6 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

6 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

İlam a SIYASİ İCMAL: Şark devletleri arasında bir asırdan, Deri sonu gelmiyen — ihtilâflara ve sebep Ve tarihi bir mesele nihayet alâkadar» ların hülsmül niyeti v8 iki taraf da sa- Mimi dost olan komşu devletlerin te- Yairut ve yardımları ile bertaraf ol. 2 Osmanlı imparatorluğunun şarN ududu Kafkasyadan Basra körfe ir başlan başa İrana müca- Bu uzun hududun ne dağlık ve o- kısmında, ne de nehirlere tesa- Süf eden tarafında sahih ve iki tara” muvafakat ve rızasına iktiran et- iş hudud hatt yoktu. Bu yüzden udud havalisinde asayiş muhafaza İ gibi iki komşu arasında genini dostluk ve işbirliğ” temin 6- uu. Bu hudud davalarının yeni Türki. VE ile yeni İran arasındaki | dağlık Graziye isabet eden ciheli bir kaç evvel her iki tarafı memnun 6- decek surette halledilmişti. Hudud Mebelesi kalmadıktan sonra iki ara- t münasebata ve bahusüs hudud Moktalarına aid işlerde kolayca | iti- lâf yapıldı. Bir ay evvel Tahranda edilen bir düzüne mukavele ve Protokol tig Türkiye ile İran arasın- si münasebetler kati olarak tanzim ii, Fakat ordu davalarının Osmani | 'Daratorluğunu ve bunun mesele- Nİ istihlâf eden Irak ile İrana bet eden tarafın halli büyük müş- külâta maruz kalmıştı. İki devlet Milyoner boksörler Bugün en çok para getiren meslek lüktür; tabii muvaffak olmak Fartile, Dempseyin 50 milyon, Tunneyin 5 milyon, Petersenin 5 milyon ser- Yetleri varmış. Söyleridiğine göre ser- Vet rekoru Tommi Farın imiş. Onun Berveti 60 milyonmuş. Paraşütçü köpek Sovyet zabıtası çalıştırdığı köpek- leri malüm olan usuller dahilinde ter- etmekle kalmadı, paraşütçü kö " Pekler de yetiştirdi. Bir hırsız veya katilin saklandığı Yer bulununca, bir zabıta memuru, ile beraber o tayyareye biniyor, ikisi de paraşütlerini açıp, hır- be veya. katilin bulunduğu noktaya yor, Köpek yere inince derhal paraşü- tünü çıkarıyor ve hücuma geçiyor... Batıp çıkan ada Bahrimuhiti Hindide, Viktoryanın ubuda, garip bir ada vardır. Bu MİR bazan denizin dibine batıp göz- den kaybolur, bazan da suyun yü çıkıp durur, Bu hadisenin 1928 de farkına va- 1928 den beri üç kere battı ve kere de meydana çıktı. Bu adada kimsenin oturmağa ce- Baret edemediğini söylemeğe hacet Yok değil mi? Bebeklerin ruhuna Her sene Japonyada ölen bebekler rü kutlanır. a bir sene zarfında ölen gin ruhları için dini â; Yali beğin ruhları için yin Uzun bir masaya, karık bebekler Konur, budist bir papas dua eder. uda mezhebine göre, cansız sey- bile bir parçacık ruh vardır, yi Büyük şehir çocukları açı a devlet hastanesi baş dok- bay Karl Korklen diyor ki: Mi Yer yüzünün en sihhatll çocuk- Yaraş yük şehirlerde yaşıyan çocuk- m doktora göre, sıhhat © demek, eg liklara, mikroplara mukavemet | Yargi ek demektir. Doktor, Nev - | ei ün endar, en kirli, en tozlu, en Cükiş > #okaklarında yaşıyan ço- ola şehir dısında, bol havada b Şocuklardan çok daha gür- Büygp Suklarını müşahede etmiştir. ok ve Şehirlerde yaşıyan çocuklar, hastala a dumanı yula yuta yorar, e muafiyet peyda | ŞARK MiSAK | saksı ile çiçek ” hududun kara kısmından ziyade Şattülarab nehrine aid kısmı üze- rinde bir türlü uzlaşmadılar. Şattül arabın şark sahili İrana ve garb sa- hili eskiden Osmanlı imparatorluğu na ve şimdi Irakaaid bulunmuştur. Eskiden Musul, Bağdad ve Basra vilâyetleri yari bütün Elcezirenin ve şimdi biltün. Irakın hariçle yegâne muvasala yolu bu nehirdir. Osmanlı imparatorluğu en zengin vilâyetleri- nin mahreci gerek sulh gerek harb ha- linde kapanmaması için Şattülarabın. bütün suları üzerinde hükümran hak- kın muhafaza etmişti. Yani bu su larda ne İran ne de diğer devletlerin harb gemileri bulundurmalarına ma- nd oluyordu. Meşhur Erzurum mud- hedesi bu esası kabul etmişti. Fakat yeni İran hükümeti bu muahedeyi tasdik etmediğinden dolayı tanıma- mıştı, Irak hükümeti eski oteamüle ve mezkür muahedeye dayanarak Şat- tülarabın bütün suları üzerim de hukuk noktasından o hükümran! hakkını talepde wrar etti Fakat hali hazırda yani sulh zamanında İran harb gemilerinin bu sularda seyrü- sefer etmelerine mümaneat etmemişti. Mesele Milletler Cemiyetine ka dar gönderilmişti. Fakat iki komşu | devlet Türkiyenin dostane! tavassu- fu ile kendi aralarında uzlaşmağı da- ha hayırlı bulmuşlardır. Bu suretle dörtler misakının o akdine (mani olan son engel bertaraf edilmiştir. Feyzullah Kazan İskambil müzesi Bugüne kadar mevcut değildi, ya- kında Londrada bir şato iskambil müzesi olacak, Bu müzede çok kıymetli iskambil kâğıdları teşhir (edilecektir. Hay- delbergden, beş yüz muhtelif kâğıd oyunu oynanabilecek iskambil kâğıd gelmiştir. Müzede yedi asırlık is kambiller bulunacaktır. Pazar tatili satan dükkânlar yalnız kızarmış ba» lık satamazlar. Pazar günleri kütüp- hâneler açıklır, ancak gazete satar- lar, kitap satmazlar; çiçekçi dükkünla- rından kesilmiş çiçek alırsınız amma, pazar olduğundan saksı satilmaz... Pazar günleri dondurma da satılır, amma bardakla değil, bisküvi kaplar için- de... İnce hesan Bir Fransız gazetesi diyor ki: Yu- va bozmak, kuş öldürmek iyi bir şey değildir. Kuş öldürenler ziraate fe- nalık ediyorlar. Bir küçük bülbül günde 50 tırtıl yer, beş bülbül günde 290 tırtıl yer, bir ayda 7,500 tırtıl imha edilmiş olur. Bir tırtıl hergün kendi cüssesi ağırlığında yemiş yer, Demek ki ay- da 225,000 yemiş bozulur. Bir bül bül öldüren, 225,000 yemişin bozuk masına sebep Olur. Köpek balığı kokusu Alman kimyağerleri cerzatz» hu- susunda işi ilerlettiler. Bunlardan biri, köpek balığı İle menekşenin ko- kusu birdir, dedi ve dediğini isba$ etti, Kimyagerin köpek balığından çı kardığı menekşe kokulu maddeyi bir lâvanta fabrikası satın aldı ve gaze- telere de ilân verdi: «Köpek balığı derisinden her türlü eski eşyayı satın alırız.» Bunlarla menekşe losyonu yapa- caklarmış.... Çıngıraklı yılan kızartmasi Fransanın «Mili imtizacı iklim ce. miyetis dostlarına bir ziyafet verir ve bu ziyafette garip, işitilmemiş ye. mekler yenir, Bu ziyafette bu seneye kadar, kaplan, aslan eti, katır yu- murtası, fok balığı salatası yenmişti. Bu sene listede çıngıraklı yılan ki zartması var... İnsanların tüylerini ürperten bu soğuk hayvanın bir gün Parislilere gıda olacağını kim tahmin ederdi? Trende iki kadın arasında kavga Kimin kimi dövdüğü henüz anlaşılamadı Huriye adında kırk yaşlarında bir kadın pazar günü trenle Floryadan gelirken dokuz sene evli durduktan sonra bir müddetten beri ayrı yaşa mağa başladığı ve mahkeme karari- 18 nafakaya mahküm ettiği kocası Ahmedin'Nevrik adında bir kadınla beraber trene bindiğini görmüştür. Bayan Huriye derhal kocasının ya- nına sokularak kendisinden ayrılıp yabancı kadınlarla beraber yaşadı- Zından dolayı çatmak istemiş o sıra- da bayan Nevrik işe karışarak bayan Huriyeyi koymuştur. Bu yüzden iki kadın tren içinde kavgaya tutuşarak biribirlerine girmişlerdir. Diğer yol- cular ve polisler yetişerek kavgacı ka- dınları zorlukla &yırmışlardır. Bunun üzerine bayan Huriye, bayan Nevri- kin kendisini dövdüğünü ve bundan davacı olduğunu söylemiştir. İş mah- kemeye intikal etmiş ve dün üçüncü sulh ceza mahkemesinde kavgacıla- nn muhakemelerine başlanmıştır. Mahkemede davacı bayan Huriye hâdiseyi yukarıda yazıldığı şekilde anlattıktan sonra; — Nevrik beni dövdü, saçımı baş- mi yoldu. Hakkımı isterim., demiştir. Suçlu Nevrik ise bunu katiyen redde- derek: — Ben ona birşey yapmadım. O &- zerime atılarak beni dövdü. Bunu da şahidlerle isbat edeceğimi. Diye müdafaâ şahidleri göstermiş- tir. Şahidlerin çağrılması için muka- keme başka güne bırakılmıştır. Davacı girdi, suçlu çıktı! Sultanahmet ikinci sulh ceza mahkemesinde garip bir dava Sultanahmed ikinci sulh ceza mah- kemesinde garip bif davaya bakılmış, davacı sıfatile mahkemeye gelen bir adam suçlu olarak mahkemeden çık- mıştır. Dava şudur: İsmail adında bir karyola yapıcısı zabılaya müracaat ederek Hakkı 8- dında biri tarafından dükkânının ke- penkleri kırılıp içeriden demir karyo- la çıbıkları çalındığını söylemiş ve Hakkının elinden aldığını iddia etti- ği demir çıbıkları da göstermiştir. Bu iddia üzerine zabıta Hakkıyı yakala- mış ve hepsi Sultanahmed ikinci sulh ceza mahkemesine veriimişlerdir. Dün yapılan muhakemede da; İsmali yukarıda yazdığımız şekilde davasını anlatarak demir o çıbıkları em göstermiştir. Suçlu Hak- — Ben bu adamın dükkânından demir çalmadım. Demir çıbıkları dük- kân civarında boş bir arsada buldum. Bunu da şahidlerimle isbat edebili- rim. Esasen benim arsada bulduğum çıbiklar da mehkemeye getirilen çi- biklar değildir, demiştir. Şahidler yeminle verdikleri ifade d€ suçlu Hakkının dava mevzuu olan de- mir çıbıkları arsada bulduğunu ken- dileri de gördüklerini ve davacı İsme il tarafından mahkemeye gösterilen çıbıkların arsada bulunan demir çi- bıklar olmadığını söyliyerek: — Hakkının arsada bulduğu çıbik- lar eski, paslı demirler idi, Halbuki mâhkemeye getirilenler yenidir. Da- vacı Ismail bu yeni çıbıkları dükkân- dan getirerek Hakkıya suç istinad et- mek istiyor... demişlerdir. Davacı İs- mail bu ifadelere karşı kaçamaklı c&- vaplar vermiştir. Mahkeme, diğer de- illerle de Hakkının suçsuz olduğuna kanaatle beraetine karar vermiştir. Diğer taraftan suçlu İsmailin de iki şahidin ifadelerinde söyledikleri gibi dükkândan yeni demir çıbıkları getirerek Hakkıya suç İsnadına kal. kştığı anlaşıldığından İsmail hakın- da suç tevsli cürmünden dolayı Oka- nuni takibat yapılmak üzere müdde- iumumiliğe tezkere yazılmasına ka- rar vermiştir. Böylelikle suçlu sıfati- le mahkemeye giren Hakkı beraet et- miş, davacı olarak gelen İsmeli de suçlu sıfatile mahkemeden çıkmıştır. Pei zmir sergisine gideceklere kolaylık Yolculardan alınacak ücretle, panayıra gönderilecek eşya nakliyesi indiriliyor Ankara (Akşam) — Devlet de- miryolları idaresi İzmirde 20 ağus- tosta açılıp 20 eylülde kapanacak beynelmilel panayıra ve 9 eyllâ kur- tuluş bayramına gidecek yolcularla panayıra, gönderilecek eşyalardan alı- nacak ücretleri tesbit etmiştir. İdare, bilet ve eşya nakli ücretle- rinde geçen senelere nazaran daha geniş mikyasta tenzilât yapmıştır. 1 — Ağustosun 20'nci ve eylülün 9 uncu günlerinde Alaşehir - Mene- men kısmındaki istasyonlardan, 2 — Ağustosun 18 inci ve eylülün Tve8inci günlerinde Afyon - Me- nemen, Bandırma - Manisa kısımla- rındaki istasyonlardan. 3 — Ağustosun 16 ncı ve eylülün beşinci günlerinde Ankara - Eskişe- hir - Afyon (Afyon hari) kısımların- daki istasyonlardan İzmire seyahat edecek olanlara aşağıdaki ücretlerle gidiş, dönüş bileti verilecektir: iâlevki 2 3 200 150 100 Alaşehir - Menemen ara- smdaki © istasyonlardan İzmire 300 225 150 Kinlik - Kivanlar ve ara- larındaki istasyonlardan Tamire Enbay - Uuşak ve arala- rındaki (o istasyonlardan İzmire Kapaklar - Afyon ve aralarındaki © İstasyon- lardan İzmire Çobanlar - Alaşehir ve aralarındaki istasyon - lardan Izmire Azarıköy - Sarayönü ve aralarındaki 7 625 3 ğ "e 1050 1400 1050 200 159 109 200 229 150 s0 315 2 70 525 350 lardan İzmire Bu biletlerle 16, 18 ve 20 ta İzmire gidenler 20, 21, 22, 23, 24 ağustos tarihlerinde ve 5, 7,8, 9 eylül tarihlerinde İzmire gidenler de 9,10, LI, 12, 13, 14 eyilü tarihlerinin den bilet alan yolcuların yanların. da bulunacak 5 yaşına kadar (5 yaş dahil) çocukları meccanen seyahat edeceklerdir, Aydın cihetinde muayyen tarihlere ait tenzilât iyon - Karakuyu, Eğirdir - Bucalı “(şube hatları dahil) kısımlarında iş- rağbet her seneden fazladır. İstanbulun muhtelif semtlerindeki plâjlar hıncahınç dolmaktadır. Ka- dıköy semti halkı bilhassa Suadiye- ye gitmektedir. Bir kaç senedenberi şehrimizin en mamur, en canlı say- fiyesi haline gelen Suadiye, yeni ya- plan güzel villâlarla en medeni bir manzara almıştır. tasyonlardan 13 ağustos ve De nizli - İzmir (şube hatları dahil) kıs- mındaki istasyonlardan 19 ağustos ve 8 eylül günlerinde ve bu tarihler- de tren olmıyan kısımlarda bu tarih- leri takip eden ilk tren günlerinde hareket eden trenlerle seyahat et- mek üzere İzmir için gidiş, dönüş bi- let alacak yolcular umumi tarife üze- rinde yüzde 75 tenzilât yapılacaktır. 18 ağustosta gelmiş olan yolcula- rm en son 24 ağustos ve 8 eylül ta- rihinde gelen yolcuların da en son 14 'eylülde olmak üzere bu tarihler arasında İzmirden hareket eden her hangi bir trenle dönüş seyahatine başlamaları şarttır. Halk ticaret biletleri üzerinde yapılacak tenzilât İzmir panayırına gidecek yolcular için, halk, ticaret biletlerinin on beş günlük ücretleri üzerinden yüzde eli tenzilât yapılacaktır. Türkiye hudutları dışında bulu- nan bir memleketten İzmir panayı- rına gitmek için gelen yolculara bir Aylık ticaret biletleri üzerinden gene yüzde elli tenzilât yapılacaktır, Bu tenziiât yalnız ecnebi memle- ketlerden gelen yolculara münhasır- dır. Bu tenzilâta ait muvakkat bilet- ler yalnız Fevzipaşa, Toprakkale, Adana ve Haydarpaşa istasyonların- da satılacaktır. Sergide eşya teşhir edecek yolcular Sergide eşya teşhir etmek üzere İzmire gidip dönecek yolculara, bu maksatla seyahat edeceklerine dair milli iktisad ye tasarruf cemiyetinin. merkez veya şubelerinden vesika ge- tirmek şartile umumi! tarife üzerin- den yüzde 75 tenzilât yapılacaktır, Sergi için İzmire nakledilecek esya Teşhir edilmek veya kullanılmak için İzmire nakledilecek ve teşhir. den veya kullanıldıktan sonra mah- üzerinden yüzde 70 tenzilât yapıla- caklır ve bu tenzilât: A) Alelâde vaziyette olan eşyanın her cins ve tipinin ayrı ayrı 250 şer kilosuna. B) Beher parçası 250 kilodan fazla ağırlıkta bulunan yekpare ecsamın sıkleti ne olursa olsun yalnız iki ade- dine, €C) Sergide halkın eğlencesi için ku- rulacak (atlıkarınca, dönmedolap, salıncak) gibi eğlence âletleri ile eş- ya teşhirinde kullanılacak (baraka, camekân, çadır) gibi eşyanın siklet ve adet kaydi olmaksızın tamamına tatbik olunacaktır. Mahreç istasyonlar, sergiye irsal edenlerin eşyasım 1 ağustostan 15 eylül tarihine kadar; İzmir istasyo- nu da mahreçlerine iade edilecek 6ş- yayı 25 ağustostan 30 eylüle kadar tenzilâtla nakledilmek üzere kayt ve kabul edeceklerdir. Bu yaz plâj- lara çok rağbet var Suadiye plâjı da bu güzel semtin en iyi eğlence yeri olmuştur. PlAj aa- hibi Bay Mustafanın himmetile plâj her yıl tekemmül ediyor. Yeni orkes- İtanın pek mükemmel olması dola yısile plâjda verilen balolar çok rağbet görüyor, nezih ve eğlenceli oluyor,