August 14, 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

August 14, 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 14 Ağustos 1937 — - Cartagene açıklarında bir deniz muharebesi Tahtelbahirler hükümetin 3 torpido muhribine hucüm ettiler Valencin 13 (A.A.) — Müdafaa Ne- zareti tebliğ ediyor: Dün sabüh ta- biiyeti meçhul birtakım tahtelbahir- Jer, Cartagene açıklarında cumhuri- yetçilerin Almirante, Anteguerra ve Charruga torpido müuhriblerine hü- cum etmişlerdir. Charruga'ya bir törpil isabet ederek mühim hasarata sebebiyet vermiştir. 8 kişi ölmüş, 9 kişi yaralanmıştır. Bir İspanyol vapuru batırıldı Tunus 13 (A.A.) — Geçen gece Tu- nus açıklarında torplilenmiş olan İs- panyol vapuru 9,500 ton benzin nak- letmekte olan vapuru» dur. Mürettebatından 12 kişi kaybol ve etmişlerdir. Tunus 13 (A.A.) — Campeador'un kazadan kurtulmuş olan kaptanı Fe- ix Gary, gemisinin çarşamba sabahı Kilibia'ya 60 mil mesafede Sactta adındaki İtalyan torpido mubribi ta- rafından takib edilmiş ve biraz sonra bu muharibe ayni eşkâli haiz olmıyan ve fakat ayni alâmetleri taşıyan diğer bir muhribin iltihak etmiş olduğunu beyan etmiştir. Gece mühribler, gemiyi bombardı- man etanişler ve batırmışlardır. Timesin bir makalesi Londra 13 (A.A.) — British Corpo- ral petrol gemisinin bombardımanı meselesi hakkmda Times gazetesi, göyle diyor: «Çarşamba akşamı Salamanca asi- lerinin umumi karargâhı, radyo ile neşretmiş olduğu bir tebliğde taarruz etmiş olan tayyarelerin alâmetleri değiştirilmiş hükümet tayyareleri ol- duğunu beyan etmektedir. İngiltere hükümeti, Palma'daki asi makamatının yaptıkları itiraflar kar- şasında, bir yanlışlık olması imkânını kabul ve teslime âmade olmakla be- raber, Salamanca makamatının elelâ- de bir tekzibini kabul ile iktifaya mü- temayil değildir. İşte Londrada general Franco'nun cevabı bu şerait altında beklenilmek- tedir, Cebelüttarıkta nasyonalist- lerin sefarethanesi kapatıldı Cebelüttarık 13 (A.A) — Mahalli makamat, riasyonalist İspanyolların Cebelüttarık'in başlıca caddesinde te- sis etmiş oldukları konsoloshanenin kapatılmasını emretmişlerdir. Birkaç aydanberi bu konsoloshane, kendisine bu babta mezuniyet verilmemiş olduğu halde pasaport vermekte idi, Kutup yoliyle Amerika seyahati Sovyet tayyaresi Şimal kutbu üzerinden geçti Moskona 13 — Sovyet tayyarecile- rinden Levanevskinin idaresi altında bir nakliye tayyaresi kutup yölile A- merikşya hareket etmiştir. Tayyare- den alınan haberde kutup noktasına yaklaşlığı ve oradaki Sovyet kampı- mın üzerinden uçmak üzere olduğu bilidiriliyor. Moskova 13 (A.A.) — Üçüncü defa olarak Mosköva - Şimal kutbu Ame- rika selerini yapan 209 N tayyaresi, saat 14 de Şimal kutbu Üzerinden uçarak geçmiştir. Paraguayda bir isyan Asompsiyon 14 (Paraguay) — Ka- m askeri isyan neticesinde istila Taylar bir tecavüz Bir gazeteciye neticesiz kalan bir suikasd yapıldı Zagreb 14 — Hırvat gazetecisi Ma- Paşeç dün bir tecavüze uğramış, kes- kin bir alet ile başına yurulmuştur. Matuşeç kendisini tabancusile müda- fan etmiş, fakat mütecarize attığı kur- şunlardan biri bir yolcuya isabet ede- rek yaralamıştır. Matuşeç, polis dai- Kahirede ya yangın Üç mağaza panel r yangın devam ediyor Kahire 13 (A.A) — Bu gece Muski mahallesinde büyük bir yangın çık- mıştır. Yangın geç vakit hâlâ devam etmekte ve bütün itfaiye teşkilâtı ça- aşmakta idi. Daha gece yarısında üç büyük ma- ğaza tamamen yanmış bulunuyordu. Irak askeri heyeti Ankara 1$ — Musuldaki suikasde kurban giden Irak erkânı harbiye re- isi general Bekir Sıtkının yerine Trak- ya manevralarında bulunacak Irak Askeri heyetine fırka kumandanı gene- ral Hüseyin Fevzi riyaset edecektir. Ucuz bilet Gazetecilere yapılan kolaylık genişletiliyor Ankara 13 (Akşam) — Devlet de- miryolları idaresinin gazetecilere bir kolaylık olmak üzere ihdas ettiği © 60 tenzilâtlı iki aylık halk ticaret bi- etleri yalnız Arikara garında satıl makta idi. İdarece alınan yeni bir karara gö- re biletler Ankaradan mâada Hay- darpaşa, İzmir, Adana ve Samsun is- tasyonlarında da satılacaktır. Bundan başka vesikalar, gazetele- rin intişar etmekte olduğu vilâyetler tarafından da verilebilecektir. Eski- den bu vesikalar yâlnr ma'buat umum müdürlüğü tarafından veril. mekte idi. Gazeteciler bu biletlerle berabetle- rinde 30 kilogramlık eşya meccanen getirebileceklerdir. Fransada sıcaklar Londra yeraltı şimen- diferini seller bastı Paris 14 (Akşam) —-Fransada si- caklık dalgası son günlerde çok şid- detlenmiş, bir çok ormanlarda yan- Kumar yi ar özünden İki arkadaş radaş biribirini yaraladılar Dün gece Ahırkapıda ağır bir yara- lama vakası olmuştur: Burada bir ede oturmakta olan Faruk ve Sadullah isimlerinde ki arkadaş oyun oynamak meselesin- den birbirlerile kavgaya tutuşmuşlar, bir aralık Sadullah eline geçirdiği bir sandalyayı Faruğun başına vur- muş, Faruk ta buna hiddetlenerek bıçağını çekmiş ve Sadullah müte- addit yerlerinden yaralamıştır. Yarali Cerrahpaşa hastanesine kal- dırılmış, Faruk tutulmüştur. İzmirde iki depo yandı Yangına mantar tabanca- larının mantarlarinın patlaması sebebiyet verdi İzmir 13 (Telefonla) — Bu sabah Sipahi pazarından Kilimciler çarşısın- da Ahmed Remzinin kırtasiye depo- sunda müdhiş bir infilâk olmuştur. Bu infilâki müteakib depoyu slevler sarmış ve herkes heyecana düşmüş- tür. Ateş çarçabuk yandaki baharat deposuna sirayet etti. Bu depo Suha- mi biraderlere alddir. İçinde kezzap, benzin gibi yakıcı maddeler de vardır, İtfaiyenin âzami gayretine men yangın üç buçuk saat devam et- miştir. İki depo yanmıştır. Tahkikala göre, yangın, Remziye aid depoda çalışan çırak Hüseyinin dikkatsizliği yüzünden çıkmıştır. Hü- seyin çocuklara mahsus mantar ta- bancalamın mantar kutusuna bas- miş ve mantar dolu kutu birdenbire infilâk etmiştir. Çırak Hüseyin alnın- dan ve yüzünden ağır surette yara- lanmıştır. Zarar 6000 liradır. Tahki- kata devam ediliyor. Trabzon - Iran otobüs hattı Nakliye Gri leri mühim surette indirildi Ankara 13 (Akşam) — Trabzon - Erzurum - İran hudut güzergâhında işliyen otobüs ve kamyon tarifleri- nin indirildiği yazılmıştı. Tatbik edil- meğe başlanılan yeni tarifeye göre Trabzon ve İran hududu aşağıdaki kısımlara ayrılmıştır: Birinci kısım: Trabzon - Hamsiköy, Hamsiköy - Turul, Turul - Keçikale, Keçikale - Bayburt, Bayburt - Kup- hanları, Kuphanları - Pertakapan, Pertakapan - Erzurum. köy, Köprüköy - Tahriköy, Tahir- köy - Karaköse, Karaköse - Dıyadın, Dıyadın - İran hududu. Her bir mıntaka için birinci kısım- da yolcu başına 70, ikinci kısımda 150 kuruş, eşya ve hayvanat nakli- yatında kilo başına birinci kısımda seyriseri on beş, ikinci kısımda yir- mi beş ve seyriâdide birinci kısımda on iki, ikinci kısımda da yirmi para ücret alınacaktır. Üçüncü kısım itibar edilen hudut aşırı nakliyatında katedilecek me- safelerin huduttan itibaren yetmiş beş kilometre değeri bir mıntaka sa- yılacaktır. Bu mıntakalarda yapıla cak nakliyattan ikinci kısımdaki mın- taka ücretleri almacaklır, Bagaj: Yolcu başına yirmi kiloya kadar olan bagaj eşyasından nakil ücreti almmıyacaktır. ENi kiloya ka- dar olan bagajlardan seyriğdi, daha fazlasından seyriseri ücreti alma- caktır. Bagaj ve eşya denklerinin sikleti metre mikâp başına 200 Kilodan aşa- ğa olursa 200 kilo itibar edilerek üc- ret alınacaklır. Metre mikâbı ecza- sı için de ayni nisbet üzerinden he- sap yapılacaktır. Tam kamyon ücreti verilmek su- retile nakledilecek eşyanın ücretle- rinden, Trabzon ile huduttan bir evelki mıntaka arasındaki nakliyat- ta yukarıdaki ücretlerden yüzde on, hududa kadar ve huduttan aşırı nak- liyatta ise yüzde on beş tenzilât ya- pılacaktır. Bakırköy yangını Dün öğleden sonra Bakırköy fabri- kasının güherçile anbarından yangın çıkmıştır. Güherçile anbarı yandık- tan sonra ateş itfaiye tarafından sön- dürülmüşlür. Tahkikala göre yangi- nın yeni boşatılmakta olan güherçi- le fıçılarında bulunması muhtemel herhangi ecnebi maddenin güherçile ile erimesi neticesinde sıcaklık peyda etmesile çıktığı anlaşılmıştır. Maddi rağ- | Lama Hatayda yeni rejime düşman unsurlar silâhla mücadeleye geçtiler Cezire isyanı şiddetlendi, 30 Ermeni 3 Fransız neferi maktul düştü Antakyada bir kıraathaneye yaylım ateş yapıldı, üç günde 47 türk yaralandı Adana 13 (Hüsüsi) — Hatayda & yın dokuzunda başlıyan hadiseler alevlenmiştir. Yeni rejime düşman unsurları açıkça silâhla mücadeleye » Türk - Alevi kardeşliği cı harekete yekvücud ola- rak göğüs germektedir. Beylârın Kvanso yakınında dün g*- ce bir Türk otomobilini soymuşlar ve iki Türkü dövmüşlerdir. Suveydada karakollar tesis edilmişse de fayda- sızdır. (Usbetülamelilkavmi) cilerden bir grup bugün Antakyada Ankara kıraât- hanesine makineli tüfenkle yaylım Ateşi açmışlardır. İki yaran vardır. Bisikletile Antakya köprüsünden ge- çen bir genç taşa tutularak her tara- fı yara ve bere içinde bırakılmıştır. Üç gündenberi yaralanan Türklerin sayısı 47 ye varmıştır. Merkezi Antakyada ve şubeleri İs- kenderun, Kırıkhan, Beylân ve Rey- baniyede olmak üzere otuz maddelik €sas nizamnamesile (Hatay Halk Par- tisi) teşekkül etmiştir. Türk eleman- lar bu münasebetle ölümle tehdid edilmişlerdir. Cezire hâdiseleri Cezire hadiseleri de alevlenmiştir. | Vatanilerin Hasiceye girmesi Fran- sızlar tarafından menedilmiştir. Er- etleri Vatani çetelerile dün gece çarpışmışlardır. Vatani çeteleri Amoude de yangın- lar çıkarmışlardır. Şehir alevler dedir, Üç fransız tayyaresi bu mı kaya gelerek çeteler üzerine be lar atmışlardır. Fransız ve Ermenile- Te müzaheret eden Amoude çeteleri rek si Said Ağanın başı Vatani çeteleri tas rafından kesilib Şama gönderilmiştir. Otuz Ermeni üç Fransız neferi öldü- rTülmüştür. Bir Fransız zabiti de ağır yaralıdır. Vatani çetelerini idare eden Şeyh Ahmeddir. Ceziredeki son hâdiseler ü- zerine Fransız Suriye muahedesinin ekalliyet, kısmında değişiklik yapmak zarureti görülmüştür. İhtilâf halle- dilmedikçe muahede Fransız mecli- since tasdik edilmiyecektir. Fransız Hariciye Nezaretinin bu yoldaki kararı Şam hükümetine bil- dirilmiştir. Cezireliler Suriye Dahili- ye Vekilinin anlaşma teklifini reddet- Ceyhanda bir köy halkı arıların hücumuna uğradı Halk zorlukla evlere kaçarak kurtuldu bir beygir arıların sokmasından öldü Adana 12 — Ceyhanın Tahiriye köyünde gene çok tuhaf bir hadise olmuştur. Tahiriye köyü halkının su ihtiyacını temin ettikleri ve köyden 50 - 60 metre dışarıda bulunan su kuyusuna, akşam üzeri köy halkın- dan bir çok kimse kadınlı erkekli su almağa gidip su çekerlerken binlerce bal arısı kuyu başında bulunan hal- kın ve hayvanatın üzerine hücum ederek sokmağa başlamışlardır. Su çeken kadınlar, kovaları bıra- karak bağıra bağıra köyün içerisine kaçmış ve evlerine kendilerini güç at- mışlardır. Kuyu başında kalan ve hayvanını sulamakla meşgul olan Hacı Osman ile hayvanı yere baygın bir halde düşmüşlerdir. Bir müddet sonra hayvan kaçmış ve köye gitmiştir. Kuyu başından bağıra bağıra ka- çan kadınların feryadını duyan bü- tün köy halkı evlerinden dışarı fırla- muşlarsa da arıların kulaklarının di- bine yapışmasile evlerine girerek Ka- Pı ve pencereleri sımsıki kapamışlar- dır. Kuyu başında baygın bir halde ye- re serilen Hacı Osmanın imdadına koşmak istiyen Şaban, arıların hücu- muna uğramış ve bir koza tarlasına kendisini atarak eline geçirdiği pa- çavraları yüzüne sarmak ve balçık sıvamakla kendisini zor kurtarabil- mişlerdir. Bu hadisler, akşam üstü cereyan ettiğinden karanlık basınca arılar ortadan çekilmişlerdir. Hacı Osma- nın beygiri, arıların sokmasından on dakika sonra şişerek ölmüştür. Dük ve Düşes de Vindsorun seyahati Agustosun sonuna doğru Dalmaçya sahillerini gezecekler Belgrad 13 (A.A) — Pravada ga- zetesi, Dük ve Düşes de Windsor'un ağustos ayının ikinci yarısında Dal- maçyaya gelerek Yugoslawenski Loyd ismindeki Yugoslav seyrisefain şir- keti idare komitesi reisi B. Banatz'a misafir olacaklarını istihbaratına at- fen yazmaktadır. Bu gazete, Dük ve Düşes de Wind- sorun Dalmaçyanın bütün mevkile- rini ziyaret edeceklerini de yazıyor. Çimento nakliyatında müru- riye tezkeresi aranmıyacak Ankara 13 (Akşam) — Devlet de- miryolları idaresi tarafından alâka- hsar çok azdır, nüfusça zaylat yoktur, | darlara yapılan bir tamime göre bun- dan böyle çimento nakliyatında İs- tasyon ve demiryolları ambarlarınca müruriye tezkeresi aranmıyacaktır. B. Mussolininin Yeni bir nutku “İtalya her türlü imtihâna hazırdır,, diyor Siraküz 13 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor; B. Mussolini Katedral meye danında yapılan tribünden halka his teben söylediği nutukfa Siraküz aha» Jisini senelerden ve birçok tarihi hae diselerden sonra tekrar görmekle se- Yindiğini kaydetmiştir. B. Mussolini nutuklardan ziyade vakıaların kıy metli olduğunu söylemiş ve on beş yıl zarfında faşist rejimi tarafından bütün İtalyada başarılan çok mühim mikdarda işleri hatırlatmıştır. Başvekil sözlerini şu suretle bitirs miştir; «Şiddetle birlikei olan faşist devles tinde artik ne siyasi ne de iktisadi im- tiyaz yoktur, Bütün İtalya her türlü imtihana ve fedakârlığa âmade ve het türlü ahvalde zaferi elde etmeğe üz metmiş bulunmaktadır.»