17 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Asiler kafile kafile teslim oluyorlar Başlıyan harekât, inkişaf etmektedir Henüz teslim olmıyan iki aşiret reisi de bugünlerde dehalet edeceklerdir Ankara 16 — Kutuderesi ile Sultanbaba dağı arasmda çember İçine alı- nan âsilere karşı tarama harekâlı kan dökülmeksizin devam ve inkişaf edi- yor, Âsiler kafile kafile dehalet ediyor ve teslim oluyorlar. Teslim olan ser- gerdeler arasında Haydaranlı Kamer Hızır, Demenanlı Cebrail, Kanber ve Rehber vardır. Sergerde Seyyid Rızanın idaresinde Kutude! sığınmış olan âsi döküntülerinin miktarı 1000 - 1506 silâhlı tahmin edilm tedir. Henüz dehalet etmiyen yalnız İki aşiret reisi kalmıştır. Teslim olan âsi- ler, aldatıldıklarını ve cumhuriyet hükümetinin merhamet ve atıfetine sı- ğımdıklarım beyan ediyorlar, henüz teslim olmıyan iki aşiret reisinin bir iki güne kadar dehalet etmeleri bekleniyor, Askerlerimizin sarp ve çetin dağlarda gösterdikleri kahramanlık ve manevra kabiliyeti her türlü takdirin fevkin- dedir. Tayyarelerimiz, bu harekât esnasında çok muvaffakıyetli bir faaliyet gösteriyorl: Fransız meclisinde son müzakere nasıl oldu Komünistler son dakikada hükümete salâhiyet veren lâyihayı kabul ettiler Paris 16 (A.A.) — Parlâmento 247 reye karşı 346 rey ile hükümete hu- susi mali salâhiyet veren kanun lâ- yihasını kabul - etmiştir. e Lâyiha, Reynâud ve Flandinin tendiklerine cevaben Blum tarafından söylenen ve komünistleri halk cephesi siyase- tini takip etmeğe davet eden mübey- yiç, bir nutuktan sonra kabul edil miştir. Tâyima röye könmadan biraz ev- vel komünistler tarzı hareketlerini değiştirmişler ve hükümet tarafın- dan teklif edilen projeyi kabul et- mişlerdir. Pa 18 — Parlâmenlodaki müzakereler esnasında, Maliye Nazırı Vincent Auriol, hükümetin 1924, 1926 ve 1935 senelerinde umu- ml kredi aleyhinde ayni hücumlara maruz kalmış olduğunu söylemiş, 50 milyar iranktan fazla bir seivetin ecnebi memleketlere gitmiş olduğu- nu hâlırlatmış, umumi krediyi mü- dafan ve bundan sonra kalkınmağa teşebbüs etmek lâzımgeldiğini kay- detmiştir Muhaliflerden ve eski nazırlardan maliye mütehassısı Paul Reynaud, hükümetin, «iştira kudrelis nazari- yesinin o muvaffakıyetsizlikle netice lendiğini kaydetmiştir. #Hükümet, parayı kıymetten dü- gürdü. Fakat sermeyelerin avdetine ruüsaade etmediği için takib ettiği si- yasetin mali ve iktisadi menfaatle- rini kaybetti.» demiştir. Tıb talebe yurdu Dahili talimatnameye bir fıkra eklendi Ankara 16 (Telefon) — Leyli Tıp telebe yurdu dabili talimatna- mesine vekiller heyetince eklenen bir fıkraya göre, 'Türk Irkına ve Türk kültürüne mensub olan ecnebi tiyi- iyetindeki talebeler ücretli veya üc- retsiz olarak yurda kabul edilecek- lerdir. talebeden mecburi hizmet üd senedi alınmıyacaktır. Ancak bunlardan imtihanda muvaffak ola» mıyanlar yurddan çıkarılacaklardır. Ücretli olarak kabul edilen talebeden her sene için üç taksitte 300 lira tah- sil ve yurd ücreti alınacaktır, Taksit- lerini muntazam tediye etmiyen tale- beler de yurddan çıkarılacaklardır. “İnönü vapuru yüzdürülecek İçinde yangın çıkan İnönü vapuru- nun karaya oturtulduğunu yazmış- tık. Yangın tamamen sönmüştür. Şimdi vapur yüzdürülecektir. Dün de yazdığımız gibi nüfusça zeyiat yok- tur. Yalnız gemideki yükten bir kısmı hareb olmuştur. Yangının neden çık- tığı hakkında tahikikat yapılıyor, kan dökülmeksizin!| Yusufhanlı | e | Blum, hükümetin frangın kıymeti- İ ni muhafaza ve kambiyo müraka- İ besinden tevskki edeceğine ve rant- Jarın devlet eshamile mecburi tah- viline kalkışmıyacağına dair bir ta- dil teklifi kabul etmiştir. Başvekil bundan sonra bir nutuk söyliyerek Projeyi muhik göstermiş ve siyasi se- beplerden dolayı bir hafta zarfında borsada vukua gelen hareketleri ha- tırlatmıştır Blum, bütçe güçlüklerinin harice giden 50 milyardan ileri geldiğini kaydetmiş ve bazı resim ve vergile- rin yeniden tanzimini derpiş ettiği- ni söylemiştir. Fakat buna muka- bil yevmiyeler arttırılacak ve bu de- gişiklikler halk cephesinin siyasetine uygun olacaktır. Bu sözlerden sonra celse bir kaç dakika tatil edilmiş ve müteakip cel- sede komünistler halk cephesinde- ki ittihadın bozulmaması için hükü- mete tam salâhiyet vermeğe Tazı olduklarını bildirmişlerdir. Bundan sonra reye geçilmiştir. Komünistler teminat mı ald Paris 16 (A.A.) — Burada herkes komünistlerin son dakikada ne se- beple hükümet lehinde rey vermeği Kararlaştırmış oldukları sualini irad etmektedir. Bazı siyasi mabafil, ko- münistlerin hükümetten siyasi ve mali bir takım teminat almış olduk- larını ve bu teminat neticesinin şim- diden tahmini kabil olmadığını be- yan etmektedirler. Türk - italyan ticari münasebetleri Temaslar memnuniyeti mucib şekilde neticelendi Ankara 16 (Telefon) — İtalyanlar- la aramızdaki ticari münasebetlerin arttırılmasını — temin için iki hükü- met arasında burada yapılan temaslar memnuniyeti mucib bir şekilde neti- Celenmiş ve İtalyanlardan yeni maddeler için kontenjan alınmışlır, Kontenjan alınan maddeler arasin- da yumurta, deri, balık kuru üzüm palamut, sanayide, kullanılan bâlık yağı, Afyon vesaire vardır. Bunlar 1 milyon lirayı bulmaktadır, — * ? Küçük itilâf Başvekillerinin toplantısı Belgrad 16 (A.A.) — Gazeteler, Başvekili o Hodzanın ikameti hakkında haber. ler meşretmekte ve Yugoslav - Ru- men ve Çekoslovak Başvekilleri ara. anda yakında Tuna üzerinde vuku- bulacak mi ehemmiyetini te- barüz ettirmektedir. Hatay bayramı İstiklâli kutlamak i için büyük hazırlıklar yapılıyor Adana 16 — Hatayda yapılacak Al bayramı şenlikleri için rilemekte, tertip komi- etmektedir ziranda o yapılması kararlaş- nliklerin tehirine sebep Ce- henüz resmen ilân edi lmemiş olmasıdır. Fakat şen- lik yapılmıyacağı hakkında çıkarılan şayialar asılsızdır. Gece şenlikleri için kurtuluş sevin- cinin tezahüratını havaya aksettire- cek renkli hava fişekleri ısmarlanmış- tır. İskenderun ve Hatayda konsoloslarımız olacak Ankara 16 — Hükümet Antskyaya bir başkonsolos, İskenderuna da bir konsolos vekili tayinine karar ver miştir. Zirai kalkınma Vekâlet yeni bir program hazırladı Ankâra 16 (Telefon) — Ziraat ve- kâleti, yeni bir kalkınma programı hazırlamaktadır, Hayvancılığın üre- mesi ve islah işleri bu programda büyük bir yer alacaktır. Zirai kombinalar hakkında evvelce hazırlanan programın tatbiki şimdi- lik geri bırakılmıştır. Bu iş. için ayrı- lan 3 milyon lira hazırlanacak yeni programım masraflarına karşılık tu- tulacaktır. Ziraat vekâleti erkânı arasında ba- #1 değişiklikler yapılacağı hakkında haberler dolaşmaktadır. Salâhiyet- tarlardan aldığım malümata göre bu haberlerin aslı yoktur. Mekteplerimiz 450 bin lira ile yeni bina ve tamirat yapılacak Ankara 16 (Telefon) — Maarif ve- kâleti için alınan 450 bin tira fevkalâ- de tahsisatla Afyon, Diyarıbekir, Kars, Trabzon, Tokad, İstanbul, Edirne ve Kastamonuda yeni inşaat yapılarak ve mevcud mektepler esaslı surette genişletilecektir. Bu yerleden bazıla- rında yeni mektep binaları da vücüde getirilecektir. Bundan başka sekiz vilâycite de tamir edilecek mektepler vardır, Bu iş için de ayrica lüzumu kadar para ayrılmıştır. Suriye ve Lübnanla emlâk işleri Bir heyetimiz dün Beyruta hareket etti Ankara 16 (Teleton) — Suriye ve Lübnan ile aramızda ihtilâflı kalan emlâk işlerini müzakere ve intac et- mek üzere Hariciye vekâletinden B, Basri Rizanın riyasetinde bir heyeti- miz bugün Toros ekspresile Beyruta müteveccihen hareket etmiştir, Nü- fus umum müdürü B. Muhtar ve Ma- liye vekâleti hukuk müşaviri B. Cafer müşavir âza olarak heyete dahildirler, Mardinde infilâk Mardin 16 — Dün sabah Server oteli altındaki garajda bir lehimcinin dikkatsizliği yüzünden yangın çıkmış, garajda bulunan 500 teneke benzin infilâk etmiştir. İntilâktan şehir sar- sılmıştır, Otel, garaj ve üç kamyon yandı. Nüfusça zaylat yoktur. Letonya Hariciye nazırı Moskovada Moskova 17 — Letonya hariciye na- zırı Vanters buraya gelmiş ve mera- simle karşılanmıştır. Misafir hariciye nazırının şerefine bir ziyafet verilmiş» tir. Letonya hariciye nazırı, B, Stalin ye Sovyet icra heyti reisi B. Molotof h mülâKAt etmiştir. | İ | Edirnekapı halkını telâşa düşüren bir sandık Meğer sandığın içinde insan cesedi değil, bir kurt köpeği leşi varmış ! Dün Edirnekapı surları haricinde- ki hendekler içinde bir hâdise olmuş polislerle bir jandarma karakolu efra- dı bu vaka ile sşatlerce meşgul olmuş- tur. Hâdisenin cereyan şekli şudur: | | Topkapı - Edirnekapı asfalt şosesi | üzerinde ilerlemekte olanı bir yük ara- | bası, hendeklerin önüne geldiği bir s- | rada, arabacı yere atlamış ve araba- | sında bulunan bir tahta sandığı aşa- İ ğı indirmiştir. Günün tenha saalinde arabacı bir sağına, bir soluna bakınmış, kendini gören kimse olmadığımı hissedince bu sandığı hendeğin içine yuvarlayı- vermiştir. Arabacı bu işi gördükten az sonra tekrar geldiği istikamete arabasını sürmüş, geçip gitmiştir. Arabacının bütün bu yaptıklarını gören bir tek kişi olmuştur. O da; O sırada kâle üzerinde kuytu bir yer- de oturmakta olan Edirnekapılı Ali- dir. Ali, arbacı gittikten sonra, olduğu yerden kalkmış, hendeğin bulundu- ğu yere inmiş ve burada bir tahta sandık görmüştür. Sandik gayet muntazam bir haldedir. Üzerinden demir çemberle sıkı sıkı sarılmış bir vaziyettedir. Ali, sandığa biraz yaklaşınca, şid- detli bir taaffün ile karşılaşmış, bu- raya bir ölü atıldığını hissederek bu- radaki bostan sahiplerini haberdar etmekle beaber, Karagümrü a karekol kum e gelen rguya bi- polisler, Aliyi zamanda san yakan arabacıyı, ayrıldığı istikam takibe çıkmışlardır. Arabacı rahat ve huzur ile işini bitirdiğine emin olarak "Topkapı İle- risinde asfalt yol üzerinde ilerlemek» te bulunduğu bir sırada zabıta me- murları tarafından durdurulmuş ve sandığın bulunduğu hendek başına getirilmiştir. Arabacı Hasan; bu mahfuz sandi- ğın içindekinin bir köpek ölüsü ol- duğunu söyleyince; oradakiler bu adamın yalan söylediğine kail ol muşlardır. Niyahet, sandığın etrafındaki de- mir çemberler ve sandık Hasana aç- tırılmış, içinde kocaman bir kurt kö- peğinin leşi görülmüştür. O civar halkını, polis ve jandar- mayı saatlerce işgal eden bu hadise Üzerine arabacı hakkında zabıtayı işgal ve halka heyecan vermek suçlarından takibata girişilmiş ve bu kurt köpeğinin kime &it olduğu ara- bacıdan sorulmuştur. i Arabacı; bu köpeğin kendisine ait olduğunu ve Çatalcadan buraya öle- beri getirdiği sırada bu köpek ölüsü- nü de getirerek hendeğe attığını söylemiştir. . : Dünya vaziye- . O tinde iyilik Alman erkânı harbiye reisi Parise gitti Paris 17 — Alman erkânıharbiyei umumiye reisi general Bek dün ak- şam Parise gelmiş ve istasyonda Fran- sız erkâmharbiyei umumiye reisi ge- neral Gamelen ile Fransız erkân har- biyesi tarafından karşılanmışlardır. Paris 16 (AA) — B. Von New rafhın Londrayı ve Alman Erkânı | harbiye reisi general Beckin Parisi ziyaretlerini Fransız matbuatı bey- nelmilel vaziyette yeni bir unsur | âlâmeti addetmektedir. «Petit Parislen» diyor ki: «Harp- ten beri ilk defa olarak Almanyanın yüksek askeri ricalinden biri Fran- saya gelmektedir. Bu hal, siyasi va- ziyaretteki - gerginliğin zevaline alâ- mettir, General Beckin Parisi ziyareti, ar- tık bundan böyle Almanyanın mün- ferid vaziyette kalamıyacağını gös- termektedir, B. Von Neurathın Lon- drayı ziyareti ise Almanyanın mün- ferid vaziyetten çıkmak hususunda“ ki bu arzusunun daha bâriz bir alâ- metidir. Sinopta bir idam Sinop 16 (A.A) — Dokuz yaşında bir çocuğu kirleten ve babasını feci surette öldüren Ayancığın Haramşahi köyünden Mehmed hakkında Bü- yük Millet Meclisince “tasdik edilen ölüm cezası bugün hükümet önünde infaz edilmiştir. Bulgar kralının bir oğlu oldu Sofya 16 (A.A.) — Bugün Kralm bir erkek çocuğu doğması, yüz bir pare top ateşi ile ilân edilmiştir. Bütün resmi daireler ve evler dona- talırıştır. Bütün kiliselerin çanları çal- maktadır. Gümrük yaam, ödürü Gümrükler umum müdürü B. Mah- mud nedim bu sabahki Ankara treni- le şehrimize gelmiştir. B. Mahmud Nedim evvelâ turizm kongresinde bulunacak, müteakıben Fransa ve Belçikada gümrükler 0ze- rinde tetkikat yapacaktır. Gümrük- ler umum müdürünün bu seyahati iki ay kadar sürecektir. Bilbao elân muka- vemet ediyor Hükümet kuvvetleri mev- zilerini muhafaza ediyor Bilbao 16 (A.A) — «Havas ajansı muhabirinden» Bask milisleri, San Domingo ve Archanda tepelerinde şiddetli bir mukavemet göstermekte dirler, Asiler, Bask payitahtına 1800 metre mesmfede bulunuyorlar. Asile- rin. mevzileri evvelki günkü mevzile- rin aynidir. Sovyet Rusyada yeni tevkifler Bu husnsta yeniden bir takım haberler dolaşıyor Sovyet Rusyada tevkiflere dair ye- niden bir çok menbalardan haberler gelmiştir. Bu haberlerin hulüsası şunlardır: Mareşal Tukaçevskinin Alman ge- nerali Fritseh ile münasebette bulun- duğu tahakkuk etmiştir. Kurşuna di- zilmesine sebep budur, Mareşal Bluc- her Uzak Şarktaki vazifesinden geri alınmıştır, o Karahanın ve diğer bir çok kimselerin tevkif edildiği tekrer söyleniyor. Şarki Siberyada 28 kişinin kurşuna dizlidiği iddia ediliyor. Bu haberlerin ihtiyatla karşılanması lâ sımdır. Diğer taraflan Troçki Temps gaze“ tesinin Meksiko muhabirile mülâka- tında idam edilen 'Tukaçevski, Yakir ve Korkun büyük hizmetlerinden bahsetmiş, bunların rekâbete kurban gittiklerini söylemiştir. Moskova 17 — Mareşal Voroşilof son casusluk şebekesinin keşfinden sonra ölmüş olan Kamâmiçin yerine ordu siyasi şubesi şefliğine komiselt Smirnofu tayin etmiştir. Minskten bildirildiğine göre sabık ziraat nazırı Gölodeç ile Minsk komü- nist, partisi idare heyeti âzaları tev« kif edilmişlerdir, Bunlar casusluk ve sabotaj yapmakla müttehem olan ve 45 âzası bulunan bir Troçkist şebeke- ye mensüptular. m