25 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

25 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Sahife 9 5 Clark Gablenin evlenmek teklifini kabul etmemiş ! Clark Gable ve Greta Garbo aleyhindeki dâvalar Amerikalıları çok meşgul ediyor Amerikada şu sırada iki dava her- kesi çök meşgul ediyor. Davalardan biri meşhur jönprömye Clark Geble, diğeri de Greta Garbo aleyhindedir. Clak Gable aleyhindeki davadan ge- çenlerde bahsetmiştik. Bir kadın bun- dari'on sene evvel artistin İngilterede kendisile beraber yaşadığını ve bu Mmünasebetten bir çocukları olduğu- Du ileri sürmekte, artistin bu çocu- ğu tanımasını, kendisine nafaka vef- mesini istemektedir. Clark Gable kendisinin o Amerika- dan dışarı çıkmamış olduğunu, bu ka» dını tanımadığını iddia etmektedir. Fakat kadın: «Çocuğa bakın, Clark Gableye ne kadar benziyor. Onun ba- basi olmasa bu kadar benzer miydi?» diye israr etmektedir. Filhakika bu kız çocuk artiste çok benziyor. Bu ben- zeyiş de şüphe uyandırıyor. Clark Gable bu vaziyet karşısında yapılan isnadı çürütmek için şahid İkamesine mecbur olmuştur, Şahid 0- larak da madam Violet Norton adın- da bir kadını göstermiştir. Norton mahkemeye gelmiş ve şu İfa deyi vermiştir: «— On sene evvel Clark Gable ile tanıştım. İşsiz, bir parça serseri bir gençti. Benimle evlenmek istedi. Se vimli bir adamdı, fakat güzel denecek bir delikanlı değildi. En mühimmi de esaslı bir işi yoktu. Böyle bir adamla evlenmeği muvafık bulmadım. Ben herşeyden evvel kocamın meslek sahi- bi, çalışkan olmasını istiyordüm. Bu- nun için red cevabı verdim. 3 Clark Gable peşimi bırakmadı. Bu teklifi birçok defalar tekrar etti. Fa- kat hepsine ayni cevahı verdim. Bu sırada başka bir talip çıktı, onunla evlendim.» Madani Nortonun bu sözü Clark Gablenin İngilterede bulunduğu id din edildiği sırada Amerikada oldu- Zunu isbat etmiştir. Bunun için da” va Üzerinde çok mühim tesir yapa” caktır, e GER Bg bee Greta Garbonun son resimlerinden biri Davayı takip eden Amerikalılar, bil- M Clark Gable kendi lehinde şahitlik eden Madam Nortonun elini sıkarken hassa genç kızlar, Clark Gable gibi bir gencin izdivaç teklifinin reddedil- mesine şaşıyorlar. Bahusus madam İ Norton pek güzel bir kadın da değil- dir. Clark Gable, bir zamanlar kendisi- le evlenmekten kâçınan kadının şa hidliğe gelmesinden çok mütehassis olmuş, kadına defalarca teşekkür et miştir. Greta Garbo aleyhindeki dava Greta Garbo aleyhindeki davaya gelince David Schratter adında bir Alman rejisörü, 13 sene evvele ald bir borcu istiyor. O zamanlar Greta Gar- bo henüz tanınmış değildi. Kendisini keşfeden İsveçli rejisör Moris Stiller Gretaya Gosta Berling adında bir £- Um çevirtmişti. Filim rağbet gördü- ğünden rejisör Gretaya başka bir fi- im çevirtmeğe teşebbüs etmişti. Bu filim İstanbulda cereyan ediyordu. Harici sahneleri çevirmek üzere Greta ve diğer bir takım artistler İstanbula gelmişlerdi. Fakat burada paraları tükendiğinden Berline dönmüşlerdi, Greta orada da para bulamayınca memlekete avdet etmişti. Greta ve rejisör Stillerin Berlinde kaldıkları zaman zarfında ötel, yemek masrafı ve gnire için paraya ihtiyaç ları olmuş. Bu parayı David Schart- ter vermiş ve işte Alman Tejisörü şim- di, faizile beraber 12 bin lira tutan, bu parayı istiyor. Greta Garbo kendisinin Alman re Jisörden para almadığını, esasen pa- ra işlerile hiç bir zaman kendisinin uğraşmadığını söylemektedir. Greta Garbo bu vakanın cereyan et» tiği 924 senesinde 21 yaşında idi. Ber- linde parasız kaldıkları sırada Met- ro Göldvin şirketi Stilleri Holliruta dar vet etmiştir. Stiller, Greta Garbo ile birlikte gidebileceğini söylemiş, filim şirketi Gretanın da gelmesini kabul etmiştir. Amerikada Greta Garbo muvaffak olmuş, Stiller ise İsveçe dönerek bed- baht ve fakir bir halde ölmüştü. Hol- livutta herkes Garbonun para İşlerin- den anlamadığını, bu işleri daima başkalarına bıraktığını biliyor. Bu- nun için borçtan haberi olmadığı iddiası doğru addediliyor, Greta Garbo aleyhindeki dava 21 haziranda görülecektir, Amerikalılar bu davayı da çok merakla takip edi- yorlar, Puldan sonra zarflar! Avrupada eski zarf toplamak merakı gittikçe artıyor Bir Avusturyalı binbaşının koleksiyonunda çok garib zarflar ve mektuplar var Son zamanlarda posta pulu topli- yanların arasında garib bir merak uyanmıştır. Bunlar yalnız pul değil mektupları ve zarfları da topluyor Jar. Bilhassa posta pulunun icad ve istimalinden evvelki zamanlara aid mektup ve zarflar eski ve nadir pul- lar kadar bunların nazarında kıymet- tar bulunuyor. Bu meraklıların ba- şında Avusturyalı binbaşı Kumpf Mi- kuli vardır. Bütün dünyada pulun icadından evvelki mektup ve zarfla- rm kolleksiyonlarını yapanlar tara- fından teşkil olunan cihanşümul ce- miyetin reisi de bu zattır. Bu Avusturyalı zabit pulun icadın- dan evvelki zamanlara ait olmak üze- re şimdiye kadar 150,000 mektup ve zari toplamıştır. Gerek Avrupaya ge- rek diğer kıtalara âit olan bu zarf ve mektuplar zabitin hususi bir salo- nunda âit bulundukları tarih ve memleketlere göre ayrı ayrı kulular- da muhafaza edilmektedir. Bu mek- tuplar üstüste istif edilecek olsa Vi- yananın en büyük esi olan Stefa- ni kilisesinin büyük kulesinden daha yüksek bir kule teşkil edecektir. Yan- yana dizilecek olsa on beş kilometre- lik bir mesafe tutacaktır Pul icad edilmezden evvel posta ile gelen mektupların ücretini mektu- bun gönderildiği adam verirdi. Bu paranın bedelini gösteren bir damga mektubun zarfına vurulurdu. Zama- nımızda mürsilünileyhlerin posta üc- reti vermesi tahammül edilmez ve ho- şa gitmez bir iş olsa da eski vakitler- de bir şerefti. Mektup ücretini vere- miyecek kadar yoksulluk göstermeği kimse şerefine sığdıramazdı, İşte posta pulu kolleksiyoncuları böyle damgalı mektupları ve zarfları arıyorlar. İngilterede elde edilen en eski posta damgası tarihi 1661 sene- si 15 mayısıdır. Avusturyada posta damgası 1751 senesinde tatbik edilmeğe başlamış- tır. Damga ya zarf içine, yahut kat- lanarak yapıştırılmış mektubun üze“ rine vurulmuştur. Bunun için yalnız zarf değil damga hatırı için mektup- ların da kolleksiyoncular tarafından toplanmasına lüzum Eski zamanlarda zarf pek kullanıl- mazdı. Kullanılan zarflar da bir boy- da olmayıp gayılmuntazam boylar- da yapılırdı Damgalar da muhtelif şekil ve su- rette idi. İlk damgalarda yalnız ayın tarihi yazılı idi. Ne sene, ne de mek- tubun verildiği mahal kaydedilmezdi. Bu gibi damgalı zarf ve mektupla- rın - kıymetleri posta pulları kadar taayyün etmiş değildir. Paris ve Lon- dradaki münakasalarda 900 şiline ka- Keşanda Halk partisinin köy gezileri | dar çıkan damgalı zarf ve mek ıplar vardır. Avusturyalı binbaşı sayısı yüz elli bin tutan ve pulun icadından evvelki zamanlara ait bulunan mektupl dan seçtiği bin mektubu Paris sergi- sine göndermiştir. Bu mektupların tarihi 1680 ile 1480 seneleri arasında- dır. Bunların ârasında meşhur taribi simalara ait olanlı da vardır, Me- selâ Fransa inkılâbı kebirinde büyük rol oynıyan Robespiere tarafından yazılıp posta ile gönderilmiş bir mek- tup vardır. Bu gibi mektupların yalnız damga- ları değil muhteviyatı da kıymetlidir. ski zamanlarda mektupların adres- lerinde de zerafat gözetilirmiş. Posta müvezzileri nüktedan ve malümatlı adamlar olduklarından bu mektup- lar mürsilünileyhlerinin eline geçe- bilirmiş. Meeelâ Viyanadan Avustur- yanın diğer bir şehrine gönderilen mektubun üzerine adres olarak şu cümle yazılmıştır: <Alenborgda yavaş öten Horoz ce- naplarına> Almanca horoz Hshndır, Posts müvezzi bu cümleyi okur okumaz mektubun bu şehrin başvaizi Hahna gönderildiğini anlamış ve kendisine tevdi etmiştir. Bazan yazı yerine adres olarak ve- sim yapılırmış, Meselâ almanca beş kilise mânasını ifade eden Fünf ki- rhen şehrine gönderilen mektupların adresi olarak beş kilisenin resmi gös- terilirmiş, Avrupada kolera ve veba salgınları zamanında mektuplar de- zenfekte edilirmiş, bunun için tütsü- den geçirilen mektupların üzerine bir de sıhhiye damgası vurulur: Meternich zamanında bir tupların gizliden sansür edilmes! usu- Yü konulmuştur, Avusturyanın başve- kili mektupları muayene için maiye- tinde 112 İtalyan kullanmıştır. Avus turyalı binbaşının topladığı mektup- lar arasında böyle sansür cı satırları çizilerek okunmaz hh rilmis bir çak mektup varı Bu zatın kolleksiyonu içinde Tür- kiyeden ve İspanyadan al pas ta damgalı mektuplar da vardır İs panyol damasında balık resmi vardır. Damgaların ebadı muhteliftir, Wn bü- yük kıtadaki damga Hind Okyanu- sundaki Moris adasından 1814 tari- hinde gönderilen bir mektup üzerin- dedir. Garibdir ki, zaman posta pulları yavaş yövaş Büyük müesseseler yalnız kullanıyorlar ve posta idaresile hesap görüyorlar. Bu gidişle eski damga usu- lü bütün dünyaya iasmmüm edecek- tir — F, Yeni köyde yapılan güreşlerden bir manzara Keşan (Akşam) — Parti ve H-ikevi- nin tertip ettiği köy gezilerine bu haf- ta içinde başlanmış geziye köycülük ve spor kolu azası iştirak etmiştir. İlk gidilen yer Yeni köydür. Burada geç vakte kadar köylüler ile hasbühal ya» pılmış ve spor kolunun pehlivanlar ile alafranga ve köylü pehlivanlarla da alaturka güreşler yapılmıştır. Geziye iştirak eden kaza kaymakamı Hamdi Orhon bu münasebetle köylülere bir konferans vermiş ve Halkevinin ge- tirdiği kitap ve mecmualar dağıtılmış» Jr, i