6 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Ingiltere ve Fransa yeni fedakârlıkta bulunamaz B. Berengernin mühim beyanatı Paris 6 (Akşam) — Âyan meclisi hariciye encümeni reisi B, Berenger mali ve iktisadi ajans muharririne şu beyanatta bulunmuştur: — İngiltere Kızıl denizde, Fransa Ren sahillerinde büyük fedakârlıklar yaptılar. Bundan sonra artık hayati menfa- atlerini feda edemezler. Fra kuvveti meydandadır. nsız ordusile İngiliz filosunun Bunların karşısında diktatörlerin İspanya meselesini vesile ederek harp çıkarmakta ne men- faatleri olabilir. Kanaatimce sulh korunacaktır. İtalyanlar “İspanya üzerinde hiçbir emelimiz yoktur, diyorlar Fransız gazetelerine göre Almanya ve İtalya- nın kuvvet tecrübesi teşebbüsü akim kalmış Koma 5 (A A.) — Alınan bazı me- Yümata göre İtalya, Garb devletlerinin | İspanya meselesinde anlaşmalarını | kolaylaştıracak olursa İngiltere ile akdettiği muvakkat anlaşma muci- bince giriştiği taahhüdleri yenileye- cetir, Voce d' İtalia gazetesinde Virginio Gayda, İtalya ile Almanyanın Pirene hududunu tehdid etmek ve Fransa ile | şimali Afrika arasındaki muvasalayı kesmek üzere İspanyada arzusunda bulundukları hakknda Fransa tarafından ileri sürülen iddin- ma 8 ONUN yazmaktadır. İ hakkında sarih be- ve verdiği te- ilde tekrar teme- yanatta bulunm minatı başka bir ge hazırdır. Popolos di Roma gazetesinin Pari muhabiri İtalya ile Fransa arasında bir anlaşamamazlık mevcud olduğu kanaatindedir. Muhabir her anlaşa- mamazlığın günün birinde hi ğini ilâve elr dir: «Londra komitesinin heyeti umu- miye Içtimamda anlaşılmaz bir duvar karşısında bütün memleketlerin g şayanı arzudur.» Portekiz Başve- kiline suikasd Bombanın nasıl yerleşti- rildiği anlaşıldı Lizbon 5 — Başvekli B. Salazar dün kiliseye girmek üzere otomobilden inerken bir bomba patlamıştır. Baş- vekile birşey olmamıştır. Yapılan tah- kikata göre evvelki gece fenerleri sön- müş bir otomobil sokakta duruyordu. Otomobilin içinde bir kaç kişi vardı. Bunlar lâğımın kapağını açarak bo- rTunun içine bomba koymuşlardır. Bambaya bağlanan ve lâğımdan ge | çen uzun bir kordonun ucu elli met- relik bir mesafede bulunan «Beş-Son- teşrin» caddesinin köşesine kadar uza- tılmştır. Müerimlerden biri gözcülük ederken diğerleri verilen bir işaret üzerine kordonu çekmiş ve infilâk vu- kubulmuştur. Bomba Salazarın şoförü arabadan inerek efendisine kapıyı açtığı esnada pallamıştır. Salazara birşey olmamış- tır. yalnız Salazarın yanında bulunan kalemi mahsus müdürü infilâk netlee- sinde baştan aşağıya kadar toprak içinde kalmıştır... Çingenelerin İs 1 İstekleri Habeşistanda bir hükümet kurmak için müracaat edecekler Varşova 6 (Akşam) — Yeni Çinge- ne krali Yanos Giyeft yakında İtal- yaya giderek B. Mussoliniyi ziyaret edecektir. Çingene kralı Habeşistan- da bir Çingene hükümeti kurulması için izin istiyecektir. yerleşmek | dildi- | te ve şöyle demekte- | | o Fransız gazetelerinin mütalâası Paris 5 (A.A) — Paris matbuatı, Fransız - İngiliz teziyle Almanyanın tezinin birbirine yaklaşlıriabileceğin- den henüz ümidini kesmemiştir. Bu- nunla beraber gazeteler Akdenizdeki yeceğini yazmaktadırlar. Joür gazetesi diyor ki: «Almanya- İtalyan blukonun teşebbüs ettiği kuv- si Fransiz - İngiliz tesa- nüdü ve Fransız efkârı umumiyesin de görülen sükünet ve ittifak karşı- sında akamete uğramıştır. Üçüncü bir proje ihtimali Paris 6 (Akşam) — İngiliz kabine- si, İspanya meselesi hakkında dün uzun uzadıya müzakerelerde bulun- müştür. Fransanm Londra sefiri Corbin son talimatını hâmil olarak Teondraya dönmüştür. Kontrol meselesinin ademi müda- hale komitesinde normal bir şekilde halledileceği ümit edilmektedir. Komite, İngiliz - Fransız ve Alman - İtalyan projelerini müzakere ve mü- nakaşa edecektir. Bu müzakere ve münakaşalardan alâkadar hükümet- İ lere tebliğ edilecek üçüncü bir proje İ çıkması ihtimali kuvvetlidir. halâ bulunamadı Bir kaya üzerine indiği tahmin ediliyor Honolulu 5 (A.A.) — Panamericen Airways'in radyo istasyonu dün Ame- Ha Earhardt'e hitaben bir mesaj neş- retmiştir. Bir çeyrek saat sonrd How- land adasının cenubu garbisinde bir noktadan hafif işaretler almıştır. İtasca vapuru derhal bu istikamete hareket etmiştir. Bu işaretlerin tay- İ yareci Earhardt'ı arayan ve önün kul- İ landığı dalga uzunluklarile aramalar İ yapan diğer istasyonlar tarafından verilmiş olması ihtimali mevcuttur. | Kadın tayyareci | | yareci kadının Ovland adasının 200 | Londra 6 (Akşam) — Kadın tay- yareci Earhard radyo ile #mdad iste- miştir. Tayyareci kadın tayyaresinin su üzerinde ancak durabildiğini bil- dirmiştir. Mis Earhadın islimdadı üzerine harp gemilerile tağyarelerden müs rekkkep bir filo yola çıkmışlır. Tay- mil şimalinde bulunduğu gannedili- yor — — - , : a Morfin imalâthanesi Beyoğlunda bir fabrika meydana çıkarıldı Beyoğlunda İmam sokağında, Bü- yük Boyahanenin arkasında bir mor- fin imalâthanesi meydana çıkarılmış- tır. Bu fabrikayı Hayat, Emin, Pet- ropulos isminde üç kişinin işlettikle. ri meydana çıkarılmıştır. Üç morfin imalâtçısı, âletlerile beraber yakayı ele vermişlerdir. Bugün adliyeye ve- rileceklerdir. Fransız menfaatlerinin ihmal eğilmi- | Taşdelen suyu Ufak şişeler içinde 100 paraya satılacak Ankara 5-(Telefon) — Vakıflar u- mum müdürü vakıf memba sularile | orman ve zeytinliklerinin ticari esas- l lar dairesinde işletilmesine başlan- mak üzeredir. Umu nüdürlükçe bu yapılmakta olan tedkik ve | bitmiş ve bir tme progra- göre, ilk olarak vücuda getiril sini muhafaza ( yapılacak bu te kende 100 paraya uf İ su satmak mümkün olacaktır. İ dan başka evkaf idaresi büyük lerde perakende ve toptan salış depolar açacaktır. sonra pera- | k şişeler içinde Bur i i Hariciye vekilimiz şerefine Tahrandaziyafet Tahran 5 (AA) Pars ajansı bildiriyor: Doktor Tevfik Rüştü Aras, hususi kalem mü ve diğer bazı şahsiyet- lerle birlikte dün eski sanatlar mek- tebini ziyaret etmiştir. Bu akşam Irak elçiliğinde, doktor Tevfik Rüştü Aras şerefine bir ziya- fet verilecektir. Vali vekili B. Şükrü bugün geliyor Ankara 5 (Telefon) — | li vekili, emniyet un müdürü B. Şükrü bu akşamki ekspresle İstanbu- Ia hareket etmiştir. İ Türkiye-Almanya ticaret anlaşması | Konuşmalara dün Berlinde başlandı Berlin 5 (A.A.) — 'Türk ve Alman delegelerile, gö sene akdedilmiş İstanbul va- başlanılan bu konuş Mİ Türkiye Büyük Elçisi Hamid Arbağ ile H ye müsteşarı Von Mackenzen açmış- lardır. Spor Kurumu başkan vekili geliyor Ankara 5 (Telefon) — Türkspor ku- rumu bâşkan vekili B. Adnan bu ak- şamki ekspresle İstanbula hareket et- miştir, Sanat mektepleri sergisi Cümhuriyet iyet bayramında Ankaradâ bir sergi açılacak Ankara 5 (Telefon) — Önümüzde- ki Cumhuriyet bayramında Ankara sergi evinde bir sanat mektebi sergisi açılacaktır. Bütün sanat teplerinin iştirak edecekleri bu sergi hazırlıklarına şim- diden başlanmıştır. Ankara valisinin Paris seyahati Ankara 5 (Telefonla) — Psris bele- | diyesi tarafından vaki davet üzerine Parise gidecek olan valimiz bay Nev- zad Tandoğan pazar günü İstanbula hareket edecektir. B, Nevzad Tando- gan İstanbulda birkaç gün kaldıktan sonra Parise geçecektir. Valimizin bu seyahati bir ay kadar sürecektir. Türk - Sovyet dostluğu Moskova 5 — Türkiye Hariciye ve Dahiliye Vekillerinin yakında bura- ya gelmeleri bekleniyor. Bu münase- betle gazeteler çok dostane yazılar ya- zıyorlar. Mudanya - Bursa treni yoldan . çıkarak devrildi Bursa 5 — Mudanyadan Bursaya İ ikiye bölmelerine güçlükle mâni İ rek tabancası gitmekte olan yolcu treni bir kaza geçirmiştir. Tren 7 nci kilometrede bir virajı dönerken yoldan çıkmış ve bir hendeğe devrilmiştir. Bereket ver- sin ki yolculara bir şey olmamıştır. Derhal Bursadan kaza yerine bir im- dat treni gönderilmiştir. Adliye tah- kikata el koymuştur. Londrada faşistler bir nümayiş yaptılar Halk faşistlerle eğlendi eğlendi, polis bunları himayeye mecbur oldu. Londra 5 (A.A.) — İngiliz fa ri ittihadı dün öğleden ra polisin tertib et- nı aşan kal şistlerle eğ Aralarında birçok kadınlar bulü- nan nümayişçiler 3000 kişiden iba- retti. Mukabil nümay ol- makta idiler. Bütün yol boyunca polis kuvvetleri tehdidleri bazen tehlik şekil alan mütecessisleri idare etmişlerdir. Duvarlarda şu ibareler okunuyordu: 4Mosley'i tevkif ediniz.. geçemiyecek- lerdir.» İçtima mahalline gelindiği zaman İngiliz faşistlerinin şefi sir Oswald Mosley faşistler tarafından Roma u- sulü selâmlanmıştır. O esnada halk enternasyonali söyliyerek yumruk kaldırmak suretiyle selâm vermekte idi. Sir Mosley hoparlörle mücehhez bir arabanın üstüne çıkar çıkmaz, halk eline ne geç faşist şefinin başına atmıştır. Sir Mosley taraftarlarına doğru dönerek ıslı Çankırıda bir aşk f faciası Kadınla yanındaki erkeği öldürdü, kendisi de kazaen öldü Çankırı 5 — Burada aşk yüzünden üç kişinin hayatına mal olan bir âşk faclası vuku bulmuştur. Musta- fa adında biri son 7: nlarda çocuk- Il :sebet peyda et- miştir. Emin adında başka biri de bu kadınla tanışmış, münasebet peyda etmiştir. Aradan bir müddet geçerek iki erkek biribirinin rakibi oldukları- nı anlayınca, yekdiğerini kıskanma- ğa başlamışlardır. Emin, dün kadının evinde iken Mustafa da eve gelmiş, sevdiği kadı- nı Eminin yanında görünce tabanca- sını çekerek ikisini de öldürmüştür. Mustafa, evden çıkarken yere düşe- patlamış, kendisi de isabet eden bir kurşunla iki kurba- nımın yanında can vermiştir. Yeni bir hadise Ispanyol asileri bir Fransız vapurunu zaptettiler Bayonne 5 (A.A.) — Asi İspanyol kruvazörü Almirante oCervera'nın Fransız yük vapuru Tregastel'i dur- durarak içini aradığı hakkında gelen bir baber üzerine dün öğleden sonra Santander önlerine giden Vauğuois ismindeki Fransız Avizosu, dün gece saat 3 de yalnız olarak Saint - Jean « de - Luz'e dönmüştür. 'Tregastel yük vapuru muhafaza alk tında Bilbao limanına götürülmüştür. Defterdarlar arasında nakil ve tayinler Ankara 5 — Maliye Vekâleti def- terdarlar arasında bazı tayin ve nakik İ ler yapmıştır. Bilecik deftardarı Recai, Malatya defterdarlığına; Bursa muhasebe mü- dürü Şaban, Muş defterdarlığına; Gaziantep defterdarı Namık, Kars deltedarlığına; Bafra malmüdürü Vehbi, Hakkâri defterdarlığına; Ma- nisa tahsilât şefi Süleyman, Siirt def- terdarlığına; Bergama malmüdürü Hâşim, Van dettedarlığına tayin edil mişlerdir. Kastamonu defterdarı Ziver de yes rinde bir derece terfi ettirilmiştir. Limanimiza gelecek mektep gemileri Ağustos ayı zarfında Japon, İtalyan ve Yugoslav mektep Hmanımıza ra ve gürültüye rağmen söylemeğe başlamış ve € tirk nutkunu zeümle de ün imparatorluğun ka bi olan Trafalgar Sgvare'da bir & ladı bir ordu ile bulunuyor kaklardaki kızıl ve ecnebi tedhi: re karşı duruyoruz. Biz İ bayrağını dikmek için Trafalgar Sgu- are'e doğru yürüyoruz.» Bundan sonra Mosley tarafından sevkedilen alay Trfalgar Sguare İsti- kametinde hareket etmiştir. Alayın başında müuzika ve bir polis müfrez bulunmakta idi, Polisler, faşistlerin yolu üzerinde hakiki bir duvar teşkil eden mukabil nümayişçileri dağıt- mak için bir kaç köre hücum etmek mecbüriyetinde kalmışlardır. Alay Trafalgar Sgunare'in önüne gel- diği zaman takriben yirmibeş bin ki- şiden mürekkeb bir halk kütlesinin süylediği enternasyonal mar$şile karşi- Janmıştır. Mosley burada haykırmalara ve iti- raylara rağmen ikinci bir nutuk söy: lemiştir. Bu aralık tevkif edilen bir kaç kişi serbes bırakılmıştır. Filistinde yeni hadiselerden korkuluyor Bu sebeple Hayfaya bir Ingiliz zırhlısı gönderildi Londra 5 (A.A) — Repulse zırhhsı- nın dün Maltadan hareket ederek Mayfa'ya gittiği bildirilmektedir. Gelecek hafta kraliyet tahkik ko- misyonunun raporu neşredildiği za man Fi de yeni hâdiseler çıkma- sından endişe ediliyor. Bu sebeple gilüz makamatının bir ihtiyat & olarak ki örü Hayfa'da durmağa karar verdiği zannedilmek- tedir, 3 Sovyet tayyaresi Pamire hareket etti Moskova 5 (A.A.) — Askeri mühen- dişlerden Libkin'in kumandasında üç askeri tayyarenin Pamire hareket et- tiğini «Kızıl yıldız» gazetesi yazmak- tadır. Bir rekor Plânörle 4600 metre yüksekliğe çıkmışlar Moskova 5 (A.A.) — Tas aajnsı bik diriyor: Planerist Korotof, 1 temmu yanında bir yolcu olduğu halide 3600 metre yükseklikte yaptığı bir uçuş es- nasında, plânör büyük bir bulut içeri- sine girmiş ve arka arkaya yağmur, d Tu ve kar fırtınasına tutulmuştur. Bir daha yüksekte, şiddetli bir hava cere- yanı plânörü parçalamış ve Korotof ile yolcu paraşütle canlarını kurtarmış» lardır. 2 temmuzda plânörün yükseklik kaydeden aleti bulunmuş bu rakkam dünya rekorunu geçmektedir. Amerikada istiklâl bayramın da ölenler Nev-York 5 (A.A.) — Dün Amerika istiklâlinin yıldönümü tesid edilirken vukua gelen kazalar neticesinde 140 kişi ölmüştür. Otomobil kazaları en başta gelmektedir. 90 kişiyi otomobil çiğnemiş ve 22 kişi de suda boğulmuş- tur. Kestane fşeklerile salr fişeklerin ku lanılmasının menedimesi kazaları & zaltmıştır. Moskova - Volga kanalı Moskova 5 (A.A.) — Moskova ile Volga arasındaki kanal, yolcu ve eşy: nakliyatına bu ayın yedisinde açıl caktır.