18 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MDAN AKŞAMA Yerli Mallar Sergisi Yerli Mallar Sergisine düir hazırlık haberlerini gazetelerde okuyoruz. Ga- latasaray lisesinin bahçesinde, ön ta- rafta, büyük paviyonlar yapılacağı ve bunların resmi fabrikalarımız mamu- lâtana tahsis edileceği söyleniyor. Geçen sene Taksim bahçesinde açı- Jan Yerli Mallar sergisinin feci man» zarası hâlâ hatırdan çıkmadığı için, doğrusunu itiraf etmek lâzım gelirse, bu sene sergiden (o bahseğilince, içimizde bir korku ve üzüntü peyda oluyor, «Sergin labiri az çok bir olgunluk, bir mükemmeliyet ve yenilik ifade eder. Bunun böyle olduğu Ankarada açılan Beynelmilel Kömür Sergisi ile de sabit oldu. Sergi ne olduğunu de mek ki pek Alâ biliyoruz. Halbuki Yerli Mallar Sergisi dediğimiz pazar yerlerinde hir sergi vasfı ve mahiyeti Yar mıydı? Mahmutpaşa başı kendisine biraz çeki düzen vererek Beyoğlu tarafına geçiyor. Açılan şeylere «Sergi» denli. diği kadar haftanın muayyen günle- Tinde buzı semtlerde kurulan pazar- ların biraz büyükçesi de demek kabil dir. İlk zamanlar için belki daha fazla- sım yapmak kabil değildi. Bunu dü- Şünürsek bir Yerli Mallar Sergisi aç- mayı ilk akıllarına getirenleri ve bu uğurda çalışanları takdir ve şükran ile hatırlarız ve onların hizmetlerini hiç bir zaman inkâr etmeyiz. Ancak, artık yerli sanayimize lâ- yık bir sergi kurmak vakti gelmiş ol- duğunu da itiraf etmek ve buna göre hazırlanmak lâzımdır. Bu arzu yerli Sanayilimizi istihfaf etmek değil, bilâ- kis - tanbulda da modern ve muntazam bir sergi binasına ihtiyaç vardır. Bir mektep bahçesinde kurulacak mu- vakkat barakalarla bir iş temin edile- mez, Sonra sergide satışa cevaz vermek zarureti varsa serginin terbiye ve kültüre hizmet eden cephesini de ih- mal etmemek noktasmı unutmama» Mıyız. Açtığımız şeye «Yerli Mallar Umu- mİ Pazar» demiyoruz. «Yerli Mallar Sergisi» diyoruz. Şu halde bu serginin bize yerli sanayimizin inkişaf ve te- rakki derecesini gösterir bir levha ol ması lâzımdır, Senede bir kere açılan bir satış pazarı belki istihlâki biraz kamçılar, belki bir iki firmaya rak- lâm hizmetini görür. Fakat bu bir Sergi vazifesini göremez. Memleketimizde sanayii ileriletmek için bu kadar fedakârlık yapılıyor. Bunlara bir de sergi binası ilâve edi- lebilir, Bu bina elde olduktan sonra, sergi hükümelin nezareti “altında, bugünkü iceblar ve usuller dairesin- de muntazam bir surette tertib olu- nur. O zaman ortaya her sene büyük bir merak, ümid ve iftihar ile bekle- Yİp seyredeceğimiz bir müessese çi kar, “Akşamcı imama Mesud bir nişa İstanbul vali, belediye relsi ve Par- ti başkanı Muhiddin Üstündağın kı 1 bayan Günseli ile emekli general Cevadın oğlu Viyana sefareti ikinci kâtibi bay Nureddin nişanlandılar, Düğünleri bu ayın sonuna doğru yan Pılacaktır, Yeni nişanlıları tebrik eder mesud İ ! | . ye Iktisad vekilinin : . tedkikleri Liman idaresindeki tesisatı gözden geçirdi, ihracat tacirlerinin bir heyetini kabul etti Şehrimizde bulunan İktisad vekili B. Celâl Bayar dünden itibaren liman işleri üzerinde tedkiklere başlamıştır. Vekil öğleden sonra saat 16,5 de Li- man işletme idaresine gelerek müdür- le görüşmüş, kendisinden izahat al- raştar. B. Celâl Bayar modem bir daire ha Yine sokulan Timan işletme idaresinde yeni yapılan tesisatı görmüş, memur- ların çalışmalarımı tedkik etmiştir. Vekilin bu tedkikleri bir saat kadar sürmüştür. Diğer taraftan ihracat tacirlerinin. Seçtikleri heyet de vekille temas etmiş muhtelif mesleler etrafında bazı dileklerde bulunmuşlardır. Celâl Ba- yarın 'Türkofis ve Ticaret odasını da ziyaret ederek tedkiklerde bulunması muhtemeldir, Liman işletmesi müdürünün evvelki gün Trabzon Umanında iptidal ted- Kiklerde bulunmak üzere şehrimizden ayrılması mukarrerdi. Fakat vekilin İstanbul imam için şehrimize gelmesi münasebetile bu seyahat tehir edil- miştir. ile müracaat bürosu açılıyor Esnsf cemiyetleri dispanseri ile müracaat ve tanışma bürosu önümüz- deki cuma günü saat on beşte açıla rak çalışmaya başlıyacaktır, Tanınmış doktorlar Yeni bir albüme göre kaç yaşindadırlar? 'Türk hekimleri dostluk ve yardım cemiyeti «1937 yılı hatırası» adile çok güzel bir albüm neşretmiştir. Bu al- 'bümde bütün meşhur doktorlarımızın resimleri, yaşları, ihtisasları, adres- leri vardır, Hergün isimlerini işittiğiniz birçok meşhur doktorların yaşlarını bu al- bümden çıkardık. Albüme nazaran ta- nınmış doklorlarımızın yaşları şudur: Profesör Akil Muhtar 58 yaşında, dahiliyeci profesör Abdülkadir Noyan 50, sinir mütehassisı Ahmed Şükrü 38, çocuk mütehassısı Ahmed Şükrü Şavlı 44, Ortaköy Şifa Yurdn sa- bibi operatör Asım Onur 37, profesör 'Beheet Sabit 49, general Besim Ömer 74, operatör Burhaneddin 46, pro- fesör Fahreddin Kerim 36, saylav ba yan Fatma 32, Hakkı Şinası 62, pro- #esör Hulüsi Behcet 46, general Kad- ri Raşld 59, operatör M. Kemal 52, profesör Mazhar Osman 52, profesör Neşet Ömer 53, profesör Niyazi İs- met 52,operabör Orhan Abdi'5i, pro- fesör Sani Yaver 55, Süreyya Hidayeb 62, general Tevfik Sağlam 53, Meh- med Kâmil 58, Fuad Kâmli 52, gene- ral Refik Münir 55, bakteriyoloğ Fethi Erden 40 yaşındadırlar. ŞEHİR HABERLERİ Çocuk kampları Bu sene 16 mektebin bahçesi de çocuklara açılacak Maarif müdürlüğü geçen sene ol- duğu gibi bu senede tatil zamanım- da 16 mektebin bahçesin! çocuklara açmağa karar vermiştir. Bu bahçelere önümüzdeki desr yı- lında mekteplere girecek çağda bu- lanananlar da kabul edilecektir. Her bahçede çocuklara bir öğretmen ne- zaret edecek ve çocukları eğlendi- recek oyun levazımı bulunacaktır. Çocuk bahçeleri sabah saat se- kizden on bire ve on altıdan on do- Kkuza kadar açik bulunacaktır. Ço- cuk bahçeleri için talebe velilerinden ücret alınmıyacaktır. Bundan başka önümüzdekit tatil ayları için Kızıltoprak, Erenköy, Ye- Şilköy, Florya, Şile ve Paşabahçede Olmak üzere 6 ilk meklep kampı açı lacaktır. Bu kamplara 10 yaşından 15 yaşına kadar çocuklar kabul edi- lecektir. Şile kampı yalnız erkek çocuklara mahsustur. Kızıltoprak, Erenköy, Xe- şilköy, Paşabahçe kampları 5 tem- müzdan 21 ağustosa kadar, Florya ve Şile kampları 5 ismmuzdan 2 ağustosa kadar devam edecektir. Kamyplara iştinik edecek çocukların yeme, içmeleri Maarif idaresince te- min edileceğinden ayda 15 lira ücret alınacaktır. , Kamplara birden fazla çocuk vere- ceklerin ikinci çocuğundan 125, üçüncü çocuk için 10 iira ücret alı- nacaktır. Bu kamplara yapüncük muayene neticesinde sıhhi bir Arızası olmıyan çocuklar kabul edileceklerdir. Ço- cuklar, kampta kullanmak üzere mu» ayyen bir liste dahilinde zati eşya ve çamaşır götürmeğe mecbur ola- caklardır. İçinde şeker kaynatılan kaplar Şehzadebaşında, bir şekerciye, kalay. sız kap kullandığı için Eminönü kay- makamlığı tarafından beldiye cezası verilmiştir. Bunun üzerine şekerci, belediyeye bir istida vererek şeker kaynatmak üzere ateşe konan kap- ta kalayın eridiğini ve kapların bu iti- barla kalaysız olarak gözüktüğünü, kendisinden ceza alınmasının kanun- suz olduğunu ileri sürmüştür. Beledi- ye reisliği bu istida üzerine tereddü- de uğramış ve Sıhhiye vekâletinin mü- taleasını sormuştur. Sıhhiye vekâleti, şekercinin müta- lossını yerinde bulmuş ve şeker kay- natılan kaplarda ateşin tesirile kala» yın eridiği için şekerci kaplarından ceza alınamıyacağını, ancak bu kap- ların temiz tutulmaları lâzım gelece- gini bildirmiştir, Sıhhiye vekâletinin bu cevabı üzerine Şşekerciden ceza a- nmıyacaktır. i İngiltere tacının incileri Bütün dünyanın meşgul olduğu İn- giliz kralının taç giyme merasimin- deki tacın üstündeki harikulâde kıy- metli taşlara aid bir flim dün saat 11 de Sakarya sinemasında hususi bir matine ile malbuat crkânına göğ- terilmiştir. Filim hakikaten çok dikkate şayan- dır, Seşredenler pek beğenmişlerdir. .. Hattâ bu sabah Divanyolundan Zimmetine beş bin lira geçirmiş Yerli mallar pa- zarı tahsildarı tevkif edildi Yerli Mallar Pazarı tahsildarların- dan Fuad adında bir adamın zim- metine para geçirdiği anlaşılmış ve kendisi Adliyeye teslim edilmiştir. Yapılan tahkikata nazaran bir se- nedenberi Yerli Mallar Pazarı tah- sildarlığında * bulunan Fuağ, pazar nanuna gelen paraları tahsil etmiş ve bir kısmını kasaya vermeyip ken- di zimmetine geçirmiştir. Bu arada Zonguldak valiliğinden de Yerli Mallar Pazarına gönderil- mesi lâzımgelen bir paranın gecik- mesi nazarı dikkati celbetmiş, tahki- kat yapılınca Zonguldak valiliğinin altı ay evvel posta vasıtasile parayı gönderdiği ve Fuadın da postaha- neden tahsil etliği meydana çık- mıştır. Keyfiyet Fuaddan sorulunca kendisi de parayı tahsil edip Zzim- metine geçirdiğini itiraf etmiştir. Bunun üzerine tahkikat genişletilmiş ve Fuadın şimdiye kadar 2,300 lira- a Hilâliahmerden ve mütebakisi muhtelif yerlerden olmak Üzere Yerli Mallar Pazarı namma tayisil ettiği beş bin lirayı zimmetine tes- bit edilmiştir. Fuad Adliyeye verilmiş ve sorgu hâkimliği tarafın- dah sorgusu yapılarak tevkif edilmiş- tir. Fuad müddelumumilikte bu suç- larını itiraf etmiştir. , Yenicami Etrafındaki binaların istimlâkine başlanacağı doğru değil Bir gazete, Yenicaminin bütün gü- zelliğile meydana çıkarılması için Ye- nicami civarındaki binaların kaldırı- lacağını, bu suretle buranın açılara- ğını ve yakında istimlâk müamelesi- ne başlanacağını yazıyordu. Belediye, uzun zamandan beri Ye- nicami, Süleymaniye gibi tarihi abi- delerin etrafını açmak için fen heye- tine tedkikat yaptırıyordu. Bu ted- kiklerin neticesi, şehir plânını ya pacak olan şehircilik mütehassısı B. Proşte verilecektir. AAbidelerin, bu arada Yenicami etra» fınm açılmasına karar verileceği müs hakkak olmakla beraber şimdilik Ye- nicami etrafının açılması için verilmiş bir karar yoktur. Plân, kati şeklini al- dıktan sonra hangi binaların kaldı. rılacağı anlaşılacaktır. Borsada vaziyet Türk borcu tahvilleri üzerine dün hararetli muameleler olmuştur. Birin- ci Ünitürkden 900, ikinciden 8110 ve 'üçüncüden de 320 aded alınmış ve sar tılmıştır. Fiatleri 20-20,40 lira arasın- dadır, Anadolu mümessil senedlerinden 10, tahvilât 15 ve Merkez bankasi aksi- yonlarından da 5 aded satılmıştır. Er- geni tahvilâtı üzerine 3160 Tiralık ve muhtelif yabancı dövizlerden de 2,200 sterlinlik alış veriş olmuştur. .. Katam kazan, ben Tepçel,, Bü- geçerken gözüme bir tabelâ ilişti, (Bir | bahtanberi bu ismi...... Ha, ha... dür, şey müzesi) diyel,, Fakat ne müze. | dur, hatırlar gibi oluyorum. diydi. Sahife $ Çocuk temsilleri Vilâyetlerde bazan müsamereler olur, meklep temsilleri yapılır. Bu temsillere ait sahneler çok defa bize gelir. Gazetelerde çikar. Bu resimlere her baktıkça şaşarım. Mini mini ço- cuklar kocaman tahta sakallar tak- mışlar, küçük dudaklarınm üstüne pr Tasa koçanı gibi pala bıyıklar kondur- muşlar, Kimi müthiş bir haydut şek- line girmiş, Kimi korkunç bir umacı olmuş. Bu tafta sakallı, pala bıyıklı çocuk- lara bakıp düşünürüm. li Acaba bu çocuk temsillerini çocuk- ların anlıyabileceği bir tarzda tertib edemez miyiz? Mektep, fazilet, hay- van sevgisi, ağaç sevgisi, temizlik, bül. yüklere hürmet, memleket sevgisi gi- bi çocuklara telkin eğilmesi lâzım ge- len bir çok mevzular var. Muhakkak, sakallı, bıyıklı piyesler oynatmakta mâna neğir? Eğer bu piyeslerle inkilâb hareket- Teri, savaş sahneleri (Okahraman- hk sahneleri canladırılmak isteni- yorsa netice maksadın aksi olmakta- dır. Bir inkilib sahnesinde meselâ menfi ruhlu bir adam rolünü oynıyan bir çocuk ne kadar kocaman sakal, ne kadar kocaman bıyıklar takarak sahnede ne kadar hainlik ederse et- sin nihayet insanı güldürür, sevimli. Yiğinden hiç bir şey kaybetmez. eski tabirle hisse kapmaları lâzımdır. Hele bazan çocukları, piyes temsil edeceğiz diye öyle acaib kıyafetlere, şekillere sokuyoruz ki... Kültür bakanlığının bu çocuk tem- sillerile meşgul olacağını ümid ede riz, — H.F. Mühim bir konferans Belçika mühendisler cemiyeti aza- sından olup muvakkaten şehrimizde bulunan B. Marcel Migeou bugün sa- at beşle Üniversite konferans o salo- nunda (Zeynep Hanım konağı) mill ihrakiyeler (Carburanits nationaux) zcevzuu üzerinde bir konferans vere- cektir. Son yıllarda birçok Avrupa memleketlerinden pek çok ehemmiyet kazanmakta olan bu mevzuun mem- lür. Konferans yalnız mahsus olmayıp serbesttir ve umuma açıktır, Kâğıdhaneye rağbet Haliç vapurları idaresi 9 ve 16 ma- yıs pazar günleri rekor sayılacak har sılat yapmıştır. Bu iki pazar günlük hasılat bin beşer yüz lirayı bulmuş- tur, . İdarenin şimdiki halde âdi gönler- deki hasılatı beş altı yüz lira ara- sındadır. Bin beşer yüz Tira tutan gürler göz önüne alnırsa, halkın Kâğıdha- ne mesiresine elân fazla rağbet etti. ği anlaşır. w. Galiba (Belediye müzesi) dil, B. A, — Yok canm bir pürüz m akran sokaklardan, öce