6 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

6 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

aa a A EE AŞA Sahife 4 AKŞAM Türkkuşunun İnönü yüksek yelken uçuş kampı dün merasimle açıldı Bu sene kampta bariz bir ilerleme ve gençlerde uçuculuğa karşı büyük bir heves vardır Eskişehir 5 (Telefon) — 'Türkuşu- mun İnönü Yüksek Yelken uçuş kam- Pı bugün ikinci çalışma devresine gir- miş ve bu münasebetle parlak mera- sim yapılmıştır. Eskişehir hava okulu- na mensup 8 askeri tayyare başların- da lik kadın tayyarecimiz Sabiha Gök- çen olduğu halde merasim yerine gel- mişlerdir. Hava kumandanlarımızdan albay Zeki Doğanın bulunduğu 50 ye yakın hava subayımız da davetliler a- Tasınıda idi. Türk Hava Kurumunun bu kampa getirdiği plânörler, İstanbulda mühendis B. Salâhaddin Nuri Demirağ fabrikasında ve Ankarada Kurum atöl- yelerinde inşa edilmiştir. Şimdi 20 yi geçen plânörlerin sayısı sonra 55 | geçecektir. Merasime Türk Hava Kurumu yâr- başkanının bir nutku ile başlanmış- tır. Yarbaşkan tayyareciliğin bizde 1914 de Kahire seyahati ile başladığı: nı söyledikten ve bu şerefli mesleğin ehemmiyetini tebarüz ettirdikten gonrâ plânörcülere “hitaben ezcümle demiştir ki: — Disiplinli, şuurlu, devamlı çalış- mak Kemalist Türkiye gençliğinin bir vasfı olduğuna göre hedefe yetiş meniz muhakkak demektir. Bayanlar.. Siz, kadın erkek ara- sında hiç bir fark görmiyen, kadına başka bir çok memleket kadınlarının malik olmadıkları bütün bakları ye- ren bir milletin çocuklarısınız, Siz de Irlandada seçim De Valera partisi ekseriyet kazandı birkaç gün tabkı erkek arkdaşlarınız gibi çalışma- ğa ve onlardan geri kalmamağa az- metmiş bulunuyorsunuz. Sözlerimi bitirmeden evvel hepini- ze Ulu Önderin Türk gençliğine ver- diği direktifi hatırlamak isterim: «Her işte olduğu gibi havacılıkta en yüksek güzeyde gökte seni bek- leyen yeri az zamanda dolduracak- sın.» Bu ülküyü daima gözönünde tutun. Atatürk gençliğinin ayni zamanda uçucu bir nesil olduğunu herkese gösterin, Aramızda bulunmak şerefini bize verdiklerinden dolayı bayan Sabiha Göçkene, bizden hiç bir yardımı esir- gemeyen süel havacılığın buradaki mümessillerine, kamunbay ile yara- baya teşekkür ederim. Bayan Sabiha Gökçenin ihtisasları İlk kadın tayyareci Sabiha Göçken kamp hakkındaki ihtisaslarını şu cümlelerle ifade etmiştir; «Geçen seneye nazaran kampta ba- riz bir ilerleme var. Talebenin istira- hati için herşey en ince teferruata kadar düşünülmüş. Gençlerde uçu- culuğa karşı çok büyük bir heves gördüm. Bayan talebe mevcudu sa- yısının yirmiyi aşması beni çok se Dublin 5 (A.A.) — İntihabatın kıs- | mi neticesi şimdiden malümdur, De Valeranın partisi 56, Cosgrave'in par- tisi 35, işçiler 11 ve müstakiller 8 me- busluk kazanmışlardır. Şimdi 28 inti- hap dairesinin vereceğ neticeler bek- lenmektedir. Başvekilin etrafında bülunanlar bir fevkalâdelik olmadığı takdirde hü- kümetin yeni parlâmentodâ 5 ilâ 10 reylik bir ekseriyet kazanacağını ve eski parlâmentoda * müzaheretlerine muhtaç olduğu müstekillerle işçilere ihtiyacı kalmıyacağını beyân etmek- tedirler. Dublin 5 (A A.) — Bir yandan in- tihabat yapılırken bir yandan da ye- Di kanunu esasi hakkında reyiâma müracaat edildiği malümdur. Reyi- Amın muvakkat neticeleri şunlardır: Yeni kanunu esasinin kabulü lehin- de 409,770, aleyhinde 331,356 rey ve- rilmiştir. İngiltere kral ve kraliçesi İskoçyada Edimbourg 5 (AA) — Eral ve Kraliçe refakatlerinde prensesler ol- duğu halde Edimbourga gelip istas- yondan Holyrood sarayına giderken halk tarafından şiddetle alkışlarmış- Yardır. Takriben dört yüz senedenberi bir İskoç Kraliçesinin İskoçyanın mer-| kezine girmesi ilk defa vaki olmuştur. Fransada spekülâsyona mani olmak için borsalar açılıyor Paris 5 (AA) pekülâsyona kar- şı mücadeleye memür nazırlar komi- tesi bugün Başvekilin riyaseti altında toplanarak spekülâsyona mani olmak için yarndan itibaren bütün ticaret borsalarının açılmasına karar vermiş- tir. Romanya ve Polonya Erkâ- nıharbiye reislerinin toplantısı Bükreş 5 (A.A.) — Polonya Erkâni- harhiye reisi general Stakleviez ile Romanya Erkânıharbiye relsi general Sichitiu ve askeri komisyon âzalafı erkânıharbiye dairesinde bir toplantı yapmışlardır. Müteakiben Kral iki memleket er- . mbartilye relslerini kabul giyiyir İ dam geçenlerde hastalanmış, vindirdi. Bunlar arasında gelecekte 'Türk havacılığının büyük ümidleri olacak kabiliyetler gördüğümü se vinçle söyliyebilirim.» Iran - Irak (Baş tarafı 1 inci sahifede) lecek olan paktin pek yakında imza fırsatm hazırlamıştır. Bu tesadüf, tarihin kaydettiği en mesud tesa- düflerden biridir. Bu suretle iki hü- kümet tarafından istihdaf edilen ga- yelere erişilmiştir. Bundan böyle gayretlerimizin candan ve samimi dostluk bağlarının daha ziyade tak- viyesine ve İranın dostu olan Irak milletile itimad ve semere verici teş- riki mesai sahasım daha geniş bir ha- le getirmeğe hasredileceğinden emin olabilirsiniz. Naciyülâsilin nutku Irak hariciye nazırı B, Naciyülâstı bu nutka mukabelede bulunarak İ- ran ile Irak arasındaki münasebata hâkim olacak samimi ve candan an- laşma bağlarını temhir etmekle müf- tehir olduğunu söylemiş ve demiştir ki: irân ile Irak arasındaki ihtilâfın güzide dostumuz ve kolleğimiz Rüştü Arasın huzurlarına tesadüf etmesin- den ve komşu memleketler hariciye nazırlarının Tahrandaki bu tarihi iç- timalarının Irak, İran ve Türkiye ara- sında daha evvel parafe edilmiş ve Af- ganista tarafından da iltihak edilecek olan paktın yakında imzasına imkân vereceğinden dolayı bilhassa bahti- yarm. Ziyafette bütün nazırlar, mebus- Jar, yüksek rütbeli zabitler ve kordip- Jomatik hazırbulunmuşlardır. Şüpheli bir ölüm Balıkesirde Abdullah adında bir a- tedavi edilmek üzere İstanbula gelmek iste- miştir. Abdullah Gayret vapurile İs- tanbula gelirken yolda birdenbire öl- müştür. Cesedi İstanbula getirilmiş- tir. Keyfiyet adliyeye bildirilmiş, cesed adliye doktoru tarafından müuaneye edilmiştir. Bu muayenede Abdullahın vücudunda eski bir kurşun yarası da görülmüştür. Bu adamın ölümünün hakiki sebebini tesbiti için cesed mor- ga kaldırılmıştır. Abdullahın ne 28- man ve ne suretle yaralandığı da tah- kik edilmektedir. Venedikte mühim bir hırsızlık Venedik 5 (A.A.) — Hırsızlar, meş- hur «Reel köprüsü; nün İçine gire- rek Iki bin kilo kay nere B, Veyl Pariste vefat giti Fransız maliye âleminin me hur (simaların. dan B.Veyi bir kaç gün evvel Pa- riste vefat etmiş- tir. B. Veyl bir çok Fransız ve Belçika şirketlerinde mec lisi idare: azası, yahut reisi idi. Eski rejide mec- Misi idare azası ol- duğu gibi yakın B. Veyi zamana kadar elekirik ve tram- vay şirketlerinde de meclisi idare reisi idi. Bu itibarle memleketimizde ismi çök işitilmişti. Dün benzin mese- lesi tetkik edildi (Baş tarafı 1 inei sahifede) Moda Deniz klübünde Vekilin riyase- tinde Deniz yarışları komitesi bir toplantı yapmıştır. Bu toplantıda 25 temmuzda yapılacak olan büyük de- niz yarışları hazırlıkları etrafında konuşulmuştur. Ticaret odasında vekile bir daire ayrıldı İktisad Vekiline Ticaret odasında bir daire ayrılmıştır. B. Celâl Bayar şehrimizde kaldığı müddetçe burada meşgul olacaktır. İfadeleri alınacak umum müdürler İzmir 5 (Telefon) — Shell, Sokoni se Stoa Romana benzin ve petrol şir- ketlerinin İstanbulda bulunan umum müdürleri, buradaki âcantalarna be- lediyenin tesbit ettiği fiatler üzerin- den satış yapmamaları hakkında emir vermişlerdir. Şehrimiş müddeiuntumiliği bu üç şirketin umum müdürlerinin maznun bul müddeiimziliği e E bildirmiştir. Bir kulübede esrar içen 3 kişi yakalandı Karagümrükte Ahmed adında biri- nin kulübesinde bazı esrarkeşlerin top- landıkları haber alınmıştır. Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bürosu memur- Jerı burada ansızın araştırma yap- mişlar, esrar içen üç kişiyi yakala- mişlardır. Havagazı tarifesi değiştirilmedi Beyoğlu, Yedikule, Kadıköy hava- gazı terifelerini tedkik eden komisyon üç ay müddetle havagazı terifesini de- ğiştirmemeğe karar vermiştir. Orta mektep ve liselere 20 ağustosta talebe kaydına başlanacak Maarif vekâletinden gelen bir emre güre orta mekteplerle Hselerde tale- be kayd muamelesine 20 ağustostan itibaren başlanacaktır. Müessif bir ölüm Gazetemizin serbayii bay Cevdet Gök- salın yeğeni ve gazeteler bayii bay İsmail Göksal'ın oğlu Sıdkı Göksul müptelâ ol- duğu hastalıktan k genç yaşında gözlerini Merhumun cenazesi pazar günü göz Yaş ları arasında Eyüpleki aile makberine defnedilmiştir. Kederdide ailesine beyanı | taziyet eyleriz. ÖLÜM Kıymetli muharrirlerimizden Süleyman Radi'nin iki gün evvel füc'eten vefat et- tiğini teessürle haber aldık. Cenazesi bu- gün saat on ikide tıbbı adli binasından kaldırılarak Üsküdarda Karacaahmed y6- hidliğindeki aile makberesine defnedile- cektir. Allesi erkinına beyanı taziyet ey- leriz. MEVLÜDU ŞERİF İnşaat müteahhitlerinden Nuri De- mirağ ve Abdurrahmam Naci Demir- ağ'ın valdel muhteremeleri Bayan Ayşe'nin ruhu için Beşiktaşta Atik Sinan paşa camli şerifinde 8/7/9037 perşembe günü saat (1) de mevlüdu şerif eda edileceğinden sevgili akraba, ve dostları ile arzu eden ihvanı dinin teşrifleri rica olunur. Oğlu Nuri Demirağ HALK OPERETİ Beylerbeyi İskele Tiyatrosunda Eski Hamam Eski Tas Operet 3 perde 8/1/9351 Perşembe akşamı Beşiktaşta Aile bahçesinde j nu katiyen doğru bulmuyoruz. Cumartesiden evvel Evvelki gün Taksim stadyomunda - Köomarın karşılaştıklarını, yan hakemi Mehmed pehlivanın, Amerikalının or- taya koyduğu kemeri Komara verdiği- ni yazmıştık. Dün Komar matbaamıza E söyledi: © <— Mülâyimle müddetle gü menaceri Zipisko | ve bize şu sözleri Komar bir saat ; rdi. Komar ev- çuk saat ol istemişti. yi bul etmemişti. E taraf da biribiri medi. Bu suret ti. Hakem de bunu ilân etti. Fakat Mülâyim pehlivan ihtiyar Mehmed pehliyandan kemeri alarak gitti. Bu- Ko mar yenilmemiştir. Dülâyim pehlivan arzu ederse cu- ma gününe kadar ikinci bir maç: zirız. Bu maç bir klüpte & sporcular karşısında hususi bir de de yapılabilir. Müddet tayin edil- miyerek bir taraf diğer tarafı yenin- ciye kadar deyam etmek şart konu- | Jabilir. Pazar günü Komar İzmirde Tekirdağlı ile karşılaşacaktır. Bunun için maç çarşamba, perşembe cu ma günleri yapılabilir, ondan sonrası için vakit yoktur. Gelecek hafta Ame- rikaya hareket edeceğimizi evyeleeden söylemiştik. Bunun için maçı daha sonraya birakmağa da imkân yoktur.» Hüseyin pehlivanın mektubu Dün Türkiye başpehlivanı Hüseyi; Alkaya imzasile bir mektup aldık. Afyon vilâyetinde Sandıklı kazasında tertip edilen güreşlere icabet . etmek üzere Afyona giden ve şimdi Konya- | Slâvya futbolcüleri Ankarada üç maç yapacak Ankara 5 (Telefön) — Galatasaray- Tıların yıl dönümü münesebetile mem- leketimize gelecek Slâvya futbol ta- kımı Ankarada Ankaragücü, Gençler- birliği ve Ankara mhuteliti takımlar!- le üç maç yapacaktır. Lig maçlarında finale kalan Genç- | lerbirliği - Ankaragücü şampiyon ma- çı da Slâvya müsabakalarından sonra yapılacaktır. Gümrük ve e İnhizarlar Veki- linin tedkikleri Şehrimizde bulunan gümrük ve ins hisarlar vekili B. Ali Rana dün inhi- #arlar idaresinde meşgul olmuş, umum müdürden muhtelif işler hakkında i- zahat almıştır. B. Ali Rana bugür- lerde gümrükler baş müdürlüğüne ge- lerek gümrük işlerini de gözden geçi- recek, tetkiklerde bulunacaktır. Gümrük ve inhisarlar vekilinin gerek inhisarlar umum müdürlüğün- de ve gerek gümrükler baş müdürlü- günde meşguliyeti bir ay kadar süre- Denizli (Akşam) — Denizli Halkevi köylerine geziler tertip ederek köylülerle görüşmeler yapmaktadır. Komar “yenilmedim,, diyor Pazar günü Tekirdağlı ile İzmirde güreşecekmiş Mülâyim pehlivanla karşılaşmağa hazır olduğunu ilâye ediyor Mülâyim pehlivanla Amerika boğası Evvelki günkü güreşten bir enstantane da bulunan Hüseyin pehlivan diyor ki: «Amerikalı Komarın beni güreşe dar vet ettiğini gazetelerde okudum. Ko- marın benim ayarımda birisile güreş” en bana meydan okumasına Şaş- aamaâfih Ankarada arzu ettikle- Tİ takdirde bir hayır cemiyeti menfa- atine gü hazırım. Kendilerinden İzmirden bir mektup almıştım. Buna cevap verdim, şartlarımı bildirdim. Bu şartlar mutavassıtlar hesabına uyma» mış olmalı ki, mektubum cevapsız bi- icakıldı. Ben Amerikan güreşinden kaçmam, İdare memurum veya menacerim yok- tur. Ben kendimi len âciz deği- lim. Şimdi Ke bulunuyorum. Ankarada yapılacak güreşleri muhaks kak bir hayır kurumu tertip etmeli ve kramiye koymalı. Yenilen pehlivan Ankaranın meşhur. Bend deresinden ikramiye yerine bir bardak su içmeli dir» İstanbul saylavlarının tedkikleri İstanbul mebuslarından general Hakkı Şinasi, B. Sadettin Rıza, Hay- reddin, Ali ve bayan Fakiha Silivriye gitmişler, oradaki vaziyeti tedkik et- mişler, Halk partisi teşekkülünün fa» aliyeti etrafında malümat almışlar, halkın dileklerini dinlemişlerdir. Saylavlarımız bugün Şehremini ve Şişli Halkevlerini ziyaret ederek ev- lerin faaliyetleri etrafında tedkikat yap pacaklardır. Sövyetler birliğini tanımıyan 25 devlet Londra 5 (A.A.) — Avam kamara- sında bir istizaha cevap veren ha, ye nazırı Eden, Milletler cemiyetinde âza bulunan: devletlerden 25 inin Sovyetler birliğini tanımak istemedik- lerini söylemiştir. Eden, Fransız - Sovyet hakkında da cereyan eden bütün müzakereler- den Britanya hükümetinin devamlı olarak haberdar edildiğini söylemiştir, köycüler komitesi, vilâyetin muhtelif Res mimiz Denizli Halkevi köycüler komitesi âzasını Pamukkalede köylülerle bir- likte gösteriyor. eği vak gz ale