketimize karşı söyledikleri Bize teşekkür ederim. Memleketini- zin dost olduğu hakkındaki beyana- tınızı candan karşılarım. Türkiye, beynelmilel taahhüdlere riayetsizli- gin pek çok olduğu bir sırada Mon- trcux'da mushedelerin bir taraflı değiştirilemiyeceğine dair en büyük delili vermiştir. - Bu şeref Türkiyenin şetine, hükümetine ve Üniversitele- rine aittir. Montreux muahedesinin İsviçre topraklarında vücud bulma- sından biz fazla mütehassisiz.» Bundan sonra profesör B, Mersi- ye Türk talebesinden Sitayişle bah- settikten sonra «Türk çeflerinin nasıl çalıştıklarını, Türk milletinin menâ- fini nasıl müdafaa ettiklerini bizzat gördüm» demiş ve Türk milletinin ve. şefinin sagdellerine kadehini Kal- dırmıştır. Bundan sonra ecnebi talebe cemi- yetleri reisleri söz alarak Türk tale- be cemiyetinin gösterdiği arkadaş- lıkları takdir ettiler ve Türk talebe cemiyetine candan teşekkür eyledi- ler. Talebemizin bu akşamki ziyafeti pek samimi bir hava içinde, hocala- rile birlikte geçmiştir. Ehliyetli işçi yetiştirmek için Meclise iki mühim kanun lâyihası verildi Ankara 17 — Günden güne inkişaf etmekte olan sanayileşme hareketi- nin icab etlirdiği işçi unsurlarını ye- tiştirmek ve büyük sanayiin kurulu- Şu karşısında küçük sanatleri himaye gayesini istihdaf eden iki kanun Meclise gelmiştir. İşçi, fen memuru, ustabaşılar ka- nununa göre asgari günde yüz işçi çalıştıran müesseseler işçilerin bilgi- lerini araştırmak için kurslar açacak- lardır, Küçük sanatleri himaye kanu- nunu da işçi çırak, kalfa ve ustaları tefrik etmekte ve aralarındaki Karşı- lıklı münasebelleri tesbit etmekte- Ankara 15 (Telefon) — 15 haziran- dan itibaren meriyet mevkiine girecek olan İş kanununun tatbikatı yolayı- sile yapılacak teşkilât ve talimat hak- kında mütalâaları alınmak üzere da- vel edilen iş mınlakaları.âmirleri gel- diler ve iş dairesi reisi B, Enis Behiçin riycsetinde toplanarak görüştüler. Mıntaka âmirleri bir hafta kadar bu- Trada kalacaklardır. Londra grevi Tramvay amelesinin de grev yapmasından korkuluyor Londra 1i (AA) — Otobüsler gres yinin üçüncü haftası başlamıştır. Hes nüz bir hal sureti bulunacağı zan- nedilmemektedir. Ancak grevin tramvay amelesine sirayeti bertaraf edilmiştir. i Londra 17 (AA) —Bütün tah- minler hilâfına olarak tramvay ame“ lesinin bu gece akdetmiş oldukları içtimada otobüs amelesi grevine müs zaheret etmek için grev ilân etmesi ni umumi meclisten istemeğe karar vrilmiştir, Tekirdağ ve Edirne yekta ve | telgraf müdürlükleri * Ankara 17 (Telefon) — İstanbul posta ve telgraf müdür muavinlerin- den B. Süleyman Saminin "Tekirdağ posta ve telgraf merkez müdürlüğüne, Tekirdağ merkez mi B. Avninin