14 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

14 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

> Sahife 8 AKŞAM < Berlin mektupları W © Muhtelif memleketlerin hava Ba .Berlinin kuruluşunun | 14 Ağustos 1937 —— kuvvetleri ne kadardır ? 700 üncü yıl dönümü Bütün devletler tayyare mıkdarını artırmak, yeniden| pilot yetiştirmek için büyük bir gayretle çalışıyorlar Yeni bir şehir olan Berlin, tamamen modern bir hale konuluyor Ni senelik tayyare almanağı muhtelif i memleketlerin tayyare kudretlerini iii şöyle tahmin ediyor ro 1986 1937 Ni İngiliz imparatorluğu O 3800 4000 i Fransa 3400 3600 i Sovyet Rusya 3300 3400 Mi İta'ya 2800 3200 li Almanya, 1600 3000 İl Amerika 1900 2200 N Japonya 1800 2000 Harp endişesinin bütün düyayı bir Afet halinde sardığı bu anda en çok münakaşa edilen şey tayyare kudre- tidir. Muhtelif memleketlerin istihba- Tat servisleri herşeyden evvel muhte- mel düşamanlarının tayyare kuvvet- lerini ortaya çıkarmağa çalışıyorlar. Amerikanın ticaret odasının çıkardığı Bir sene zarfında tayyare adedine bu kadar az ilâve edilmiş olmasının sebebi bir çok tayyarelerin hurdaya * çıkarılması ve yerlerine | yenilerinin ilâvesidir. Ayni zamanda Fransa, Al manya, İtalya, Japonya ve Rusya kuy- vetli bir çok makinelerin acemi pilot- lara tevdi edilerek kazaya uğraması neticesinde müteaddid tayyare Ziyan etmişlerdir. Bu sene zarfında Fransiz hava kuv- yetinin harp tayyare adedi pek art- mıştır. Hali hazırda faal 340 ve ihti- yat 240 tane ağır bomba tayyaresi yardır. Hafif bomba tayyareleri ile si- lâhlı keşif tayyarelerine gelince 720 aded faal ve 620 ihtiyat mevcuttur. Fransız hava kuvveti 50,000 efraddan ve 400 pilottan müteşekkildir. Bu se- ne nihayetine kadar yeniden 9000 ef- rad ve 1000 pilot yetiştirilebileceği ümid edilmektedir. 1937 senesi niha- yetine kadar hükümetin inşasını ümid ! ettiği yeni makinenin çoğu avcı tay- yaresi olacaktır. Alman tayyare adedinin şayanı hayret tekâmülü diğer tayyare kuv- vetlerinin büyümesine âmil olmuştur. Alman tayyare adedi üç sene içinde bir | kaç yüzden binlere çıkmıştır. Müsa- vatı muhafaza etmek için Fransa, Rusya ve İngiltere inşaat proğramla- rını ona göre çabuklatmışlardır. Fran- sanın proğramının tesri edilmesi Üze- rine İtalya fena mevkide kalmıştır. Maamafih Alman plânının tatbikin- de zayıf bir nokta vardır. Almanyanın “ iptidai madde yoksulluğu. Alman fizik ve kimyagerleri her gün bir çok iptidai maddeler için suni mukabille- rini bulmağa sevkediyor. Alman harp tayyare kuvveti faal 600 ve ihtiyat 1000 ağır bombardıman, 300 faal ve 400 ihtiyat hafif bombardıman ile ke- 4if ve 300 faal ve 400 ihtiyat avcı tay- yaresinden mürekkeptir. Alman tay- yare inşaatının garip tarafı Almanya- nın ucuz fiatlerle harp tayyaresi sat- mayı teklif etmesidir. Japonya ve Ce- | nubi Amerika devletleri bir çok Alman | tayyareleri satın almışlardır. İtalya tayyare efradı ve pilot yetiş- tirme hususunda epeyce enerji göster- | mektedir. Geçen sene 20,000 tayyare efradı ile 2,000 pilota malikti, Bu se- ne bu aded 43,000 İle 3,600 e çıkmış- tar, Rusyaya gelince, senelik tayyare almanağı Rusyadan şu suretle bâhse- diyor: Bütün tâyyare proğrmalarının en esrarençizi Rusyanınkidir. Çünkü bol iptidai madde kaynakları ile bol el emeği ile Rusya istediği kadar tayyare inşa edebilir, Hali hazırda Rusya, Alman ile Ja- ponyanın tayyare kudretine müsavi bir kudret yaratmağa çalışmaktadır. Kınl ordunun 3400 tayyaresinden an- cak 1200 tanesi harpte yarayacak ka- | dar yenidir. Rus deniz tayyare kuvveti | ise 300 tayyareden mürekkeptir, Amerika gibi Japonya da kara ve deniz için İki türlü tayyare yapıyor. Ordunun 980 ve donanmanın 480 tay- yaresi vardır. 2300 pilot iki kuvvet arasında müsavi olarak dağıtılmıştır. Maamafih bu sene içinde Japonya Bir tayyare fabrikasının içi « Ya benimle Badene gider, ya kendimi pence reden atarım » Viyananın otellerinden birinde cereyan eden Geçen hafta Viyanada çok garib bir vaka cereyan etmiştir. Viyananın otellerinden birinde Volf namında bü- yük bir fabrikatör ile eski Avusturya başvekili muavini binbaşı Fey birer dairede oturmaktadırlar, Cumartesi sün bahı Volf ailesi kalklığı halde hizmet- çi kadınları Miçinin hâlâ odasından çıkmadığını görünce oda kapısını çal- mışlar ve Miçiyi çağırmışlardır. Ba- yan Volf — Miçi sabah oldu. Artık kalksa- na diye kapıyı çalmıştır. Miçi hanımı- nın bu ihtarına içeriden şu cevabı ver- miştir: — Affedersiniz oda kapısını aça- mam. Gecelik entarimle pencerede oturuyorum. Hava o kadar sakin ve tatlı ki şimdiye kadar sürdüğüm bed- baht hayatı düşünüyorum. Artık bu hayattan bıktım. Eğer derhal benim- le beraber Badene gilmeğe muvafa- kat etmezse kendimi pencereden aşa- ğı atacağım, onu çıldırasıya seviyo- rum. Bayan Velf hizmetçisinin bu sözle- rinden şaşırıp kalmış, kendisini çılgın bir harekette bulunmaktan menet- mek için: — Ayol delirdin mi? Bu nasıl söz- ler? diye çıkışmıştır. — İşte size beş dakika mühlet veri- yorum. Ya binbaşı Fey benimle Bade- ne gider, yahut kendimi pencereden aşağı atarım. Bayan Volf bu vaziyet karşısında polise başvurmuş ve imdad istemiştir. Polis memurları, bayan Volfun mü- rTacaatine: — Biz bir şey yapamayız. Müdaha- le edemeyiz. Zira kapıyı kırmak salâ- hiyetimizin haricinde bir iştir... de- mişlerdir. Bunun üzerine itfaiyeye başvurul- muştur. Bir kaç dakika sonrâ otelin önü itfaiye ve polis efradı ile dolmuş- tur, Bu esnada binbaşı Fey, vakadan haberdar olmuş, genç kızı kendisini pencreden atmaktan menetmek için kapısının önüne giderek demiştir ki; — Cicim Miçi! bu kadar uzun müd- det seni beklettiğimden dolayı beni mazur gör. Haydi kapıyı aç beraberce Badene gidelim. Hizmetçi kız kapalı oda kapısının arkasından: garib bir vak'a Miçi Binbaşı Fey Binbaşı Fey, çılgın hizmetçinin ar- gusunu yerine getirmiştir. Bunun Üüze- rine Miçi oda kapısını açarak binba- Şinın kucağına atılmış, fakat o sirada otele çağrılmış olan bimarhane me- murları tarafından kıskıvrak yaka- lanmasile bir otomobile konularak bimarhaneye götürülmesi bir olmuş- tur. Meğer zavallı hizmetçi kız delir- yıl dönümünü kutluyor. Avrupanın Meselâ Viyana, Paris binlerce senelik şehirlerdir. Kezâ Almanyada da Mü- Min bunlara nazaran yeni bir şehirdir. Çünkü 700 sene evvel burada küçük bir köyden başka birşey yoktu. ” şehirlerile mukayese edebiliriz. Bil- Tet etmiş olan meşhur madam de Stael kendisini Amerikanın fevkalâde bü- yük. ve geniş şehirlerinden birinde hissettiğini söylemişti, Eerlin şehrinin bulunduğu: yerde mamen belli değildir. Betlin kumsal yip zereden Alman muhacirleridir. Berlin Hohenzollern'lerin hükümet merkezi olmuşsa da asıl terakkisi bü- yük Kurfurste zamanındadır, Mas- mafih Berlin uzun müddet 20 bin nü- fuslu küçük bir idare merkezi halinde kalmıştır. Ancak büyük Friedrich za- manında nüfusu yüz elli bini bulmuş- tur. Büyük Friedrich bilhassa sanayile meşgul olmuş, meşhur porselen ima- lâthanesini tesis etmiş, birçok ipek fabrikaları, dokumacılık, Hindistan kakmacılığı sanayiini kurdurmuştur. 1871 galibiyetinden sonra Bismarlan tesis ettiği Alman imparatorluğu it- tihadı Berlini Almanyanın siyasi mer- Berlin (Hususi muhabirimizden) — RS Berlin bu sene kuruluşunun 700 üncü nih gibi pek eski şehirler çoktur. Ber Berlinin nisbeten Az bir zamanda ( yapılmasını Şimali Amerikanın büyük £ hassa son iki asırda Berlin çok büyü- | müştür. 19 uncu asırda Berlini ziya- ilk defa kim yerleşmiştir? Burası ta- “Öğ bir yerde kurulmuştur. Araziyi eşele- # Yukarıda Berlinde 200 sene evvel Lustgarten meydanı, aşağıda Lustgartenin bugünkü hali kezi yapmıştır. 1918 senesinde impa- ratorluğun sukutundan sonra bile Berlinin mevkii sarsılmamıştır. Bugünkü idarenin başında bulu- nan B, Adolf Hitler, hareketine Mü- nihten başlamışsa da, Berlinin fevkak Ade olan ehemmiyet ve manâsını hak» kile takdir etmiş ve Berlinin mıntaka idaresini, kendisinin en kabiliyetli un- surlarından ve teşkilâtcılarından olan doktor Josef Goebbels'e tevdi etmişti. B. Hitler, 1933 senesinde, rakipleri» ne galebe çalarak idare makinesini eline aldığı vakıt en büyük gayesi, Al- manya makarrı hükümeti olan Bef- Tini, yeni bir memleket yapmak olmuş» tu. Berlin bu suretle, tamirat ve yeni Inşaat safhasına girmiştir. Büyük mikyasta inşaat projeleri memleketin çehresini esasından değiştirecektir. Münih Almanyanın güzel birsanat merkezi olarak tamir ediliyor. Berlin de, iktisad ve hükümet merkezi olmak Üzere yapılıyor. — 2. B. ecnebi memleketler: Beneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lzımdır. Cemaziyelâhir 7 — Ruzahızır 101 & İzeek Güneş Öğle İkindi Akşam Yat E. 84 958 58 8591200 149 Va, 314 60 1219 169 19102084 İdarehane: Babiâli civarı inanmıyorum, Mutfak penceresine Halkevinin biçki ve dikiş kursu bu sene de bir sergi açmı; Acımusluk So. : ıştır. Sergi çok mü- > : z git te seni göreyim, Bakayım sen bin- | Kemmel olmuştur. Yukarıda genç talebeler ve muallimleri (ortadaki üç bayan) No, 13 edebileceğini tahmin etmektedir. başı Fey misin? ile sergiden bir köşe görünüyor. İ | | kuvvetlerini bir buçuk misline ifrag