14 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

il İ | Sahife 4 AKŞAM 14 Ağustos 193 Üsküdar adliyesi yangını Bir kısım daireler dün çalışmağa başladılar Dün altı kasa açılarak sayma muamelesile meşgul olundu Yeni Adliye binası Üsküdar adiiyesinedki yangın tah- kikatı dün de devam etmiştir. Bir çok kimselerin ifadesine müracaat edil- miş, yangın yerinde araştırmalar ya” pılmıştır. Üsküdar müddelumumiliği için tev- kifhane yanında, evvelce jandarma dairesi olan bina tahsis edilmiştir. Yeni adliye binasında da evrakın tasnifi işine devam ediliyor. Dünden itibaren ödeme emri çıkarmak için müracaatların kabulüne başlanmış- tar. Evrakı hemen tamemen kurtarıl- mış olan birinci istintak dairesinin tasnif işi bugün bitecek ve muamele- ye başlanacaktır. Ayrıca meşhud suç- lar için sulh cezâ mahkemesi faali- yete geçmiştir. İlâmat dairesinin evrakı tamamen kurtarıldığından katiyet kesbetmiş hapis cezalarına ald dosyalar birer birer gözden (geçirilmektedir. İlâmı infaz edilecek şahıslar hakkındaki yakalama müzekkereleri ceste ceste zabıtaya gönderilmektedir. Üsküdar adliyesinde hdkuk, icra, emanet, müd- delumumilik daireleri emrinde bulu- nan 6 kasa tamamen kurtarılmış ol- duğundan müddeiumuminin relsliği altında, sulh hâkimi, mahkemeler başkâtipleri, veznedar ve muhasibi mesulden mürekkeb bir heyet tarafın- dan dün kasalar gözden geçirilmiş ve lâzım gelen tadad işi yapılmıştır. Tedkikat ve tahkikata adliye ve- kâleti namına teftiş heyeti reisi bay Bezai nezaret etmektedir. Alâkadar- lar tarafından temin edildiğine göre, bir gazete tarafından “yazıldığı gibi maddi zarar yarım milyon lir& değil dir ve nihayet birkaç bin lira olarak tahmin edilmektedir. “Yangının ilk anlarında dairesi başına gelen Üskü- dar müddelumumisi B. Tabsinin, &levler arasında kurtarma işini biz- zal idare etmiş ve yapmış olması ad- liye erkânı nezdinde takdir edilmek- tedir, Evrak, 'dosyalar ve kasaların kur- tarma işinde B. Tahsinden sonra is- mi geçenler tebligat dairesi mukay- yidi mubaşır Refik, odacı Osman ve Haticedir. Yangın esnasında kolun- dan yaralandığı cihetle Haydarpaşa Nümüne hastanesine kaldırılmış olan mübaşir Refik dün hastaneden çık- mıştır. B. Refik, bir muharririmize, yan- gının ilk anlarını ve kurtarma işini göyle anlatmıştır: —« Tunusbağı caddesinde 69 nu- maralı evde oturduğum için evim ad- liyeye yakındır. Yangından haber- dar edilir edilmez koştum. Mekteb karşısına isabet eden sulh hukuk mahkemesinin alt kısmından birden- bire alevler yükselmişti. Ateşin bu âni çıkışına ilâveten bir de rüzgâr bulunmuş olsaydi, değil yalnız adliye binası, O civar kâmilen gilinip süprülürdü, Aleş, sulh hukuk kaleminden as- Mye cezaya ve öradan kalehi odasına geçmiştir. Ateş bu şekilde bir kavis yaptığı sırada müddelumumi B, Tah- sin başta olmak üzere Osınan ve Ha- tice ile içeriye girmiştik. Dosyaları, evrakı, ieranın kasasını ilk iş olarak kurtardık. Alev ve duman sütunları arasında tebligat odasına daldım. Esas defter olan kasa defterini kur- tardım. Tam bu tebligat odası kapı- #ından çıkarken asliye ceza mahke- mesi çöktü. Oradan emanet dairesi- ne girdik. Burada cürüm âlâtı olarak birçok silâhlar vesaire muhafaza al- tında idi, Bunlardan da mühim bir kısmını kurtardık. Bu kısımda bulu- nan kasayı da kurtararak dışarı çi- karmakta olduğumuz sırada yaralan- dım. Ve hastaneye kaldırıldım.» Müddeiumuminin beyanatı Yangın etrafında İstanbul müddel- umumisi B. Hikmet Onat dün bir muharririmize şu izahatı vermiştir: — Yangın, gece saat iki buçukta binanın arka kısmına isabet eden zemin katında sulh mahkemelerinin kalem ittihaz ettikleri odanın sokak tarafındaki dış kaplamanın yere te- mas ettiği tahtadan çıkmıştır. Ateşi ilk defa İhsaniye mahallesi bekçisi 12 numaralı Lâtif görmüş ve derhal koşarak polis noktasına haber ver- miştir. Bu sırada yangın, zeminden yukarıya doğru bir buçuk metre ka- dar yükselmiş bir alev sütunundan ibaretti. Hemen İtfaiyeye malümat verilmiş ve evvelâ Üsküdar, sonra da Kadıköy İtfaiyeleri yangın yerine gelmişlerdir. İtfaiye geldiği zaman alevler orta katlara kadar çıkmış bu- lunuyordu. Havanın rüzgâr olması ve İstanbul İtfaiyesinden - gelen bir müfreze İle de takviye edilmiş olan İtfaiye gruplarının gayret ve mesai- leri neticesinde tamamile ahşap ve bir kav haline gelmiş olan binanın ancak üçte bir kısmı yandıktan son- ra ateş söndürülmüştür. Yangında yanan kısımlarda asliye ceza mahkemesi, tabibi adil dairesi, müddelumumilik. kaleminin bir kıs- mı, asliye ceza kalemi, sulh ceza ve hukuk mahkemeleri, kalemleri ve tebligat dairesi bulunmaktadır. As- liye hukuk mahkemelerile müddel- umumilik ve muavinlik daireleri, sorgu hâkimlikleri, emanet dairesi, icra daireleri ve muhakeme ve daire- lerin kalemleri tamamile yangından kurtarılmışlardır. Yanan dairelerin evraklarının bü- yük kısımları da kurtarılmış oldü- gundan yangın zaylatının pek cüzi olduğu tahmin edilmektedir. Zararın hakiki mikdarının tespiti ancak kur- tanlanların tadadınm bitirilmesine bağlıdır. Yangının hariçten zuhur ettiği bugüne kadar yapılan tahkikatla tes- pit edilmiştir. Evvelce de söylediğim gibi müddelumumilik her ihtimali göz önünde tutarak yangının sebebi zuhuru ve alâkalıların tespiti için çalışmaktadır. İleride alınacak neti- celere göre hadisenin ne şekilde zu- bur ettiği tamamile anlaşılacaktır. Şimdilik işin içinde bir kasd mevcu- diyetine dair elimizde hiç bir delil yoktur. Şehrimizde bulunan Adliye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu refakatlerinde hukuk işleri müdürü B. Şinasi, ka- lemi mahsus müdürü B. Şakir oldu- “Türkkuşu 11 gencimiz motörlü tayyarelerle uçuşa başladı. İ | | Ankara 13 (A.A.) — Hava kurumu- | nun İnönü yüksek yelken uçuşu kam- | pında temmuz ayının beşinden 2 ağus- | tosa kadar plânörlerle uçuş yapılmış- | tar. Kurumun 5 temmuzda işe başla- mış olan Ankaradaki motörlü mekte- binde dün ve bugün 11 gencimiz mo- törlü tayyarelerle de yalnız başlarına uçmağa muvaffak olmuşlardır. Bu gençler şunlardır: Abdullah Ertur, Abdullah Karaca- ova, Navruz Ergök, Ahmed Gulsen, Tahir Yalçın, Korkut Bayülken, Yık dız Uçman, İbrahim Altay, Necib Tul- gar, Ahmed Arikan, Abdullah Eftem, Not: Bu gençlerden biri kızdır. ! 1937 muma, PARIS SERGİSİNE SON SEYAHAT Aymea, Venedik, Prag, Viyana Budapeşte, Bükreş 26 gün otel yemek dahil SÜRPRİZLER 10 Eylülde Çelyo vapuru ile hareket edilecektir. 2» NATPA:SS izm Yerlerinizi derhal tutunuz. Tifo aşısı Kınlay cemiyeti Eminönü kaza merke- inden: Kaza merkezimizle mizde aşağıda yazılı gün vı saatlerde tifo ve nahiye şubeleri- aşısı yapılmasına deyam edilmektedir: Eminönü Köprübaşında kaza merke- zinde salı, çarşamba ve cumartesi günleri saat 12den 13 e katlar. Kızılay Beyasıd nahiye şubesinde pa- Zartesi, çarşamba ve,cuma günleri sat 12 den 13 e kadar. Kiralık konforlu küçük apartımanlar Taksim tramvay caddesi üzerin- de, güneşli ve havadar, kalorifer, sıcak su ve asansörlü bir binada üç ve dört odalı apartımanlar 1 eylülden itibaren kiralıktır. Tak- sim Topçu "caddesi 2 numarah UYGUN apartmanı kapıcısına müracaat. Bebekte, Belediye bahçesinde / KIRK YILDA BİR Operel 8 perde sensnsanansasranesanasEBBEBE eenesesese ğu halde Üsküdara giderek yangın yerinde tedkikatla meşgul bulunmak- ta olan heyeti teftişiye reisi B. Sezal, müfettiş B. Arif ve bizzat tahkikatla meşgul bulunan Üsküdar müddeiu- mumisi B, Tahsinden icab eden iza- hatı almışlar ve yangının çıktığı yer- de, aldıkları izahatın tatbikatını yap- tırmışlardır. Vekil bundan sonra Üs- küdar hapishanesini gezmişler ve Üs- küdarda adli muamelâtın sekteye uğramaması için lâzım gelen emirle- ri vermişlerdir. Şimdi adliye dairesi muvakkaten Üsküdar kaymakamlık dairesinin hi- zasında eskiden maliye tahakkuk şu- besi ittihaz edilen binaya naklolun- narak dünden itibaren muhakemeler vesaire muamelâtın tedvirine başlan- mıştır. Bekçi ilk defa yangını haber ver- diği zaman yangın çıkan kısımdaki Odaya girilmiş ve buradaki evrakın büyük bir kısmı kurtarılmıştır. Bu dosyalar çıkarılırken dışarıda ateş de- vam etmekte fakat içeride duman bi- le görülmemekte idi, Vekil yangın esnasında kaza kay- mâkamile ilfaiyenin ve diğer alâka- darların gösterdikleri gayreti takdir ve kendilerini tebrik etmişlerdir.» Yangında yanan dosyalar da an- cak sülh mahkemelerine aid dosya- lardır ve bunların yenilenmeleri pek kolaydır. Bu yüzden büyük bir zarar yoktur. Yangınla alâkadar olârak bir kimse zan veya nezaret altına elin mış değildir. Ateşin dışarıdan geçen- ler tarafından atılan bir sıgaradan çıkmış olması ihtimali şimdiye kâ- dar elde edilen delillerle teeyyüd et- mektedir. , i Trakya manevraları (Baş tarafı 1 inci sahifede) Zoumboulakis ve süvari binbaşı Ko- rozisden mürekkeptir. Misafirlerin gelmesi münasebetile Galata rıhtımı Türk - Yunan bayrak- larile donanmış, yolcu salonunun ar- kasındaki caddeyi kalabalık halk dol- | durmuştu. Erkânı harbiye ikinci reisi general Asım Gündüz, İstanbul mevki ku- mandanı korgeneral Cemil Cahid Toydemir, Korgenersl Veysel Ünver, İstanbul merkez kumandanı general Tigaz, diğer generallar ve yüksek rüt- beli zabitan, hariciyeden teşrifat mü- dür muavini B. Kudret Yunan sefiri, İstanbul Yunan baş konsolosu ve ataşemiliteri Yunanlı misafirleri kar- şılamışlardır. İlk istikbal vapurda olmuş, misa- firlerin bayanlarına muhtelif buket- ler tkdim edilmiştir, bundan sonra hep birlikte vapurdan rıhtıma inil miş bir kıta asker selâm resmini ifa etmiştir. Askeri bando önce Yunan mill marşını, sonra da İstiklâl mar- şını çalmış, marşlar hürmetle dinlen- dikten sonra otomobillerle Perspala- sa gidilmiştir. Karşılayıcılar misafir- Tere otele Kadar refakat etmişler, bir kısmı da otelde kalmışlardır. Yunan heyeti yarım saat kadar is- tirahati müteakib Perapalastan çı- karak general Asımı ziyaret etmişler- dır. Misafirler saat altıda tekrar ote- le dönerek istirahat etmişlerdir, Yunan heyetini diğer komşu devlet- ler erkânı harbiye reislerinin refakat- lerindeki oheyetler Otakib edecek. lerdir. Efgan heyeti bugün bekleni- yor. General Asım misafirler şerefi- ne önümüzdeki salı günü akşamı Pe- Tapalasta bir akşam ziyafeti verecek- tir. Heyetler çarşamba günü Trakya ya müteveccihen şehrimizden ayrıla- caklardır. Yunan erkânıharbiye reisini: beyanatı Dost Yunan erkânı harbiye reis kendisile görüşen > şu beyanatta bu- Tunmuştur: 4— Türk hükümetinin bize karşı gösterdiği iyi kabulden ve misafir perverlikten dolayı teşekkür ederim, Türkiyeye çözülmez dostlukla bağlı- yız ve biz Türkiyeyi ikinci vatanımız sayarız. Hükümet reisimden başlıya rak en son Yunanlıya kadar Cumhur Reisinizin eserine ve Türk hükümeti. ne karşı hayranlık ve takdir hisler besliyoruz. Kendimizi ayni aileden sayarız Çünkü kardeşiz. Bu itibarla Yunar ordusu namına Türk ordusunur Trakyada yapacağı manevralara ge' dik, Bu ziyaretimiz kahraman Tü. ordusunun kıymetli şefleri riyase altında terakki ve inkişaflarım b kere'daha ve çok yakından takdir vesile olacaktır. İstanbula ilk defa geliyorum. Bu nunla beraber kiymetli erkânı harbi ye reisiniz mareşal Fevzi Çakmağı geçen sene Bükreşte yaptığımız top lantıda yüksek kıymetile tanımak şe refine nail olmuştum.» Dost Yunan heyeti dün Dolmabah- çe sarayına giderek defteri imzala- mıştır. Heyet bugün emirlerin; veri- len otomobillerle şehri dolaşacaktır. Trabzon 13 (AA.) —iİran Askeri heyeti dün şehrimize gelmiş, vali, alay kumandanı, Belediye reisi tara- fından 30 kilometre mesafedeki Maç- kada ve asker tarafından da Değir- menderede merasimle karşılanmıştır. Heyet valiyi, mevki kumandanını, be- lediyeyi ve Soğuksudaki Atatürk köş- künü ziyaret eylemiştir. Heyet bugün vapur hareket edecektir. e İstanbula Japon kabinesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Tokyo 13 (A.A.) — Dış bakanlığı nın salahiyellar memuru, karaya as- ker çıkaran kıta kumandanının yeni takviye kıtaatı gönderilmesine lü- zum gösterdiğini, umumi karargâhla Japon mıntakası arasındaki münaka- lenin tehdid altında olduğunu bildir- miştir. Bir çarpışma Şanghay 13 — Sabahleyin beynel- milel imtiyazlı mıntakanın şimal kıs- mında üç dört noktada çarpışma ol- muştur, Çarpışma bir Çin müfrezesi ile birkaç Japon askeri arasında vukua gelmiştir. Ateş çok sürmemiştir. Ec- nebi kuvvetler seferber edilmiştir. İm- tiyazlı mıntakanın şimalinde Barikad- Jar yapılıyor. Hong-Kongta bulunan bir tabur İngiliz askeri buraya gelmek için hazır bulunuğor. Japonyada seferberlik Tokyo 13 — Başvekil, Harbiye, Bah- riye ve Hariciye Nazırları bugün top- lanarak vaziyeti tedkik etmişler ve se- ferberlik ilânıma karar vermişlerdir. Kabine bugün toplanarak bu kararı tasdik edecektir. Harbiye ve Bahriye nazırlarile askeri reisler bir toplantı yapmışlardır. Harbiye Nazır ve muavini tayyare ile Tiyençine gitmşitir. Çinde tedkikatta bulunduktan sonra Sovyet - Mançuri hududundaki müdafaa tertibatını tef- tiş edecektir. Japonyadaki Çinliler memleketlerine dönmeğe başlamışlar- dır. Tokyo 13 (A.A) — Changhayda bir Japon menbaından gelen bir telgraf, Ouskanda bahçelere yerleştirilmiş o- Jan Japon bataryalarının saat 16,30 da Çinlilerin açmış oldukları (ateşe mukabeleye başlamış olduğunu bil- dirmektedir. Şimali Çinde muharebeler Şanghay 13 — Şimali Çinde muha- rebeler devamı ediyor. Çin ajansı, Ja- ponların şiddetli bombardımanına ve çetin muahrebelere rağmen Nankeu .i Tepebaşı bahçesinde Bugün ve yarın tekmil yeni programla Matineler geçidinin Çinlilerin elinde olduğunu iddir ediyor. Tiyençinin cenubunda d: muharebeler olmuştur. Çin kıtaatı Li angwonga doğru ilerlemektedir. Tokyo 13 — Nankeu hakkında veri- len haberler mevsimsizdir. Bu şehre hâkim kale henüz Çinlilerin elindedir. Ancak Japonlar bugün buraya gir- meği ümid ediyorlar. Tokyo 13 (A.A.) — Şanghaydan alı- nan bir Japon telgrafına göre, enerji bir baskın hücumu üzerine Japon kuvvetleri şimali Szeman mahallesi ile beynelmilel konsesyondaki divzvo- larayu tamamile temizlemişlerdir. B£ kaç sant süren çarpışmadan sonra, ataşemiliterin bürosuna doğru ilerle- meğe çalışan sivil giyinmiş 97 inci fır kası kıtaları Japon kuvvetleri tarafın dan tamamile imha olunmuştur. Tokyo 13 (A.A:) — Japon menabiin den gelen telgraflara göre; saat 16 de Şing - Yung yolu istikametinden kuv vetli makinalı tüfenk sesleri işidilme ye başlanmıştır. Çin kuvvetlerinin bütün cephe üze rinde taarruza geçeceği tahmin olur maktadır. Şenghayın şimal istasyonundar kalkan Çin kuvvetleri Giymep da Sa- nan - Şlatung iki yol ağzına varmış lardır. Japon kuvvetleri bu küvvetler Szeçuan - Şiatung İki yol ağzı civarın- da beklemektedir. Şanghayda harb hazırlığı Tokyo 13 — Çin hükümeti, Şangha ile Nankin arasındaki şimendifer hat tını tamamen askeri nakliyata tahsis etmiştir. Bu sebeple seferler durmuş- tur. Şanghayda harp hazırlıkları de vam ediyor. İngiliz konsolosu, İngiliz tebaasını beynelmilel imtiyazlı mınta- kaya çekmektedir. Japon bankacıları, Çin hâdisesi dole yısile yapılan masarflara karşılık ol- mak üzere 100 milyon yen kıymetin- de hazine bonosu ihraç etmeğe kar rar vermiştir, ima —