25 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

25 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

, Bahife 12 25 Mayıs 1937 .— — İzmirin imar plânını hazır- lamak için işe başlanıyor : Birinci Kordon Konak önünden - Güzelyalıya kadar uzatılacak — iü ENİNE ii EL İzmirde hükümet konağı ve şehirden bir görünüş İzmir (Akşam) — İzmirin Basma- hane semtine elektrikli tramvay İş- letmek mecburiyetinde bulunan İz- mir tramvay ve elektrik şirketi, bazı sebeblerden dolayı bu hattın inşaatı- nı ikmal edememekte idi." Son defa Belçikadan İzmire gelsli Şirketin ida- re meclisi reisi B. Bet'in yaptığı teşeb- büsler üzerine Konak - Basmahane tramvay hattının derhal inşası ve bu hatta tramvay işletilmesi muvafık gö- rülmüştür. Yalnız, imtiyaz mukave- lenamesine göre, Konak mevkiinden Gazi bulvarına kadar olan - sahada tramvay hattı, İkinci Kordondan ge- çecekti. Belediyenin, dar olan İkinci Kordonu çifte hat döşenmek İçin ge- nişletmesi, bunun için bazı binaları istimlâk etmesi lâzımdı. Mühim bir paraya mütevakkıf olan istimlâk yâr pılamamıştır. Şirket, İkinci Kordondan geçecek tramvay hattının, Birinci Kordondan geçmesini muvafık görmüştür. Bunun için hazırlanan proje, derhal Nafıa vekâletine gönderilmiştir, Vekâlet, ppo- jeyi tasdik ettiği takdirde Güzâlyal - Konak tramvay seferleri, Güzelyalı - Basmahane arasında yapılacaktır. Bir ay zarfında bütün inşaatın bitirilece- ği söyleniyor. İzmirin imar plânı i— İzmir belediyesi, İzmirin imar plâ- nını hazırlamak için yakında işe baş- lıyacaktır, Plâna göre Birinci Kor- don, Konak önünden Güzeiyalıya ka» dar uzatılacaktır. Arada mevcud bi- nalarla arsalar, belediye tarafından istimlâk edilecektir. İzmirin imar plâ- nına aid müteferrik haritalar, bele- * diye mühendisleri tarafından hazır- lanmıştır. Sıhhat müzesi Sıhhat ve İçtimai Muavenet vekâ- leti, Kültürparkta bir Sıhhat müzesi inşa ettirecektir. Elli bin liraya çıka- cak olan müze binasını Kızılay mer- kez kurumu yaptıracaktır. Müze inşa- atı, fuarın açılma zamanına kadaç ikmal edilecektir. Meyva ve sebze satış kooperatifi İzmir ve havalisi meyva ve sebze . satış kooperatifi, yeni kooperatif teş kilâtına intibak kararı vermiştir. Bu kooperatif, Buca, Karşıyaka ve Narlı- dere - Balçova meyvâ ve sebze satış kooperatifleri adlarını alacaktır, Ma- nisa merkezinde blunan Manisa bağ- cılar bankası kooperatifinin, intibak kararı da İktisad vekâlelince tasdik edildiği takdirde bu kooperatif te (Ma nisa, Çobanisa, Hacı Rahmanlı) ko- operatifleri namlarile üç kooperatife ayrılacaktır, Üzüm ve iner satış koo- peratiflerinin formaliteleri Otamam- lanmış ve kooperatifler işe başlamış- tır. Bu sene Üzüm kurumu tarafından merkezi Avrupa ile İngiltereye soğuk hava depolu vapur ve vagonlarla yaş üzüm ihracına başlanacaktır. Erzurum Halkevi dersahanelerini bitirenler Erzurum < (Akşam) Erzurum Halkevinde halk dershanelerini mu- vaffakıyetle bitiren yurttaşlara t- renle belgeleri verildi. Törende başta komutan general Zihni Toydemir ve veli B. Haşim İşcan olmak üzere bü- tün daire müdürleri bulunmuşlardır. Bu yıl Halk dershanesi komitesinin açtığı dershane biri (A), üçü (B) ol- mak üzere dörttür. Devam edenlerin sayısı 338, sınâyda kazananlar 175 kişi- dir, Okuma üç ay sürmüş, bu müddet zarfında şık hastalıklar hakkında müteaddid ve değerli konferanslar vermiştir. Balıkesirde müstakıl ressamlar sergisi C 2 G Balıkesirde açılan müstakil ressamlar sergisinden bir köşe Balıkesir (Akşam) — Balıkesir Halkevinin delâletile, İstanbul Müstakil , ressamlar cemiyeti tarafından bir resim sergisi açılmıştır. On gün devam eden gergiyi binlerce kişi gezmiştir. “Burhaniyede imar faaliyeti Yeni hükümet konağı, asri mezbaha yaptırılıyor Bürhaniye (Akşam) — Yeni hükü- met konağının inşasına başlandı. Köy- lüler ve kasaba halkı hükümet konar ğının bir an evvel bitirilmesi için el- lerinden gelen yardımı esirgemiyor» lar. Her gün bir köyden 70-30 araba taş meçcanen getirilmektedir. Bu me- yanda birçok köyler de binanın çi mento İhtiyacını temine çalışıyorlar. Karaağaç köyünden 120 çuval çimen- to getirildi. Binanın önümüzdeki ba- hara kadar bitirilmesi muhtemeldir. Nafıa ve ve Sıhhiye vekâletlerinin. gönderdikleri plânlara uygun ve 10 bin lira kıymetinde asri bir mezbaha da yapılmaktadır. Bu bina iki ya kar dar bitecektir. Burhaniyede bir de modem spor sahası yapılmasına başlanmıştır. Sa hanın tesviyesi bitmiştir. Duvar için taşlar ve kireçler temin edilmiştir. Halkerimiz faaliyetine devam et- mektedir. Halka sık sık müsamereler veriliyor, konferanslar tertib ediliyor. Sivasta Maarif vaziyti çok iyi Sipas (Akşam) — Sivas vilâyetin- de Maarif vaziyeti iyidir, Vilâyetin bu seneki Maarif bütçesi 211,776 lira ola- rak hazırlanmıştır. Vilâyet dahilin- de 220 öğretmenli 110 okul vardır. Maarif müdürlüğü Selçukların öl- mez eserlerinden biri olan Gök med- reseyi müzeye çevirmek için çalışmak tadır, Bu yıl ayrıca millet okulları açıla- caktır. Beş senelik Maarif programı mucibince her yıl mevcud kadroya o öğretmen ilâve edilecektir. İlk okul- da mevcud fakir ve yoksul talebeleri himaye heyetleri büyük bir hızla ça- Tışıyorlar. Kütahya mebusları dairelerinde Kütahya (Akşam) — Mebuslarımız B. Recep Peker İle B. Hacı Mehmed ve Naşid Hakkı Ulug, tedkikat yap- mak ve müntehiplerile temas etmek için buraya gelmişler, parti merke- zinde şereflerine verilen çay ziyafeti esnasında muhtelif teşekküller mü- messlilerile görüşmüşlerdir. B. Recep Peker orman kanunu ve tatbik sureti hakkındaki heyetleri tenvir etmiştir. Kütahya elektrik santralı Kütahya (Akşam) — Beş senelik program mucibince burada kurulacak büyük elektrik santralı hakkındaki tedkikler bitmiştir. Mühendisler, fab- rikanın yerini ve hattın güzergâhmı tayin için buraya geletek işe başlamış- lardır. intihap Ayancık futbolcülerinin' seyahati Ayancık (Akşam) — Şehrimiz spor- cuları İneboluya, oradan da Kasta- monuya kadar bir seyahat yapmış- lardır. Her iki tarafta da yapılan fut- bol maçlarında kazanmışlardır. Arabadan düşerek öldü Manisa (Akşam) — Baletoğulların- dan Esadın karısı Fahriye araba ile bağdan dönerken düşerek başından ağır surette yaralanmış ve hastaneye götürülerek tedavi altına alınmış ise de aldığı yaranın tesirile vefat etmiş- tir. Küçük bir çapkın Marisa (Akşam) — 16 yaşında Mehmed Emin adında biri üç yaşın- daki Sevimin bikrini izale emiştir. Yavrucağın velisi hâdiseden haber- dar olunca adliyeye müracaat etmiş ve vakaya el koyan müddelumumilik takibata başlamıştır. Eskişehirde AKŞAM neşriyatı «Ses - Işık» müessesesinde sati- lır. <Akşan» gazetesine abone olanlara hususi tenzilâf yapılır, Trabzonda büyük hastanenin. temeli yakında atılıyor Ankaradan gönderilen su mühendisleri iyi içme suyu membalarını bulmak için tedkikata başladılar Trabzon (Akşam) — Trabzonun gn büyük derdi ve ihtiyacı içme suyu- dur, Trabzon suyu bol bir şehirdir. Fakat içilecek suyu yoktur. Valimiz bu ihtiyacı takdir ettiği için vekâlete yazdı. Su mühendisi istedi. Üçüncü umumi müfettişlik delâletile Ankara- dan su mühendisleri gönderildi, Mü- hendisler Trabzonun yanıbaşındaki Boztepede araştırmalar yapacak ve çok nefis suyu bulunduğu söylenen Boztepeden şehre su akıtacaklardır. Hastane için mimar geliyor Bir buçuk milyon liraya çıkacak o- lan Trabzon devlet hastanesinin te- mel atma merasimini yapmak üzere üçüncü umumi müfettiş bugünlerde Trabzona gelecektir, Hastanenin ye- ri istimlâk edilmştr. Burada bahar bayramı çok neşeli geçmiştir. Bütün halk baharı için kırlara, bağlara gitmiştir. Çocuk Esirgeme kurumu mekteplerde oku- yan fakir, 535 çocuğu Soğuksuda Çif- te çamlığa götürmüş onlara güzel bir gün yaşatmıştır. Belediye meclisi dağıldı Trabzon belediye meclisi bütçesi- ni 168 küsür bin liraya bağlıyarak dağılmışlır. Bütçede inşaat ve tami- rata büyük tahsisat ayırmıştır. Seb- ze, hayvan pazarları, helâlar, mezar- hık, parklar, sinema, parke, lâğım, tanzifat, iskele ve yardımlar için yüz bin lira kadar bir para tahsis edil- miştir. Yeni borsa binası Borsanın seneden seneye terakki ve inkişafını gören Ticatet ve sanayi odası meclisi ile borsa encümeni ge- çen sene İki bin liraya satın aldığı Trabzonun umumi görünüşü , tesid | bi arsa üzerinde yeni bir borsa binası in- şasına karar vermiş ve bina için ha- zırlanan plân borsâ encümeninde ted- kik edilmektedir. İktisad o vekâletin- den müsaadesi alındıktan sonra bi- nanın inşasına başlanacağı haber alınmıştır. Fındık ve yumurta piyasası İki gündenberi fındık piyasaların- da mühim bir düşüklük göründü, 4 ve,45 kuruş arasında devam eden fin- dık içi dün borsada 40, hattâ 37 ku- ruşa kadar satılmıştır. (o Piyasa- ların böyle gevşek devam ettiği- ni gören stokçular ellerindeki mev- cud fındıkları peyderpey piyasaya ge- tirip arzetmektedirler. Yüzde elli iç veren tombul fındıklar 19 buçuk ku- ruşa kadar satılmıştır. İç vilâyetler yollarının açılması ü- zerine piyasaya külliyelli miktarda yumurta gelmeğe başlamıştır. İşlen- miş, birinci yumurtanın küçük san- dığı 650 ve İşlenmemiş dört yüz aded- li yerli yumurtaların sandığı iki yüz seksen kuruşa kadar borsada satılmış- tır, Bu hafta limanımızdan Yunanis- tan ve İtalyaya 700-800 sandık yumur- ta ihraç edilmiştir. Edirnede at yarışları Edirne (Akşam) — Bütün Trakya» ya şamil olmak üzere her yıl Kırklar- eli merkezinde yapılmakta olan at yarışları bu seneden itibaren Edime- ye nakledilmiş ve 27 haziranda yapıl- ması kararlaşlırılmışlır. Koşu hazır- İıklarına şimdiden başlanmıştır. Bu işle doğrudan doğruya umumi mütfet- tiş Kâzım Dirik alâkadar olmakia- dır. Ödemiş halkevi çalışıyor Halkevi temsil kolu üyeleri bir arada © Ödemiş (Akşam) — Kazamız Halkevi temsil kolu çok çalışmakta, verdiği birçok temsillerde büyük muvaffakıyetler göstermektedir. Her eser , ayrıca civar nahiyelerde de oynanarak ora halkının da istifade ve seviyelerinin yük» selmesine çalışılmaktadır. Kozanoğlu, Akın, Mete, Himmietin oğlu gibi bir- çok kıymetli eserleri muvaffakıyetle temsil etmiştir.