25 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ERSEK AKŞAM 25 Mayıs 1957 — Cenevrede Hatay işi için temaslara başlandı Fransız hariciye müsteşarı ve İsveç hariciye nazırı, B. Tevfik Rüştü Arasla görüştüler Cenevre 24 — Milletler cemiyeti konseyi bugün müzakerelerine başlamış- tir. Hatay meselesile meşgul olan mütehassıslar komitesi anayasa ve statüko hakkındaki raporunu konseye takdim etmiştir. Bu rapora göre komite mü- zakerelerinde hallolunmıyan mesele Hatayda resmi dil meselesidir. Bugün Türkiye Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras ile Frensea hariciye müsteşarı B, Vienot bu mesele üzerinde görüşmüşlerdir. Fransız noktal nazarı Hatayda türkçe ve arapçanın resmi dil olarak kulla- rılması merkezindedir. Türk murahhasları bunu kabul etmemektedirler, Hatay meselesinde mazbata muharriri olan İsveç hariciye nazırı B. Sand- ler, Halay meselesinde muğlak kalan son noktalar hakkında bir anlaşma Ze- mini bulmak için Hariciye Vekilimizle temaslara başlamıştır. Bura siyasi maha- filinde bu son noktalar hakkında da bir uzlaşma zemini bulunacağı kanaati mevcuttur, Dün müzakerelerine başlıyan konsey evvelâ İspanya, sonra Hatay meselesini müzakere edecektir. Fransız hariciye nazırı B. Delbos ile İspanya hariciye na- rı B. Delvayo buraya gelmişlerdir. İspanya hariciye nazırı, B. Eden ile gö- rüşmüştür, Paris sergisi Bugünden itibaren halk Hind asileri Hudutta bir Ingiliz tarafından lan gezilebilecek müfrezesine hücum ettiler Paris 24 (Akşam) — M — Milletler arası Paris sergisi bugün öğleden sonra merasimle açılmıştır. Açılış resminde .Cumhurreisi B. Lebrun, Başvekil, Na- zırlar, Sefirler, bir çok davetli bulun- muştur, Serginin büyük kapısı önün- de binlerce halk toplanmıştı. Açılış resmi münasebetile mütead- did nutuklar söylenmiş, sonra pavi- yonlar gezilmiştir. Sergi yarından iti- baren halka açılacaktır. Londra 25 — Hindistanda şimali garbi hududunda bir İngiliz mülre- zesi, yüz kadar yerli tarafından hü- cuma uğramıştır. İngilizlerden 4 as- ker ölmüş, 7 asker de yaralanmıştır. İngiliz mitralyöz müfrezesi mukabil bir taarruz yaparak düşmanı firara #cbar temiştir. Düşman müsademe ye- rinde 11 maktul bırakmıştır. Başvekilimiz dün gece Atinaya vardı (Baş tarafı 1 inci sahifede) İslasyon çok kalabalıktı. B. İsmet İnönü alkışlar arasında trenden in- dikten sonra Yunan Başvekili B. Me- taksas ile konuştu. Bu sırada istes- yonde bulunanlar arasında: — Yaşa... Ver ol... - Sesleri yükseliyordu. Bayan İsmet İnönüne çok güzel buketler verildi. Bütün şehir ve Akropol tenvir edil- miştir. Hava çok güzeldir. Kral bugün Başvekilimizi kabul edecek Atina 25 (Hususi muhabirimiz- den) — Kral Jorj bugn öğleden evvel Başvekil İsmet İnönünü kabul edecek ve kendisini öğle yemeğine alıkoya- caktır. Akşam da B. Metaksas, Başevekil şerefine bir ziyafet verecek ve bugün öğleden sonra B. Meteksas ile B. İs- met İnönü arasında görüşmeler ola- caktır. Söylenildiğine göre bu görüşmeler hususi bir ehemmiyeti haizdir. Bal- kan antantını alâkadar eden mesele- lerle, Akdeniz meselesi esaslı şekilde tedkik edilecektir. Başvekil yarın sabah Atinadan hareket ediyor Atina 25 (Hususi muhabirimiz. den) — İsmet İnönü, geceyi Yunan hükümetinin misafiri olarak Grande Bretagne otelinde geçirmiştir. Bu 8a- bah Türkiye ve Yunan başvekilleri arasında başlıyacak siyasi konuşma» lara öğleden sonra da devam edilerek akşama kadar bitirilecek ve sonunda resmi bir tebliğle neşredilecektir. Yunan hükümeti bu akşam Gran- de Bretagne otelinde Türkiye Başve- kili şerefine resmi bir ziyafet verecek- tir İstihbaralıma göre İsmet İnönü bugünü ve geceyi de Atinada geçire- cek ve çarşamba günü Güneysu Va» purtle İstanbula hareket edecektir. Başvekilimizin beyanatı Atina 25 (Hususi muhabirimiz- den) — Başvekli İsmet İnönü Yunan gazetecilerine şu beyanatita obulun- muştur: — Imdra seyahatinden ve bu s&- yahat vesilesile yaptığım temasların neticesinden çok memnunum, Dost Yugoslavyada ve Yunanistanda gerek sahsıma, gerekse Türk milletine kar- sı gösterilen hüsnü kabul .beni çok mliehassiş etmiştir. General Metak- yordum. Bu arzum, memnunum ki şimdi tahakluk etmiştir. Ayni zamanda Samajeste Kral haz- retleri ilede şerefyab olacağımdan dolayı derin bir bahtiyarlık hissedi- yorum. General Metaksasla bütün umumi meseleler üzerinde mütekabi- len fikir teatisinde bulunacağız. Yünanistana karşı Türk milletinin büyük sevgisi vardır. Yunanistana ve Yunan milletine Türk milletinden se- lâm ve muhabbet getirdim. Yunan gazetelerinin makaleleri Atina 24 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: Elen efkârı umumiyesinin hissiyatına terceman olan gazeteler, Türkiye başvekili İsmet İnönünün Atinayı ziyaretini çok büyük bir se- vinçle selâmlamakta ve bu ziyaretin, ki memleketi birbirine bağlıyan $ıkı ve itimadlı dostluğun yeni bir tezahü- rü olduğunu tebarüz ettirmektedir. Elefteron Vima gâzetesi diyor ki: «Tahakkuku için en mühim roller- den birini B. İsmet İnönünün oynadı- fı tarihi 'Tüfk - Elen paktının imza- sından beri, iki memleket arasındaki münasebetler öyle bir inkişafa mazhar olmuştur ki, Türk nazırlarının Atina- yı ve Elen nazırlarının Ankarayı zi- yaertleri, her defasında, beynelmilel Ecnebilerin ikameti Yeni lâyıhaya göre kimler hudud haricine çıkarılacak Ankara 24 (Telefon) — Hükümet, €cnebilerin ikamet ve seyahatleri hakkında yeni bir kanun lâyihası ha- gırlıyarak Büyük Millet Meclisine vermiştir. Lâyihaya göre; iki aylık ikamet tezkerelerinden $, bir senelik ikamet tezkerelerinden de 6 lira harç alınacaktır. İkametgâhlarını değiştirecek ecne- biler 24 saat zarfında bunu haber vermeğe mecburdurlar. Dilenciler, deliler, en aşağı 6 ay hapsi icap etti- recek bir suç İşliyen ecnebiler hu- dut haricine çıkarılacaklardır. Hüvi- yetlerini yanlış bildiren ecnebilerden de 25 liradan 300 liraya kadar para cezası alınacaktır. Hususi idare ile umumi zeneye alınacaklar Ankara 24 (Telefon) — Maarif Ve- kâleti, mümeyyiz, başkâtip vekâlet- leri ile depoy, levazım sevk memur- ları ve levazım kâliplerinin hususi idarelere, ilk tedrisat müfettişlikleri- nin umumi müvazeneye alınması hak- kındaki kanun lâyihası Meclise gel- miş ve maarif, dahiliye, bütçe en- cümenlerine verilmiştir. Hariciyede nakil ve tayinler Ankara 24 (Telefon) — Moskova büyük elçilik müsteşarı B. Nureddin, Köstence başkonsolosu B. Nebil Sü- reyya, Atina elçiliği başkâtibi B. Kemal merkeze nekledilmişlerdir. Merkezden B. Bedri Tahir Atina elçilik beşkâtipliğine, B. Atıf Batum, B. Fuad Köslence, B. Hasan Rıfat te Milâno konsolosluklarına tayin edildiler. Mezbahalar kazanç vergisine tabi değil Ankara 24 (Telefon) — Maliye Ve- kâleti, defterdarlıklara yaptığı bir tamimde, belediya tarafından İş- letilen mezbahaların kazanç vergi- sine tabi olmadıklarını bildirmiştir. Maliye 'mifettişliğine terfi Ankara 24 (Telefon) — İstanbul irad ve servet vergileri müdürü B. Hakkı Kâmilin ikinci sınıf maliye müfettişliğine tayini yüksek tasdike iktiran etmiştir, ihtisas mahkemeleri Mayıs nihayetinde lağve- dilecek, davalara cürmü meşhud mahkemeleri bakacak Kaçakçılık kanununun neşri za- manında ihdas edilen ve beş seneden- beri vazife görmekte olan ihtisas mahkemelerinin tayin olunan “hiz- met müddeti mayıs nihayetinde hi- tam bulmaktadır. Aldığımız malümata nazaran ihti- sas mahkemelerinin hizmet müd- muva- siyasetin bütün meselelerinde iki mem- leket arasındaki sıkı iş birliği müna- sebetlerindeki samimiyeti (gösteren yeni bürhanlar halinde tecelli eyle- mektedir. Türkiye başvekilinin bu ye- ni ziyaretinin de bu manayı ihtiva et- mekte olması dolayısile, Elen hükü- met merkez ahalisi, B. İsmet İnönünü, dost ve müttefik bir hükümetin reisi mfatile sevinçle selâmlar.» Etniki gazelesi diyor B. İsmet İnönü, kendisine yapıla» çak resmi kabul merasiminden baş- ka ayrıca, bu ziyaretini iki memleket. arasındaki sıkı dostluk bağlarının ye- ni bir bürhanı olarak telâkki eden Elen milleti tarafından büyük bir 46- vinçie karşılanacaktır. İki hükümeti biribirine bağlayıcı dostluk, iki mille- tin kalbinde de yer etmiş bulunmak- tadır. Bugün, Türkiye besvekilinin zi- yareti dolayısile, şunu bütün kalbi- mizle temin edebiliriz ki, Türkiye ile Yunanistan arasındaki bağlar daima çözülmez olarak kalacak ve bilâkis hergün daha ziyade kuvvetleşecektir.» Diğer gazeteler de, ayni hissiyattan detireinin yeniden uzatılmasına lü- gum görülmemektedir. Mayıs nihayetinde Türkiye dahi- inde bulunan bilümum ihtisas mah- kemeleri (o iâğvedilecektir. Şimdiye kadar bu mahkemelerin baktıkları kaçakçılık davalarına bundan sonra yekâletçe tesbit edilecek cürmümeş- hud mahkemelerinden biri baka- caktır. İnkılâp dersi imtihanları başlıyor Üniversite ve yüksek mekteplerin inkılâp dersi imtihanlarına bugünden itibaren başlanacaktır. İnkılâp dersi imtihanları bitince fakülte dersleri im: tihanlarına başlanacaktır. Floryada yeni tesisat Belediye fen heyeti müdürü B. Hüsnü dün Floryaya gitmiş, Florya- da yapılmakta olan yeni soyunma yer- leri ile geçen sene yapılan soyunma yerleri ile bu sene yapılmakta olan ye- ni soyunma yerleri arasında yapılma- ğa başlanan yolun fnşasını teftiş et- miştir, Belediye bu sene yapılmakta olan inşaatı, deniz ve banyo mevsimi Dün Geceki ve Bu Sabahki Teleraflar am Asiler Bilbaonun kenar mahallelerine geldiler Hükümet kuvvetleri yeni bir müdafaa hattı tesisi için siperler kazıyor Paris 24 — Havas muhabirinin bil- dirdiğine göre asiler Bilbao cephe- sinde Elgalla hattına kadar İlerle- mişlerdir. Bunlar şehrin kenar ma- hallelerinden Dacano önünde bulü- nuyorlar. Asiler Bernagiolia tayyare meydani- ni işgal etmişlerdir. Bilbao 24 (A.A) —Havas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Sivil ahali- nin maneviyatı sarsılmıştır, Sıhhatte olan erkeklerden bir çoğu Elgallo hattının gerisinde bulunan yeni mü- dafaa hattının ikmali için siperler kazmakla vakit geçirmektedirler, Bütün gazeteler, hararetli neşriyat- ta bulunarak halkı şiddetli bir muka- vemete davet etmektedirler. Bask makamları, asilerin büyük zayiat mukabilinde mühim mevzi- leri ele geçirdiklerini itiraf etmekte, fakat Muncia ile Amorebleta'nın düş- manın eline geçtiğini inkâr etmek- tedirler, Burada herkes asilerin Bilbaoya giremiyeceklerinden emindir. Hökümetçilerin Guadalajara cephesinde bir muvafakıyeti Madrid 24 (A.A) — Cumhuriyet- çiler, Guadzlajara cephesinde 10 ki- Jometre ilerlemişler ve 7 kasaba zaptetmişlerdir. Mühim mikdarda harp malzemesi terkeden düşmanın mukavemeti pek zayıf olmuştur. Madrid 24 (AA.) — Cumhuriyet kıtalarının Guadalajara cephesinde- ki ileri hareketleri hakkında alınan tafsilâta nazaran büyük bir topçu hazırlığından sonra 20 tarik birden hücuma geçerek diğer molörlü un- surları himaye etmişlerdir. Tankların birdenbire meydana çıkması karşısında şaşıran düşman hemen hiç mukavemet etmeden ri- cat etmiş ve Cumhuriyet kıtaları da ilerliyerek yeni rnevzilerini işgal et- mişlerdir. Diğer cephelerde kayde değer bir şey yoktur. Rumen başvekilinin Ankarayı ziyareti Kont Ciano ve B. Köse- İvanofun Cumhuriyet bayramında Ankarayâ gelecekleri söyleniyor Bükreşten verilen mslümata göre, Romanya başvekili B. Tatsreskunun 29 teşrinievvel cumhuriyet bayramın- da Ankarayı ziyareti kararlaşmıştır, İtalya hariciye nazırı Kont Çiano- nun ve Bulgsr başvekili Köseivano- fun da cumhuriyet bayramında An- karayı ziyaret edecekleri söylenmek- tedir. Avrupa ekspresi bugün de gecikecek Avrupa ekspresi bu sabah mutad vaktinde gelmemiştir. Yaptığımız tahkikata göre ekspres Svilengradda son yağmurlardan dolayı rötar yap- mış ve İstanbula varış saati olanı yedi buçuğa kadar orada kalmıştır. Eks- presin 8 saat 40 dakika teahhürle ge- leceği bildirilmiştir. Kutup seyyahları Moskova sefirimiz kendilerinden hararetle bahsediyor Moskova 24 (A.A.)— Türkiye bü- yük elçisi Zekâi Apaydın, Tass ajan- sı muhabiri ile görüşürken demiştir ki: «Sovyet ilmi ve Sovyet İlim adam- larının cesareti İle şimali kutbun fet- hedilmiş olması, ilmin inkşafında ye- ni bir devir açmaktadır, Bu devirde tam bir muvaffakiyet elde edilmesini temenni eder ve Sovyet hükümetini, Bovyet Ilim akademisi ve şimal deniz yolları merkez idaresini hararetle teb- rik eylerim. Şimali kutba bu parlak uçuşu yapan Sovyet tayyarecilerinin bilgi ve cesaretlerinin hayranıyım. İki yangın başlangıcı Dün gece biri Kasımpaşada, diğeri Birkecide iki yangın başlangıcı olmuş, büyümesine meydan verilmeden sön- dürülmüştür, Sirkecide Kondilise sit buzhane elektriğin kontakt yaj sındân tuluşmuş ise de derhal sön- dürülmüştür. Kasımpaşada da Zincirlikuyuda 8 numaralı evin mutfağında çamaşır yıkanırken bacadaki kurumlar tutuş- muş ve alevler arpacı Mustafaya ait komşu ahşap evin dış kaplamalarını sarmıştır. Ateş çabuk görülmüş ve sirayetine meydan verilmeden söndü- İspanyada mütareke yapılacak mi ? İngilterenin t teklifini Almanya iyi karşıladı Londra 24 (A.A.) — Press Associa- ton, İspanyada gönüllülerin geri çe- kilmesini kolaylaştırmak (üzere bir mütareke yapılması hakkındaki İngi- | Miz teklifinin Alman hükümeti tara- fından teveccühle karşılandığını bıl- dirmektedir. İtalya, B. Ciano Budapeşteden döndükten sonra cevap verecektir. Asiler bu teklife kızdılar Salamanca 24 (A.A.) — Havas mu- habirinden: Asilerin naşiri efkârı olan bütün gazeteler, İngilterenin gönüllü- lerin geri alınması hakkındaki tek- Jifini memnuniyetsizlikle karşılamış- lardır. Faslılar ecnebi mi, değil mi? Londra 24 (A.A) — Ademi müle- hale tali komitesinin bugün celser'n- de Faslıların ecnebi telâkki edilip edilmiyecekleri meselesi ile İspanya arazisinin tayin ve tarifi meselesi hak- kında hararetli müzakereler cereyan etmesi beklenilmektedir, Belçika kabinesi Affı umumi meselesinden dolayı kabinenin mevkii güçleşti Brüksel 24 (A-A.) — Affi umumi meselesinden dolayı siyasi vaziyet he- müz düzelememiştir. Bazıları hiyane- ti vataniye cürmünden dolayı mah- küm bulunan Flaman Aktivist'lerile iftirakçıların da aftan istifade etme- leri mevzuu bahis olmakta idi. Bazı kimseler perşembe günü par- lâmente, bu işi müzakere etmeden €v- vel kabinenin istifa etmeğe mecbur olması ihtimalini düşünerek endişe etmekte idiler. Fakat meclisteki mü- zakerelerden, affi umuminin bilâ- kayduşart büyük bir ekseriyetle, de- fil, fakat yalnız Flaman mebuslar tarafından kabul edileceği anlaşıl- maktadır, Başvekil-Van Zeeland, böyle bir af kanununun kabulünü memleketin birliği için tehlikeli addetmektedir. Fransız liman amelesinin grevi Paris 25 (Akşam) — Deniz ve ji- man amelesinin grevi daha bir çok limanlara sirayet etaişlir. Ruen, Bordo, Marsilya, Por Vanâr, Havr li man amelesi işlerini terkeylemişlere dir, Beklenen vapurlar, limanlara Yâ» sil olunca grevcilerin ımiktarı bir kaç